Sida 144 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2019 21:07
av mati
Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2019 21:46
av Bjelke
mati skrev:Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
Du får väl prova

Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 00:51
av Robertrimmevik
Limokungen skrev:Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Kört 3500mil med min nu, och en del resor mellan SÖDERTÄLJE och Göteborg, har haft två MS och i jämförelse så kommer jag fram fortare med Audin!
Kör också till Orsa, och det funkar också kanon, även med kärra med skoter på!
Vad fick du för förbrukning med skotern på? Och vilka förutsättningar hade du?
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 08:33
av mati
Bjelke skrev:mati skrev:Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
Du får väl prova

Jag får nog göra det.

Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 10:02
av Gustafsson
Ser ut som att den Norska Ionity utbyggnaden är lite för gles där jag brukar köra än så länge. Tror att Audin och min 100 D bör ladda ung lika snabbt i km räknat om man utnyttjar det snabbladdande SOC området klokast.
Audins fördel för mig skulle vara tystare kupé, matrisljus och night vision. Viktiga saker då jag kör ca 3000 mil/år. Annars är jag mycket nöjd med Teslan också.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 10:37
av LarsL
Off Grid Byggaren skrev:Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
20191008_183856.jpg
Konstigt att det är så långa kablar innan styrboxen. Jag hade för mig att det bara skulle vara 30cm spänningssatt ledning innan styrelektroniken som kontrollerar att en bil är ansluten.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 10:38
av mati
@Gustafsson: Audin laddar 10km/minut kan man säga på ett ungefär. Samma sak gäller väl även Teslorna när man tar ett snitt, men jag ser Audins platta laddkurva som en trevlig fördel eftersom man inte behöver planera lika mycket när man vill optimera resetiden. Det är bara ladda, det går lika fort oavsett om man börjar med 70% SOC och ska bara toppa lite eller om man anländer med tomt batteri.
Ionity är lite glest i Norge, men har du kollat andra operatörer? Ionity är ju bara en av många andra. Jag har lite svårt att tro att det ska vara svårt att hitta laddning i Norge.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 12:43
av Gustafsson
Har inte kollat andra leverantörer för 100 kW +, det är ett måste. Knappa 50 kW är inte ett alternativ.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 13:38
av HelectriC
Gustafsson skrev:Har inte kollat andra leverantörer för 100 kW +, det är ett måste. Knappa 50 kW är inte ett alternativ.
Tex. BKK.no (elbolag) har ganska många 150kW:are
Edit:utan att ha undersökt jättemkt så är detta översikten över ”lynladere” från bkk dvs över 150kW
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 14:52
av E_tron_CW
Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 14:53
av Nilp
Visst är det så att både Fortum och grön kontakt har +100kw laddare?
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 15:19
av vigge50
E_tron_CW skrev:Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 15:34
av E_tron_CW
vigge50 skrev:E_tron_CW skrev:Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.
Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 19:48
av Off Grid Byggaren
E_tron_CW skrev:vigge50 skrev:E_tron_CW skrev:Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.
Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?
Om du har e-tron kompakt laddare (Tesla benämning UMC) och ansluter med vanliga schucko stickproppen kan du välja 5 eller 10 A laddström.
Väljs genom att hålla knappen mellan 50% och 100% indikeringen på svarta klumpen intryckt i några sekunder tills den skiftar läge.
Förvalt med stickpropp brukar vara 10 A och med röd 3-fas handske 3 x 8 A
Var försiktig med att köra 10 A under många timmar i en vanlig schuko, kan bli väldigt hett.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 dec 2019 20:41
av E_tron_CW
Off Grid Byggaren skrev:E_tron_CW skrev:vigge50 skrev:E_tron_CW skrev:Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.
Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?
Om du har e-tron kompakt laddare (Tesla benämning UMC) och ansluter med vanliga schucko stickproppen kan du välja 5 eller 10 A laddström.
Väljs genom att hålla knappen mellan 50% och 100% indikeringen på svarta klumpen intryckt i några sekunder tills den skiftar läge.
Förvalt med stickpropp brukar vara 10 A och med röd 3-fas handske 3 x 8 A
Var försiktig med att köra 10 A under många timmar i en vanlig schuko, kan bli väldigt hett.
Jul.JPG
Utmärkt, tack. Ska kanske hålla mig vid 50% 5 A som den står ställd på nu då. Din bild ser inget vidare julig ut

