Re: Audi e-tron
Postat: 28 nov 2019 17:56
Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Kan bara hålla med, men vet vi verkligen att de inte kommer uppdatera befintliga bilar? Vanliga e-tron ska ju få uppdateringarna som ny iaf. Frågade min säljare men fick svepande svar om många kommande uppdateringar...mati skrev:OTA eller inte, de borde kunna trycka in åtminstone dessa två förbättringar i alla befintliga bilar. Om inget annat så skulle ju en verkstad kunna sköta uppdateringen. Känns som en baggis. Men tydligen har en gammal gråhårig tysk gubbe med slips och kavaj bestämt att det inte ska ske av en anledning som vi bara kan spekulera kring.KnightRider skrev:Borde inte några av de här förbättringarna kunna gå göra OTA?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... amma-pris/
Det är ju väldigt gammaldags att bara införa mjukvaruförbättringar i nytillverkade fordon.
Att inte driva med främre motorn borde t.ex. vara mjukvarustyrt.
Lika med att utnyttja mer av batterikapaciteten.
Nein, geht nicht! Skulle jag gissa.
Fortfarande bättre än att tappa 500.000kr över en natt...taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Och hur var det för alla de som precis tagit leverans när Raven presenterades?taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Även sju år gamla Teslor får fortfarande uppdateringar.vigge50 skrev:Och hur var det för alla de som precis tagit leverans när Raven presenterades?taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Lite som att tesla levererade model 3 utan ljudisolering i ett år, surt.taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Du menar som att köpa en Audi RS6 eller liknande?Limokungen skrev:Fortfarande bättre än att tappa 500.000kr över en natt...taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Var har du fått det ifrån?macky skrev:Lite som att tesla levererade model 3 utan ljudisolering i ett år, surt.taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Är ju inte så att Audi slutar uppdatera heller. Sluta vara så bittertaliz skrev:Även sju år gamla Teslor får fortfarande uppdateringar.vigge50 skrev:Och hur var det för alla de som precis tagit leverans när Raven presenterades?taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Nej, de har sagt att den, likt mycket annat, förbättrats. Det är ju så Tesla jobbar, de utvecklar och förbättrar konstant.macky skrev:Ok, det tog ett år innan de insåg att den var undermålig och sa att den skulle förbättras.
https://www.google.se/amp/s/www.teslara ... ction/amp/
Slutat? De har aldrig börjat.Stevvee skrev:Är ju inte så att Audi slutar uppdatera heller. Sluta vara så bittertaliz skrev:Även sju år gamla Teslor får fortfarande uppdateringar.vigge50 skrev:Och hur var det för alla de som precis tagit leverans när Raven presenterades?taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Uppenbarligen inte, precis det som kommunicerats genom uppdatering mitt i modellåret, vilket iofs är nytt. Förbättringar brukade införas iom nytt modellår. Sen vete f om de bränner sina befintliga kunder genom avsaknad av mjukvaruuppdateringar. Återstår att se...taliz skrev:Nej, de har sagt att den, likt mycket annat, förbättrats. Det är ju så Tesla jobbar, de utvecklar och förbättrar konstant.macky skrev:Ok, det tog ett år innan de insåg att den var undermålig och sa att den skulle förbättras.
https://www.google.se/amp/s/www.teslara ... ction/amp/
Hos avgasbilstillverkare som Audi får man vänta till en ny årsmodell istället.
Håller medLimokungen skrev:Fortfarande bättre än att tappa 500.000kr över en natt...taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Jag har kört Audi Quattro Avant, och jag är bitter.Stevvee skrev:Är ju inte så att Audi slutar uppdatera heller. Sluta vara så bittertaliz skrev:Även sju år gamla Teslor får fortfarande uppdateringar.vigge50 skrev:Och hur var det för alla de som precis tagit leverans när Raven presenterades?taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rang-kyla/Dieselbilar med AdBlue får stora problem vid sträng kyla.
Själva Adblue-vätskan har en fryspunkt på elva minusgrader, och bilarnas värmningssystem och rörisolering är inte tillräckligt effektiva för att klara av när temperaturen kryper ner under 25 minusgrader, vilket det gjort med råge i norra Sverige många gånger denna vinter.
