Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 04 sep 2021 00:10
Polare är sugen på ioniq 5 men vill inte vänta till andra halvan 2022. Kan man få en tidigare? Advanced awd.
Der finns ju en del som har beställt som överväger att hoppa av sitt köp, så att försöka vara snabb på en sådan är tipset. Eller bjuda 100' över inköpspris så finns det nog nån som offrar sig...Raptor skrev:Polare är sugen på ioniq 5 men vill inte vänta till andra halvan 2022. Kan man få en tidigare? Advanced awd.
Skickade ett DMRaptor skrev:Polare är sugen på ioniq 5 men vill inte vänta till andra halvan 2022. Kan man få en tidigare? Advanced awd.
Intressant. Du är den första som jag hört som tycker att infotainmentskärmen är bättre hos Hyundai än hos Tesla.DanneLKPG skrev:Provkörde Advanced RWD idag. Kändes väldigt lyxig och så skönt med ventilerade säten! Stort lyft mot Essential. Om ni beställt Advanced och blev osäkra efter att ha provkört Essential så vänta tills ni kört denna! Provkörde Model Y igår och föredrar faktiskt i5 som känns mycket modernare med bra HUD, 360-kamera som fungerade klockrent, döda vinkel kameror vid blinkning m.m… och så kan man faktiskt se ut genom bakrutan, vilket knappt går i MY. Model Y tjöt dessutom väldigt högt vid acceleration. Obehagligt ljud som jag inte hört förr i M3… Hoppas inte det är något liknande i AWD i5.
Den skrev jag inget om. Sakerna jag listade finns bara på i5 i denna jämförelsen. Sen är det kanske inte så ovanligt på ett Teslaforum att majoriteten föredrar sin Tesla. I Norska i5-grupperna är det ganska många som är nöjda med att ha bytt ut sin Tesla istället.martinot skrev:Intressant. Du är den första som jag hört som tycker att infotainmentskärmen är bättre hos Hyundai än hos Tesla.
Samma sak gällande att körkänslan som de flesta som jämfört anser att MY är klart bättre på den punkten.
Jo, det viktiga är ju att alla blir nöjda!DanneLKPG skrev:Den skrev jag inget om. Sakerna jag listade finns bara på i5 i denna jämförelsen. Sen är det kanske inte så ovanligt på ett Teslaforum att majoriteten föredrar sin Tesla. I Norska i5-grupperna är det ganska många som är nöjda med att ha bytt ut sin Tesla istället.martinot skrev:Intressant. Du är den första som jag hört som tycker att infotainmentskärmen är bättre hos Hyundai än hos Tesla.
Samma sak gällande att körkänslan som de flesta som jämfört anser att MY är klart bättre på den punkten.
Angående körkänslan så är det svårt att jämföra LR som är AWD mot en RWD, men jag gillade ändå i5 mer pga min helhetsupplevelse och inget högt tjut.
Sätesformen är också bättre i Hyundai som känns lite bredare. Tesla vinner lite på att kunna ställa in ratten bättre, men jag på mina 183cm hade inga svårigheter att få en bra vinkel trots kort stång i i5 som tur är…
Köra fram och tillbaka med nyckeln fungerade bra, men samma dumma begränsning som i Tesla (tack vare EU) att den stänger av efter x antal meter. Behövde dock endast låsa om bilen och trycka igen då.
Jo, det låter inte alls lovande. Även om det är fel just på demobilen (som det är begränsat till förhoppningsvis), så är det ju dåligt att de inte ha bättre koll än så på sina demobilar. Låter inte lovande för kvaliteten om den är så ojämn.DanneLKPG skrev:Samma här. Särskilt efter att jag fick tinnitus för ett par år sedan. Har inte hört ett så högfrekvent ljud förr i en elbil jag provkört (eller min egna i3S). Att motorn hörs är inget konstigt, men det har just hur det lät som fick mig att reagera. Hoppas för allas skull att det bara var extra märkbart på just den demobilen.
Ska du provköra Y snart?
Det tror jag tyvärr inte. Det där högfrekventa missljudet har vi också upplevt i den Essential vi provade, och det är nog huvudargumentet från min sambos sida varför Ioniq 5 går fet bort för henne. Och visst, det kan jag absolut hålla med om. Det är inte trevligt. Jag hoppades att Advanced kanske inte låter så mycket. Men tydligen gör den det alltså.DanneLKPG skrev:Samma här. Särskilt efter att jag fick tinnitus för ett par år sedan. Har inte hört ett så högfrekvent ljud förr i en elbil jag provkört (eller min egna i3S). Att motorn hörs är inget konstigt, men det har just hur det lät som fick mig att reagera. Hoppas för allas skull att det bara var extra märkbart på just den demobilen.
