Sida 15 av 231

Re: VW I.D

Postat: 29 dec 2018 20:23
av Leo
Ovanligt ;)

Re: VW I.D

Postat: 30 dec 2018 14:17
av Zalman3
VW ID FÅR PREMIÄR I MARS 2019.

"I.D. är ännu inte helt färdigutvecklad. Än kvarstår många mils körning i bland annat Sydafrika för att få till det sista inför premiären i mars 2019. Jürgen Stackmann skriver att Volkswagen planerar att kunna ta emot beställningar och handpenningar under våren."
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i- ... -att-kopa/

Re: VW I.D

Postat: 30 dec 2018 14:32
av Zalman3
Mer info om VW ID CROSS(Tiguan dödaren).
4wd och drag, räckvidd upp till 600km, pris som för en Tiguan diesel.

"ID. Crozz är en elbil SUV och crossover i en.
Crozz står för "crossover" och är en elektrisk SUV. Som det tuffa utseendet antyder är det välutrustat för en åktur i terrängen. Denna sportiga nollutsläppsbil är en interaktivt utformad allround med ett preliminärt uppskattat räckvidd mellan 400 och 600 km på en laddning. Och det kraftfulla batteriet kan laddas upp till 80% av kapaciteten på bara en halvtimme vid hög hastighet (DC) på 150 kW. ID Crozz blir en fullvärdig SUV som passar den svenska marknaden, eftersom den blir en elbil med fyrhjulsdrift, lång räckvidd, bra tillgänglighet och plats för allt du behöver för att ta med familjen till de höga bergen. En solskenbil nummer 1. "

"Bokning av den nya elbil ID Crozz SUV.
Det förväntas att du kommer att kunna reservera din nya ID Crozz SUV i god tid innan du öppnar till salu 2020 för att säkra en bil så tidigt som möjligt. Vi uppdaterar vår hemsida kontinuerligt eftersom det blir möjligt - följ! Samtidigt kan du visa ditt intresse för din lokala bilhandlare som kommer att uppdatera dig direkt när möjligheten att reservera din elbil är närvarande."
https://www.volkswagen.no/no/elbil/nye- ... elbil.html
https://vw17-a.akamaihd.net/mm/flvmedia ... id=7574173

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 09:40
av 12man
Enligt Hans Dieter Pötsch (VW aufsichsratschef) så kommer I.D. kosta från €30k

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 10:10
av vigge50
12man skrev:
Enligt Hans Dieter Pötsch (VW aufsichsratschef) så kommer I.D. kosta från €30k
Varför har de ändrar sig? Någon källa?

I så fall lär den inte komma under 350k här i Sverige.

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 10:27
av Zalman3
vigge50 skrev:
12man skrev:
Enligt Hans Dieter Pötsch (VW aufsichsratschef) så kommer I.D. kosta från €30k
Varför har de ändrar sig? Någon källa?

I så fall lär den inte komma under 350k här i Sverige.
http://www.waz-online.de/Wolfsburg/Volk ... utopreisen

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 10:38
av nek0
Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
12man skrev:
Enligt Hans Dieter Pötsch (VW aufsichsratschef) så kommer I.D. kosta från €30k
Varför har de ändrar sig? Någon källa?

I så fall lär den inte komma under 350k här i Sverige.
http://www.waz-online.de/Wolfsburg/Volk ... utopreisen
Mycket skitsnack från Hans Dieter Pötsch.
Jag kan köpa att materialkostnaden är högre men samtidigt är arbetskostnaden mycket lägre . Avgasbilar har ju massor med delar som inte finns i en elbil och om man inte kan bygga en elmotor och ett batteri för samma kostnad som delarna i avgasbilen som inte behövs kostar så är det någon som ljuger

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 10:47
av Zalman3
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
12man skrev:
Enligt Hans Dieter Pötsch (VW aufsichsratschef) så kommer I.D. kosta från €30k
Varför har de ändrar sig? Någon källa?

