Sida 14 av 18

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 08:27
av Jerker
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Jag skrev ett inlägg och upptäckte sen att nån annan redan skrivit ungefär det samma och det går ju inte att helt ta bort ett inlägg.
Det går utmärkt så länge ditt inlägg är det senaste (vilket det verkar ha varit då du ändrade det, för det står inte att det är ändrat).
Minsann...

Edit: Det gick! Jag skrev ett meddelande och tog bort det igen. Det fanns ett kryss bredvid redigeraknappen. Har aldrig sett det förut.

Tack!

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 09:23
av Bjelke
Jerker skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Jag skrev ett inlägg och upptäckte sen att nån annan redan skrivit ungefär det samma och det går ju inte att helt ta bort ett inlägg.
Det går utmärkt så länge ditt inlägg är det senaste (vilket det verkar ha varit då du ändrade det, för det står inte att det är ändrat).
Minsann...

Edit: Det gick! Jag skrev ett meddelande och tog bort det igen. Det fanns ett kryss bredvid redigeraknappen. Har aldrig sett det förut.

Tack!
Lite kul om man skulle hinna att citera det :)
(och nej, jag har heller inte sett det förut)

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 09:43
av StefL
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 09:59
av chaffis75
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 10:14
av Jerker
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Ja, jag vet att Volvo använder det systemet.

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 13:17
av Geni87
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Säker på det? Om du kör en kalibrering så har ju ABS-systemet ett börvärde per däck som det sen kan jämföra mot, då borde det inte spela någon roll om det är ett eller alla däck som har för lågt tryck.

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 14:03
av Nicke Nyfiken
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Säker på det? Om du kör en kalibrering så har ju ABS-systemet ett börvärde per däck som det sen kan jämföra mot, då borde det inte spela någon roll om det är ett eller alla däck som har för lågt tryck.
Vad jämför den mot, om det inte är mot de andra hjulen?

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 14:45
av Geni87
Nicke Nyfiken skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Säker på det? Om du kör en kalibrering så har ju ABS-systemet ett börvärde per däck som det sen kan jämföra mot, då borde det inte spela någon roll om det är ett eller alla däck som har för lågt tryck.
Vad jämför den mot, om det inte är mot de andra hjulen?
Läs vad jag skrev igen.

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 15:04
av chaffis75
Geni87 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Säker på det? Om du kör en kalibrering så har ju ABS-systemet ett börvärde per däck som det sen kan jämföra mot, då borde det inte spela någon roll om det är ett eller alla däck som har för lågt tryck.
Vad jämför den mot, om det inte är mot de andra hjulen?
Läs vad jag skrev igen.
Jo man om alla däcken tappar tryck i samma takt så kommer alla hjulen att snurra i samma takt även om din hastighet har förändrats så nej jag tror inte den klara detektera detta... Dock är sannolikheten att alla tappar tryck i precis samma takt låg tror jag...
Sen tror jag de finns någon slags kalibrering också men osäker vad de egentligen gör, kanske mer om man skulle ha olika rullomkrets på olika hjul som man använder den....

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 15:21
av Nicke Nyfiken
Geni87 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Säker på det? Om du kör en kalibrering så har ju ABS-systemet ett börvärde per däck som det sen kan jämföra mot, då borde det inte spela någon roll om det är ett eller alla däck som har för lågt tryck.
Vad jämför den mot, om det inte är mot de andra hjulen?
Läs vad jag skrev igen.
Har läst och ställer samma fråga igen.

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 15:58
av Walker
ABS-systemet har noll koll på däckstrycket. Det mäter bara rullhastigheten. Om trycket minskar ändras rullhastigheten på däcket och systemet larmar...
...i teorin. Funkar väl sådär får jag säga av egen erfarenhet. Mina bilar har larmat fast trycket är detsamma och låtit mig köra några km med punkterat däck utan att larma.

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 16:55
av StefL
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Säker på det? Om du kör en kalibrering så har ju ABS-systemet ett börvärde per däck som det sen kan jämföra mot, då borde det inte spela någon roll om det är ett eller alla däck som har för lågt tryck.
Det finns rimligen inget annat att kalibrera mot än hastigheten, dvs att man ska ha en viss rullfrekvens vid en given hastighet, men eftersom även hastigheten ges av rullfrekvensen kommer detta inte att fungera, även om jag förstår vad du menar.
Nej, ett ABS-baserat system kan alltså bara känna om rullfrekvensen varierar mellan hjulen men å andra sidan bör det räcka avsevärt längre än inget system alls. Och eftersom vi svenskar som bekant är undantagna eftersom vi byter hjul två gånger per år och därför "har koll på däcktrycket" ska det väl räcka. Hur många kollar däcktrycket bara vid hjulbyten vår och höst???!!!

