Sida 14 av 32

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 20:53
av A76
Maw skrev:
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
13 av 14 står som lediga just nu så det verkar ha lugnat ner sig.
Vad bra, då kan ju Id4:orna passa på nu..

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 21:01
av JGur
Rapport från Torsby, sportlovs-fredag vid 11-tiden.

En Tesla(!) som lyckats ställa sig över två rutor och ändå ta en tredje laddare.

En plats ledig…

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 21:09
av Dexter86
JGur skrev:
Rapport från Torsby, sportlovs-fredag vid 11-tiden.

En Tesla(!) som lyckats ställa sig över två rutor och ändå ta en tredje laddare.

En plats ledig…
Då får man ju liksom bara vänligt säga ifrån ifall man skulle trilla in, det är fullt, och någon står så
Inte svårare än så tänker jag :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 21:10
av Maw
JGur skrev:
Rapport från Torsby, sportlovs-fredag vid 11-tiden.

En Tesla(!) som lyckats ställa sig över två rutor och ändå ta en tredje laddare.

En plats ledig…
Oj, det var nästan en prestation :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 22:55
av martinot
Maw skrev:
Enklast och bäst är kanske att de som eventuellt är superoroliga för problem på SuC helt enkelt byter till dinosauriejuicebil under några år tills de ser att det flyter på. Det är i längden inte nyttigt att gå runt och oroa sig eller vara irriterad ;)
Exakt! Huvudet på spiken.

Det är just detta som är (tills vidare) så bekymmersfritt med Tesla och att kunna ladda på SuC. Ingen stress, bekymmer eller oro. Allt bara fungerar underbart och flyter på utan att man behöver bekymra sig eller direkt planera så mycket.

Försökte ett tag på semester med familjen testa (för att jag är nörd) ladda på Polestar/Volvo i Mjölby. Laddarna krånglade, och fick sticka där ifrån i oförrättat ärende. :(

Åkte sedan för testa CKs nya laddare i närheten. Alla laddare var surt nog upptagna, och ännu värre bilar på kö. :(

Nu protesterade hela familjen att jag fick lägga av. Om jag skulle fortsätta med dessa "experiment" så vägrade familjen att ta elbil på semestern nästa gång, och ville återgå till att ta vår fossibil istället (så fick jag ta elbilen själv).

De mer eller mindre tvingade mig att åka till närmsta SuC. Jag gav upp med med mina "experiment" med att ladda utanför Teslas nät. När vi kom till SuC Linköping så fungerade allt perfekt (som alltid på SuC), och nu var familjen lugn igen och vi kunde äta lunch i lugn och ro. Ordningen återställd! :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 23:04
av martinot
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Enklast och bäst är kanske att de som eventuellt är superoroliga för problem på SuC helt enkelt byter till dinosauriejuicebil under några år tills de ser att det flyter på. Det är i längden inte nyttigt att gå runt och oroa sig eller vara irriterad ;)
Enklast och bäst är väl att man avvaktar och ser hur öppnandet sker och hur det fungerar efter det, först då har man informationen som krävs för att ta ett beslut. Personligen hoppas jag bara den tidpunkten kommer innan jag måste besluta huruvida jag skall ta leveransen av nya Model S eller inte. Sedan är det ju också lite tråkigt att mitt svar till vänner som undrar ifall man behöver vänta på laddare har gått från "Nej i princip aldrig" till "Inte idag men vi får se hur det blir när det öppnar", blir inte riktigt lika övertygande.

Så oavsett vad som händer hoppas jag på att vi får veta relativt snart hur det blir, så får man ta ställning till vad man gör då. För folk som har två bilar där den ena är fossilbil blir det lättare då de bara kan ta fossilbilen på långresan ifall det blir strul, jag och frun kör inte speciellt mycket så att ha två bilar vore galenskap när den förra 3an inte ens gick 600 mil innan den såldes (som visserligen var pga covid då vi kör 1000-1500 mil per år normalt sett).
Jo, det är det upplägget vi har som tur är!

Leasar Teslan på max 2-3 år, och kan enkelt byta nästan när jag vill till vilken biltyp jag vill. Dessutom är vår andra bil en dieselkombi, som vi kan enkelt välja att resa med om man läser om köer på SuC (oavsett om det är pga. för dålig kapacitet för enbart Teslor, eller om det sker när/om SuC öppnas upp för alla bilmärken i Sverige).

