Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 aug 2016 08:27
Kunde inte låta bli att dela med mig av denna bild som jag såg i en Facebookgrupp:
Uppsala?Kirre skrev:Icead på ikea, eller så har volvo börjat smygtesta sina elbilar...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
...vilket gör hela idén med laddplatser tämligen meningslös. Vad är det för vits med det då? Förmodligen vill man inte "diskriminera" fossilbilisterna eller så.danni skrev:Ett problem med skyltar som "ladda din bil här" eller "här kan du ladda din elbil" är att de inte är exkluderande. Du kan ladda där. Om du vill. Men det står inget om att platserna bara är till för det. Tyvärr är det nog avsiktligt.
Trist att man inte sätter upp skyltar som TB gav förslag om.danni skrev:Ett problem med skyltar som "ladda din bil här" eller "här kan du ladda din elbil" är att de inte är exkluderande. Du kan ladda där. Om du vill. Men det står inget om att platserna bara är till för det. Tyvärr är det nog avsiktligt.
Till Liseberg, detta jag skrev:Hej!
Jag är inte bara flitig besökare på Liseberg (hela familjen har guldpass!) utan också elbilsägare, och aktiv inom flera communities för elbilism i Sverige. Göteborg som helhet är en stad som tyvärr genomgående utmärkt sig som en urusel stad för elbilister att besöka. Den offentliga laddinfrastrukturen har varit under all kritik. Nu börjar det röra sig på den fronten, framförallt i och med den satsning som Göteborgs Energi dragit igång under sommaren. Men ett av Göteborgs allra största resmål ligger fortfarande hopplöst efter, nämligen ni.
På er hemsida skriver ni väldigt ingående om ert genomgående och aktiva miljöarbete, men ingenstans nämns den här aspekten och i praktiken verkar det vara något bortglömt. Ni har idag bara två platser för laddning av elbilar, där ni bara erbjuder ett vanligt stickuttag av typen schuko. Ur ett sånt uttag kan de flesta laddbara bilar dra antingen 10 eller 13 ampere, vilket innebär en laddeffekt på 2,3 eller 3 kW. Min elbil har ett batteri på 85 kWh, vilket skulle ta över 30 timmar att få helt fullt efter man räknat bort laddförluster. Så länge stannar såklart ingen i parken. Det faktum att det är låg laddeffekt och få tillgängliga platser skapar stora problem för långväga elbilister, som då måste ta sig tid att lösa laddning till bilen antingen före eller efter besöket, vilket minskar tiden de kan spendera i parken och därmed incitamenten att ens ta sig dit. Det har gått så långt att jag sett trådar på forum där människor som har företag i närheten erbjudit parkeringsplats med laddning åt elbilister som ska besöka Liseberg.
Det krävs egentligen inte så jättemycket för att få till infrastruktur som skulle täcka dagens behov alldeles utmärkt. 8-12 platser hade nog räckt utmärkt. Schuko-uttag är inte särskilt lämpliga - dels klarar de inte högre effekter, dels är de inte gjorda för att hantera konstant höga strömmar under längre tider samt att kopplar i och ur många gånger per dag. Typ 2-uttag (även kallade Mennekes, dvs den europeiska standarden för ladduttag) utan kabel brukar fungera bra, för de flesta elbilister har kablar som passar i en stolpe med typ 2. Laddeffekten bör vara minst 7,4 kW per stolpe, gärna 11 kW eller 22 kW. Genom att välja stolpar med inbyggd lastbalansering kan man komma undan med att dra fram mindre ledningar. Då kan stolparna ge t.ex. 22 kW när det är ett fåtal bilar som vill ha det, men minska effekten för alla om där är många bilar som vill dra ut maximalt med ström. Det finns även stolpar där man kan ha både typ 2 och schuko för de som inte har typ 2-kabel med sig (företrädesvis ägare till laddhybrider).
Sen är det många som tror att laddning av elbilar måste vara gratis för att vara attraktivt. Det är strikt talat inte sant. Många gånger är det viktigare med tillgänglighet än pris. Det är viktigare att kunna göra en besvärsfri resa och ladda under besöket än att det inte kostar något. Därför kan det vara en tanke att gå ihop med något bolag som hjälper till att upprätta stolparna mot att ta betalt för användningen - t.ex. Clever, Fortum, Vattenfall, eller varför inte Göteborgs Energi.
