Sida 2 av 19

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 23 dec 2016 19:22
av Zalman3
apkungen skrev:
Mickep skrev:
Om man skulle investera, borde man då ta leasing eller köpa(lån)?
Nu dröjer det några år innan modell3 kommer och modell s begpriser är fortfarande dubbelt upp så att ens jämföra är inte meningsfullt.
Elbilen verkar vara en bra medeldistans fordon kan funka som endabil om bilen inte används.
Den stora frågan är :är den värd 400"?
Hur är garantierna? Tror ni de kommer släppa en med större batteri nästa år?
Nån gång måste men slå till och det här är en riktigt bra bil. Som förmpnsbil är den ju väldigt förmånlig haha. Men jag skulle kanske köpa den ändå. Den går nog att köpa för 300k efter premie iaf, de ska ha bra marginaler har jag hört. Och om två år kanske den är i240k värd. Det blir inte många k i månaden.

Jag tror att de mycket väl kan komma med större batteri om ett åt eller två. Det går rykten om att de ska fylla kardantunneln med batterier också.
Fick följande pris:
Hyundai Ioniq Comfort eco, pris 371.900kr
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 23 dec 2016 20:49
av Swede1
Mm, 15 mil på riktigt med värme i 0 gradig utetemp för 300'. Nu börjar det likna nåt. Mkt laddtid blir det på långresa, men då har väl många semester och kan ta det lugnt. Nästa år kommer den med större batteri. Borde bli 20 mil minst på rikigt kan man tycka. Antal potentiella kunder ökar snabbt.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 00:31
av apkungen
Swede1 skrev:
Mm, 15 mil på riktigt med värme i 0 gradig utetemp för 300'. Nu börjar det likna nåt. Mkt laddtid blir det på långresa, men då har väl många semester och kan ta det lugnt. Nästa år kommer den med större batteri. Borde bli 20 mil minst på rikigt kan man tycka. Antal potentiella kunder ökar snabbt.
I 120 också. Kör man runt 90 kommer man runt 18-19mil iaf.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 00:32
av apkungen
Zalman3 skrev:
apkungen skrev:
Mickep skrev:
Om man skulle investera, borde man då ta leasing eller köpa(lån)?
Nu dröjer det några år innan modell3 kommer och modell s begpriser är fortfarande dubbelt upp så att ens jämföra är inte meningsfullt.
Elbilen verkar vara en bra medeldistans fordon kan funka som endabil om bilen inte används.
Den stora frågan är :är den värd 400"?
Hur är garantierna? Tror ni de kommer släppa en med större batteri nästa år?
Nån gång måste men slå till och det här är en riktigt bra bil. Som förmpnsbil är den ju väldigt förmånlig haha. Men jag skulle kanske köpa den ändå. Den går nog att köpa för 300k efter premie iaf, de ska ha bra marginaler har jag hört. Och om två år kanske den är i240k värd. Det blir inte många k i månaden.

Jag tror att de mycket väl kan komma med större batteri om ett åt eller två. Det går rykten om att de ska fylla kardantunneln med batterier också.
Fick följande pris:
Hyundai Ioniq Comfort eco, pris 371.900kr
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.
Mycket intressant pris. Kan man få 240k för den om man säljer den efter 1,5 till 2 år tror ni?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 00:37
av Zalman3
Det spekuleras i att Leaf 2 kan säljas från 230.000kr i januari.
Jag skulle vänta med att beställa innan man vet mer fakta om nya Leafen.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 03:13
av Wilson
apkungen skrev:
Zalman3 skrev:
apkungen skrev:
Mickep skrev:
Om man skulle investera, borde man då ta leasing eller köpa(lån)?
Nu dröjer det några år innan modell3 kommer och modell s begpriser är fortfarande dubbelt upp så att ens jämföra är inte meningsfullt.
Elbilen verkar vara en bra medeldistans fordon kan funka som endabil om bilen inte används.
Den stora frågan är :är den värd 400"?
Hur är garantierna? Tror ni de kommer släppa en med större batteri nästa år?
Nån gång måste men slå till och det här är en riktigt bra bil. Som förmpnsbil är den ju väldigt förmånlig haha. Men jag skulle kanske köpa den ändå. Den går nog att köpa för 300k efter premie iaf, de ska ha bra marginaler har jag hört. Och om två år kanske den är i240k värd. Det blir inte många k i månaden.

