Sida 125 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 02 mar 2018 19:33
av Teslalink
nek0 skrev:Jerker skrev:
Ja, den var tydlig och bra!
Det här kan stämma för Sverige men hur är det med resten av världen? Är det likadant med Ryssland, Albanen, Usa Kina ....... ?
Så här kan det se ut. Om man bygger batteriet med motsvarande lands utsläppsnivåer, batteriet är 100kWh och förbrukningen är som en model S (210Wh/km):
Norge CO2eq 17g/kWh = 4.5g/km
Sverige CO2eq 50g/kWh = 13g/km
EU CO2eq 558g/kWh = 145g/km
USA CO2eq 620g/kWh = 161g/km
Polen CO2eq 1010g/kWh = 262g/km
Jämfört med en vanlig modern diesel:
Volvo XC40 (modell 2018, diesel WLTP, W2W) = 192g CO2eq/km
Re: Artikel i media
Postat: 02 mar 2018 22:39
av joel80
Dom där uträkningarna räknar tydligen ofta med att bilen måste skrotas efter 16000mil. Nog måste väl ändå snittlängden, även på elbilar, vara mer än 16k mil.
Räknar man på fler mil blir det ännu större fördel för elbilen.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 09:03
av LarsL
Räknar man hela livscykeln så är elbilar bäst även i Polen.
http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-re ... d-i-polen/
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 09:31
av Svenssons
Teslalink skrev:nek0 skrev:Jerker skrev:
Ja, den var tydlig och bra!
Det här kan stämma för Sverige men hur är det med resten av världen? Är det likadant med Ryssland, Albanen, Usa Kina ....... ?
Så här kan det se ut. Om man bygger batteriet med motsvarande lands utsläppsnivåer, batteriet är 100kWh och förbrukningen är som en model S (210Wh/km):
Norge CO2eq 17g/kWh = 4.5g/km
Sverige CO2eq 50g/kWh = 13g/km
EU CO2eq 558g/kWh = 145g/km
USA CO2eq 620g/kWh = 161g/km
Polen CO2eq 1010g/kWh = 262g/km
Jämfört med en vanlig modern diesel:
Volvo XC40 (modell 2018, diesel WLTP, W2W) = 192g CO2eq/km
Är koldioxidutsläppen för produktionen med i siffran 192 CO2eq/km eller är det enbart konsumtionen?
Som sagts tidigare så är ju koldioxid inte de enda utsläppen, vi har bland annat även kväveoxiderna.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 10:19
av Teslalink
Ja, koldioxidutsläppen är med. Siffrorna är från de officiella WLTP siffrorna som Volvo presenterat + W2W (well2wheel) som anges enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Detta värde är 83,8g CO2ekv/MJ. Omräknat till kg/liter blir det 3 kg CO2ekv liter för diesel och 2,75 kg CO2ekv liter för bensin.
Fast nu läste jag att förbrukningen skrivs med en range:
Volvo XC40 D4 AWD, WLTP med W2W = 6.4l/100km - 7.1l/100km = 192gram - 213gram CO2eq per km
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 11:58
av LarsL
Teslalink skrev:Ja, koldioxidutsläppen är med. Siffrorna är från de officiella WLTP siffrorna som Volvo presenterat + W2W (well2wheel) som anges enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Detta värde är 83,8g CO2ekv/MJ. Omräknat till kg/liter blir det 3 kg CO2ekv liter för diesel och 2,75 kg CO2ekv liter för bensin.
Fast nu läste jag att förbrukningen skrivs med en range:
Volvo XC40 D4 AWD, WLTP med W2W = 6.4l/100km - 7.1l/100km = 192gram - 213gram CO2eq per km
Nej, det är inte hela livscykeln. Det tar energi att tillverka bilen och det drar energi att få oljan till pumpen. Vi måste jämföra äpplen och äpplen. Ska hela energimängden för batteritillverkning och energiframställning med till elbilen så ska det med för fossilen också. Det går inte mäta olja som orden uppstår i pumpen tex för då borde vi mäta som om att elen uppstår i uttaget. Det här måste ju vara väldigt lätt att begripa... kan man tycka.
Se min länk ovan.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 12:14
av Teslalink
Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 12:19
av LarsL
Teslalink skrev:Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?
Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 12:37
av vigge50
LarsL skrev:Teslalink skrev:Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?
Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
Med det argumentet skulle man kunna dumförklara alla som tycker vi ska satsa på solceller, de kommer idag inte i närheten av verkningsgraden hos ett kraftverk även om det drivs på kol. Du skriver att det krävs mycket energi för att producera förbränningsmotorn men hur mycket energi går det inte åt vid tillverkningen av batterier.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 12:53
av evilirish
Northvolt räknar att det åtgår ca 7500kWh el att tillverka ett 100kWh batteri här i Sverige. Motsvarande typ att bränna 90l bensin i utsläpp.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 13:38
av LarsL
vigge50 skrev:LarsL skrev:Teslalink skrev:Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?
Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
Med det argumentet skulle man kunna dumförklara alla som tycker vi ska satsa på solceller, de kommer idag inte i närheten av verkningsgraden hos ett kraftverk även om det drivs på kol. Du skriver att det krävs mycket energi för att producera förbränningsmotorn men hur mycket energi går det inte åt vid tillverkningen av batterier.
Om du hittade något som med större effektivitet omvandlar sol till energi som vi kan köra bilar på så ja.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 16:25
av Laban
LarsL skrev:
Om du hittade något som med större effektivitet omvandlar sol till energi som vi kan köra bilar på så ja.
När det gäller just den biten är det kanske främst areal som är intressant:

Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 16:33
av Teslaspolen
Har väl hänt en del på effektivitetsfronten med vad gällande PV sedan 2001.
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 17:25
av Svenssons
Teslaspolen skrev:Har väl hänt en del på effektivitetsfronten med vad gällande PV sedan 2001.
Inte direkt väl? 5-10% ungefär tror jag.
Edit:
Jag vill minnas att solcellspaneler hade en verkningsgrad på runt 19-20% i början av årtusendet när jag pluggade. Nu ligger de på 22,5% enligt denna sida, dvs lite drygt 10% bättre verkningsgrad men priset på dem har ju rasat:
https://news.energysage.com/what-are-th ... he-market/
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 20:24
av joel80
Fördel för solceller är ju också att du kan sätta dem på ställen där platsen redan är upptagen. Alltså du behöver inte ta upp åkermark eller liknande i många fall utan kan sätta det på tak och så.
Jag kan typ täcka min årsförbrukning bara med solceller på taket på huset.
(utslaget på ett år alltså... Nov-feb är det inte mycket man får.)
Re: Artikel i media
Postat: 03 mar 2018 21:39
av Teslalink
Man kan också kombinera åkermark och solpaneler med endast en marginel produktionsförlust.
https://pv.energytrend.com/news/20171127-12060.html
Re: Artikel i media
Postat: 04 mar 2018 00:07
av joel80
Coolt!! Det där vore kanske nästan nått att föredra på platser där man ofta råkar ut för torka. Med det där skyddar man ju grödorna från en del het sol.. Så skulle inte bli förvånad om det på vissa platser på jorden t.o.m ökade odlingen.
Re: Artikel i media
Postat: 04 mar 2018 09:09
av LarsL
Perfekt att kombinera bete med solceller på mark som är svår att bruka med maskiner.
Re: Artikel i media
Postat: 04 mar 2018 09:12
av Laban
joel80 skrev:Coolt!! Det där vore kanske nästan nått att föredra på platser där man ofta råkar ut för torka. Med det där skyddar man ju grödorna från en del het sol.. Så skulle inte bli förvånad om det på vissa platser på jorden t.o.m ökade odlingen.
Tänkte exakt samma tanke. Skyddar grödorna, mindre avdunstning ger lägre bevattningsbehov.
Re: Artikel i media
Postat: 05 mar 2018 21:11
av Remuz
Re: Artikel i media
Postat: 05 mar 2018 22:41
av e5m1r
Har bara sett den på reklam
Å andra sidan är det inget att skryta med direkt de flesta bilar nedan hade jag inte ens tittat på
2017 peugeot 3008
2016 opel astra
2015 passat
2014 peugeot 308
2013 golf
2012 Ampera / Volt
2011 leaf
2010 Polo
2009 insignia
2008 fiat 500
2007 ford s-max
2006 clio
2005 prius
2004 panda

2003 megane
2002 peugeot 307
2001 alfa 147
2000 yaris
Re: Artikel i media
Postat: 05 mar 2018 22:44
av MagnusG
Re: Artikel i media
Postat: 05 mar 2018 22:54
av Pontus
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Re: Artikel i media
Postat: 05 mar 2018 23:05
av bylund
Pontus skrev:
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Enda kopplingen som artikeln visar på är att Tesla använder kobolt, och att barnarbete förekommer i koboltgruvor i Kongo. Ingenting om att Tesla skulle köpa kongolesiskt kobolt. Och med frågetecknet i rubriken kommer de väl undan med den.
Re: Artikel i media
Postat: 05 mar 2018 23:36
av TiborBlomhall
Pontus skrev:
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Bland annat här:
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/
Men ärligt hela frågeställningen är så tröttsamt. Förekommer det barnarbete i till exempel de finska koboltgruvorna? Nej naturligtvis inte. Men i vissa gruvor i Kongo gör det.
Det förekommer även barnarbete i vissa klädfabriker. Innebär det då att alla kläder i hela världen tillverkas av barn?