I så fall lär den inte komma under 350k här i Sverige.
http://www.waz-online.de/Wolfsburg/Volk ... utopreisen
Mycket skitsnack från Hans Dieter Pötsch.
Jag kan köpa att materialkostnaden är högre men samtidigt är arbetskostnaden mycket lägre . Avgasbilar har ju massor med delar som inte finns i en elbil och om man inte kan bygga en elmotor och ett batteri för samma kostnad som delarna i avgasbilen som inte behövs kostar så är det någon som ljuger
Håller med om att avgasbilar blir rejält mycket dyrare. Ska de införa NOX-filter och katalysatorvärmare så blir det dyrt.
3.000 euro kan bli 5000 euro ut till slutkund.
"Ökning av materialkostnader på upp till € 3 000 per fordon
Under den senaste veckan hade VW-försäljningschefen Christian Dahlheim redan varnat för att öka bilpriserna på grund av strängare gränsvärden för koldioxidutsläpp. Han talade om ökningar av materialkostnader i storleksordningen i genomsnitt upp till 3000 euro per fordon . Detta skulle då också påverka priserna i bilhandeln."
http://www.waz-online.de/Wolfsburg/Volk ... utopreisen

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 11:16
av Oykkh47
Jag hade tyvärr räknat med att standard modellen skulle hamna runt 350.000kr. Blir 290.000 då efter bonus.. för 33 mils räckvidd.. Vill man upp på stora batteriet 64kwh och mycket utrustning så är vi nog på ca 500.000kr.. frågan är vad ID crozz kommer kosta.. ngn ID för 250.000kr lät för bra.. sen när har VW bilar vart billigare än KIA/Hyundai??

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 11:26
av Walker
Oykkh47 skrev:
Jag hade tyvärr räknat med att standard modellen skulle hamna runt 350.000kr. Blir 290.000 då efter bonus.. för 33 mils räckvidd.. Vill man upp på stora batteriet 64kwh och mycket utrustning så är vi nog på ca 500.000kr.. frågan är vad ID crozz kommer kosta.. ngn ID för 250.000kr lät för bra.. sen när har VW bilar vart billigare än KIA/Hyundai??
Ursäkta mig.... men vad är det jag hela tiden hävdat? Att alla som räknat med motsvarande 25.000€ i Sverige är naiva. Varför skulle VW ”ge bort” minst 150.000 Skr/bil? De säljer ALLT de producerar med en prislapp på 400.000.- Redan idag måste man vänta nästan ett år på e eGolf. VW bedriver ingen välgörenhet och är ingen idéel organisation. Att ta fram en helt ny drivlina, nya verktyg och nya produktionslinor är inte heller gratis.
Förlåt mig, men välkommen till verkligheten. Allt under 400.000.- för en hyfsat utrustad Neo är bonus.

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 11:32
av Oykkh47
Walker skrev:
Oykkh47 skrev:
Jag hade tyvärr räknat med att standard modellen skulle hamna runt 350.000kr. Blir 290.000 då efter bonus.. för 33 mils räckvidd.. Vill man upp på stora batteriet 64kwh och mycket utrustning så är vi nog på ca 500.000kr.. frågan är vad ID crozz kommer kosta.. ngn ID för 250.000kr lät för bra.. sen när har VW bilar vart billigare än KIA/Hyundai??
Ursäkta mig.... men vad är det jag hela tiden hävdat? Att alla som räknat med motsvarande 25.000€ i Sverige är naiva. Varför skulle VW ”ge bort” minst 150.000 Skr/bil? De säljer ALLT de producerar med en prislapp på 400.000.- Redan idag måste man vänta nästan ett år på e eGolf. VW bedriver ingen välgörenhet och är ingen idéel organisation. Att ta fram en helt ny drivlina, nya verktyg och nya produktionslinor är inte heller gratis.
Förlåt mig, men välkommen till verkligheten. Allt under 400.000.- för en hyfsat utrustad Neo är bonus.
Ja förlåt Walker Bild borde lyssnat på dig. Haha. Själv har jag trott ett start pris på mellan 300.000-400.000kr hela tiden. Fast Aftonbladet har ju faktiskt sktivit 250.000kr. Så då måste det ju va sant BildBild tittar vi på dagens E-Golf har man ju höjt priset med nästan 30.000kr samt att nav systemet discover pro inte mera ingår så.. I Tyskland kostar en e-golf från 37.000 euro? Vad tror du walker? 500.000kr för stora batteriet 64kwh och mycket utrustning??

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 12:01
av Walker
Ren killgissning:
Instegsversionen (som inte kommer säljas i Sverige) med plåtfägar/hjulsidor, utan värmeväxlare, allt manuellt (utom möjligen fönsterhissar) billigaste radion, minsta batteriet = allt enklaste utförandet.
Pris: efter B/M = 295.000.-
Billigast i Sverige
Pris: efter B/M = 339.000.-
Stora batteriet, fullsmetad
Pris: efter B/M = 499.000.-
Lägre än så är inte realistiskt, men även jag HOPPAS på det.
En VW billigare än KIA finns inte på kartan.