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 17:22
av Nicke Nyfiken
StefL skrev:
Hur många kollar däcktrycket bara vid hjulbyten vår och höst???!!!
Det är förvånande många som inte ens kollar det då. :roll:

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 17:49
av Geni87
StefL skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
Eftersom detta är en tråd som från början handlar om ett VAG-fordon (e-Golf) känns det inte alltför OT att påpeka att VAG när det gäller däcktrycksvarning trots allt valt en mindre komplicerad lösning än det verkar vara med dessa sensorer som måste programmeras och vad det lider dessutom får slut i sina batterier och då måste bytas ut. Vad jag vet kör VAG med ett system som via ABS-systemet känner av om hjulens rotationshastighet blir olika vilket indikerar lägre däcktryck då ett däck med lägre tryck får mindre radie och därmed roterar snabbare.
Jo jag tror de är så.. ganska många märken som gör de... De sägs att de är inte ett lika bra system men tillräckligt bra... men framförallt mindre strul så på de sättet är de bättre... ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Säker på det? Om du kör en kalibrering så har ju ABS-systemet ett börvärde per däck som det sen kan jämföra mot, då borde det inte spela någon roll om det är ett eller alla däck som har för lågt tryck.
Det finns rimligen inget annat att kalibrera mot än hastigheten, dvs att man ska ha en viss rullfrekvens vid en given hastighet, men eftersom även hastigheten ges av rullfrekvensen kommer detta inte att fungera, även om jag förstår vad du menar.
Nej, ett ABS-baserat system kan alltså bara känna om rullfrekvensen varierar mellan hjulen men å andra sidan bör det räcka avsevärt längre än inget system alls. Och eftersom vi svenskar som bekant är undantagna eftersom vi byter hjul två gånger per år och därför "har koll på däcktrycket" ska det väl räcka. Hur många kollar däcktrycket bara vid hjulbyten vår och höst???!!!
Precis, men skulle man ha en annan input för hastigheten t.ex. GPS skulle det kunna fungera, den är nog dock inte tillräckligt exakt.

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 18:18
av Nicke Nyfiken
Nicke Nyfiken skrev:
Geni87 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
ABS systemet kan ju inte känna av om alla hjulen har för lågt tryck, de jämför egentligen bara hjulen och att de har samma tryck.
Säker på det? Om du kör en kalibrering så har ju ABS-systemet ett börvärde per däck som det sen kan jämföra mot, då borde det inte spela någon roll om det är ett eller alla däck som har för lågt tryck.
Vad jämför den mot, om det inte är mot de andra hjulen?
Läs vad jag skrev igen.
Har läst och ställer samma fråga igen.
Geni87, kan du inte vara hygglig och svara på frågan?

Vad är det ABS-systemet kalibrerar mot, om det inte är de andra hjulen?

Re: E-Golf 2017

Postat: 30 okt 2018 23:27
av Geni87
Nicke Nyfiken skrev:

Geni87, kan du inte vara hygglig och svara på frågan?

Vad är det ABS-systemet kalibrerar mot, om det inte är de andra hjulen?
Som jag skrev ovan skulle det kunna vara hastigheten, om man har en väldigt exakt hastighetskälla som inte är länkad till hjulens rotationshastighet. Nu säger jag inte att det är så det funkar, men möjligt borde det vara.

Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 00:13
av Nicke Nyfiken
Geni87 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Geni87, kan du inte vara hygglig och svara på frågan?

Vad är det ABS-systemet kalibrerar mot, om det inte är de andra hjulen?
Som jag skrev ovan skulle det kunna vara hastigheten, om man har en väldigt exakt hastighetskälla som inte är länkad till hjulens rotationshastighet. Nu säger jag inte att det är så det funkar, men möjligt borde det vara.
Möjligt i teorin ja, men det är inte så ett ABS-system fungerar i praktiken.

Och när du svarade att jag skulle läsa det du redan skrivit en gång till, hade du inte ens framfört din teori om GPS-fart.

Ska jag tolkar ditt första svar som ett dåligt försök att dölja att du egentligen inte har en aning om vad du pratar om?

Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 05:11
av nek0
Geni87 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Geni87, kan du inte vara hygglig och svara på frågan?