Bagageutrymmet slår nästan alla andra bilar i banantestet med undantag för en van och model X, så SÅ otroligt litet är inte bagaget, även om jag själv reagerade mycket på bl.a. lutningen av bakluckan, är nog större än det ser ut.Coolio skrev:Vi provkörde 5 i veckan och den såg trevlig ut, lite speciell invändigt, mkt bra kvalitet på inredningen ( gillade ventilation i sätet) men vilket uruselt bagage. Bilen kändes som en fossilbil som gjorts om till en elbil. Men det är väll inte fallet? Under motorhuven så beskrev säljaren att det ser ut som en vanlig fossilbil med motor fram och påfyllning för div vätskor.
Jag hade betydligt större förväntningar på 5:an.
+ förarmiljö
+ design
- bagageutrymmet
- baksätet huvudhöjd (slog huvudet i taket)
- leveranstid (säljaren hade beställt x antal men fått 1, och de gissade på en lååång leveranstid)
alvenzo skrev:Nej nu får ni väl ändå ge er. Allt detta snack om att den låter så fruktansvärt mycket får gigantiska ringar på vattnet och det sprider sig som en löpeld av folk som inte ens hört det själv. Ni som inte testat kan väl snälla sluta prata om du tills ni vet? Jag är för övrigt väldigt ljudkänslig (HSP) och reagerade öht inte på ljudet i essential. Tester visar även att den håller en hyfsat bra nivå. Självklart får alla som tycker att ljudet är för mycket tycka det, smaken är ju ändå som röven, men alla ni som inte testat och går och "oroar sig": släpp sargen eller gå och lyssna efter själva. Tack för uppmärksamheten.
Jag hörde inget missljud i i5. Varken i Essential eller Advanced. Det var Model Y som lät. Riktigt högt när jag accelererade och även när jag vred på huvudet i konstant fart.mati skrev:Det tror jag tyvärr inte. Det där högfrekventa missljudet har vi också upplevt i den Essential vi provade, och det är nog huvudargumentet från min sambos sida varför Ioniq 5 går fet bort för henne. Och visst, det kan jag absolut hålla med om. Det är inte trevligt. Jag hoppades att Advanced kanske inte låter så mycket. Men tydligen gör den det alltså.DanneLKPG skrev:Samma här. Särskilt efter att jag fick tinnitus för ett par år sedan. Har inte hört ett så högfrekvent ljud förr i en elbil jag provkört (eller min egna i3S). Att motorn hörs är inget konstigt, men det har just hur det lät som fick mig att reagera. Hoppas för allas skull att det bara var extra märkbart på just den demobilen.
Hörde inte alls ljudet, lyssnade dock inte aktivt efter det. Ska ta med familjen på en längre tur längre fram.mati skrev:Det tror jag tyvärr inte. Det där högfrekventa missljudet har vi också upplevt i den Essential vi provade, och det är nog huvudargumentet från min sambos sida varför Ioniq 5 går fet bort för henne. Och visst, det kan jag absolut hålla med om. Det är inte trevligt. Jag hoppades att Advanced kanske inte låter så mycket. Men tydligen gör den det alltså.DanneLKPG skrev:Samma här. Särskilt efter att jag fick tinnitus för ett par år sedan. Har inte hört ett så högfrekvent ljud förr i en elbil jag provkört (eller min egna i3S). Att motorn hörs är inget konstigt, men det har just hur det lät som fick mig att reagera. Hoppas för allas skull att det bara var extra märkbart på just den demobilen.
Skönt. Sen är det såklart olika vilka frekvenser man hör, så jag hoppas det är samma för mig! Är det som i den Model Y jag provkörde så skulle min tinnitus förvärras.HelectriC skrev:Min i5låter ingenting varken vid kraftigt gaspådrag eller långsam körning. Jag skulle nog vilja påstå att den är helt tyst. AWD för övrigt.
Helt olika hur man upplever saker. Visst låter det om Y. Som det låter om min 3. Det lät om min Škoda Octavia och eGolf också. Även i baksätet på en taximerca E-klass lät det också. Även i chefens MB CLS (den kanske t o m lät värst) Jag vet inte vilka förväntningar man har men ingen bil jag vet låter (eller INTE låter) som ett bankvalv. Antingen är man olika känslig för olika frekvenser, vägrar inse hur bedrövliga våra vägbeläggningar är eller har orimliga krav eller förväntningar.DanneLKPG skrev:Skönt. Sen är det såklart olika vilka frekvenser man hör, så jag hoppas det är samma för mig! Är det som i den Model Y jag provkörde så skulle min tinnitus förvärras.HelectriC skrev:Min i5låter ingenting varken vid kraftigt gaspådrag eller långsam körning. Jag skulle nog vilja påstå att den är helt tyst. AWD för övrigt.