Jag tror att de mycket väl kan komma med större batteri om ett åt eller två. Det går rykten om att de ska fylla kardantunneln med batterier också.
Fick följande pris:
Hyundai Ioniq Comfort eco, pris 371.900kr
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.
Mycket intressant pris. Kan man få 240k för den om man säljer den efter 1,5 till 2 år tror ni?
Tveksamt. Tyvärr. En värdeminskning om bara 55’ på 1,5-2år är nog svår att uppnå. Om vi vänder på det – Skulle du själv köpa en 2 år gammal bil om du kunde få en fabriksny för bara 55’ till? Speciellt som den nya kanske har de där batterierna i kardantunneln också.
Sedan har vi bonus-malus-systemet som kommer att driva ner andrahandsvärdena när nybilspriserna sjunker 20’. Vips kostade den där nya bilen bara 35’ till.
Å andra sidan har förhoppningsvis elbilssuget ökat bland de breda massorna, vilket driver upp priserna på begagnat.
Min gissning är att Hyundais egna privatleasingpriser (från 4399kr för 36 mån 4500 mil) inte är helt fel ute. Fast det hjälper ju inte dig om du inte vill binda upp dig på 3 år. Men det ger kanske en fingervisning om vilken nivå värdeminskningen landar på. Kan 120’ vara rimligt på 2 år? Vad tror ni andra?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 08:26
av vigge50
Såg denna kommentaren och svaret på Insideevs, tydligen har Hyundai problem med tillverkningen.
IMG_0785.PNG
Skönt att de prioriterar elbilen före plug-in hybriden.

http://insideevs.com/hyundai-ioniq-elec ... ast-month/

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 09:09
av Mickep
Om man kan förhandla sig till ett pris under 300" är det riktigt bra (om bonusmalus 60000 avdraget kommer blir de ändå billigare) och det drar ned ndehandsvärdet ännu mer vilket är bra.
Frågan är om alla hyndai verkstäder kan serva den ( och vilken service som krävs)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 09:30
av LarsL
Mickep skrev:
Om man kan förhandla sig till ett pris under 300" är det riktigt bra (om bonusmalus 60000 avdraget kommer blir de ändå billigare) och det drar ned ndehandsvärdet ännu mer vilket är bra.
Frågan är om alla hyndai verkstäder kan serva den ( och vilken service som krävs)
Problemet är ju att de lägger på de där bonusarna på bilens pris. Ioniq kostar 40kkr mer i Sverige tex...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 09:40
av jonasl
Fast det verkar ju enkelt att få nästan samma rabatt rakt av.

Hoppas det säljs många som tjänstebilar så att begmarknaden blir stor! Ioniq känns som ett hyggligt steg i rätt riktning. Hade jag inte just avvecklat mitt AB hade jag nog övervägt en sån i tre år.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 dec 2016 09:43
av jonas
Var och mätte bredden på baksätet i ioniq. Dynan var 135cm . På teslan är den 134-135cm. Så det är en stor bil, teslan har mer benutrymme framgör dynan men å andra sidan sitter man mer på golvet i teslan så utrymmet bejövs mer.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 27 dec 2016 22:53
av peken
Lånade hem en ionic idag. Riktigt trevlig bil. Satte den på laddning nu då det var 48% i batteriet, beräknad laddtid 8h 30m. Och det på ett 28kWh batteri. Visst jag skulle säkert klara mig bra med en sån, men lite störande att inte ha möjligheten att kunna ladda med 3-fas hemma. För det kommer ju komma tillfällen då man behöver ladda snabbare.
I övrigt så saknar man ju app, samt att man inte kan fjärrvärme den utan att laddkabeln är i. Men annars är jag riktigt imponerad av bilen, har avverkat drygt 10 mil i den. Ska lämna igen den imorgonbitti.
Kommer man kunna ladda denna med en Tesla Wallbox? Den har ju type 2. En tanke är att frun skaffar en Ionic, då har vi ju en elbil i väntan på min model 3. Det vore ju skönt om man kunde fixa laddmöjligheter hemma som funkar för fler än en elbil (tesla).

