Kanske inte rättvis bild, men nog är den betydligt större än EV6an. Och det märks inne i kupén.
Re: Kia EV9
Postat: 13 dec 2023 12:21
av taliz
Det är ju typ en minibuss så.. behöver man utrymme och många sittplatser så är det väl utmärkt.
Annars kanske man bör vänta på EV5...
Re: Kia EV9
Postat: 14 dec 2023 20:48
av Sportbilsentusiasten
Jag gillar Suburban, så ev9 är ett givet val för den större familjen.
Re: Kia EV9
Postat: 14 dec 2023 22:54
av eloso
Kör EV9 sen den 5/12 lite drygt 360mil.
Överlag imponerad över vad Kia levererar bytte från Mercedes V300d, kanske inte mbs flaggskepp men EV9 klarar att svara främst tackvare riktigt bra komfort.
Kör EV9 sen den 5/12 lite drygt 360mil.
Överlag imponerad över vad Kia levererar bytte från Mercedes V300d, kanske inte mbs flaggskepp men EV9 klarar att svara främst tackvare riktigt bra komfort.
Vi har en V-klass idag. Hur mycket mindre utrymme blir det i EV9:an? Vi har 4 barn.
Re: Kia EV9
Postat: 15 dec 2023 09:24
av eloso
Det är helt klart en stor skillnad i storlek på v-klass och EV9. Och de är inte till EV9ans fördel.
Jag vill inte ge mig in på en jämförelse då jag anser att de inte alls är samma typ fordon.
Men
EV9 må vara stor för att vara en elbil men i själva verket så upplever jag den storleksmässigt som en saab 95/ volvo v70 i suv utförande.
Använder den uteslutande som 5-sits bil och med två vuxna med tre barn + 1st hundbur + lite packning så behöver man överväga om takboxen ska på.
Nu är det säkert någon som börjar jämföra mått osv men i praktiken är ovan en ganska bra summering.
Är det någon här som hämtat ut en EV9 och delge sina första intryck.
Har nu haft EV9 i tre veckor och jämfört med tidigare elbilar jag haft är jag mycket nöjd.
Vi har 6-sitsiga varianten men åker oftast 4 personer. Kör mest korta sträckor i vardagen men längre på helgerna.
Plus:
- väldigt bra komfort och ljudnivå i bilen.
- bra drag i den med tanke på storlek.
- bra med utrymme. Känns luftig.
- skönt med massage i förarstolen.
- riktigt sköna baksäten i mellanraden.
- mindre vuxna sitter hyfsat bra även längst bak.
- snabb laddning vilket är perfekt för korta stopp på vägen.
- mobilen kan användas som nyckel.
- väl utvecklad app.
- bra ljudsystem.
Minus:
- krångliga menyer och inställningar.
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
- endast två förarprofiler möjliga att spara utöver gästprofilen.
- när bakersta sätesraden är nedfällt ”flyter” bagaget ihop med kupén.
- endast ett minimalt utrymme under bagagegolvet där nästan inget får plats.
- det är en stor bil så det blir trångt att parkera.
Re: Kia EV9
Postat: 31 dec 2023 15:03
av Macki
Riktigt bra
42,8 mil i motorvägs fart med fusk på slutet
Och bekräftar 99,8kwh användbart batteri
2,3kwh*42,8mil= 98,44kwh
Men att den drog 2,3 kwh/mil är bra i 113kmh och med ca 95,5kwh (enligt Carscanner) användbart ger 41,5 mil i höst/mild vinter förhållande.
Dock lite konstigt att volten är dryga 500-600V
Bild från out of spec review live sändning från carscanner
Är det någon här som hämtat ut en EV9 och delge sina första intryck.
Har nu haft EV9 i tre veckor och jämfört med tidigare elbilar jag haft är jag mycket nöjd.
Vi har 6-sitsiga varianten men åker oftast 4 personer. Kör mest korta sträckor i vardagen men längre på helgerna.
Plus:
- väldigt bra komfort och ljudnivå i bilen.
- bra drag i den med tanke på storlek.
- bra med utrymme. Känns luftig.
- skönt med massage i förarstolen.
- riktigt sköna baksäten i mellanraden.
- mindre vuxna sitter hyfsat bra även längst bak.
- snabb laddning vilket är perfekt för korta stopp på vägen.
- mobilen kan användas som nyckel.
- väl utvecklad app.
- bra ljudsystem.
Minus:
- krångliga menyer och inställningar.
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
- endast två förarprofiler möjliga att spara utöver gästprofilen.
