Sida 12 av 13

Re: BMW iX3

Postat: 24 jul 2022 00:26
av MWall
Hmpftfhdns skrev:
Funderade på det här med batteridegradering nu när vi kört ett år. Visas ingenting om det i menysystemet (har inte kopplat dongel). 100% angiven verkar motsvara samma räckvidd som vi hade förra året (beror på så många faktorer, så svårt att säga exakt). Betyder det att BMW sannolikt sväljer degraderingen genom att behålla samma nettonivå och äta av bufferten? För degradering borde det väl vara? T.ex att det var 80/74 kWh brutto/netto ny och sen blir 79/74 brutto/netto.
Degraderingen är så liten att den är svår att märka med en klassisk GOM.

Re: BMW iX3

Postat: 25 jul 2022 17:59
av Tagemage
ObscureEconomist skrev:
Det där var riktigt snålt. Kort resa med nedkyld bil innan antar jag?
Jag var nere på 16,3 på i4an häromdagen men ingen koll på medelhastighet då det dumt nog inte finns i iDrive8


Haha, på tillbakavägen blev ca 17,5 så det måste ha varit nedför

Re: BMW iX3

Postat: 25 jul 2022 18:04
av Legato
Hmpftfhdns skrev:
Funderade på det här med batteridegradering nu när vi kört ett år. Visas ingenting om det i menysystemet (har inte kopplat dongel). 100% angiven verkar motsvara samma räckvidd som vi hade förra året (beror på så många faktorer, så svårt att säga exakt). Betyder det att BMW sannolikt sväljer degraderingen genom att behålla samma nettonivå och äta av bufferten? För degradering borde det väl vara? T.ex att det var 80/74 kWh brutto/netto ny och sen blir 79/74 brutto/netto.
Mig veterligen gör alla tillverkare så, dvs degraderingen "äter" av toppbufferten. Är väl egentligen bara Tesla som knappt har någon toppbuffert och där degraderingen därmed blir synlig snabbt.

Re: BMW iX3

Postat: 28 aug 2022 16:55
av Tagemage
Hmpftfhdns skrev:
Håller med om att Nokiandäcken (har de odubbade) är överdrivet mjuka i normalläget och dessutom låter rätt mycket. Sen har de funkat väldigt bra när det väl är vinterväglag och halt, och det är ju bra, men kommer testa nåt annat när dessa är slut. Hade Conti viking på förra bilen och tänkte aldrig på dem som ett problem.
Jag har fått offert på hakkapelitta R3 från Bavaria.
Men efter att ha läst runt lite här på forumet så känns det som att man ska försöka hitta något annat..? De funkar bra när det är riktigt kallt och halt. Men annars upplevs de mjuka och bullriga.

BMW verkar ju dessutom bli sura om man köper andra fälgar än deras. Ylar om att garantier inte gäller etc.

Tips på var man ska vända sig?

Re: BMW iX3

Postat: 28 aug 2022 17:00
av Hmpftfhdns
Tagemage skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Håller med om att Nokiandäcken (har de odubbade) är överdrivet mjuka i normalläget och dessutom låter rätt mycket. Sen har de funkat väldigt bra när det väl är vinterväglag och halt, och det är ju bra, men kommer testa nåt annat när dessa är slut. Hade Conti viking på förra bilen och tänkte aldrig på dem som ett problem.
Jag har fått offert på hakkapelitta R3 från Bavaria.
Men efter att ha läst runt lite här på forumet så känns det som att man ska försöka hitta något annat..? De funkar bra när det är riktigt kallt och halt. Men annars upplevs de mjuka och bullriga.

BMW verkar ju dessutom bli sura om man köper andra fälgar än deras. Ylar om att garantier inte gäller etc.

Tips på var man ska vända sig?
Gå med i norska iX3-ägargruppen på Facebook. Där finns ett stort och engagerat gäng som säkert har bra koll på vinterdäck och garantier :D

Re: BMW iX3

Postat: 08 sep 2022 21:44
av Thomas4321
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?

