Det verkar ju helt barockt, finns det egenligen någon ursäkt för en bil att inte vara uppkopplad idag?
/fth
Om teleoperatören tar oskäligt betalt i förhållande till den datamängd som överförs. Hur det ligger till med prissättningen har jag ingen aning om.
Man kan ju kanske jämföra med Telias motsvarande fristående tjänst, Sense, dom tar 99:-/mån för grundläggande telematik och lite enkla tjänster, inklusive 20GB/mån surf i hela Europa.
Skulle biltillverkarna erbjuda någonting liknande tror jag i princip alla skulle köpa till den extratjänsten.
/fth
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 21 nov 2018 22:04
av frippan
De verkar trappa upp tillverkningen, kanske man kan få en bil snart
Dubbel jobbar zappin i hans bastu?
9 min video = 1 min info, 8 min svammel
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 25 nov 2018 12:51
av LarsL
3,8kW låter som alldeles för mycket, då skulle det bli väldigt varmt någonstans i kedjan. Har varken Zappi laddare eller Kona så jag vet inte hur varma de blir.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 25 nov 2018 19:21
av Henrik Torphammar
Zoe säger så här, så visst försvinner det på vägen. Hur mycket vet jag inte på Kona dock. Har inte Kona 6.6kW laddare? Nästan 11kw in blir det ju inte då. Är det inte samma herre som "snabbladdade" Kona med 14kw bara?
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 25 nov 2018 22:01
av Walker
Walker skrev:
Exakt! Car-net appen till eGolfen är ett skämt. fungerar knappt ibland. Har talat med min säljare att det INTE är ok. Jag kommer kräva att de fixar till det. Att inte kunna värma sin bil på vintern/kyla den på sommaren är inte ok.
Så. Då har jag mailat supporten på car net och berättat vad jag tycker om deras uppkoppling. Fick svar på bara en dag där de tackade för att jag kontaktat dem, att de talat med sina teckniker och att de hade en lösning på mitt problem. Därefter har appen funkat klockrent (förutom att det tar 30-60 sek innan den får kontakt med bilen). Inga felmeddelanden och inget strul.
Hepp.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 26 nov 2018 00:23
av iAkita
Henrik Torphammar skrev:
Zoe säger så här, så visst försvinner det på vägen. Hur mycket vet jag inte på Kona dock. Har inte Kona 6.6kW laddare? Nästan 11kw in blir det ju inte då. Är det inte samma herre som "snabbladdade" Kona med 14kw bara?
Någonting är allvarligt fel med din Zoe, lämna in den på service. CanZE visar vilken effekt laddstolpen är villig att ge (available charging power, i ditt fall 3.0 kW hur nu det går till). Sen visar den vad bilen är beredd att acceptera när den laddar eller regenererar (i ditt fall 0.0 kW tydligen). Till sist visas vad den faktiskt laddas med (DC Power 2.2 kW). Det blir jättefel att jämföra den effekt som bilen laddas med kontra tillgänglig effekt, och tolka det som verkningsgrad. Men oavsett det så rapporterar din bil siffror som överhuvudtaget inte är begripliga på något sett, så antagligen har du något fel på din bil eller också har någon manipulerat bilden. Hur kan du samtidigt ha en Usable state of charge på 68.2% och en Real state of charge på 0%?. Kan din bil skapa energi ur intet eller?
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 26 nov 2018 06:45
av Jerker
iAkita skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zoe säger så här, så visst försvinner det på vägen. Hur mycket vet jag inte på Kona dock. Har inte Kona 6.6kW laddare? Nästan 11kw in blir det ju inte då. Är det inte samma herre som "snabbladdade" Kona med 14kw bara?
Någonting är allvarligt fel med din Zoe, lämna in den på service. CanZE visar vilken effekt laddstolpen är villig att ge (available charging power, i ditt fall 3.0 kW hur nu det går till). Sen visar den vad bilen är beredd att acceptera när den laddar eller regenererar (i ditt fall 0.0 kW tydligen). Till sist visas vad den faktiskt laddas med (DC Power 2.2 kW). Det blir jättefel att jämföra den effekt som bilen laddas med kontra tillgänglig effekt, och tolka det som verkningsgrad. Men oavsett det så rapporterar din bil siffror som överhuvudtaget inte är begripliga på något sett, så antagligen har du något fel på din bil eller också har någon manipulerat bilden. Hur kan du samtidigt ha en Usable state of charge på 68.2% och en Real state of charge på 0%?. Kan din bil skapa energi ur intet eller?
Dessutom en batteritemperatur på 30 grader. När togs den här skärmdumpen? Knappast nu?