Så jag känner mig rätt trygg att slippa köer och kaos i någon större omfattning. Har både plan B och plan C om det skulle uppstå. :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 23:07
av martinot
dfa skrev:
Helgens uppdatering från Rygge då: Mer än 50% lediga laddare när vi kom dit men inga Tesla. Relativt fullt på Ionity och eventuellt någon bil som köade.
Testade att byta land i appen och såg att det fanns många tillgängliga laddare för icke-Tesor men som sagt ingen som utnyttjade.
Till slut kom det in en ensam Hyundai.

Kanske spelar det in att Rygge har v2 laddare och de som har bilar som klarar mer än 120-130kw föredrar Ionity.
Oavsett - de två gånger jag laddat vid Rygge senaste veckan så har det inte märkts att den är "öppen".
Testade du att ladda på Tesla SuC rygge med din e-tron? Hur gick det isf?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 23:08
av martinot
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
Intressant!

Kan du inte vara snäll och ta lite bilder på köer och kaoset nästa gång, och lägga upp här, så man får se med egna ögon hur det ser ut?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 23:10
av martinot
A76 skrev:
Maw skrev:
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
13 av 14 står som lediga just nu så det verkar ha lugnat ner sig.
Vad bra, då kan ju Id4:orna passa på nu..
Jo, det var ju dumt att ID4:orna nödvändigtvis skulle ladda precis samtidigt som ni med Tesla. Idiotiskt! :(

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 23:48
av dfa
martinot skrev:
dfa skrev:
Helgens uppdatering från Rygge då: Mer än 50% lediga laddare när vi kom dit men inga Tesla. Relativt fullt på Ionity och eventuellt någon bil som köade.
Testade att byta land i appen och såg att det fanns många tillgängliga laddare för icke-Tesor men som sagt ingen som utnyttjade.
Till slut kom det in en ensam Hyundai.

Kanske spelar det in att Rygge har v2 laddare och de som har bilar som klarar mer än 120-130kw föredrar Ionity.
Oavsett - de två gånger jag laddat vid Rygge senaste veckan så har det inte märkts att den är "öppen".
Testade du att ladda på Tesla SuC rygge med din e-tron? Hur gick det isf?
Nej, det är en e-tron 50 som jag har så jag har gett upp att försöka köra långt med den.
Vi tog 3:an istället. Otroligt mycket smidigare förutom komforten :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 23:53
av martinot
dfa skrev:
martinot skrev:
dfa skrev:
Helgens uppdatering från Rygge då: Mer än 50% lediga laddare när vi kom dit men inga Tesla. Relativt fullt på Ionity och eventuellt någon bil som köade.
Testade att byta land i appen och såg att det fanns många tillgängliga laddare för icke-Tesor men som sagt ingen som utnyttjade.
Till slut kom det in en ensam Hyundai.

Kanske spelar det in att Rygge har v2 laddare och de som har bilar som klarar mer än 120-130kw föredrar Ionity.
Oavsett - de två gånger jag laddat vid Rygge senaste veckan så har det inte märkts att den är "öppen".
Testade du att ladda på Tesla SuC rygge med din e-tron? Hur gick det isf?
Nej, det är en e-tron 50 som jag har så jag har gett upp att försöka köra långt med den.
Vi tog 3:an istället. Otroligt mycket smidigare förutom komforten :)
Synd!

Hade ändå varit grymt kul om någon i tråden kunde testladda på SuC i Norge med en icke-Tesla. Intressant att veta om vilka laddhastigheter man fick (Tesla kör ju lite utanför standard spec.), om det gick hyfsat fint med den ganska snålt korta längden på laddkabelen (Tesla slösar verkligen inte i onödan), hur appen fungerade, etc.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 20 feb 2022 07:18
av KKER
martinot skrev:
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
Intressant!

Kan du inte vara snäll och ta lite bilder på köer och kaoset nästa gång, och lägga upp här, så man får se med egna ögon hur det ser ut?
Kan bidra med min spaning. Laddade i Lillehammer igår vid 18:00 på den öppnade stationen. Tre teslor, övriga laddare lediga. Finns nog ett tjugotal andra laddare på samma plats, av dem användes tre. Under eftermiddagen när jag navigerade mot Lillehammer så såg jag inte att den skulle varit fullbelagd. Kan säkert se värre ut vid lunchtid som jag gissar är peak.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 20 feb 2022 11:12
av martinot
KKER skrev:
martinot skrev:
A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
Intressant!