- när bakersta sätesraden är nedfällt ”flyter” bagaget ihop med kupén.
- endast ett minimalt utrymme under bagagegolvet där nästan inget får plats.
- det är en stor bil så det blir trångt att parkera.
Låter ändå som en trevlig bil, kan man starta AC i appen för att få varm bil på vintern och kall bil på sommaren ?
Re: Kia EV9
Postat: 01 jan 2024 03:02
av Macki
Jo men man kan göra allt med appen, även ”starta” och köra iväg
Minus:
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
EU regel. Så inget med Kia att göra...
Re: Kia EV9
Postat: 06 jan 2024 09:25
av Dreas89
Frugan och jag är starkt intresserade av EV9. En nytillkommen trea samt hund gör saker intressanta.
Har idag en Zoe och en IX3. IX3 är tyvärr för tight i bredd för att det ska bli bra och den bakåtvända bilstolen trycker fram sätena för mycket. IX3 är sjukt trevlig att köra men tyvärr inte rymlig nog.
Kia EV9 är rymlig och känns riktigt bra. Det där jäkla pipandet får man väl vänja sig med.
Återstår att se vad IX3 kan ge för inbytespris/inköpspris hos BMW…
Den fråga jag ville ställa är vad man tror om prutmån i närtid? 10% via företagsrabatt ska inte vara några konstigheter tänker jag, inte direkt så att de flyger av hyllorna.
Och nu har man introducerat EV9 och EV9 Plus - Svårsålt på europeiska marknaden?
Lyckas man pressa den i pris så kommer det vara en extremt svårslagen bil för priset. EX90 och model X om man börjar få ner den till under 800 ser jag inte har nog stor uppsida.
Lägsta jag har sett är 799kr för 7sits med företagsleasing.
Men är inte det för nya 9 dvs inte GT-Line?
När jag var in kunde man få 5% via Santander på stående fot. Hoppas snart kunna göra ett seriöst försök. 799 för GT-Line känns svårslaget för konkurrenterna i pris/prestanda/komfort.
Minus:
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
EU regel. Så inget med Kia att göra...
Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Minus:
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
EU regel. Så inget med Kia att göra...
Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Det är så i alla nya bilar. BMW och Mercedes har det. De har dock gjort så att man kan muta det genom ett knapptryck för hela körningen. Det borde KIA komma med också i en OTA uppdatering.
Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Nya Model 3 piper vid hastighetsöverträdelse. Det är inget krav att uppdatera äldre bilar så det är inte konstigt att din inte gör det.
Dock simpelt i Tesla att mute:a genom att bara trycka på en ikon på skärmen.
Hyundai/Kia har valt en väldigt extrem och jobbig lösning... IONIQ 6 har samma skit. Hade en sån som lånebil i ett par dagar och det var väldigt störande att behöva leta fram menyvalet varje gång. Dessutom så försvann skyltavläsningen när jag stängde av pipet. Riktigt dåligt. Var väldigt rädd att min IONIQ 5 MY24 skulle få det (som jag hämtar på onsdag). Som tur var har den inte det enligt andra som hämtat ut. Förmodligen kommer det från MY25 istället.
Minus:
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
EU regel. Så inget med Kia att göra...
Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Det är ett (korkat) EU-krav för alla bilar med årsmodell 2024 och senare (biltillverkarna behöver inte anpassa äldre modeller).
Minus:
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
EU regel. Så inget med Kia att göra...
Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Det är ett (korkat) EU-krav för alla bilar med årsmodell 2024 och senare (biltillverkarna behöver inte anpassa äldre modeller).
Det förutsätter ju att bilen läser av skyltar eller har aktuella kartdata. Har alla nya bilar den möjligheten?
Minus:
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
EU regel. Så inget med Kia att göra...
Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Det är ett (korkat) EU-krav för alla bilar med årsmodell 2024 och senare (biltillverkarna behöver inte anpassa äldre modeller).
Det förutsätter ju att bilen läser av skyltar eller har aktuella kartdata. Har alla nya bilar den möjligheten?
Räkna med att alla bilar kommer ha det tills dess. Precis som när avåkningsassistent blev tvingat på samma sätt.
Re: Kia EV9
Postat: 09 jan 2024 17:37
av Bjelke
Såg en i Bollnäs centrum (hehe) idag och fy satan vilken tråkig design,
speciellt jämfört med 6:an, såg ut som nån billig Korea-bil för typ 30 år sedan
Den påminner också om nån nyare bil men just nu kommer jag inte ihåg vad den
heter (fast grannen har en ), e-Niro kanske?