Sida 122 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 23 feb 2018 20:40
av nek0

Re: Artikel i media

Postat: 23 feb 2018 20:54
av Jerker
tomla skrev:
Bjelke skrev:
Vasp skrev:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... inte-fram/

Ingen bra upplevelse av elbilar för hemtjänsten i Östersund.
Om jag fattar rätt så är det alltså 12V-batteriet som laddas ur med deras körmönster och då går det
(såklart) inte att starta bilen (gäller typ alla elbilar tyvärr) :(
Men att bilen "måste" stå i varmgarage om temperaturen går under -15 grader, är det så illa på Zoe?? Vad
säger våra Zoe-experter här?
Nej. Vi har inte haft några problem med kylan.
Dock så har vi inte varit med om under -20.
Min erfarenhet är att fossil bilar har mer problem med 12v batteriet en vad vi med elbilar har.
Fler av våra vänner har haft problem i vinter med att deras fossilbilar.
Största problemet är att 12v batteriet orkar inte starta en fossilbil när det är riktigt kallt.
Nej, jag känner till Zoeägare i norr som kör bilen i -30 och det är inga problem.

Re: Artikel i media

Postat: 23 feb 2018 21:06
av Bjelke
Jerker skrev:
tomla skrev:
Bjelke skrev:
Vasp skrev:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... inte-fram/

Ingen bra upplevelse av elbilar för hemtjänsten i Östersund.
Om jag fattar rätt så är det alltså 12V-batteriet som laddas ur med deras körmönster och då går det
(såklart) inte att starta bilen (gäller typ alla elbilar tyvärr) :(
Men att bilen "måste" stå i varmgarage om temperaturen går under -15 grader, är det så illa på Zoe?? Vad
säger våra Zoe-experter här?
Nej. Vi har inte haft några problem med kylan.
Dock så har vi inte varit med om under -20.
Min erfarenhet är att fossil bilar har mer problem med 12v batteriet en vad vi med elbilar har.
Fler av våra vänner har haft problem i vinter med att deras fossilbilar.
Största problemet är att 12v batteriet orkar inte starta en fossilbil när det är riktigt kallt.
Nej, jag känner till Zoeägare i norr som kör bilen i -30 och det är inga problem.
Skulle vara intressant att höra lite mer om vad som eg går fel där i Östersund, för nåt är det nog.
En väldans massa korta stopp vara problemet men jag undrar jag...

Re: Artikel i media

Postat: 23 feb 2018 21:15
av Elbilisten

Re: Artikel i media

Postat: 23 feb 2018 21:17
av Toja
Att köpa billigt blir ofta dyrt.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 09:38
av ovelundkvist
Någon som förstår syftet med denna artikel, eller forskningen den bygger på?!?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sj ... er-utslapp

Å ena sidan:
Mer teknik gör att självkörande bilar behöver mer energi för att fungera. Något som kan innebära större utsläpp än för vanliga bilar.

Å andra sidan:
Men forskarna räknade också på att självkörande bilar är bättre på att köra klimatsmart. Enligt studien skulle detta kunna bidra till att självkörande bilar faktiskt inte alls släpper ut mer. Som ett bästa scenario skulle självkörande bilar till och med kunna ge upp till nio procent mindre utsläpp av växthusgaser än vanliga bilar.

:D

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 09:46
av LarsL
En förare behöver ju också energi för att köra.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 10:29
av TiborBlomhall
Elbilisten skrev:
Nämen vaf-n.

Dels: de förbereder sig för läckande och brinnande batterier?! En Volvo Sonett från 1963 har ju större chanser att läcka bensin och självantända bara besiktningsmannen ruckar på dess spindelleder :roll:

Och vaf-n ska vi elbilister ha de där laddstolparna till?! Vem f-n står i timtal utanför en besiktningsanläggning? Jag hoppas väntetiden är typ en kvart max - man hinner ju knappt ta fram kablarna då. Och när ditt regnr visas på skylten och du ska köra in, ska du då fibbla med att lossa kabeln och lägga undan den.

Skolexempel på dålig elbilsanpassning! Skäms, bilbesiktningen jag trodde ni hade nån slags kompetens iaf. :x

Fast skrattretande bemötandet av en besiktningsman som uppenbart aldrig sett en elbil förut i sitt liv när jag besiktigade Leif senast talar sitt tydliga språk. :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 10:38
av 12man
Via elektrek men ändå
AEE_Erneuerbare_Energien_in_Buergerhand_2016_Jan18_72dpi.jpg
Mer än 50% i privata och ickeelbolagsägo i Tyskland
Landwirte = jordbrukare
Gewerbe = småföretag tror jag

Elon spänner Musk(lerna)

Postat: 24 feb 2018 11:15
av Teslaspolen
Veckans lokala informationstidning skriver om Elon, Tesla Semi och Falcon Heavy.

http://rattviksnytt.se/ sidan 19.

Dock vet jag inte vart dom fått för sig att han skulle vilja eller ens kunna bli president ifrån.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 11:27
av TeslaTissel
OBS! Hänvisar till vår egen tråd

Model 3 - Dyno-test!