I en Audi till exempel kan du fortsätta köra bilen när det blir fel på AdBlue-systemet, men har du stannat och stängt av bilen så kan du inte starta den igen.
Modellår är högst relevant gällande audi, kolla pos 10 i VIN som anger just modellår. Nytt modellår införs i maj/juni och i och med det genomförs normalt väsentliga förändringar/förbättringar. Sen är klart att man löpande kan rätta saker som är direkt felaktiga. Men att göra en så stor förändring som nu mitt under ett modellår och dessutom på en så ny modell är ngt helt nytt. Som att nyligen släppta RS6 nu i mars skulle få 50 hästar till utan att den kostade mer...dd88 skrev:Tyskarna kör i regel uppdateringar varannan/var tredje månad, men större uppdateringar sker i regel i Juli och Januari, sen har man facelifts på det.
Att hänvisa till modellår är inget annat än okunskap.
Har svårt att ta dig seriöst Zalman. Jättetrist att du haft sådana problem.Zalman3 skrev:Jag har kört Audi Quattro Avant, och jag är bitter.Stevvee skrev:Är ju inte så att Audi slutar uppdatera heller. Sluta vara så bittertaliz skrev:Även sju år gamla Teslor får fortfarande uppdateringar.vigge50 skrev:Och hur var det för alla de som precis tagit leverans när Raven presenterades?taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Visst var det fel på bilen ibland, så man tvingades ha bärgning, men det värsta var bemötandet!
När bilen skulle bärgas på Non-stop garantin, då säger de att jag inte servat bilen och därmed inte skulle få någon hjälp!
Efter massor av strul så fick jag till slut rätt!
Dessutom måste det vara guld i Audis prylar, vanligt kamremsbyte med byte av vattenpump och byte av alla bromsok och skivor
gick på +50.000kr!
Bara avgassystemet kostar multum. Fick ett pris på byte av komplett avgassystem med katalysator, partikelfilter, turbo, wastegate, lambdasond, AdBlue pump
och tank, och alla datorer som styr detta. Det hamnade på +100.000kr!
Och kollegans Audi A3 e-tron har ju nästan bosatt sig på verkstaden!
Rasad DSG-låda och haveri på stora batteriet!
Undrar vad alla dessa haverier kostar Audi?
Och det är stora problem med kylan. Är det -25 eller kallare, då fryser allt ihop.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rang-kyla/Dieselbilar med AdBlue får stora problem vid sträng kyla.
Själva Adblue-vätskan har en fryspunkt på elva minusgrader, och bilarnas värmningssystem och rörisolering är inte tillräckligt effektiva för att klara av när temperaturen kryper ner under 25 minusgrader, vilket det gjort med råge i norra Sverige många gånger denna vinter.
I en Audi till exempel kan du fortsätta köra bilen när det blir fel på AdBlue-systemet, men har du stannat och stängt av bilen så kan du inte starta den igen.
Herregud, vad du överdriver. Hade Audi nu lanserat ett batteri med dubbla kapaciteten och halva vikten hade jag hållit med, men en räckviddsförbättring på 3% eller vad det det nu blir ser jag inte som ett tecken på att bilen är obsolete.taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Ja det är klart att större förändringar förbehålls facelift och modellår, men det är mycket annat som ändras i produktion under året, vilket i sig är segt när man beställer ny bil och måste vänta in nästa uppdatering.macky skrev:Modellår är högst relevant gällande audi, kolla pos 10 i VIN som anger just modellår. Nytt modellår införs i maj/juni och i och med det genomförs normalt väsentliga förändringar/förbättringar. Sen är klart att man löpande kan rätta saker som är direkt felaktiga. Men att göra en så stor förändring som nu mitt under ett modellår och dessutom på en så ny modell är ngt helt nytt. Som att nyligen släppta RS6 nu i mars skulle få 50 hästar till utan att den kostade mer...dd88 skrev:Tyskarna kör i regel uppdateringar varannan/var tredje månad, men större uppdateringar sker i regel i Juli och Januari, sen har man facelifts på det.
Att hänvisa till modellår är inget annat än okunskap.
Jag är bara positiv så länge de ser till att i möjligaste mån även uppdaterar befintliga bilar.