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 27 dec 2016 22:58
av Teslaspolen
peken skrev:
Lånade hem en ionic idag. Riktigt trevlig bil. Satte den på laddning nu då det var 48% i batteriet, beräknad laddtid 8h 30m. Och det på ett 28kWh batteri. Visst jag skulle säkert klara mig bra med en sån, men lite störande att inte ha möjligheten att kunna ladda med 3-fas hemma. För det kommer ju komma tillfällen då man behöver ladda snabbare.
I övrigt så saknar man ju app, samt att man inte kan fjärrvärme den utan att laddkabeln är i. Men annars är jag riktigt imponerad av bilen, har avverkat drygt 10 mil i den. Ska lämna igen den imorgonbitti.
Kommer man kunna ladda denna med en Tesla Wallbox? Den har ju type 2. En tanke är att frun skaffar en Ionic, då har vi ju en elbil i väntan på min model 3. Det vore ju skönt om man kunde fixa laddmöjligheter hemma som funkar för fler än en elbil (tesla).
Teslas Wallbox kommer fungera, ja.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 27 dec 2016 23:04
av peken
Teslaspolen skrev:
peken skrev:
Lånade hem en ionic idag. Riktigt trevlig bil. Satte den på laddning nu då det var 48% i batteriet, beräknad laddtid 8h 30m. Och det på ett 28kWh batteri. Visst jag skulle säkert klara mig bra med en sån, men lite störande att inte ha möjligheten att kunna ladda med 3-fas hemma. För det kommer ju komma tillfällen då man behöver ladda snabbare.
I övrigt så saknar man ju app, samt att man inte kan fjärrvärme den utan att laddkabeln är i. Men annars är jag riktigt imponerad av bilen, har avverkat drygt 10 mil i den. Ska lämna igen den imorgonbitti.
Kommer man kunna ladda denna med en Tesla Wallbox? Den har ju type 2. En tanke är att frun skaffar en Ionic, då har vi ju en elbil i väntan på min model 3. Det vore ju skönt om man kunde fixa laddmöjligheter hemma som funkar för fler än en elbil (tesla).
Teslas Wallbox kommer fungera, ja.
Och kommer det påverka laddhastigheten? Eller kommer den inte kunna ladda snabbare med wallbox än med shuko som följer med?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 27 dec 2016 23:34
av LarsL
Antar att du med en Wallbox kan ladda med 6,6kWs ombordladdaren. Men det kräver 32A 1-fas och det är det inte många som har hemma.

Jag har hittills inte känt något behov av att ladda snabbare hemma. Har vi hamnat i bekymmer någon gång så har vi använt Chademo som ligger på vägen istället.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 01:04
av apkungen
Bilen klarar att ta emot 32A, det beror på hur mycket ström du kan skicka ut.

Via Schuko så är förlusterna höga (pga värmeutveckling i kontakten som också gör att livslängden på uttaget minskar). Genast via typ 2 laddar man alltså snabbare med samma ampere o volt. Ofta kan de flesta säkra upp till 16A iaf till en wallbox utan att behöva höja huvudsäkring. Med 230v 16A laddas alltså bilen med 3,6kW vilket ger ungefär 2mil/h. Du laddar dop fullt på knappt 8h, dvs dubbelt så snabbt som med Schuko.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 02:07
av joel80
Kan man bara ladda i 8A med shucko till den? Volvon kan jag ladda i 13A med medföljande shucko.. Har satt en 1-fas CEE på garageväggen och köpt en CEE UMC som ger 16A till Typ2, det borde funka för Ioniq också och ger 20-25km/h om förbrukningen ligger på runt 1.5kwh/mil.
Kör man lite snålt verkar det ju som att man kan komma över 30km på 3.6kwh. :)