Re: BMW iX3

Postat: 08 sep 2022 22:03
av Legato
Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
Baseras väl på hur du faktiskt har kört antar jag, precis som i de flesta andra elbilar.

Kör du i ca 80 km/h i konstant fart med ca 25 grader ute så lär du komma ungefär de annonserade 47 milen. Kör du snabbare, i kallare väder, i nederbörd, i motvind mm, mm, mm så kommer du såklart kortare.

Re: BMW iX3

Postat: 08 sep 2022 22:19
av Thomas4321
Menar du då att det inte kommer att stå 47mil förrens vi gjort en väldigt snål körning och laddar igen så kanske vi kommer upp över 40 mil?

Så allt är alltså beroende på hur man kör bilen och det kommer då att påverka nästkommande laddning och bli mer eller mindre beroende på körstil?

Re: BMW iX3

Postat: 08 sep 2022 23:01
av MWall
Thomas4321 skrev:
Menar du då att det inte kommer att stå 47mil förrens vi gjort en väldigt snål körning och laddar igen så kanske vi kommer upp över 40 mil?

Så allt är alltså beroende på hur man kör bilen och det kommer då att påverka nästkommande laddning och bli mer eller mindre beroende på körstil?
Det påverkar inte laddningen, bara hur långt bilen tror sig komma baserat på tidigare förbrukning.

Re: BMW iX3

Postat: 09 sep 2022 07:08
av Thomas4321
Tack får kolla med BMW vad dom säger verkar konstigt att oavsett hur jag kör går det inte att komma upp i mer än 38 mil på laddningen så något är fel!

Tack för svaren!

Re: BMW iX3

Postat: 09 sep 2022 07:30
av Legato
Thomas4321 skrev:
Tack får kolla med BMW vad dom säger verkar konstigt att oavsett hur jag kör går det inte att komma upp i mer än 38 mil på laddningen så något är fel!

Tack för svaren!
"Oavsett hur du kör"? Den beräknar antagligen efter genomsnittet av hur du kört nyligen. Så ska den "tro på" att du kommer köra snålt så måste du nog köra snålt en lång sträcka.

Men vad ska du ha siffran över 40 mil till? Det intressanta är väl att veta hur långt du faktiskt kommer?

Fel på bilen är nog extremt osannolikt men det är ju i så fall mycket enklare att kontrollera din egen förbrukning i relation till den deklarerade förbrukningen. Troligen kommer du upptäcka att du förbrukar betydligt mer. Andra alternativet är att du inte laddar till 100% (vilket man inte heller ska göra på daglig basis).

Re: BMW iX3

Postat: 09 sep 2022 07:33
av mikebike
Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
"enligt specifikation" skall min bil komma 565 km på en laddning. I verkligheten kommer man 400 km på motorväg.

Re: BMW iX3

Postat: 09 sep 2022 08:46
av Force-Walker
Thomas4321 skrev:
Tack får kolla med BMW vad dom säger verkar konstigt att oavsett hur jag kör går det inte att komma upp i mer än 38 mil på laddningen så något är fel!

Tack för svaren!

BMW uppger på sin hemsida att din bil ska klara 36 mil vid 50% landsväg och 50% motorväg vid 0grader.
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/x-s ... d-laddning

Motorväg ska den klara ca 26 mil vid 0 grader.

Så din bil verkar det absolut inte vara något fel på.

Re: BMW iX3

Postat: 09 sep 2022 08:57
av macky
Ska väl finnas WLTP angivet för lite olika körmönster. Den officiella siffran är väl en blandad körning. Men det är vid optimala förhållanden. Kör du motorväg blir det ngt annat. Lägg på yttre faktorer som höjdskillnad, vind, temperatur och nederbörd ihop med hur man kör så kan man hamna på ngt helt annat. Men som skrevs innan. Kolla din förbrukning vid nästa långtur och räkna ut vad det motsvarar av batterikapaciteten så kan du enkelt se om det stämmer ngt så när, inkludera 2-3% i drivlineförluster. Antar att BMW har en GOM som Audi som bygger på vad bilen förbrukat senast. Exakt algoritm vet jag inte. Men jag går från kanske 250 km vid 80% SoC på vintern till kanske 325 km på sommaren (e-tron 55). För att få en bra skattning på vad räckvidden faktiskt är vid givet tillfälle använder du navigationen och då kommer bilen räkna ut en estimerad förbrukning genom att ta hänsyn till yttre faktorer och GOM justerar därefter.