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 12:15
av Oykkh47
Tyvärr tror jag du har rätt..Ja dom billigaste modellerna brukar aldrig VW eller škoda ta in i sverige. Är du nöjd med din E-golf? Ne knappast att VW är billigare än en KIA ska va om dom vill ta ifatt marknads andelar isf

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 12:54
av Zalman3
Walker skrev:
Ren killgissning:
Instegsversionen (som inte kommer säljas i Sverige) med plåtfägar/hjulsidor, utan värmeväxlare, allt manuellt (utom möjligen fönsterhissar) billigaste radion, minsta batteriet = allt enklaste utförandet.
Pris: efter B/M = 295.000.-
Billigast i Sverige
Pris: efter B/M = 339.000.-
Stora batteriet, fullsmetad
Pris: efter B/M = 499.000.-
Lägre än så är inte realistiskt, men även jag HOPPAS på det.
En VW billigare än KIA finns inte på kartan.
Men det kommer ju en flodvåg med billiga elbilar nu.
Exempel:
Renault Zoe 2 CCS, 50kWh, 28.000 euro
VW e-up, 38kWh, 300 km, 21.000dollar
Seat e-Mii 38kWh, 300 km, 20.000dollar
Skoda Citigo 38kWh, 300 km, 19.000dollar
Hyundai Kona Electric med 39 kWh, 299.900kr
DS 3 Crossback E-Tense, 50kWh, 27.000euro
Opel eCorsa, 25.000euro
Citroën C4, 28.000 euro
Citroen E-Mehari, 20.000 pund
Peugeot 208 EV, 25.000euro
VW T-Cross EV, 20.000 pund

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 13:12
av vigge50
Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Ren killgissning:
Instegsversionen (som inte kommer säljas i Sverige) med plåtfägar/hjulsidor, utan värmeväxlare, allt manuellt (utom möjligen fönsterhissar) billigaste radion, minsta batteriet = allt enklaste utförandet.
Pris: efter B/M = 295.000.-
Billigast i Sverige
Pris: efter B/M = 339.000.-
Stora batteriet, fullsmetad
Pris: efter B/M = 499.000.-
Lägre än så är inte realistiskt, men även jag HOPPAS på det.
En VW billigare än KIA finns inte på kartan.
Men det kommer ju en flodvåg med billiga elbilar nu.
Exempel:
Renault Zoe 2 CCS, 50kWh, 28.000 euro
VW e-up, 38kWh, 300 km, 21.000dollar
Seat e-Mii 38kWh, 300 km, 20.000dollar
Skoda Citigo 38kWh, 300 km, 19.000dollar
Hyundai Kona Electric med 39 kWh, 299.900kr
DS 3 Crossback E-Tense, 50kWh, 27.000euro
Opel eCorsa, 25.000euro
Citroën C4, 28.000 euro
Citroen E-Mehari, 20.000 pund
Peugeot 208 EV, 25.000euro
VW T-Cross EV, 20.000 pund
Och hur många av de priserna är satta i sten och inte precis som ID en riktlinje som senare har ändrats? Kommer Kona med 39 kWh batteri till Europa?

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 13:15
av Jeppe_E
vigge50 skrev:
Och hur många av de priserna är satta i sten och inte precis som ID en riktlinje som senare har ändrats? Kommer Kona med 39 kWh batteri till Europa?
Inte till Sverige (troligtvis). Men till UK och DE kommer den (har inte kollat vidare)

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 13:18
av Zalman3
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Och hur många av de priserna är satta i sten och inte precis som ID en riktlinje som senare har ändrats? Kommer Kona med 39 kWh batteri till Europa?
Inte till Sverige (troligtvis). Men till UK och DE kommer den (har inte kollat vidare)
KONA electric 39 kWh
Vår KONA electric 39 kWh har ett kraftfullt batteri som tar dig upp till 289 km på en enda laddning. Tillsammans med den starka motorn på 136 hästkrafter klarar bilen vardagens alla utmaningar.
Från 299 900 kr efter 60 000 kr i klimatbonus
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 13:24
av Zalman3
Honda Urban EV
VÅR NOLLVISIONSHJÄLTE
Denna kompakta, innovativa och avgasfria elbil är en modern variant på den ursprungliga Honda Civic, orderböckerna öppnas hösten 2019 före lanseringen i början av 2020.
https://www.honda.se/cars/new/coming-so ... rview.html


Pris ca 18.000 dollar.