Fick detta på mailen och det lär väl inte vara hemligt:
Ja, demobilarna är med 64kwh och högsta utrustningsnivån med tillval Två tonlackad (Svart tak)
Kona Electric Premium: 444.900kr
Tillval Metallic: 4.900kr
Tvåfärgad exteriörfärg: 8.900kr
Vinterhjul: 16.900kr
Snabb ledningskabel 2.500kr
Totalt nybilspris med alla tillbehör och tillval: 478.100kr Minus 60.000kr supermiljöbils premie: 418.100kr
Pris på demobil inkl. alla tillbehör: 393.000kr
Den röda är rätt fin.
Vit är lite tråkigare.
Jag tror den tredje demobilen är grå.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 11:34
av Jerker
Snabb ledningskabel 2.500kr
Vad är det?
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 11:39
av Verdi
Jerker skrev:
Snabb ledningskabel 2.500kr
Vad är det?
Det är alltså inte mina ord.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 12:25
av Jerker
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Snabb ledningskabel 2.500kr
Vad är det?
Det är alltså inte mina ord.
Antar att det är snabbladdningskabel de menat att skriva, men inte ens det är riktigt relevant information i elbilssammanhang. Typ1 eller Typ2 skulle det väl ha stått.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 14:43
av Henrik Torphammar
Sen får tesla skit för passformen på sina bilar haha...
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 14:57
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
Sen får tesla skit för passformen på sina bilar haha...
Så du tycker ett stavfel i ett mail är på samma nivå som en dåligt hopsatt bil?
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 15:22
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Sen får tesla skit för passformen på sina bilar haha...
Så du tycker ett stavfel i ett mail är på samma nivå som en dåligt hopsatt bil?
?? Detta forum är roligt. Jag tittade i all enkelhet på bilderna ovan.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 16:06
av MariaB
Verdi skrev:
Fick detta på mailen och det lär väl inte vara hemligt:
Ja, demobilarna är med 64kwh och högsta utrustningsnivån med tillval Två tonlackad (Svart tak)
Kona Electric Premium: 444.900kr
Tillval Metallic: 4.900kr
Tvåfärgad exteriörfärg: 8.900kr
Vinterhjul: 16.900kr
Snabb ledningskabel 2.500kr
Totalt nybilspris med alla tillbehör och tillval: 478.100kr Minus 60.000kr supermiljöbils premie: 418.100kr
Pris på demobil inkl. alla tillbehör: 393.000kr
Den röda är rätt fin.
Vit är lite tråkigare.
Jag tror den tredje demobilen är grå.
De här priserna stämmer exakt med fastställd prislista jag fått på mail från återförsäljare. (Ca 20000 högre än första uppgiften efter prishöjning från fabrik).
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 18:56
av HelectriC
Kul att det går att få två-tons lacken i Sverige. Det går inte i Norge ännu. Alla bilar som är beställda är enfärgade. Dock har några få bilar smugit sig igenom med två-ton ändå trots att varken kund eller ÅF vetat något om det
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 19:21
av Leo
Händer att biltillverkarna ”testar” produktionslinan genom att bygga/göra vissa saker innan de släpps officiellt, eller ens kommuniceras ut internt.
Vanligtvis är det då de första bilarna/batchen skiljer emellanåt mot det som kommer sen. Dock vanligare att vissa grejor inte går att få i början.
Sen kan det säkert också vara ”miss” i den interna kommunikationen som spelar in.
Men oavsett så händer det nu och då. Precis som Tesla ofta redan byggt ett utförande någon vecka innan de börjar kommunicera ut och sälja det. Min P85 jag hade förut var precis så. AP fanns aldrig med på beställningen eller kvittot men bilen hade det ändå.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 21:39
av mati
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Sen får tesla skit för passformen på sina bilar haha...
Så du tycker ett stavfel i ett mail är på samma nivå som en dåligt hopsatt bil?
?? Detta forum är roligt. Jag tittade i all enkelhet på bilderna ovan.
Vad är det som är fel? Jag ser inget konstigt.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 01 dec 2018 22:52
av Jeppe_E
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Sen får tesla skit för passformen på sina bilar haha...
Så du tycker ett stavfel i ett mail är på samma nivå som en dåligt hopsatt bil?
?? Detta forum är roligt. Jag tittade i all enkelhet på bilderna ovan.
Vad är det som är fel? Jag ser inget konstigt.
Jag tror han syftade på springorna mellan panelerna... Men, de må vara stora, men förmodligen jämna. Jag har jättestora på min XC60, men inte olika och inte ojämna.
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 02 dec 2018 07:19
av Henrik Torphammar
Ser man det inte så låter jag det få vara osett för er
Re: Hyundai Kona Electric
Postat: 02 dec 2018 07:24
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Ser man det inte så låter jag det få vara osett för er