Vad är det ABS-systemet kalibrerar mot, om det inte är de andra hjulen?
Som jag skrev ovan skulle det kunna vara hastigheten, om man har en väldigt exakt hastighetskälla som inte är länkad till hjulens rotationshastighet. Nu säger jag inte att det är så det funkar, men möjligt borde det vara.
lite info om indirekt TPMS

Skillnader mellan indirekt och direkt TPMS?

Indirekt TPMS använder sig av information från hjulhastighetssensorer för att mäta varvtal och hastighet på hjulen. Med hjälp av den informationen så kan systemet läsa av storleken på däcken. När systemet märker att ett hjul snurrar snabbare än de andra så räknar den ut att däcktrycket är lågt och varnar då dig som förare.

Direkt TPMS använder istället däcktrycksensorer inuti själva däcken och mäter nivån på trycket. All data skickas sedan till en central modul där den analyseras för att se om däcktrycket är lägre än vad det borde vara.

Fördelarna med indirekt TPMS är att det ofta är mindre kostsamt än direkt TPMS, samt kräver mindre underhåll och programmering. Nackdelarna är dock att det kan bli missvisande om du köper större eller mindre däck eller när däcken blir ojämnt utslitna.

Fördelarna med direkt TPMS är att den sällan visar fel och är lätt att återsynca efter ett däckbyte. Batteritiden är lång och håller ofta i ett årtionde. Det negativa med direkt TPMS är att det generellt är dyrare, kräver mer kostsamma verktyg och när batteriet väl tagit slut så måste hela sensorn bytas ut.

Är du osäker på vilken typ av TPMS system som din bil använder så går det att finna i bilens instruktionsmanual.

Om du har direkt TPMS så måste du även se till att dina vinterhjul har det för att systemet skall fungera.

Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 17:55
av Oykkh47
En ny video från Tesla Björn.



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 21:00
av Geni87
Nicke Nyfiken skrev:
Geni87 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Geni87, kan du inte vara hygglig och svara på frågan?

Vad är det ABS-systemet kalibrerar mot, om det inte är de andra hjulen?
Som jag skrev ovan skulle det kunna vara hastigheten, om man har en väldigt exakt hastighetskälla som inte är länkad till hjulens rotationshastighet. Nu säger jag inte att det är så det funkar, men möjligt borde det vara.
Möjligt i teorin ja, men det är inte så ett ABS-system fungerar i praktiken.

Och när du svarade att jag skulle läsa det du redan skrivit en gång till, hade du inte ens framfört din teori om GPS-fart.

Ska jag tolkar ditt första svar som ett dåligt försök att dölja att du egentligen inte har en aning om vad du pratar om?
Tagga ner lite, det var en öppen fråga och en teori om hur det skulle kunna fungera.

Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 21:20
av TeslaTissel
Oykkh47 skrev:
En ny video från Tesla Björn.



Skickat från ∞§
Den är ganska avslöjande. dock är det en äldre generation och ren elbils-konvertering funkar inte.
Ungefär som att knöla in Apple-mjukvara i en gammal klockradio. - Skämt åsido. :lol:


Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 22:01
av Geni87
TeslaTissel skrev:
Oykkh47 skrev:
En ny video från Tesla Björn.



Skickat från ∞§
Den är ganska avslöjande. dock är det en äldre generation och ren elbils-konvertering funkar inte.
Ungefär som att knöla in Apple-mjukvara i en gammal klockradio. - Skämt åsido. :lol:
Nu har jag inget ljud till videon för tillfället, men vad är det som inte funkar? :)

Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 22:12
av Nicke Nyfiken
Geni87 skrev:
Tagga ner lite, det var en öppen fråga och en teori om hur det skulle kunna fungera.
Okej, så om någon ställer en väldigt enkel följdfråga kring teorin, så ska den besvara med en tyken one-liner?
Verkligen kreativt. :roll:

Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 22:23
av Geni87
Nicke Nyfiken skrev:
Geni87 skrev:
Tagga ner lite, det var en öppen fråga och en teori om hur det skulle kunna fungera.
Okej, så om någon ställer en väldigt enkel följdfråga kring teorin, så ska den besvara med en tyken one-liner?
Verkligen kreativt. :roll:
Vi släpper off-topic där tycker jag. Jag skulle ha utryckt mig tydligare om vad jag menade i mitt första inlägg för att undvika missförstånd. :)

Re: E-Golf 2017

Postat: 31 okt 2018 22:25
av Nicke Nyfiken
Geni87 skrev:
Vi släpper off-topic där tycker jag. Jag skulle ha utryckt mig tydligare om vad jag menade i mitt första inlägg för att undvika missförstånd. :)
Vänner igen? :)