Re: Audi e-tron
Postat: 24 dec 2019 08:59
av mati
Jag chattade lite på yt igår och klagade lite över Audis oförmåga att fixa buggar i mjukvaran. Jag fick då svar från en som verkar vara insatt. Han berättade att GPS:en får en ordentlig uppdatering nu i februari med nya funktioner. Oklart vilka. Uppdateringen är så.stor att den måste göras på verkstan. Inte OTA. Till hösten ska självstyrningen få en stor update, bland annat ska bilen då klara av att ta betydligt snävare kurvor än idag. Alla ska få uppdateringarna, allstå inte bara nya bilar. Han utgick dessutom ifrån att även vi med "gamla" bilar så småningom kommer att få uppdateringarna så att bilen får längre räckvidd och lägre förbrukning.
Vi får se om det stämmer. Vi får ta det med en stoooor skopa salt.
Re: Audi e-tron
Postat: 24 dec 2019 11:42
av Nickej19
Mati, hoppas din källa är säker... vore en fantastisk bra julklapp!
Re: Audi e-tron
Postat: 25 dec 2019 01:06
av Vidio
mati skrev:Jag chattade lite på yt igår och klagade lite över Audis oförmåga att fixa buggar i mjukvaran. Jag fick då svar från en som verkar vara insatt. Han berättade att GPS:en får en ordentlig uppdatering nu i februari med nya funktioner. Oklart vilka. Uppdateringen är så.stor att den måste göras på verkstan. Inte OTA. Till hösten ska självstyrningen få en stor update, bland annat ska bilen då klara av att ta betydligt snävare kurvor än idag. Alla ska få uppdateringarna, allstå inte bara nya bilar. Han utgick dessutom ifrån att även vi med "gamla" bilar så småningom kommer att få uppdateringarna så att bilen får längre räckvidd och lägre förbrukning.
Vi får se om det stämmer. Vi får ta det med en stoooor skopa salt.
Åka in till verkstan? Man kan börja tro att det är 2010 igen när Audi är igång...
Re: Audi e-tron
Postat: 25 dec 2019 12:28
av mati
Inget större problem eftersom det i Audis fall inte innebär att jag måste åka tiotals mil och ta ledigt hela dagen. Det går att fixa över en lunchrast.

Audi e-tron
Postat: 25 dec 2019 12:55
av taliz
mati skrev:Inget större problem eftersom det i Audis fall inte innebär att jag måste åka tiotals mil och ta ledigt hela dagen. Det går att fixa över en lunchrast.

Räcker med att trycka på en knapp i mobilappen för mig.

Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2019 11:35
av OTP
Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2019 11:47
av dd88
OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Bra utrustning! (även om jag själv hade tagit vanliga backspeglar)
Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2019 11:53
av Bjelke
Kul, då kanske vi får se om det blir någon lägre förbrukning

Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2019 12:02
av D-J
Snygg Spec OTP!
Vad har din bil för brutto- resp nettopris?
Fick du något estimerat lev datum?
Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2019 12:45
av OTP
D-J skrev:Snygg Spec OTP!
Vad har din bil för brutto- resp nettopris?
Fick du något estimerat lev datum?
Jag hade en otrolig tur tror ja, bruttopriset är 1 125 900kr, men de hade ett stöd från generalagenten på 69000. Sen fick jag en rabatt på runt 7,2% vilket motsvarar 77000kr. Så netto 979 900kr. Lev tid var lite osäkert, de har bokade slots, därav stödet på 69000kr. Jag ska byta bil maj/juni och tills dess trodde de absolut att den skulle finnas på plats.
dd88 skrev:OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Bra utrustning! (även om jag själv hade tagit vanliga backspeglar)
Ja jag är själv lite tveksam till virtuella backspeglarna, tyckte det var rätt svårt att bedöma avståndet när jag provkörde.. tycker väl egentligen dessutom att vanliga är snyggare.. men när så mycket av e tron andas konventionell bil så tyckte jag att det var kul att köra på nåt som andas framtid, med risk att jag kommer ångra mig!