Re: BMW iX3

Postat: 31 okt 2022 11:00
av AAKEE
WLTP testas i +23C utan krav på att man använder AC/klimatanläggning. Genomsnittsfarten är 46.5 km/h under testet.

WLTP går garanterat uppnå med en ny bil där batteriet inte hunnit tappa kapacitet.
Vänta in en dag med +23, stäng av AC:n och kör i 46.5 km/h.

Och motsatt, det går inte uppnå om man kör väsentligt fortare än 46.5, med AC på och ett battery som tappat kapacitet.

= WLTP är inte någon ”riktig” räckvidd man kan räkna med.

Re: BMW iX3

Postat: 31 okt 2022 16:53
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev:
.../ = WLTP är inte någon ”riktig” räckvidd man kan räkna med.
Särskilt inte om bilen är en SUV/Crossover och hastigheten ligger någonstans runt 100-120 km/h...

Och åtm. jag tycker iX3 vidare verkar ligga mer åt SUV-hållet på SUV/Crossover-skalan...

Re: BMW iX3

Postat: 31 okt 2022 18:50
av Hmpftfhdns
Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
Hej! Jag har haft iX3 i mer än ett år. Antar att du har märkt nu att den inte alltid visar 38 mil? Räckviddsmätaren funkar väldigt bra i praktiken att uppskatta hur långt man kommer. Den tar hänsyn till hur du kör, vädret och hur vägen ser ut dit du ska. Testa att knappa in olika destinationer (gärna med och utan motorväg) så ser du hur uppskattad räckvidd ändras. 47 mil får du bara i extremfall. Jag har kommit upp till 50 mil riktigt soliga fina sommardagar med medvind och landsvägskörning. Då har det också stått 50 mil i uppskattad räckvidd. En bra tumregel är 40 mil på sommaren och 30 mil på vintern. Men eftersom det beror på så många parametrar är det bäst att kolla på räckviddsmätaren.

Re: BMW iX3

Postat: 31 okt 2022 21:18
av martinot
mikebike skrev:
Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
"enligt specifikation" skall min bil komma 565 km på en laddning. I verkligheten kommer man 400 km på motorväg.
WLTP

Gällande verklig motorväg så varierar det stort även där (skillnad på att köra i 100 eller 150, om det är +20 eller -20, om det är tort eller regn, etc).
AAKEE skrev:
WLTP testas i +23C utan krav på att man använder AC/klimatanläggning. Genomsnittsfarten är 46.5 km/h under testet.

WLTP går garanterat uppnå med en ny bil där batteriet inte hunnit tappa kapacitet.
Vänta in en dag med +23, stäng av AC:n och kör i 46.5 km/h.

Och motsatt, det går inte uppnå om man kör väsentligt fortare än 46.5, med AC på och ett battery som tappat kapacitet.

= WLTP är inte någon ”riktig” räckvidd man kan räkna med.
This. :idea:

Re: BMW iX3

Postat: 01 aug 2023 18:35
av iAkita
Hämtade precis ut en BMW iX3 som jag ska köra medan jag väntar på min i4. Väldigt komfortabel, tyst och solid bil måste jag säga, och förvånansvärt snål för sin storlek.

Men jag har ett problem: Jag kan inte hitta hur man får bilen att visa hur många procent den har kvar i batteriet. Någon som vet hur man gör? Eller går det inte få bilen att visa det??

Re: BMW iX3

Postat: 02 aug 2023 10:21
av Banane
iAkita skrev: 01 aug 2023 18:35
Hämtade precis ut en BMW iX3 som jag ska köra medan jag väntar på min i4. Väldigt komfortabel, tyst och solid bil måste jag säga, och förvånansvärt snål för sin storlek.

