Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 15 okt 2022 22:56
Y LR finns för strax under 600k på autoscout24.
Det importeras väldigt många Tesla av en anledning…
Det importeras väldigt många Tesla av en anledning…
"Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful."Lurkern skrev:Tycker inte man skall vara rätt för att köpa ny bil i dåliga tider. Då säljs färre nya bilar och när man själv säljer bilen senare är den mer eftertraktad pga lågt utbud.
Du kan köpa min LR 2022 svensksålda med endast 500mil billigare än hos domTesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
Det viktiga med ett bilköp är väl att man köper det man behöver och inte för spekulation. Finns såklart trolig risk att marknaden bromsar upp och att man ska få så bra betalt som man har fått de senaste åren kan man nog glömma men jag tror ändå att efterfrågan kommer vara högre på elbilar än fossil.Tesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
Vad är det du har för något? Pris? Färg? Vart i landet?Tiimpan skrev:Tesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni
Du kan köpa min LR 2022 svensksålda med endast 500mil billigare än hos dom
Om folk bara köpte vad dom behöver hade vi inte haft det enorma utbud av olika bilmodeller vi har. Folk köper det dom vill ha.Dafro skrev:Det viktiga med ett bilköp är väl att man köper det man behöver och inte för spekulation. Finns såklart trolig risk att marknaden bromsar upp och att man ska få så bra betalt som man har fått de senaste åren kan man nog glömma men jag tror ändå att efterfrågan kommer vara högre på elbilar än fossil.Tesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
Helt rätt, fel ord av mig. Vill ha stämmer bättre, inte vad man tror att andra vill ha.taliz skrev:Om folk bara köpte vad dom behöver hade vi inte haft det enorma utbud av olika bilmodeller vi har. Folk köper det dom vill ha.Dafro skrev:Det viktiga med ett bilköp är väl att man köper det man behöver och inte för spekulation. Finns såklart trolig risk att marknaden bromsar upp och att man ska få så bra betalt som man har fått de senaste åren kan man nog glömma men jag tror ändå att efterfrågan kommer vara högre på elbilar än fossil.Tesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
Att den är dyr i USA beror ju på efterfrågan. De är fullständigt dominerande där med över 80% av marknaden(om jag minns rätt).pejvic skrev:Precis, vår svaga krona drar upp priset här då den importeras.
Det finns faktiskt en chans att Y skulle gå upp här.
Jämför man Y nu så är den lika billig i USA som här medan model3 kostar drygt 15% mer där.
Så Vanliga Y LR skulle mkt väl kunna kosta 100 mer. Sannolikt går den upp 20-30.000 om inte kronan stärks ganska fort.
De försöker säkert hålla RWD under 700 men som sagt skumt att de ej lägger 3 LR under 700 också isåfall. Så de skiter nog fullständigt i våran 700-gräns.
Jag som är lite äldre vet att det är ytterst ovanligt att en amerikansk bil kostar samma där som här. Det brukar skilja sig rätt mkt. Vi har ju vår moms, sen måste Tesla betala 25-30 för vår vagnskadeförsäkring, och sen är det ju lång frakt hit. Borde kosta minst 7000 per bil mer att få hit den än till Holland tex.
Så Y säljs just nu till rena reapriset här. Eller? Säg gärna till om jag missat något.
Nog snarare något beroende på någon praktikalitet, som att de kanske ta lite mer betalt för dem än annars, så de släpper avbokade bilar till lager istället i första hand. Backloggen i europa ligger runt 120K bilar om jag inte minns helt fel, så vänta dig ingen prissänkning i närtid.taliz skrev:Att det börjar droppa in lagerbilar på teslas site tyder väl på att efterfrågan här börjar mattas av, och då brukar Tesla vara hyfsat snabba på att justera priser nedåt.
Men nä stämmer det där ryktet verkligen.Lurkern skrev:Jämfört med USA är det billigt i Sverige. Jämfört med andra länder i Europa inte uppenbart billigt.
Handlar om produktion också, för att skydda verksamheten producerar man mindre än maximalt, vilket ökar efterfrågan per bil. Onödigt att kämpa mot alla kostnadsökningar som annars bara knockar en 2 månader senare om man väljer volymspåret.taliz skrev:Kan räkna hur man vill, allt handlar i slutänden om efterfrågan.
Finns den inte där så är priset för högt, och vice versa.
Lurkern skrev:Handlar om produktion också, för att skydda verksamheten producerar man mindre än maximalt, vilket ökar efterfrågan per bil. Onödigt att kämpa mot alla kostnadsökningar som annars bara knockar en 2 månader senare om man väljer volymspåret.taliz skrev:Kan räkna hur man vill, allt handlar i slutänden om efterfrågan.
Finns den inte där så är priset för högt, och vice versa.
Du måste gå vidare till betalning. Där ser du att miljöbonusen är avdragen i priset.DaggeD skrev:Förstår mig inte på Teslas prissättning av model y rwd.
I Tyskland ligger den på 53,900 euro (ca 590,000 SEK med dagens växlingskurs) medan den här kostar 689,000 SEK.
Vet att det förr om åren skilde på utrustning mellan nordiska bilar och övriga Europa bl.a. värme i baksätet mm. Men ser inte att det är några sådana utrustningsskillnader numera.
Samma skillnad ser man även på begagnade model ys. En beggad long range ligger på ca. 60,000+ euro i DE medan de kostar 720,000+ SEK i SE.
Varför är det en differens på 100,000 SEK mellan DE och SE, vad är det jag missar?
Med vänlig hälsning, Dagge