Kan du inte vara snäll och ta lite bilder på köer och kaoset nästa gång, och lägga upp här, så man får se med egna ögon hur det ser ut?
Kan bidra med min spaning. Laddade i Lillehammer igår vid 18:00 på den öppnade stationen. Tre teslor, övriga laddare lediga. Finns nog ett tjugotal andra laddare på samma plats, av dem användes tre. Under eftermiddagen när jag navigerade mot Lillehammer så såg jag inte att den skulle varit fullbelagd. Kan säkert se värre ut vid lunchtid som jag gissar är peak.
Fast nu tänkte jag inte rapporter när det är ledigt. Vid 18:00 så är ju peak över. Det är ju därför Tesla låter folk ladda gratis kl 18:00 och framåt, för att försöka uppmuntra fler att ladda på off-peak-tider (men ditt inlägg var kanske var menat mer som ett skämt, vad vet jag).

Var mer intresserad om hur det ser ut när det är högt tryck på laddstationera, och hur det hanteras med köer och hur folk med laddintag på andra ställen hanterar det i sådana lägen. Det är ju öppnadet av SuC, och hur det påverkar laddmöjligheter vid peak som blir intressant med försöket. Det är ju då varje enskild laddplats/laddpunkt blir viktig och räknas.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 20 feb 2022 11:26
av Fredrik j
Finns det någon offentlig statistik hur stor andel körda km som är laddad på publik snabbladdare?
Tesla har ju rimligtvis den informationen. Iallafall när det gäller laddning på deras stationer.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 20 feb 2022 11:53
av mikebike
Fredrik j skrev:
Finns det någon offentlig statistik hur stor andel körda km som är laddad på publik snabbladdare?
Tesla har ju rimligtvis den informationen. Iallafall när det gäller laddning på deras stationer.
För mig är det minst 60%. Det skulle vara mer om inte Bredden var full så ofta.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 20 feb 2022 12:37
av Elix747
Mötte två personer vid 21-tiden på SuC Kristinehamn, som jag tror körde e-Niro. De frågade om jag inte kunde dela med mig lite. De stod i kö till de två recharge-laddarna, medan jag var ensam på de 8 teslaladdarna. Kände ju att det inte var så roligt att stå i kö och bara se på de lediga SuC. Jag svarade bara att det kommer snart vara möjligt att ladda på Tesla. Där kunde man ju gärna delat med sig.

Samtidigt tidigare under dagen var det rätt högt tryck på de SuC jag besökte och Mora var ofta fullt (kö?) när jag kikade på kartan under körning dit. Väl där så var det 1-2 lediga, men då det är v2 så är det ju rätt segt att dela effekt. Ett antal bilar till Mora hade ju fått stora konsekvenser på kön under dagen. Kön hade mycket möjligt blivit lång hela dagen. I Mora var jag inte sugen på att öppna upp, segt nog med 60kW ändå.

Idag söndag är det väl ännu mer trafik till fjällen.
Det är sannolikt ganska mycket trafik på Inlands-SuC varje lördag och söndag från helgen vecka 6 till 9. Känns inte som det finns jättemycket marginal på dagtid helger i februari. Inte jätte kul om det blir kö på varje SuC stopp. Behövs fler laddare innan öppning, iallafall i Mora.

Sedan undrar jag hur köandet kommer gå till. Det är ofta trångt och det finns ju inget kösystem. Det kan ju bli rörigt kön?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 20 feb 2022 14:17
av Fredrik j
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det någon offentlig statistik hur stor andel körda km som är laddad på publik snabbladdare?
Tesla har ju rimligtvis den informationen. Iallafall när det gäller laddning på deras stationer.
För mig är det minst 60%. Det skulle vara mer om inte Bredden var full så ofta.
Jag förstår att en del använder snabbladdning mycket om man inte kan ladda hemma. Jag tänkte på hur stor andel det är. Det är ju direkt kopplat till hur många som skulle uppleva ett problem.
Ska vi gissa på 30%? Låter det rimligt?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 20 feb 2022 14:51
av chaffis75
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det någon offentlig statistik hur stor andel körda km som är laddad på publik snabbladdare?
Tesla har ju rimligtvis den informationen. Iallafall när det gäller laddning på deras stationer.
För mig är det minst 60%. Det skulle vara mer om inte Bredden var full så ofta.
Jag förstår att en del använder snabbladdning mycket om man inte kan ladda hemma. Jag tänkte på hur stor andel det är. Det är ju direkt kopplat till hur många som skulle uppleva ett problem.
Ska vi gissa på 30%? Låter det rimligt?
Vi snabbladdar i princip bara när vi lämnar Skåne även om vi faktiskt stannade 5 minuter i Trelleborg här om veckan då vi varit verkligen runt i Skåne på en skåneresa.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 21 feb 2022 12:51
av chaffis75
Bild från en fb etron tråd..

