Re: VW I.D
Postat: 23 sep 2020 19:34
Ja, det sa de. Up to 2700 pounds. AWD antar jag.backe skrev:Tror dom sa typ 2700 pound eller nåt sånt på usa-premiären, det blir väl ca 1200 kg?
Ja, det sa de. Up to 2700 pounds. AWD antar jag.backe skrev:Tror dom sa typ 2700 pound eller nåt sånt på usa-premiären, det blir väl ca 1200 kg?
Enyaq iV 80 kostar från ca 550 tkr. ID.4 1st med samma batteri från 514900 kr.Zalman3 skrev:Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.
På den europeiska marknaden kommer ID.4 att först lanseras i två begränsade upplagor: ID.4 1st och ID.4 1st Max. Från och med den 24 september finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker sedan runt årsskiftet.
I Sverige ligger priserna på 514 900 kronor respektive 614 900 kronor innan avdrag för klimatbonus.
Värmepump, som effektivt kan värma och kyla kupén, samt dragkrok är också standard.
https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... drivna+SUVElenergin i de båda ID.4 1ST-modellerna lagras i ett batteri som har en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.
AWD kommer ju inte förrän till sommarn eller så. Det betyder (1) att man troligen åker på den högre förmånsskatten efter 1 juli och (2) att man tvingas köpa en onödigt dyr bil med ännu högre förmånsvärde. Då kan jag lika gärna behålla min e-tron leasingen ut och titta på nåt helt annat sen.thnis skrev:Eller en ID4 awd? Även om du inte vill ha awd..
Ja just ja. Glömde de nya reglerna.. blir privatleasing på nästa bil för oss.mati skrev:AWD kommer ju inte förrän till sommarn eller så. Det betyder (1) att man troligen åker på den högre förmånsskatten efter 1 juli och (2) att man tvingas köpa en onödigt dyr bil med ännu högre förmånsvärde. Då kan jag lika gärna behålla min e-tron leasingen ut och titta på nåt helt annat sen.thnis skrev:Eller en ID4 awd? Även om du inte vill ha awd..
Hoppas att Hyundai kan leverera en vettigt prissatt bil med drag.
De ska börja leverera RWDn innan årsskiftet. Perfekt hade ju varit om man hade kunnat få den mellan 1 april och 30 juni. Men jag skulle aldrig våga chansa. Volkswagens leveranstider är alldeles för oförutsägbara och risken att man åker på den höjda förmånsskatten är på tok för hög. Det handlar ju inte bara om några kronor. Man förlorar många tusenlappar på det. Det är troligen så att man får överväga köpa bilen privat istället. Och jag vill inte att detta beslut hänger på leveransdatumet, för det går inte att ändra i efterhand.backe skrev:Har någon hört när id4 awd ska börja levereras? Kommer rwd vid årsskiftet kanske man kan lyckas få en awd innan 1/7?
Sant, blir lite att ta ställning till. På ett sätt så kan jag tänka mig en RWD nu, id4 eller enyaq, saknar jag awd för mycket sen så får jag bara värdera det och byta igen om ett år eller så.mati skrev:De ska börja leverera RWDn innan årsskiftet. Perfekt hade ju varit om man hade kunnat få den mellan 1 april och 30 juni. Men jag skulle aldrig våga chansa. Volkswagens leveranstider är alldeles för oförutsägbara och risken att man åker på den höjda förmånsskatten är på tok för hög. Det handlar ju inte bara om några kronor. Man förlorar många tusenlappar på det. Det är troligen så att man får överväga köpa bilen privat istället. Och jag vill inte att detta beslut hänger på leveransdatumet, för det går inte att ändra i efterhand.backe skrev:Har någon hört när id4 awd ska börja levereras? Kommer rwd vid årsskiftet kanske man kan lyckas få en awd innan 1/7?
En lösning kan vara att du som kund oxå kommer med ett avtal som säljaren får skriva på. Kan ni inte leverera bil innan detta datum blir det ingen affär.mati skrev:De ska börja leverera RWDn innan årsskiftet. Perfekt hade ju varit om man hade kunnat få den mellan 1 april och 30 juni. Men jag skulle aldrig våga chansa. Volkswagens leveranstider är alldeles för oförutsägbara och risken att man åker på den höjda förmånsskatten är på tok för hög. Det handlar ju inte bara om några kronor. Man förlorar många tusenlappar på det. Det är troligen så att man får överväga köpa bilen privat istället. Och jag vill inte att detta beslut hänger på leveransdatumet, för det går inte att ändra i efterhand.backe skrev:Har någon hört när id4 awd ska börja levereras? Kommer rwd vid årsskiftet kanske man kan lyckas få en awd innan 1/7?