Jag förstår bara inte varför man inte kan välja till att ha en app. Jag kan tänka mig att betala typ 10k extra för att ha bilen uppkopplad. Borde väl räcka kostnaderna för ett modem och lite datatrafik...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 07:24
av bylund
Isåfall borde man kunna ladda 13 A om man använder Volvos schukoladdkabel, då denna är typ 2. Den kan ladda en Tesla åtminstone. Eller rent av 16 A om man skaffar Volvos blå CEE-variant.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 07:57
av mati
joel80 skrev:
Jag förstår bara inte varför man inte kan välja till att ha en app. Jag kan tänka mig att betala typ 10k extra för att ha bilen uppkopplad. Borde väl räcka kostnaderna för ett modem och lite datatrafik...
De vill kanske spara den möjligheten till senare modeller, så att man har skäl att byta upp sig. Eller så har Hyundai-folket helt enkelt gjort bedömningen att deras kunder inte vill ha en app och på det viset gjort bilen några kronor billigare. Och det är mycket möjligt att det är rätt. Ingen aning.
Jag kan för min del säga att det är absolut ingen dealbreaker att bilen inte är uppkopplad som Teslan. Det är en trevlig funktion, men för mig är det inte avgörande för ett bilköp, och jag skulle inte betala extra för att få den möjligheten. Jag antar att Hyundai inte har appar till sina andra bilar heller. De allra flesta bilar i det prissegmentet där Hyundai befinner sig är inte uppkopplade. Således skulle potentiella Ioniq-kunder förmodligen inte sakna appen i nuläget. Jag antar att det är så man resonerar.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 11:08
av jonasl
Fast det känns viktigare i en elbil. Jag kommer inte köpa Ioniq i nuvarande utförande men den verkar vara bästa köpet just nu och ett bra steg framåt!

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 11:39
av mati
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att byta Teslan mot Hyundaien men det blir i så fall inte förrän om ett år eller så. Lagom innan Tesla-garantin går ut. Och fram tills dess har det säkert kommit fler bra elbilar.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 12:12
av Leo
Sist jag kollade sålde Volvo 4 versioner av sin laddkabel som reservdel. Är fabrikat Mennekes.

Schucko, ställbar upp till 13A med typ 4,5m eller 8m kabellängd.

Blå CEE (vanliga på camping/båthamn tex) 16A, ställbar upp till 16A med 4,5m kabel och artikelnummer 31407095, eller med 8m kabel med artikelnummer 31407096.

Då i våras kostade de 3500kr inklusive moms och tog 2dar att få hem.

Så sätt upp ett blått CEE uttag så kan du enkelt ladda med 16A enfas =3,7kW å andra sidan kostar Teslas 3-fas Wallbox bara 5950kr ink moms och ska funka med typ-2 också. Dock ganska klumpig/tjock kabel på Teslas då den klara betydligt högre effekt =mera framtidssäker.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 16:00
av apkungen
Det står 12A på laddkabeln till ioniqen men kopplade den till ett 10A säkrat uttag och säkringen gick inte. 10A Schuko blir typ 8A i praktiken efter förluster är min känsla.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 16:32
av joel80
bylund skrev:
Isåfall borde man kunna ladda 13 A om man använder Volvos schukoladdkabel, då denna är typ 2. Den kan ladda en Tesla åtminstone. Eller rent av 16 A om man skaffar Volvos blå CEE-variant.
Jo.. Förutom att jag köpt tredjepartsladdkabel för CEEn. ;) Vet inte om Volvon har nån egen men har dom det är den troligen dyrare.
Jag köpte från evconnect.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 28 dec 2016 16:35
av joel80
apkungen skrev:
Det står 12A på laddkabeln till ioniqen men kopplade den till ett 10A säkrat uttag och säkringen gick inte. 10A Schuko blir typ 8A i praktiken efter förluster är min känsla.
Är det 12A som kabeln säger och du kopplar till 10A-uttag kommer den dra 12A.oftast klarar uttagen lite mer än vad dom säger. Tror du kan räkna på mindre förlust än du gör.