Sida 146 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2019 11:41
av dd88
BrooklynS skrev:dd88 skrev:Ja det är helt klart en smaksak, som tur är kan man konfigurera de flesta system.
Till vardags kör jag bara hastighet, skyltavläsning och varningsmeddelanden.
På semester eller om man är i en stad med mycket trafik och man inte hittar så bra så åker navigationen upp.
Även skönt under långkörningar i mörker att kunna stänga av mittskärmen och sänka ljusnivån på instrumentklustret och HUD, extremt behagligt för ögonen. SAAB var ju lite av pionjärer på den fronten.
Citroën införde detta redan 1971... Saab först tjugotre år senare.
Genom att inte ha någon instrumentbelysning? Eller elfel?

Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2019 11:49
av BrooklynS
Genom att kunna släcka all instrumentbelysning förutom hastighetsmätaren.
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2019 12:19
av Stevvee
hooked skrev:Jag kan inte fatta hur man överhuvudtaget vill ha HUD? Har kört många bilar med HUD, men det stör bara sikten. En stor blaffa i rutan med ljus som egentligen inte bistår med någon information man behöver under färd.
Visar bara på hur olika vi alla tycker. Jag skulle betala för att slippa HUD i en bil

Kan garantera att du tittar för nära bilen när du kör om HUD stör. Vet fler som dock säger samma sak och det är främst äldre herrar.
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2019 12:45
av hooked
Stevvee skrev:hooked skrev:Jag kan inte fatta hur man överhuvudtaget vill ha HUD? Har kört många bilar med HUD, men det stör bara sikten. En stor blaffa i rutan med ljus som egentligen inte bistår med någon information man behöver under färd.
Visar bara på hur olika vi alla tycker. Jag skulle betala för att slippa HUD i en bil

Kan garantera att du tittar för nära bilen när du kör om HUD stör. Vet fler som dock säger samma sak och det är främst äldre herrar.
Jag är 33 och har perfekt syn så inte där skon klämmer. Det är helt okay att vi tycker olika och har olika behov. Jag delade bara min egen erfarenhet efter att ha kört både nyare Audi och BMW med HUD samt jämfört med Model 3 som jag personligen tycker är helt outstanding när det gäller smarta lösningar från förarplatsen.
Men det är en kontroversiell fråga precis som med knappar. Många äldre herrar verkar föredra knappar och överkomplicerade UI, men vi i den yngre generationen har insett att en förarmiljö som i en Tesla är helt överlägset ergonomiskt. När man väl vant sig vill man inte tillbaka till som det var förr i tiden

Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2019 12:52
av metchristian
hooked skrev:Stevvee skrev:hooked skrev:Jag kan inte fatta hur man överhuvudtaget vill ha HUD? Har kört många bilar med HUD, men det stör bara sikten. En stor blaffa i rutan med ljus som egentligen inte bistår med någon information man behöver under färd.
Visar bara på hur olika vi alla tycker. Jag skulle betala för att slippa HUD i en bil

Kan garantera att du tittar för nära bilen när du kör om HUD stör. Vet fler som dock säger samma sak och det är främst äldre herrar.
Jag är 33 och har perfekt syn så inte där skon klämmer. Det är helt okay att vi tycker olika och har olika behov. Jag delade bara min egen erfarenhet efter att ha kört både nyare Audi och BMW med HUD samt jämfört med Model 3 som jag personligen tycker är helt outstanding när det gäller smarta lösningar från förarplatsen.
Men det är en kontroversiell fråga precis som med knappar. Många äldre herrar verkar föredra knappar och överkomplicerade UI, men vi i den yngre generationen har insett att en förarmiljö som i en Tesla är helt överlägset ergonomiskt. Men det krävs att man har provat och det är många som inte har testat över en längre tid och uttalar sig med bestämdhet att det inte fungerar

Edit:
Jag har kört väldigt mycket olika bilar och bla prius som jag inte alls gillar hur hastighetsmätaren satt... så ska erkänna att jag va tveksam till m3 placering, så tvekis att jag tom la en beställning på en hud från hudway, vet att en här håller på med en variant, ser fram emot att se den. Men hursomhelst så när jag hmt ut min m3 (obs aldrig kört m3 innan) så det tog ca 5min att vänja mig så jag har avbokat min beställning hos hudway.
Så vill rekommendera dem som ej provat köra m3 och dess utformning att INTE säga något innan man provat...
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2019 13:33
av dd88
Fördelen med HUD är att den går stänga av med en knapptryckning.
Samtidigt övertygad om att många som inte gillar HUD idag kommer vara överväldigade den dagen Tesla har det i sina bilar.
Model 3 är ju ett typexempel på en bil som borde ha haft HUD.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 11:07
av BrooklynS
Jag har provat HUD i olika former och i flygplan är de oumbärliga då man får fart-, tredimensionell lägesinformation osv utan att behöva sänka blicken.
I bilar är de mest gimmicks eftersom den största fördelen - navigationsinformation - kommer i högtalare.
Det jag ser som en stor fördel vore om exempelvis varningsinformation som upptäcks av infraröda kameror, radar osv, plottas ut i siktfältet - då skulle det vara en tillgång.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 11:44
av Jerker
BrooklynS skrev:I bilar är de mest gimmicks eftersom den största fördelen - navigationsinformation - kommer i högtalare.
Nja, inte i alla bilar. Inte i min, eftersom jag har stängt av den där högst irriterande och störande rösten med den starka robotbrytningen.

Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 11:58
av Verdi
dd88 skrev:Fördelen med HUD är att den går stänga av med en knapptryckning.
Samtidigt övertygad om att många som inte gillar HUD idag kommer vara överväldigade den dagen Tesla har det i sina bilar.
Model 3 är ju ett typexempel på en bil som borde ha haft HUD.
Ja så är det ju. Kommer bli HUD-mania här.
Saknar dock personligen ett par saker mer. T ex riktiga adaptiva strålkastare och ordentlig ljuddämpning.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 13:52
av HelectriC
Jerker skrev:BrooklynS skrev:I bilar är de mest gimmicks eftersom den största fördelen - navigationsinformation - kommer i högtalare.
Nja, inte i alla bilar. Inte i min, eftersom jag har stängt av den där högst irriterande och störande rösten med den starka robotbrytningen.

Samma här, jag deaktiverar alltid rösten till GPS. Det är ju skitstörigt när den tjatar och tjatar långt innan man ska svänga eller göra någon manöver.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 13:59
av mati
Det var en väldigt nervös första långtur i e-tron i våras eftersom jag inte hittade var man stänger av GPS-rösten. Det är som så mycket annat inte helt uppenbart hur man gör i MMI:n. Till sist hittade jag avstängningsknappen och sedan dess har den varit avstängd och kommer nog förbli det så länga jag har bilen. Det är ju det som är fördelen med HUD. Man slipper höra det där fruktansvärda tjatet och slipper ändå sänka blicken när man vill veta vilken avfart man ska ta.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 14:02
av Walker
hooked skrev:Stevvee skrev:hooked skrev:Jag kan inte fatta hur man överhuvudtaget vill ha HUD? Har kört många bilar med HUD, men det stör bara sikten. En stor blaffa i rutan med ljus som egentligen inte bistår med någon information man behöver under färd.
Visar bara på hur olika vi alla tycker. Jag skulle betala för att slippa HUD i en bil

Kan garantera att du tittar för nära bilen när du kör om HUD stör. Vet fler som dock säger samma sak och det är främst äldre herrar.
Jag är 33 och har perfekt syn så inte där skon klämmer. Det är helt okay att vi tycker olika och har olika behov. Jag delade bara min egen erfarenhet efter att ha kört både nyare Audi och BMW med HUD samt jämfört med Model 3 som jag personligen tycker är helt outstanding när det gäller smarta lösningar från förarplatsen.
Men det är en kontroversiell fråga precis som med knappar. Många äldre herrar verkar föredra knappar och överkomplicerade UI, men vi i den yngre generationen har insett att en förarmiljö som i en Tesla är helt överlägset ergonomiskt. När man väl vant sig vill man inte tillbaka till som det var förr i tiden

”...vi i den YNGRE generationen”.
Man tackar och bockar.
Mvh ”en 56 årig ungdom som ääääälskar 3’ans förarmiljö”

Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 14:36
av mati
Varför ska det vara så svart-vitt? Jag tycker att pekskärmar har sina fördelar, men det finns helt klart nackdelar också. Jag föredrar knappar på vissa ställen, men absolut inte överallt. Lagom är bäst. Jag tyckte t.ex. att det var extremt omständigt att öppna panoramataket i min Model S via pekskärmen. Om jag minns rätt så krävdes det fyra pekningar som dessutom var utspridda över hela skärmen. Jag öppnade taket alltid med scrollhjulet på ratten, alltså med en fysisk knapp. Tyvärr var den ju då upptagen och kunde inte längre användas för nåt annat som jag också gärna hade velat ha en fysisk knapp för. I e-tron öppnas taket med en knapp i taket, så som det alltid har varit. Och det är faktiskt ganska logiskt. Men jag är t.ex. inte särskilt förtjust i e-trons pekskärmsbaserade klimatkontroller. Gamla hederliga vridreglage hade varit mycket trevligare att använda, dessutom behöver man då aldrig titta ner, man kan känna sig fram med fingrarna. I e-tron måste jag sänka blicken. Visst, det finns röstkommandon som faktiskt funkar, men jag skulle hellre vilja ha riktiga knappar.
Sen finns visserligen en massa andra saker som man egentligen inte behöver ha knappar för. Inställning av speglarna eller stolarna t.ex. Det gör man ju ändå ytterst sällan. Men då är det knappar som gäller.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 18:26
av Jerker
Håller med. Vissa saker har gått till överdrift i 3:an. Alla funktioner för vindrutetorkaren borde sitta i spaken, inte som nu att vissa är på skärmen. Jag skulle vilja ha fler fysiska reglage i min 3:a än jag har nu; det skulle underlätta vissa saker rejält. Det största problemet med en touchskärm är att man inte får responsen som man får av ett fysiskt reglage. Ta värmen t.ex. Jag kan inte fortsätta att se på vägen och bara sträcka ut handen och treva efter reglaget till värmen utan måste flytta blicken och precisionspeka och hålla kvar blicken tills jag har gjort manövern klar. Det är en säkerhetsrisk. Nu ska det gå att prata med bilen och få den att ändra värmen, men det gäller ju bara just temperaturen (och dessutom funkar det inte just nu, finns trådar om det), inte om man vill ändra på vilka flöden som ska vara aktiva eller hur flödet ska se ut etc. Dessutom gillar jag inte att prata med bilen.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 22:03
av mati
Jerker skrev:.. Dessutom gillar jag inte att prata med bilen.
Just det. Röststyrningen i e-tron funkar faktiskt riktigt bra, ändå så använder jag den aldrig. Jag känner mig jättedum när jag ska prata med en bil. Det har liksom inte riktigt förankrats i min hjärna att det är okej att prata med en dator. Troligen en generationsfråga. Jag kommunicerar med datorer via tangentbord och mus. Helst ska det vara en Linux kommandoprompt. Då känner jag mig bekväm.

Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 22:24
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev:.. Dessutom gillar jag inte att prata med bilen.
Just det. Röststyrningen i e-tron funkar faktiskt riktigt bra, ändå så använder jag den aldrig. Jag känner mig jättedum när jag ska prata med en bil. Det har liksom inte riktigt förankrats i min hjärna att det är okej att prata med en dator. Troligen en generationsfråga. Jag kommunicerar med datorer via tangentbord och mus. Helst ska det vara en Linux kommandoprompt. Då känner jag mig bekväm.

Eller gå omkring hemma och skrika åt Siri eller Alexa. Snacka om att känna sig dum! Nej, en app i telefonen är mer min tekopp.
Nu när jag har testat röstkommando i Teslan (bara för att det hände nåt med dem vid en uppdatering) så hade jag min familj i bilen och jag var tvungen att be dem vara tysta för jag såg ju att den reagerade på deras röster också. Inte så praktiskt.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jan 2020 22:39
av Fredrik j
Jerker skrev:mati skrev:Jerker skrev:.. Dessutom gillar jag inte att prata med bilen.
Just det. Röststyrningen i e-tron funkar faktiskt riktigt bra, ändå så använder jag den aldrig. Jag känner mig jättedum när jag ska prata med en bil. Det har liksom inte riktigt förankrats i min hjärna att det är okej att prata med en dator. Troligen en generationsfråga. Jag kommunicerar med datorer via tangentbord och mus. Helst ska det vara en Linux kommandoprompt. Då känner jag mig bekväm.