Som exempel kan jag säga att jag var med bilen nere på Legoland i somras. De hade sex platser med typ 2-uttag (varav de flesta var i bruk när vi var där) som administrerades av EON. Jag hade inga problem att betala för att kunna ladda där eftersom det gjorde resten av vår resa mycket enklare. Vad som var lite dumt var att jag inte kunde betala med kreditkort och inte heller hade någon dansk EON-tagg för att starta laddningen, så jag fick ringa till dem och lösa det över telefon. Där har gratisladdning en fördel - det är alltid mindre krångel.
En annan viktig detalj, som jag hoppas ni tar till er redan nu, är att det är viktigt att skylta elbilsplatser ordentligt så de verkligen förblir tillgängliga för elbilister som behöver ladda. I dagsläget tas de alldeles för ofta upp av ej laddningsbara bilar och då blir det ofta meningslöst att överhuvudtaget erbjuda laddning, en tom gest som inte gör skillnad i praktiken (såkallad greenwashing). Genom att skylta platsen med parkeringsmärke och tilläggsskylt T24 (laddplats) så gör man det tydligare och möjliggör även för parkeringsvakter att utfärda kontrollavgifter om det överträds. Ännu bättre skyltning uppnår man genom att skylta med “parkering förbjuden” och tilläggskylt “gäller ej elbilar som laddar”. Se här: http://teslaclubsweden.se/problemet-med-skylten/
Den senare formen av laddning har faktiskt börjat användas på flera ställen runtom landet, bl.a. Mall of Scandinavia i Stockholm har börjat med sån skyltning, se här: //uploads.tapatalk-cdn.com/2016072 ... 1dd456.jpg
Jag hoppas ni tar det här på allvar, för det är en pusselbil som verkligen saknas i ert miljöarbete just nu. Återkom gärna till mig om ni har frågor - om jag inte har svaren så kan jag säkert gräva fram någon som har det.
Vänliga hälsningar,
Danni
Fast man kan ju även uttrycka det som att Gröna Lund inte har en enda parkeringsplats för besökare utan laddning. Liseberg driver en egen parkering, så de kan ju bestämma mer själv hur det ska vara.TiborBlomhall skrev:Sorgligt nog har Liseberg ändå fler laddplatser än Gröna Lund. Som har noll.
Parkeringen med laddplatserna söder om Liseberg, drivs faktiskt av Göteborgs kommun. Som i och för sig äger Liseberg också...bylund skrev:Fast man kan ju även uttrycka det som att Gröna Lund inte har en enda parkeringsplats för besökare utan laddning. Liseberg driver en egen parkering, så de kan ju bestämma mer själv hur det ska vara.TiborBlomhall skrev:Sorgligt nog har Liseberg ändå fler laddplatser än Gröna Lund. Som har noll.
Och skulle det komma upp laddplatser för besökare till Gröna Lund så ligger det ju på ett sådant ställe att om dessa inte konstant var ICEade (bara risk för bortbärgning som kanske skulle hjälpa) så skulle det alltid så en Phev eller elbil var ägare inte är på Gröna Lund ändå.bylund skrev:Fast man kan ju även uttrycka det som att Gröna Lund inte har en enda parkeringsplats för besökare utan laddning. Liseberg driver en egen parkering, så de kan ju bestämma mer själv hur det ska vara.TiborBlomhall skrev:Sorgligt nog har Liseberg ändå fler laddplatser än Gröna Lund. Som har noll.
Väldigt bra, heltäckande och trevligt skrivet Danni. Bra!danni skrev:Jag har varit på Liseberg väldigt mycket under sommaren och varje gång funderat över deras värdelösa eller snarare ickebefintliga strategi för elbilister. Fick till slut iväg det här mailet :
Till den verkan det hava kan ...Tack för ditt mail, håller med och ska följa upp!
Mvh,
David Lega (själv ägare av en Model S) <----![]()
Med vänlig hälsning,
David Lega
Kommunalråd (KD)
-----------------------------------
Kommunstyrelsen
404 82 Göteborg
Besök: Gustaf Adolfs Torg 4A
Bra att skattepengarna går till något vettigtLessmog skrev:Jag tog mig före att skicka Dannis inlaga till en del beslutsfattare, i Göteborg bl a, och har redan fått svar från en himla käck kis:
Till den verkan det hava kan ...Tack för ditt mail, håller med och ska följa upp!