Men jag har ett problem: Jag kan inte hitta hur man får bilen att visa hur många procent den har kvar i batteriet. Någon som vet hur man gör? Eller går det inte få bilen att visa det??

Missnöjd med Kian?

Jag funderar på en iX3 eller en Model Y. Är lite äpplen och päron men har svårt att välja.

iX3 är sämre på nästan allt på papperet men är istället betydligt bättre utrustad, tystare och en trevligare miljö att sitta i. Synd bara att den inte är fyrhjulsdriven. Då hade jag nog inte tvekat. Eller om det alltid varit sommar...

Re: BMW iX3

Postat: 02 aug 2023 13:29
av iAkita
Banane skrev: 02 aug 2023 10:21
iAkita skrev: 01 aug 2023 18:35
Hämtade precis ut en BMW iX3 som jag ska köra medan jag väntar på min i4. Väldigt komfortabel, tyst och solid bil måste jag säga, och förvånansvärt snål för sin storlek.

Men jag har ett problem: Jag kan inte hitta hur man får bilen att visa hur många procent den har kvar i batteriet. Någon som vet hur man gör? Eller går det inte få bilen att visa det??

Missnöjd med Kian?

Jag funderar på en iX3 eller en Model Y. Är lite äpplen och päron men har svårt att välja.

iX3 är sämre på nästan allt på papperet men är istället betydligt bättre utrustad, tystare och en trevligare miljö att sitta i. Synd bara att den inte är fyrhjulsdriven. Då hade jag nog inte tvekat. Eller om det alltid varit sommar...
Nej, inte alls missnöjd. Det har varit väldigt roligt att köra den ett tag, men nu var det dags för något nytt. EV6 GT är ganska brutal och sportigt inställd. Jag pendlar mycket och långt på motorväg, så nu tänkte jag prioritera högre komfort och lägre förbrukning ett tag. BMW i4 M50 verkar kunna erbjuda lite av båda.

BMW iX3 är inte alls lika fin invändigt som i4. Sen känns den ganska stor, trots att det inte är jättemycket plats invändigt. Komfortmässigt och vad det gäller upplevd kvalitet slår den enligt min mening Model Y med hästlängder. En helt annan liga. Däremot har ju model Y mycket bättre prestanda och mer plats, så prioriterar man det är det såklart ett bättre val.

Re: BMW iX3

Postat: 06 jan 2024 10:21
av Dreas89
Någon som löst in en bil nyligen och kan säga hur priset står sig mot Blocket? 50-70’ papp under tänker jag är logiskt men vem vet.

En sen 2022 Charged plus med vinterdäck på originalfälg samt sommardäcken på M-fälgen. 3800 mil 🙌

Re: BMW iX3

Postat: 08 jan 2024 20:22
av Dreas89
Dreas89 skrev: 06 jan 2024 10:21
Någon som löst in en bil nyligen och kan säga hur priset står sig mot Blocket? 50-70’ papp under tänker jag är logiskt men vem vet.

En sen 2022 Charged plus med vinterdäck på originalfälg samt sommardäcken på M-fälgen. 3800 mil 🙌
Fått pris från Riddermark på 480… Jäkla fint värdetapp 310’ papp på 15 månader.

Re: BMW iX3

Postat: 08 jan 2024 20:39
av Verdi_
Dreas89 skrev: 08 jan 2024 20:22
Dreas89 skrev: 06 jan 2024 10:21
Någon som löst in en bil nyligen och kan säga hur priset står sig mot Blocket? 50-70’ papp under tänker jag är logiskt men vem vet.

En sen 2022 Charged plus med vinterdäck på originalfälg samt sommardäcken på M-fälgen. 3800 mil 🙌
Fått pris från Riddermark på 480… Jäkla fint värdetapp 310’ papp på 15 månader.

Det är alltid mycket sämre än man tror är möjligt tyvärr.

Re: BMW iX3

Postat: 09 jan 2024 08:48
av ObscureEconomist
Riddermark är löjligt snåla också. När jag värderade min av nyfikenhet låg riddermark över 100' under carla.