Sida 13 av 19

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 16:15
av Pontus
Det viktigaste kanske är felet att man benämner både tider med och utan 1 foot rollout för samma sak, 0-100 km/h.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 17:38
av dstr
"1 foot roll out" är bara ett begrepp. Det är aldrig just 1 fot.

På startlinjen i dragracing finns det 3 fotoceller. Prestage, stage och guard. Tidtagningen startar när prestage sluts igen ELLER när guard bryts. (anledningen till två olika förfaranden återkommer vi till)

När man står på "startlinjen" (den riktiga startlinjen återkommer vi till) så står man så däcket bryter både prestage och stagefotocellen. Beroende på vad man vill ha för tidkort så kan man stå "djupt" respektive "grunt" i stage.

Står man grunt så har man precis tänt stage-lampan. När man väl får grönt så får man en "flygande" start innan tidtagningen startar.

Står man djupt så behöver man inte röra sig långt innan tidtagningen startar. Vill man få en låg reaktionstid så är detta rätt recept.

Tidtagningsdatorn mäter oftast med tiotusendels sekunder. För att förenkla så tar man dock bara in tusendelar i tidtagningssystemet. Av utrymmesskäl på scorebboards så brukar man bara visa hundradelar. Roll out har inget med exaktheten i själva tidtagningen att göra.

All dragracing mäts på det här sättet. Det finns aldrig någon "stående" start från noll.


Med enbart prestage och stage så var det ju bara att bygga en dragster med offset på framhjulen, dvs det ena framför det andra. Då får man ju en gigantisk roll out. Därför finns det även en guard som triggar tidtagningen för de bilarna. Målfotocellerna sitter dock högre och triggas av karossen. Här finns det regler för hur långt överhäng man får ha. Det finns en orättvisa i klassen competition. Där tävlar bilar mot dragsters i samma klasser, fast en dragster får ha mer överhäng fram än en karossbill.

Den riktiga startlinjen är vid guard-fotocellen. Det är därifrån banan är (ska vara) uppmätt, 402,33 meter. Det gör det lite lurigt när man ska rigga en bana och arrangören måttat upp 0-402,33 meter och målat en fin startlinje på 0. Inte en enda bil kommer att starta "på linjen"...

Vid mål finns en fartfålla som mäter snitthastigheten vid målgång. I Sverige är det oftast ett extra par fotoceller 15 meter innan mål vilket gör att slutfarten inte är slutfarten vid 402m utan snittfarten mellan 387 och 402 meter.

Ovanstående är dock väl vedertaget och sådant man har med i beräkningen när man jämför bilars 402m-tider.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 17:39
av dstr
Pontus skrev:
Det viktigaste kanske är felet att man benämner både tider med och utan 1 foot rollout för samma sak, 0-100 km/h.
0-100 kan ALDRIG vara med 1 foot roll out. Då har man ju inte startat på 0.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 17:45
av TiborBlomhall
Tack dstr för den fina sammanställningen! Nu har jag lärt mig nåt nytt idag också :-)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 18:21
av Pontus
jag måste också tacka! Får nästan rita upp detta när jag kommer hem för att vara säker på att jag förstått detta helt. Är det lika för alla i en tävlingsform så är det ju bra för alla. Det som snurrar nu är bara varför tidtagningen ska startas av en fotocell då spelar väl inte reaktionstiden någon roll. Du säkert redan svarat på det i din förklaring men som sagt jag tänka igenom det när jag kommer hem. Tack igen.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 18:33
av dstr
Nej, jag tar inte upp reaktionstidens betydelse i tävlingsmomentet. Återkommer när jag sitter vid datorn igen.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 19:02
av 18650
Pontus skrev:
jag måste också tacka! Får nästan rita upp detta när jag kommer hem för att vara säker på att jag förstått detta helt. Är det lika för alla i en tävlingsform så är det ju bra för alla. Det som snurrar nu är bara varför tidtagningen ska startas av en fotocell då spelar väl inte reaktionstiden någon roll. Du säkert redan svarat på det i din förklaring men som sagt jag tänka igenom det när jag kommer hem. Tack igen.
Man kan ju tävla mot sig själv, när man får grönt varvar man igång sin trubo och sticker iväg exakt när man vill, fotocellen startar klockan när du bryter den.

Sen kan man tävla i att korsa mållinjen först, dvs när det är grönt startar klockan oavsett om du startat eller ej. Nu är reaktionstiden med i bilden. Då måste man om man har en turbo redan ha snurr på den innan det blir grönt för när det blir grönt startar klockan. Man måste dock vara säker på att det blir grönt innan motorn brinner upp av att stå stationär med 2bar laddtryck. Fördel med elbil, men du har bara 4sekunder på dig om du väljer launch mode i din P90D

Exempel på lång reaktionstid men snabb repa.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 19:45
av dstr
18650 skrev:
Man kan ju tävla mot sig själv, när man får grönt varvar man igång sin trubo och sticker iväg exakt när man vill, fotocellen startar klockan när du bryter den.

