Re: VW ID.7
Postat: 29 dec 2023 10:28
Nära 30% dyrare om man jämför basmodellerna är för dyrt för en folka, då hade jag istället tagit en riktig bil EQE som fonns drösvis på lagrer. Dvs prutmån
Nära 30% dyrare om man jämför basmodellerna är för dyrt för en folka, då hade jag istället tagit en riktig bil EQE som fonns drösvis på lagrer. Dvs prutmån
Det beror väl på vad man prioriterar. EQE har inte halvkombilucka som ID.7 och BMW i4. EQE får vidare som jag förstår det bara dra 750 kg... ID.7 får dra 1000 kg. Men verkar ju vara 'rätt' så konstiga dragviktssiffror för båda de här bilarna om man jämför med BMW i4. Som jag förstått det så får ju i4 dra 1600 kg...Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 dec 2023 10:28Nära 30% dyrare om man jämför basmodellerna är för dyrt för en folka, då hade jag istället tagit en riktig bil EQE som fonns drösvis på lagrer. Dvs prutmån
Jo så är det, olika krav och egenskaper.SwedishAdvocate skrev: ↑29 dec 2023 11:51Det beror väl på vad man prioriterar. EQE har inte halvkombilucka som ID.7 och BMW i4. EQE får vidare som jag förstår det bara dra 750 kg... ID.7 får dra 1000 kg. Men verkar ju vara 'rätt' så konstiga dragviktssiffror för båda de här bilarna om man jämför med BMW i4. Som jag förstått det så får ju i4 dra 1600 kg...Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 dec 2023 10:28Nära 30% dyrare om man jämför basmodellerna är för dyrt för en folka, då hade jag istället tagit en riktig bil EQE som fonns drösvis på lagrer. Dvs prutmån
Oavsett så gissar jag att ID.7's pris återspeglar en efterfrågan. Kanske är det just halvkombiluckan och åtm. 1000 kg i dragvikt som säljer i jämförelse med EQE. Och det kanske finns mer eller mindre avsevärd prutmån på ID.7 också...
Det kanske även finns en skillnad mellan försäkringspremierna för ID.7 och EQE.
Förutom då att den knappt går 20 mil nu på vintern.
Vet men Buzz blir man bara glad av att se.
Samtidigt är väl alla andra bilar också billigare i Kina.Dexter skrev: ↑19 feb 2024 18:47https://elbilen.se/nyheter/trog-start-f ... d-7-i-kina
Priset är ändå hälften vad det är här ca 30 000 Euro.
Kanske det går bättre framöver.
Ja priserna verkar vara 50%-70% billigare än här generellt oavsett bilmärke.lawe skrev: ↑19 feb 2024 20:12Samtidigt är väl alla andra bilar också billigare i Kina.Dexter skrev: ↑19 feb 2024 18:47https://elbilen.se/nyheter/trog-start-f ... d-7-i-kina
Priset är ändå hälften vad det är här ca 30 000 Euro.
Kanske det går bättre framöver.
Och nu finns ju ID.7 snart även som Touring. Undrar hur lång tid det tar innan det kommer ett test av ID.7 Touring med stora batteriet mot en eller två SUVar/Crossovers...
Håller med.
Förstår dig helt.ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Gissar att en M3 Touring/kombi också hade sålt rätt bra i åtm. Europa. Särskilt om den även haft instrumentering/HUD bakom ratten, svart innertak, blinkersspak, fysisk växelväljare, riktig regnsensor och riktiga parkeringssensorer.martinot skrev: ↑23 feb 2024 11:47Förstår dig helt.ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Jag hade ju önskat mig en bil med Teslas enormt effektiva drivlina och mjukvara kring denna, men med en praktisk hatchbacklösning som ID7 och PS2. Vädigt synd att Tesla gick för en sedan-baklucka på M3. Utrymmena i M3 är riktigt bra för sin storlek, men en hatchbacklucka hade gjort det praktisk mycket lättare att nyttja de. I dag är det ofta svårt att göra så.
Värmning av batteriet upp till 8c är sänkt till 0c celltemp sedan Sw3.0ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
En ID.7 har ju väsentligt mkt lägre luftmotstånd än en ID.4. Jag gissar att det kommer bli märkbar skillnad i räckvidd till fördel för ID.7 i hastigheter som 100-120 km/h.R_Edvinsson skrev: ↑23 feb 2024 12:44Värmning av batteriet upp till 8c är sänkt till 0c celltemp sedan Sw3.0ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Ger bra mycket bättre förbrukning på korta resor.
Problemet med MEB batterier är från de tidiga bilarna där vissa moduler behövde bytas.
Detta är inte samma batteripack som idag sitter i bilarna, därav den snabbare laddhastigheten på nya bilar.
När det gäller räckviddstester så känner jag att de bara blir sämre och sämre ju fler som skall försöka sig på det.
NAF är väl de som har absolut högts spridning på sina tester och dessutom en helt förklastlig sträcka de valt.
Men klart är att MEB bilarna inte är alls lika effektiva som tex Tesla på vintern, så det skall bli spännande att se hur ID7 presenterar på sommaren.
Sen känns det även som att MEB bilarna kan gå riktigt snål vid lite långsammare körning och stadstrafik men luftmotståndet, speciellt vid blåsigt och regnigt väder ställer till det en del i högre farter.
Det är iaf min reflektion efter typ 11k mil i en id4. [Min u.]
Huvudsaken det finns rejäl regen, vid låg hastighet vill jag ha creep. Den Enyaq jag provkörde hade för låg regen, men det går tydligen att ändra.
Verkar som att de faktiskt har fått till en rätt effektiv drivlina. Samma förbrukning som M3 highland på autobahn. Förvisso 2WD mot 4WD men också en större bil.martinot skrev: ↑23 feb 2024 11:47Förstår dig helt.ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Jag hade ju önskat mig en bil med Teslas enormt effektiva drivlina och mjukvara kring denna, men med en praktisk hatchbacklösning som ID7 och PS2. Vädigt synd att Tesla gick för en sedan-baklucka på M3. Utrymmena i M3 är riktigt bra för sin storlek, men en hatchbacklucka hade gjort det praktisk mycket lättare att nyttja de. I dag är det ofta svårt att göra så.