Ja en del tycker laddporten sitter fel på typ x en id3 men undrar hur de blir när tesla ska trängas med dessa lastbilar..

Mm känns som porten på fel sida helt plötsligt är ett mindre problem.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 21 feb 2022 12:56
av martinot
Kommer bli ännu mer vilda västern om lastbilar tillåts på SuC. :(

Kommer ju även att bryta mot Teslas regler att stå innanför parkeringsrutorna till respektive laddare. Men kommer säkert vara de lastbilsåkare som struntar i det. Kaosrisken är hög...

Fossilbil (temporärt för ett par års tid), here I come! :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 21 feb 2022 13:18
av Dexter86
Inte nog med det, står två st Volvo V70 på SuC i Falkenberg och tar upp plats …
Undra om dom satt in batteri i dom :roll:

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 21 feb 2022 15:21
av martinot
Dexter86 skrev:
Inte nog med det, står två st Volvo V70 på SuC i Falkenberg och tar upp plats …
Undra om dom satt in batteri i dom :roll:
De kanske vill försöka ladda upp sina 12V-batterier? :D

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 21 feb 2022 15:36
av MWall
Jo, alla har vi väl olika behov. Satt och kikade på en del laddhybrider precis. Tror nästan Volvo V90 T6 ligger närmast till hands isf. Men jag har hört så mycket dåligt om Volvo på sistone och så är elmotorn löjligt svag. Bara 89 hästar tydligen.

Mercedes går bort då batteriet förstör bagaget för vår hund... Annars verkar de bäst. Går att få med dieselmotor också och så har de bra räckvidd och bra effekt på elmotorn. Kanske en BMW 530e men ekonomin blir nog inte den bästa.

Fick inbytesförslag på min Model S av Fordonsbolaget. 590' bjuder dem för en bil som är uttagen för 3,5 år sen och har gått drygt 10' mil.

2 april 2020 (dvs för knappt 2 år sen) så bjöd de 700' när bilen hade gått 6' mil.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 21 feb 2022 15:46
av Maw
MWall skrev:
Fick inbytesförslag på min Model S av Fordonsbolaget. 590' bjuder dem för en bil som är uttagen för 3,5 år sen och har gått drygt 10' mil.

2 april 2020 (dvs för knappt 2 år sen) så bjöd de 700' när bilen hade gått 6' mil.
Vad kostade den som ny?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 21 feb 2022 16:55
av mikebike
MWall skrev:
Jo, alla har vi väl olika behov. Satt och kikade på en del laddhybrider precis. Tror nästan Volvo V90 T6 ligger närmast till hands isf. Men jag har hört så mycket dåligt om Volvo på sistone och så är elmotorn löjligt svag. Bara 89 hästar tydligen.

Mercedes går bort då batteriet förstör bagaget för vår hund... Annars verkar de bäst. Går att få med dieselmotor också och så har de bra räckvidd och bra effekt på elmotorn. Kanske en BMW 530e men ekonomin blir nog inte den bästa.

Fick inbytesförslag på min Model S av Fordonsbolaget. 590' bjuder dem för en bil som är uttagen för 3,5 år sen och har gått drygt 10' mil.

2 april 2020 (dvs för knappt 2 år sen) så bjöd de 700' när bilen hade gått 6' mil.
Till 2022 har Volvos laddhybrider fått större batteri och starkare bak/elmotor. Istället har de fått tillbaks bränslevärmaren p.g.a. komponentbrist.
Teknikens Värld skrev:
Det här är nytt

Räckvidd

Med ett större batteri ska energin vid full laddning räcka till 75 kilometers körning på el innan bensinmotorn går igång. Dessutom är elmotorn starkare än tidigare.

Elvärmare

I stället för en separat bensinvärmare har laddhybriden numera en elektrisk tillsatsvärmare.

Enpedalsläge

Med den kraftigare elmotorn kommer också större bromseffekt. Det har Volvo utnyttjat i ett effektivt enpedalsläge.