Sen kan man tävla i att korsa mållinjen först....
Fullt så enkelt är det inte.

I vissa klasser så kvalar man på reaktionstid. Då vill man stå riktigt djupt i stage. Kvalar man däremot på sluttid så vill man ju gärna ha så mycket "flygande start" som möjligt jämfört med motståndaren, då ställer man sig grunt i stage för att kunna "ta fart".

För att krångla till det lite extra så finns det ett par klasser där "deep stage" är tillåtet (Då brukar en blå lampa tändas mitt på granen). Då är det ok att enbart stå med stage-lampan tänd, dvs extremt djupt. Junior-dragsters brukar ha det. Precissionen i en söndertrimmad jordfräsmotor är sådär, och om dom råkar stagea för djupt så har dom ingen back så dom kan backa tillbaka....

Det finns två sorters "granar" - pro eller rullande. Dessa används i olika klasser. En pro-gran tänder alla tre gula lamporna i 0,4 sekunder - sen kommer gröna. En rullande tänder en och en av de gula med 0,5 sekunders mellanrum. (sen finns det ngn obskyr klass som har pro-gran med 0.5 interfall)

Med en vanlig manuell bil och pro-gran så är det bara att kliva iväg på gult. På 0.4 sekunder så hinner du ALDRIG få upp kopplingen och få iväg bilen för att röd-lykta(tjuvstarta). Med rullande gran så har man gott om tid på sig att tajma starten. JR-dragsters är extra roliga att titta på. Ungjävlar från 8 år där 5-10 bästa ligger inom samma hundradel i kvaltid. Riktigt imponerande.

Hela stageförfarandet är i själva tävlingsmomentet psykologisk krigsföring på extremt hög nivå! Den biten kan vara minst lika spännande som repan i sig.

På startplattan finns en starter som håller i startknappen. Det är när denne trycker på knappen som granen börjar räkna ner. När knappen trycks så börjar reaktionstiden räkna. När pre-stage eller guard bryts så börjar klockan ticka. Därav syclonerobbans extremt töntiga tidkort som han brukade stoltsera med i Bilsport, när det det blev grönt så stod han 6-7 sekunder och byggde laddtryck för att komma iväg. Totaltiden där bräckte jag med min Seat Leon Cupra. Så - ett fränt tidkort har låg reaktionstid OCH låg ET.

Startern har total makt på plattan. Står du inte korrekt i stage när denne trycker på knappen så tänds röda lyktan - då är du diskad. Efter burnouten så stannar bilarna upp och väntar på starterns tecken. Denne pekar då på startlinjen och då är det dags att rulla in i stage. Vid pre-stage tänds första(översta lamporna) på granen. Där stannar man upp och så rullar man sakta fram så man tänder stage-lamporna också.

Vissa förare burnar snabbt och åker direkt för att ställa sig i stage - allt för att stressa motståndaren. Men! Motståndaren kanske har is i magen och lökar på för att den andres däck ska hinna svalna. I vissa lägen så ställer sig båda i pre-stage och väntar med att rulla fram i stage - både för att stressa motståndaren men även för att stressa startern. Återigen, startern är den med totala makten. Om båda tävlande står i pre-stage för att psyka varandra så kan startern ruttna ur och trycka på knappen - då diskas båda.

Det hela kanske låter lite mesigt, men när det är metanol-drivna monster på närmare 3000hk st, utan kylning, väl mappade/tankade för att enbart palla en burnout och en 402-repa så är nerverna på helspänn, både hos förare och startern som står mitt emellan. Nu har vi inte T/F tävlingar så ofta, men med 8-9000hk så... gnnnnf, fan. Jag längtar till sommaren!!!

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 20:21
av dstr
Niclas skrev:
Inte ens P90DL kommer ju ner till 10,9 så knappast kommer P85D ner i de regionerna.
Tesla i ett nötskal... googla ludicrous 10.9

Var kommer 10.9 från?

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 20:32
av Nicke Nyfiken
dstr skrev:
Niclas skrev:
Inte ens P90DL kommer ju ner till 10,9 så knappast kommer P85D ner i de regionerna.
Tesla i ett nötskal... googla ludicrous 10.9

Var kommer 10.9 från?
Antagligen från samma ställe som Tesla fått 3,0 sekunder till 100km/h ;)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 20:34
av dstr
Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
Niclas skrev:
Inte ens P90DL kommer ju ner till 10,9 så knappast kommer P85D ner i de regionerna.
Tesla i ett nötskal... googla ludicrous 10.9

Var kommer 10.9 från?
Antagligen från samma ställe som Tesla fått 3,0 sekunder till 100km/h ;)
...och att Spotify skulle kommit förrförra måndagen.