Eller gå omkring hemma och skrika åt Siri eller Alexa. Snacka om att känna sig dum! Nej, en app i telefonen är mer min tekopp.
Nu när jag har testat röstkommando i Teslan (bara för att det hände nåt med dem vid en uppdatering) så hade jag min familj i bilen och jag var tvungen att be dem vara tysta för jag såg ju att den reagerade på deras röster också. Inte så praktiskt.
I min bil tystnar dessutom radion när jag ska prata med bilen...
Re: Audi e-tron
Postat: 03 jan 2020 01:17
av taliz
Röststyrning är bra när man ska ringa tycker jag. Smidigt att säga ”ring X” istället för att scrolla i kontaktlistan.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 jan 2020 07:01
av mati
Jerker skrev:
Nu när jag har testat röstkommando i Teslan (bara för att det hände nåt med dem vid en uppdatering) så hade jag min familj i bilen och jag var tvungen att be dem vara tysta för jag såg ju att den reagerade på deras röster också. Inte så praktiskt.
Det jag har märkt i min bil är att det inte funkar med röstkommandon från passagerarsätet. Det är bara förarplatsen som funkar. Troligen sitter mikrofonen där eller så är den riktad eller nåt. Huruvida röststyrningen störs av andra i bilen som pratar vet jag faktiskt inte. Gissningsvis samma sak som du beskriver.
Som Taliz säger så kan det vara praktiskt att ringa ett samtal via röstkommando. Jag har visserligen lagt alla viktiga kontaker som favoriter direkt på skärmen, men ibland ringer man ju nån annan. Då kan röstkommandon användas för att hitta personen. Det har jag gjort två gånger tror jag.
Jag har även en gång svarat på ett SMS genom att säga till bilen vad den ska skriva. Det fungerade klanderfritt och är ju dessutom enda lagliga sättet att skicka SMS medan man kör. Men ack så dum man känner sig. Det är illa nog att få ett SMS uppläst av bilens konstgjorda datorröst.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 jan 2020 08:22
av Jerker
Det där med SMS är väl OK, om det nu var så att man fick SMS, men alla människor jag känner använder sig av Facebook messenger, så där föll den funktionen.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 jan 2020 09:11
av HelectriC
mati skrev:Jerker skrev:
Nu när jag har testat röstkommando i Teslan (bara för att det hände nåt med dem vid en uppdatering) så hade jag min familj i bilen och jag var tvungen att be dem vara tysta för jag såg ju att den reagerade på deras röster också. Inte så praktiskt.
Det jag har märkt i min bil är att det inte funkar med röstkommandon från passagerarsätet. Det är bara förarplatsen som funkar. Troligen sitter mikrofonen där eller så är den riktad eller nåt. Huruvida röststyrningen störs av andra i bilen som pratar vet jag faktiskt inte. Gissningsvis samma sak som du beskriver.
Som Taliz säger så kan det vara praktiskt att ringa ett samtal via röstkommando. Jag har visserligen lagt alla viktiga kontaker som favoriter direkt på skärmen, men ibland ringer man ju nån annan. Då kan röstkommandon användas för att hitta personen. Det har jag gjort två gånger tror jag.
Jag har även en gång svarat på ett SMS genom att säga till bilen vad den ska skriva. Det fungerade klanderfritt och är ju dessutom enda lagliga sättet att skicka SMS medan man kör. Men ack så dum man känner sig. Det är illa nog att få ett SMS uppläst av bilens konstgjorda datorröst.
I tex Merca med nya MBUX systemet så funkar det utan problem att sitta på andra platser än förarplatsen och säga ”Hej Mercedes” och kunna ge olika kommandon. Även Polestar vad jag sett från olika demo så verkar det funka med ”Hej Google” (har för mig det var öppningskommandot

)från passagerarplatsen.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 jan 2020 09:19
av Fredrik j
Jerker skrev:Det där med SMS är väl OK, om det nu var så att man fick SMS, men alla människor jag känner använder sig av Facebook messenger, så där föll den funktionen.
Eller andra liknande chatprogram. Ungarna använder SMS i mycket begränsad omfattning. Ser det på mobilräkningarna.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 jan 2020 09:30
av Jerker
Fredrik j skrev:Jerker skrev:Det där med SMS är väl OK, om det nu var så att man fick SMS, men alla människor jag känner använder sig av Facebook messenger, så där föll den funktionen.
Eller andra liknande chatprogram. Ungarna använder SMS i mycket begränsad omfattning. Ser det på mobilräkningarna.
Ja, i princip alla SMS jag får nuförtiden är reklam eller meddelande från min telefonoperatör.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 jan 2020 17:08
av macky
Jerker skrev:Fredrik j skrev:Jerker skrev:Det där med SMS är väl OK, om det nu var så att man fick SMS, men alla människor jag känner använder sig av Facebook messenger, så där föll den funktionen.
Eller andra liknande chatprogram. Ungarna använder SMS i mycket begränsad omfattning. Ser det på mobilräkningarna.
Ja, i princip alla SMS jag får nuförtiden är reklam eller meddelande från min telefonoperatör.
WhatsApp är ju integrerat med Apple carplay så där kan Siri svara åt en om man vill. Men håller med föregående talare, gillar inte att prata till bilen. Har använt det för korta ja eller nej svar.
Re: Audi e-tron
Postat: 06 jan 2020 09:55
av OfarligTesla
Vad är det med försäkringskostnaderna på E-tron? Kollar lite för skojs skull då en demo/begagnad sådan skulle kunna vara ett alternativ. Men halvförsäkringen hos de större bolagen verkar börja runt 2,3 k/mån för mig (Audis märkesförsäkring), jag vet ju att Tesla har lägre premier än de borde ha men till och med en performance S kostar bara 1,5 k/mån för mig.
Kan ju inte tycka att premierna är orimligt höga men blir mest förvånad över att de prissatt E-Tron rimligt och Tesla så orimligt.