"A new partnership between Honda Motor and Chinese battery conglomerate Contemporary Amperex Technology (aka CATL) to develop a next-generation electric vehicle for the motor company with at least 300 kilometers (186 miles) of range*. The car would hit the market at just over $18,000."
https://cleantechnica.com/2018/05/25/ho ... price-tag/

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 13:26
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Och hur många av de priserna är satta i sten och inte precis som ID en riktlinje som senare har ändrats? Kommer Kona med 39 kWh batteri till Europa?
Inte till Sverige (troligtvis). Men till UK och DE kommer den (har inte kollat vidare)
KONA electric 39 kWh
Vår KONA electric 39 kWh har ett kraftfullt batteri som tar dig upp till 289 km på en enda laddning. Tillsammans med den starka motorn på 136 hästkrafter klarar bilen vardagens alla utmaningar.
Från 299 900 kr efter 60 000 kr i klimatbonus
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric
Hoppla, se där ja :)

Den kommer nog att sälja en del till de som inte har behov av räckvidden.

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 15:53
av Walker
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Ren killgissning:
Instegsversionen (som inte kommer säljas i Sverige) med plåtfägar/hjulsidor, utan värmeväxlare, allt manuellt (utom möjligen fönsterhissar) billigaste radion, minsta batteriet = allt enklaste utförandet.
Pris: efter B/M = 295.000.-
Billigast i Sverige
Pris: efter B/M = 339.000.-
Stora batteriet, fullsmetad
Pris: efter B/M = 499.000.-
Lägre än så är inte realistiskt, men även jag HOPPAS på det.
En VW billigare än KIA finns inte på kartan.
Men det kommer ju en flodvåg med billiga elbilar nu.
Exempel:
Renault Zoe 2 CCS, 50kWh, 28.000 euro
VW e-up, 38kWh, 300 km, 21.000dollar
Seat e-Mii 38kWh, 300 km, 20.000dollar
Skoda Citigo 38kWh, 300 km, 19.000dollar
Hyundai Kona Electric med 39 kWh, 299.900kr
DS 3 Crossback E-Tense, 50kWh, 27.000euro
Opel eCorsa, 25.000euro
Citroën C4, 28.000 euro
Citroen E-Mehari, 20.000 pund
Peugeot 208 EV, 25.000euro
VW T-Cross EV, 20.000 pund
Och hur många av de priserna är satta i sten och inte precis som ID en riktlinje som senare har ändrats? Kommer Kona med 39 kWh batteri till Europa?
Exakt. Personligen tror jag det först när jag ser det. Snacka går ju....

Re: VW I.D

Postat: 20 jan 2019 15:58
av Walker
Oykkh47 skrev:
Tyvärr tror jag du har rätt..Ja dom billigaste modellerna brukar aldrig VW eller škoda ta in i sverige. Är du nöjd med din E-golf? Ne knappast att VW är billigare än en KIA Bild ska va om dom vill ta ifatt marknads andelar isf
Jag är väldigt nöjd med Golfen. Har kört 600 mil sedan 30/10. Det enda jag skulle önska mig är Teslas laddnätverk och dubbla räckvidden (kommer nu på vintern 15-20 mil, +100km/h slukar räckvidd)
För mig personligen är Golfen den näst bästa bilen på marknaden just nu (efter TMS), för familjen - den klart bästa bilen.

Re: VW I.D

Postat: 30 jan 2019 16:44
av Oykkh47
Spännande Bild

Re: VW I.D

Postat: 30 jan 2019 19:09
av Bjelke
Coolt, en till fin bild på en presentation av VW...

Re: VW I.D

Postat: 30 jan 2019 19:14
av Geni87
Bjelke skrev:
Coolt, en till fin bild på en presentation av VW...
Haha, mittersta punkten är ju dock väldigt trevlig information. Även om det har varit känt i ett tag. :)

Re: VW I.D

Postat: 30 jan 2019 19:33
av Walker
Geni87 skrev:
Bjelke skrev:
Coolt, en till fin bild på en presentation av VW...
Haha, mittersta punkten är ju dock väldigt trevlig information. Även om det har varit känt i ett tag. :)
”De första” ....när kommer de som faktiskt går till helt vanlig slutkund?