...och att summon the car bara var månader bort från oktober 2014...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 02 jan 2016 21:04
av Pontus
+1 trodde oxå att summon var månader bort då

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 19:16
av hybris
Verkat som tråden spårat ut totalt. :-)

L mode verkar på gång till P85D. Misstänker att de ringer och bokar tider inom en månad eller max två.

Givetvis kommer jag uppgradera. Bryr mig inte så mycket om trollen som inte äger P85D som tycker en massa saker om det ena och det andra. :-)

Vi lär få det lägre priset. Prestandamässigt tror jag inte 90 batteriet gör någon större skillnad gällande prestanda. Får väl prova med någon P90DL i sommar...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 21:44
av Pontus
Jag som har ett 90 batteri vet att det gör skillnad, bryr mig inte så mycket om vad trollen som inte har 90 batteri tror eller tycker :D :D :D

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 21:48
av MagnusG
Cyberfoto har en kul bild om hur det ser ut när man åker i Warp 8 http://www.cyberphoto.se/bloggen#10348

Tesla har ju ett har ett påskägg som ser likadant ut

Är det någon som äger en bil med Ludicrus Mode och är flink med kameran. Skulle vara kul med en bild som visar påskägget på skärmen samtidigt som det ser likadant ut genom vindrutan.
Skulle bli en väldigt snygg reklambild för Tesla som visar att hur det ser ut när man åker i Ludicrus speed. Kan inte vara så svårt att fixa en sån blid bara det snöar.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 21:50
av Pontus
Ursäkta kunde inte låta bli bara. Men det vore faktiskt kul att få siffror på vad och om det är någon skillnad mellan 85 och 90 batteri.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 22:30
av hybris
Pontus skrev:
Jag som har ett 90 batteri vet att det gör skillnad, bryr mig inte så mycket om vad trollen som inte har 90 batteri tror eller tycker :D :D :D
Har du en P90DL? Då får vi prova lite nör vinhar vår igen så får vi se...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 22:32
av hybris
Fick frågan om jag vill uppgradera batteriet för 300k SEK, vilken muppfråga... Nej såklart!

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 22:33
av Telsa
Har ni hört från någon bra källa att det är på gång? Jag frågade Tesla-säljare i Täby C i förra veckan men dom visste inget alls.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 22:37
av hybris
Jag har hört det från en kontakt. Får se om det stämmer. Han ville inte säga exakt men att det var nära nu. (Vilket ju inte säger så mycket men han verkade typ vimör redo i Sverige nu...) antar att reservdelar och tider på service kommer styra vilken månad de börjar boka... De har ju betydligt mer att göra numera med över tusen bilar att serva...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 23:01
av Pontus
hybris skrev:
Pontus skrev:
Jag som har ett 90 batteri vet att det gör skillnad, bryr mig inte så mycket om vad trollen som inte har 90 batteri tror eller tycker :D :D :D
Har du en P90DL? Då får vi prova lite nör vinhar vår igen så får vi se...
Så klart inte, det var en fet lögn. Håller mig till 85D än så länge. Kunde bara inte låta blir när kände igen ditt sätt att skriva, välkommen tillbaka.
Men frågan tycker jag är intressant. Vore kul att bänka två i övrigt likadana bilar och se.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 23:06
av Pontus
Är det någon skillnad på en P85DL och en P90DL så borde det betyda att det inte är säkringen då som begränsar utan batteriet. 1500A med 380V ger väl 775 hk, så det kan ju vara så att den flaskhalsen är helt borta med nya säkringen.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 23:09
av bylund
En 90 lär dock vara nära fulladdat något längre än en 85. Just det lär ju inte göra så mycket skillnad på en start vid 100 % laddning, men 90 torde ha mer att ge under något längre tid. Men det kanske mest är på marginalen i vilket fall.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 23:13
av hybris
det är klart överdrivet att man tappar så mycket acceleration utan maxladdning, det är nog snarare säkringen som hindrar redan från början. tycker set är närmare 50% eller många accc dvs värme som styr begränsningar. Men vi får väl se när allt är på plats med L. Mode, för övrigt skitnöjd med P85D.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 15 jan 2016 23:17
av hybris
För övrigt är trollen jag tänker på P85 eller P85+ ägare som inte haft råd att byta och nu inser att bilen kostar nöstan 1.6 MSEK... Dvs mer än dubbelt så dyr vs vad de får att sälja sin bil begagnad... Tänker inte på de som kör andra modeller. Får se om någon känner sig träffad... Oj vad trist att vi som var smarta och böt upp oss direkt fick bilen sisådär 400K SEK billigare. Trist... ;-)

Vi är sååå mycket snabbare än Er i alla lägen redan innan L mode
Ni får ingen L mode
Dualdrive är grym
Ingen autopilot eller autopark? Vad trist...
Ingen launch control? Vad trist?

Ä ja ä inte bitter...

Om någon undrar varför jag skriver detta så beror det på att jag läst lite trådar på forumet sedan jag vart borta.,vissa troll är kvar och snackar BS. Bara därför...