Sida 116 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2018 18:32
av Jerka
https://www.expressen.se/kronikorer/lot ... egeringen/
Suck. Ännu mer elbilsmyter från ännu en okunnig krönikör.
- Inga problem som rör storstäderna är värda att satsa på (de får skylla sig själva som bor där)
- Alla som köper Tesla är stenrika och bilarna kräver därför inga subventioner
- Om alla skulle köra elbil räcker elen inte till
- Inga elbilsförespråkare gillar kärnkraft
- Ett batteri motsvarar tusen mils körning (här lyckas hon märkligt nog underdriva den klassiska IVL-rapporten - hade tusen mil stämt så vore det ju en slam dunk för elbilarna)
- Elbilarnas miljönytta försvinner pga batterierna (nä förresten, där kom den)
- Northvolt kommer bli ett fiasko för att hela investeringen inte är säkrad än
Hon har en poäng i att en kortsiktig politik med tvära kast är skadlig, men varför blanda in alla dessa myter, felaktigheter och fördomar? Och framförallt: hur är det ens möjligt att försvara fossilbilarna idag? Det fattar ju alla att de inte är långsiktigt hållbara. Debatten borde inrikta sig mer på hur vi kan underlätta omställningen, inte för eller emot elbilar.
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2018 21:25
av bylund
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2018 22:15
av kler
Har man ju sett på julafton varje år så långt man kan minnas...

(Fast MC dårå...)
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2018 22:20
av Kulingen
stefan007 skrev:DSC_0754.JPG
Dagens Vi bilägare.... Värsta på länge

Har den där Jan Carlsson sniffad i sig för mycket dieselavgaser i BMW:s avgastester med människor?
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2018 00:57
av Daoops
Kulingen skrev:stefan007 skrev:DSC_0754.JPG
Dagens Vi bilägare.... Värsta på länge

Har den där Jan Carlsson sniffad i sig för mycket dieselavgaser i BMW:s avgastester med människor?
Skitsnack att insändaren heter Jan Carlsson, det är ju Herbert Söderström som slår till igen
https://youtu.be/npbxFoNasDk
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2018 01:21
av Pontus
Daoops skrev:Kulingen skrev:stefan007 skrev:DSC_0754.JPG
Dagens Vi bilägare.... Värsta på länge

Har den där Jan Carlsson sniffad i sig för mycket dieselavgaser i BMW:s avgastester med människor?
Skitsnack att insändaren heter Jan Carlsson, det är ju Herbert Söderström som slår till igen
https://youtu.be/npbxFoNasDk
Suverän
Jan borde dock söka jobb hos Trump tror han skulle passa bra där på någon miljöavdelning.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2018 01:23
av Pontus
LarsL skrev:Klassiker! Om det vore en känd person skulle den vara kul att spara... nu verkar det här väl bara vara en normal vanlig i**t.
Säker på att det inte är SAS Janne som börjat stava sitt namn lite mer svenssonaktigt

Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2018 01:25
av Pontus
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... sig-strom/
Den är lite mer balanserad i slutet men några riktiga tillägg

Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2018 19:21
av nek0
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2018 19:34
av Wilson
Krockkuddar vid den lilla smällen hade nog riskerat att göra mer skada än nytta.
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2018 19:59
av nek0
Wilson skrev:
Krockkuddar vid den lilla smällen hade nog riskerat att göra mer skada än nytta.
Kanske jag vet inte.
Föraren bakom ratten i den självkörande bilen ingrep genom att pressa bromspedalen mot golvet, på så vis sänktes farten från cirka 97 till 32 km/h innan kollisionen skedde."
"Om krockvåldet är högre än ett visst gränsvärde, ska krockkudden utlösas och en impuls skickas då till gasgeneratorn. Förr motsvarade detta värde en krock i omkring15 km/h mot en betongvägg, men numera har gränsen höjts till uppemot 20 km/h – under det nöjer man sig med att dra åt bältessträckarna".
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/h ... krockkudde
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2018 20:07
av tias
Kvaliteten på insändare som släpps igenom säger en hel del om tidskriften. Har redaktionen ingen självbevarelsedrift

Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2018 22:00
av Svenssons
nek0 skrev:Wilson skrev:
Krockkuddar vid den lilla smällen hade nog riskerat att göra mer skada än nytta.
Kanske jag vet inte.
Föraren bakom ratten i den självkörande bilen ingrep genom att pressa bromspedalen mot golvet, på så vis sänktes farten från cirka 97 till 32 km/h innan kollisionen skedde."
"Om krockvåldet är högre än ett visst gränsvärde, ska krockkudden utlösas och en impuls skickas då till gasgeneratorn. Förr motsvarade detta värde en krock i omkring15 km/h mot en betongvägg, men numera har gränsen höjts till uppemot 20 km/h – under det nöjer man sig med att dra åt bältessträckarna".
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/h ... krockkudde
Bilen de krockade med var inte en betongvägg... Krockkuddar hade troligen gjort större skada i detta fall. Passagerarna stöter ju inte ens i något i inredningen så krockkuddar hade inte hjälpt på något vis men kunnat ställa till med skada, särskilt med tanke på kameran som passageraren håller i.
Re: Artikel i media
Postat: 04 feb 2018 00:46
av nek0
Svenssons skrev:nek0 skrev:Wilson skrev:
Krockkuddar vid den lilla smällen hade nog riskerat att göra mer skada än nytta.
Kanske jag vet inte.
Föraren bakom ratten i den självkörande bilen ingrep genom att pressa bromspedalen mot golvet, på så vis sänktes farten från cirka 97 till 32 km/h innan kollisionen skedde."
"Om krockvåldet är högre än ett visst gränsvärde, ska krockkudden utlösas och en impuls skickas då till gasgeneratorn. Förr motsvarade detta värde en krock i omkring15 km/h mot en betongvägg, men numera har gränsen höjts till uppemot 20 km/h – under det nöjer man sig med att dra åt bältessträckarna".
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/h ... krockkudde
Bilen de krockade med var inte en betongvägg... Krockkuddar hade troligen gjort större skada i detta fall. Passagerarna stöter ju inte ens i något i inredningen så krockkuddar hade inte hjälpt på något vis men kunnat ställa till med skada, särskilt med tanke på kameran som passageraren håller i.
Som sagt vet jag inte och det var inte en betongvägg de krockade med men fronten trycktes rätt bra in krocksensorerna måste känt av smällen. Passagerarkudden måste vara avstängd. Annars monterar man inte skärmar och skit framför den eller hur?
Re: Artikel i media
Postat: 06 feb 2018 19:24
av leiflodde
Iallafall har jag missat orsaken till nedanstående:
För två år sedan omkom en Teslaförare efter att hans bil i autopilotläge kraschat in i en lastbil. Enligt företaget var hindrets färg ett av skälen till att bilen inte reagerade på faran – lastbilen var vit, vilket gjorde att kameran inte kunde urskilja den mot himlen.
https://www.nyteknik.se/fordon/darfor-k ... ta-6897137
Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2018 19:20
av LarsL
Mariestad som tidigare investerat i en vätgasmack går nu vidare med ännu en tveksam investering, laddväg.
https://kundnyheter.ellevio.se/mariesta ... _term=cta1
Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2018 19:33
av Bjelke
Är dom ute efter något slags rekord?
(Kanske druckit för mycket lokalproducerad dryck).
Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2018 19:40
av nek0
leiflodde skrev:Iallafall har jag missat orsaken till nedanstående:
För två år sedan omkom en Teslaförare efter att hans bil i autopilotläge kraschat in i en lastbil. Enligt företaget var hindrets färg ett av skälen till att bilen inte reagerade på faran – lastbilen var vit, vilket gjorde att kameran inte kunde urskilja den mot himlen.
https://www.nyteknik.se/fordon/darfor-k ... ta-6897137
Det verkar som att du kör en vit bil . Akta dig för Tesla bilar

Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2018 19:50
av 12man
drycken har lika lite med mariestad att göra som skenan är strömlös tillsvidare
Re: Artikel i media
Postat: 07 feb 2018 22:30
av Smutt
Såg vätgas macken livrädd att parkera i närheten aldrig mer den MC.
Re: Artikel i media
Postat: 08 feb 2018 00:01
av Vasp
Angående vätgasmackar så ska Umeå snart skaffa en. Som potentiell framtida biogasbil körare så blir jag lite sur på det. Då Umeå inte har en mack för fordonsgas.
Re: Artikel i media
Postat: 08 feb 2018 02:01
av lator
Bidragsjägare blir min reaktion!
Jag är en förespråkare av elektrifierade vägar (som vissa kanske har märkt) men jag försöker vara realist och vi behöver absolut inga elektrifierade cityvägar då alla elbilar har en räckvidd som duger i stadstrafik. Nej, det är på de stora vägarna med mycken trafik som vi behöver en praktisk och komplett laddstruktur där man inte är tvungen att stanna vid en laddstation (likt en bensinstation) utan kan välja sina stopp utan att planera utifrån laddplatser och antal laddande fordon vid en viss specifik tidpunkt.
Jag vet att de flesta här (och kanske också ute i samhället) anser att problemen är oövervinnerliga och vinsterna är allt för små för att man ska offra stora kapital på något som enkelt går att lösa med några snabbladdare till, men lås er inte i föråldrade tankar som lätt skulle ha kunnat hålla er kvar i de praktiska förbränningsmotordrivna fordon som ni nu bevisligen har lämnat eller är på väg att lämna... Tänk lite friare och öppna er för möjligheter snarare än att låsa er fast i problemen. Jag blir allvarligt ganska förskräckt av att läsa kommentarer på Facebook när det dyker upp ett inlägg om t.ex elbilar eller miljöförstöring som är tillgängligt för den stora massan. Det krävs helt klart att vi som har förmågan att se framtiden för vad den är (och kan bli) inte låser oss i begränsande tankar och visioner utan däremot utökar vår förmåga att lösa problem och bidra till planetens fortsätta överlevnad.
Tack Elon Musk för ditt bidrag!
(detta inlägg kan ha påverkats av reprisen om Tage Danielssons liv...)

Re: Artikel i media
Postat: 08 feb 2018 06:40
av LarsL
Jo, men det är ju precis det. De som kör förbränningsbil tror att det här är en uppenbar lösning eftersom de har räckviddsångest. Vi som provat elbil vet ju att en sådan här lösning är onödig. Jag skulle i alla fall inte betala de extra kronorna som elen skulle kosta från de här skenorna.
Re: Artikel i media
Postat: 08 feb 2018 23:48
av Legato
NyTeknik råkade visst publicera en positiv artikel ang Musk/SpaceX:
https://www.nyteknik.se/fordon/svenska- ... rt-6897523
Re: Artikel i media
Postat: 12 feb 2018 23:25
av Vasp