Om det här stämmer så överraskar Tesla oss ännu en gång, och då det är
den bakhjulsdrivna versionen som testats har jag slut på utropstecken,-


http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p231328

samt https://www.autoevolution.com/news/tesl ... 23826.html

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 13:18
av nek0
TiborBlomhall skrev:
Elbilisten skrev:
Nämen vaf-n.

Dels: de förbereder sig för läckande och brinnande batterier?! En Volvo Sonett från 1963 har ju större chanser att läcka bensin och självantända bara besiktningsmannen ruckar på dess spindelleder :roll:

Och vaf-n ska vi elbilister ha de där laddstolparna till?! Vem f-n står i timtal utanför en besiktningsanläggning? Jag hoppas väntetiden är typ en kvart max - man hinner ju knappt ta fram kablarna då. Och när ditt regnr visas på skylten och du ska köra in, ska du då fibbla med att lossa kabeln och lägga undan den.

Skolexempel på dålig elbilsanpassning! Skäms, bilbesiktningen jag trodde ni hade nån slags kompetens iaf. :x

Fast skrattretande bemötandet av en besiktningsman som uppenbart aldrig sett en elbil förut i sitt liv när jag besiktigade Leif senast talar sitt tydliga språk. :roll:
Förlåt men varför så negativ ton?
Vad är det för problem med gratis laddare??? Behöver du ladda så laddar du annars skiter du i det .
Att man förbereder för sanering om det händer något är väl positivt.
På mitt förra jobb brann det i en excenter press som var avstängd .
Alt kan hända så varför inte förbereda sig ?

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 13:29
av TiborBlomhall
Skulle det varit Nollberga kommunhus eller Leffes Vulk skulle man bara rycka på axeln och som du säger skita i att ladda där.

Men nu är det just de som förväntas ha bilexpertis som visar sån total okunskap om en växande andel av deras kunder.

Och dessutom skrev jag inlägget före mitt morgonkaffe.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 13:52
av nek0
TiborBlomhall skrev:
Skulle det varit Nollberga kommunhus eller Leffes Vulk skulle man bara rycka på axeln och som du säger skita i att ladda där.

Men nu är det just de som förväntas ha bilexpertis som visar sån total okunskap om en växande andel av deras kunder.

Och dessutom skrev jag inlägget före mitt morgonkaffe.
Bilexpertis? Tror du på riktigt att sånt existerar?
Hur många bilar kommer i sämre skick från verkstad än de var när man lämnade de på service.
De måste försäkra sig mot sina egna anställdas misstag.
Hur många diesel motorer sprängdes tack vare bilexpertisen på bilprovningen?
Sedan tycker jag att alla laddare är välkomna.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2018 19:52
av nek0

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 01:39
av joel80
Om laddar a hos besiktningen är på minst 22kw kan det väl vara vettigt? Eller helst snabbladdare på 50-150kw. :) Speciellt om man tar en drive-in tid kan man få vänta 15-30 min.. Klart värt att ladda om man kan få i 10kw eller nått..

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 07:36
av LarsL
Viktigare är väl att han säger att Tesla inte har några typ fel.

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 08:53
av Teslaspolen
22 kW? Ja då får du ha en gammal Tesla med dubbelladdare, eller en Zoe. Annars finns det ju ingen som det skulle vara värt det på.

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 09:01
av LarsL
De kanske förbereder sig för kommande krav på mätning av laddade kWh. Då måste de ju kunna testa ombordladdaren.

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 10:14
av Bjelke
Näe nu vet jag! Det är ju för att dom MÅSTE mäta utsläpp, så först laddar dom bilen (och mäter hur mkt som laddats) sedan kör dom på bromsprovaren (och mäter energin) och sist så laddar dom till samma nivå som före, skillnaden mellan tillförd energi och förbrukad är förlust = utsläpp! Solklart, busenkelt, självklart... Allt för att göra lika som man alltid har gjort (på fossilare)... :lol:
(Obs ironi utifall ngn tog detta på allvar)

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 12:50
av joel80
Teslaspolen skrev:
22 kW? Ja då får du ha en gammal Tesla med dubbelladdare, eller en Zoe. Annars finns det ju ingen som det skulle vara värt det på.
För du menar att inga framtida bilar kommer kunna ha möjlighet att ladda 22kw AC?

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 13:42
av TiborBlomhall

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 13:54
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
Pluspoäng för det :)

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2018 14:16
av Teslaspolen
joel80 skrev:
Teslaspolen skrev:
22 kW? Ja då får du ha en gammal Tesla med dubbelladdare, eller en Zoe. Annars finns det ju ingen som det skulle vara värt det på.
För du menar att inga framtida bilar kommer kunna ha möjlighet att ladda 22kw AC?
Nej, men trenden har tyvärr gått åt det hållet; långsammare AC laddning.

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2018 00:53
av joel80
Vi får då hoppas trenden vänder. När det börjar bli lite bättre konkurrena mellan elbilar kanske det ökar.. Eller så sätter man upp DC-laddare med CCS vid bilprovningen. :)