Kan man göra så tro? Borde väl iofs vara möjligt kan man tycka, just eftersom det handlar om så stora pengar.Limbster skrev:En lösning kan vara att du som kund oxå kommer med ett avtal som säljaren får skriva på. Kan ni inte leverera bil innan detta datum blir det ingen affär.
Ja, samma här. Efter nyår passerar förmånsvärdet för min e-tron med god marginal 9000kr. Tillsammans med leasingen blir det helt groteska pengar som bilen kostar varje månad. Det är det visserligen redan nu, men höjningen av förmånsvärdet blir sista droppen liksom. Det är största kostnaden jag har i företaget. Inte min lön eller så, nej, bilen. Och då är den ändå en hel del billigare än vad Teslan var innan. Det är helt sjukt.backe skrev:Min bil är så dyr nu och vid årsskiftet när nedsättning försvinner så skulle det vara skönt med något mer rimligt...
Ganska smart ändå, och den borde gå att sälja för dom om jag hoppar av.mati skrev:Kan man göra så tro? Borde väl iofs vara möjligt kan man tycka, just eftersom det handlar om så stora pengar.Limbster skrev:En lösning kan vara att du som kund oxå kommer med ett avtal som säljaren får skriva på. Kan ni inte leverera bil innan detta datum blir det ingen affär.
Fördelen är man uppskattar sin M3 ännu mer efter att ha provkört ID3.taliz skrev:Synd den är så slö bara.
Är man van vid avgasbilar så känns den säkert pigg dock.
Förresten, vad menas med det? 12% är faktiskt ganska brant och inget problem såvida man inte kör i alperna, vilket vi aldrig kommer göra. Blir dragvikten mer när man håller sig på slätten? I så fall är det inget bekymmer.... Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad) 1
1 vid 12% lutning
Mycket billigare än Audis premium-trams som gör exakt samma sak.Du kommer kunna ladda batteriet för specialpriset 6,29kr/kWh hos IONITY med We Charge Go utan någon månadskostnad. Om du kör mycket så kan det snabbt löna sig med vårt premiumavtal We Charge Plus. Då betalar du 3,40/kWh hos IONITY med en månadskostnad på 115 kr.
Enyaq tror jag klarar 200 kg till om man håller sig under 8% lutning. Vet dock inte om man kan ha såna regler i Sverige? Låter konstigt, ska polisen ha kontroll i en backe då för att kolla ev. överträdelsemati skrev:Förresten, vad menas med det? 12% är faktiskt ganska brant och inget problem såvida man inte kör i alperna, vilket vi aldrig kommer göra. Blir dragvikten mer när man håller sig på slätten? I så fall är det inget bekymmer.... Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad) 1
1 vid 12% lutning
*hoppas*
Ja, jag var ute och levde jävel med min M3P nyss. Fick tummen upp av en BMW som försökte hänga på. Det är en sinnesjukt kul bil att köra hårt med.Skyvandrare skrev:Fördelen är man uppskattar sin M3 ännu mer efter att ha provkört ID3.taliz skrev:Synd den är så slö bara.
Är man van vid avgasbilar så känns den säkert pigg dock.
Jag tyckte det var som att köra en Golf, ingen känsla av high tech alls. Så ID3 blir säkert en bra brygga från fossilbil till elbil för många.
Stod på VW och lyssnade på den stackars säljaren som skulle förklara för en oinvigd att det är enkelt att ladda elbil. Verkar som många tror att man måste stå 45 min vid en snabbladdare varje gång man ska ”tanka”. Inte konstigt då att så många fortfarande köper nya bensinbilar.
Blir man bunden på 12mån tro?mati skrev:Mycket billigare än Audis premium-trams som gör exakt samma sak.Du kommer kunna ladda batteriet för specialpriset 6,29kr/kWh hos IONITY med We Charge Go utan någon månadskostnad. Om du kör mycket så kan det snabbt löna sig med vårt premiumavtal We Charge Plus. Då betalar du 3,40/kWh hos IONITY med en månadskostnad på 115 kr.
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.taliz skrev:
Enyaq rymmer 1.711 liter Bagage.
Bagageutrymmet i ID.4 är väl tilltaget och rymmer 543 liter. Med baksätets ryggstöd fällda sväljer bilen 1 575 liter. ID.4 får också dragkrok, vilket är standard på lanseringsversionerna 1st. Maximal dragvikt uppgår till 1 000 kilo.
Volkswagen ID3 ID.4 ID4 1Edt. 77kWh/204Hk *Dr
514 899 kr
(411 919 kr ex. moms)
ser ut som följer:
ID.4 1st 514.900 kronor.
ID.4 1st Max 614.900 kronor.
Privatleasing: Från 5.425 kr/månad
Jag har aldrig sett detta förut.dd88 skrev:12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.