Hårdvaran är inte så signifikant. Det är mest finslipning som görs där.mati skrev:Herregud, vad du överdriver. Hade Audi nu lanserat ett batteri med dubbla kapaciteten och halva vikten hade jag hållit med, men en räckviddsförbättring på 3% eller vad det det nu blir ser jag inte som ett tecken på att bilen är obsolete.taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Hur är det med Tesla då? Är det inte ännu värre att de inför förbättringar på löpande band? Oavsett vilket så är bilen redan föråldrad när du får den. Hårdvaran går ju inte att uppdatera OTA.
Så Raven, AP2, AP1 Mm är inte signifikant?taliz skrev:Hårdvaran är inte så signifikant. Det är mest finslipning som görs där.mati skrev:Herregud, vad du överdriver. Hade Audi nu lanserat ett batteri med dubbla kapaciteten och halva vikten hade jag hållit med, men en räckviddsförbättring på 3% eller vad det det nu blir ser jag inte som ett tecken på att bilen är obsolete.taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Hur är det med Tesla då? Är det inte ännu värre att de inför förbättringar på löpande band? Oavsett vilket så är bilen redan föråldrad när du får den. Hårdvaran går ju inte att uppdatera OTA.
Allt det stora sker ju på mjukvarufronten.
Tesla har skickat ut flera uppdateringar OTA med såväl bättre räckvidd som mer prestanda(och förstås allt annat trevligt som Sentry, youtube osv...).
Har du tur kanske du kan få nån liten förbättring när du lämnar in Audin på service...
Jag ser Audi och de andra stofilerna lite som hårdvaruleverantörer ala Cisco i IT-branschen. Bra hårdvara, men deras businessmodel är ett sjunkande skepp. Its all about the software now.
IMO nej. OTA-uppdateringar har gett betydligt fler, och större, förbättringar.vigge50 skrev:Så Raven, AP2, AP1 Mm är inte signifikant?taliz skrev:Hårdvaran är inte så signifikant. Det är mest finslipning som görs där.mati skrev:Herregud, vad du överdriver. Hade Audi nu lanserat ett batteri med dubbla kapaciteten och halva vikten hade jag hållit med, men en räckviddsförbättring på 3% eller vad det det nu blir ser jag inte som ett tecken på att bilen är obsolete.taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Hur är det med Tesla då? Är det inte ännu värre att de inför förbättringar på löpande band? Oavsett vilket så är bilen redan föråldrad när du får den. Hårdvaran går ju inte att uppdatera OTA.
Allt det stora sker ju på mjukvarufronten.
Tesla har skickat ut flera uppdateringar OTA med såväl bättre räckvidd som mer prestanda(och förstås allt annat trevligt som Sentry, youtube osv...).
Har du tur kanske du kan få nån liten förbättring när du lämnar in Audin på service...
Jag ser Audi och de andra stofilerna lite som hårdvaruleverantörer ala Cisco i IT-branschen. Bra hårdvara, men deras businessmodel är ett sjunkande skepp. Its all about the software now.
Du menar sånt som strypt laddhastighet?taliz skrev:vigge50 skrev:Så Raven, AP2, AP1 Mm är inte signifikant?taliz skrev:Hårdvaran är inte så signifikant. Det är mest finslipning som görs där.mati skrev:Herregud, vad du överdriver. Hade Audi nu lanserat ett batteri med dubbla kapaciteten och halva vikten hade jag hållit med, men en räckviddsförbättring på 3% eller vad det det nu blir ser jag inte som ett tecken på att bilen är obsolete.taliz skrev:Lagom surt att sitta med en bara några månader gammal bil och den redan är obsolete.
Hur är det med Tesla då? Är det inte ännu värre att de inför förbättringar på löpande band? Oavsett vilket så är bilen redan föråldrad när du får den. Hårdvaran går ju inte att uppdatera OTA.
Allt det stora sker ju på mjukvarufronten.
Tesla har skickat ut flera uppdateringar OTA med såväl bättre räckvidd som mer prestanda(och förstås allt annat trevligt som Sentry, youtube osv...).
Har du tur kanske du kan få nån liten förbättring när du lämnar in Audin på service...
Jag ser Audi och de andra stofilerna lite som hårdvaruleverantörer ala Cisco i IT-branschen. Bra hårdvara, men deras businessmodel är ett sjunkande skepp. Its all about the software now.
IMO nej. OTA-uppdateringar har gett betydligt fler, och större, förbättringar.