Mvh,
David Lega (själv ägare av en Model S) <----![]()
Med vänlig hälsning,
David Lega
Kommunalråd (KD)
-----------------------------------
Kommunstyrelsen
404 82 Göteborg
Besök: Gustaf Adolfs Torg 4A
Han driver en hel del företag också, så det är ju inte nödvändigtvis så att det är skattepengarna som gått till bilen. Undrar om han kör bilen själv. Han har ju ett ganska rejält handikapp sen födseln med helt förlamade armar och ca 30% funktion i benen, funderar på hur man skulle behöva anpassa bilen för att kunna få det att fungera... Autopiloten lär ju vara bra att ha i alla fall!Pontus skrev:Bra att skattepengarna går till något vettigtLessmog skrev:Jag tog mig före att skicka Dannis inlaga till en del beslutsfattare, i Göteborg bl a, och har redan fått svar från en himla käck kis:
Till den verkan det hava kan ...Tack för ditt mail, håller med och ska följa upp!
Mvh,
David Lega (själv ägare av en Model S) <----![]()
Med vänlig hälsning,
David Lega
Kommunalråd (KD)
-----------------------------------
Kommunstyrelsen
404 82 Göteborg
Besök: Gustaf Adolfs Torg 4A
Bra, då finns det en bra förebild för resten.Lessmog skrev:Ånej, David Lega jobbar hårt också i politiken, det är han säkert van vid. Olympier, företagare, förälder tror jag. Sjysst typ, genomreko. En av mina absoluta favoritpolitiker faktiskt, även om jag tvekar att rangordna. Vältalig, men aldrig i onödan. Han gör mer än väl skäl för arvodet!
Åjo, jag vet några till. Det besvärliga är att flera av dem tillhör olika partier, det hade underlättat "min valrörelse" om de förnuftiga och visa vore samlade i samma parti och resten i de andraPontus skrev:Bra, då finns det en bra förebild för resten.Lessmog skrev:Ånej, David Lega jobbar hårt också i politiken, det är han säkert van vid. Olympier, företagare, förälder tror jag. Sjysst typ, genomreko. En av mina absoluta favoritpolitiker faktiskt, även om jag tvekar att rangordna. Vältalig, men aldrig i onödan. Han gör mer än väl skäl för arvodet!
Eller hur? Jag bestämde mig för att låta personvalet bestämma hur jag röstade i förra riksdagsvalet eftersom jag tyckte det fanns för lite nyansering i att bara rösta efter parti, men då blev det jobbigt för en av mina två slutgiltiga kandidater tillhörde ett parti som jag egentligen absolut inte vill rösta på...Lessmog skrev:Åjo, jag vet några till. Det besvärliga är att flera av dem tillhör olika partier, det hade underlättat "min valrörelse" om de förnuftiga och visa vore samlade i samma parti och resten i de andraPontus skrev:Bra, då finns det en bra förebild för resten.Lessmog skrev:Ånej, David Lega jobbar hårt också i politiken, det är han säkert van vid. Olympier, företagare, förälder tror jag. Sjysst typ, genomreko. En av mina absoluta favoritpolitiker faktiskt, även om jag tvekar att rangordna. Vältalig, men aldrig i onödan. Han gör mer än väl skäl för arvodet!
Ja fast då var ju sorteringen klar, eller?danni skrev:Eller hur? Jag bestämde mig för att låta personvalet bestämma hur jag röstade i förra riksdagsvalet eftersom jag tyckte det fanns för lite nyansering i att bara rösta efter parti, men då blev det jobbigt för en av mina två slutgiltiga kandidater tillhörde ett parti som jag egentligen absolut inte vill rösta på...Lessmog skrev:Åjo, jag vet några till. Det besvärliga är att flera av dem tillhör olika partier, det hade underlättat "min valrörelse" om de förnuftiga och visa vore samlade i samma parti och resten i de andraPontus skrev:Bra, då finns det en bra förebild för resten.Lessmog skrev:Ånej, David Lega jobbar hårt också i politiken, det är han säkert van vid. Olympier, företagare, förälder tror jag. Sjysst typ, genomreko. En av mina absoluta favoritpolitiker faktiskt, även om jag tvekar att rangordna. Vältalig, men aldrig i onödan. Han gör mer än väl skäl för arvodet!