Vad skulle det göra om det spred sig som ringar på vattnet? Skulle inte du få din bil? Skulle dina aktier sjunka i värde? Eller vad skulle du drabbas av?alvenzo skrev:Nej nu får ni väl ändå ge er. Allt detta snack om att den låter så fruktansvärt mycket får gigantiska ringar på vattnet och det sprider sig som en löpeld av folk som inte ens hört det själv. Ni som inte testat kan väl snälla sluta prata om du tills ni vet? Jag är för övrigt väldigt ljudkänslig (HSP) och reagerade öht inte på ljudet i essential. Tester visar även att den håller en hyfsat bra nivå. Självklart får alla som tycker att ljudet är för mycket tycka det, smaken är ju ändå som röven, men alla ni som inte testat och går och "oroar sig": släpp sargen eller gå och lyssna efter själva. Tack för uppmärksamheten.
Det började vid 105km/h, alternativt vid acceleration. Ett ultrahögfrekvent ljud som man inte nödvändigtvis hör när man tittar rakt fram. Men desto mer när man vrider huvudet till höger eller vänster. Jag tyckte faktiskt själv att det var störande. Lite som tinnitus. Men eftersom det verkar uppstå främst i högre hastigheter kan jag tänka mig att bortse från detta. Jag kör egentligen ganska sällan så fort.Klintan skrev:Hörde inte alls ljudet, lyssnade dock inte aktivt efter det. Ska ta med familjen på en längre tur längre fram.mati skrev:Det tror jag tyvärr inte. Det där högfrekventa missljudet har vi också upplevt i den Essential vi provade, och det är nog huvudargumentet från min sambos sida varför Ioniq 5 går fet bort för henne. Och visst, det kan jag absolut hålla med om. Det är inte trevligt. Jag hoppades att Advanced kanske inte låter så mycket. Men tydligen gör den det alltså.DanneLKPG skrev:Samma här. Särskilt efter att jag fick tinnitus för ett par år sedan. Har inte hört ett så högfrekvent ljud förr i en elbil jag provkört (eller min egna i3S). Att motorn hörs är inget konstigt, men det har just hur det lät som fick mig att reagera. Hoppas för allas skull att det bara var extra märkbart på just den demobilen.
Den Y jag provkörde överröstade allt när jag accelererade oavsett om det var i stan eller på motorvägen. Med ett väldigt högfrekvent ljud som skar i öronen. Det har jag inte hört i någon annan elbil förut, inte heller andra Tesla. Sen kan det låta olika beroende på var man har ställt sätet. Och självklart vet jag att det låter om motorerna, som i min egna elbil, men låter det sådär i alla Y så är den inget för mig och hoppas att Berlin-byggda får andra motorer.Walker skrev:Helt olika hur man upplever saker. Visst låter det om Y. Som det låter om min 3. Det lät om min Škoda Octavia och eGolf också. Även i baksätet på en taximerca E-klass lät det också. Även i chefens MB CLS (den kanske t o m lät värst) Jag vet inte vilka förväntningar man har men ingen bil jag vet låter (eller INTE låter) som ett bankvalv. Antingen är man olika känslig för olika frekvenser, vägrar inse hur bedrövliga våra vägbeläggningar är eller har orimliga krav eller förväntningar.
Walker skrev:Helt olika hur man upplever saker. Visst låter det om Y. Som det låter om min 3. Det lät om min Škoda Octavia och eGolf också. Även i baksätet på en taximerca E-klass lät det också. Även i chefens MB CLS (den kanske t o m lät värst) Jag vet inte vilka förväntningar man har men ingen bil jag vet låter (eller INTE låter) som ett bankvalv. Antingen är man olika känslig för olika frekvenser, vägrar inse hur bedrövliga våra vägbeläggningar är eller har orimliga krav eller förväntningar.DanneLKPG skrev:Skönt. Sen är det såklart olika vilka frekvenser man hör, så jag hoppas det är samma för mig! Är det som i den Model Y jag provkörde så skulle min tinnitus förvärras.HelectriC skrev:Min i5låter ingenting varken vid kraftigt gaspådrag eller långsam körning. Jag skulle nog vilja påstå att den är helt tyst. AWD för övrigt.
Tycker det faktiskt verkar vara rätt rejält med lastutrymme även i MY (även om den på utsidan är mycket mindre än MX). Även Iq5 är riktigt bra för sin storlek. Är lika imponerad även av den.alvenzo skrev:Bagageutrymmet slår nästan alla andra bilar i banantestet med undantag för en van och model X, så SÅ otroligt litet är inte bagaget, även om jag själv reagerade mycket på bl.a. lutningen av bakluckan, är nog större än det ser ut.Coolio skrev:Vi provkörde 5 i veckan och den såg trevlig ut, lite speciell invändigt, mkt bra kvalitet på inredningen ( gillade ventilation i sätet) men vilket uruselt bagage. Bilen kändes som en fossilbil som gjorts om till en elbil. Men det är väll inte fallet? Under motorhuven så beskrev säljaren att det ser ut som en vanlig fossilbil med motor fram och påfyllning för div vätskor.
Jag hade betydligt större förväntningar på 5:an.
+ förarmiljö
+ design
- bagageutrymmet
- baksätet huvudhöjd (slog huvudet i taket)
- leveranstid (säljaren hade beställt x antal men fått 1, och de gissade på en lååång leveranstid)