Sida 16 av 226

Re: VW I.D

Postat: 30 jan 2019 19:41
av Geni87
Walker skrev:
Geni87 skrev:
Bjelke skrev:
Coolt, en till fin bild på en presentation av VW...
Haha, mittersta punkten är ju dock väldigt trevlig information. Även om det har varit känt i ett tag. :)
”De första” ....när kommer de som faktiskt går till helt vanlig slutkund?
Ja du, säg det. Ett tag efter, som det brukar vara.

Re: VW I.D

Postat: 01 feb 2019 13:30
av Zalman3
Fick detta i mejlen.

"Nedräkningen för Volkswagens stora satsning på ekonomiskt överkomliga
elbilar med lång räckvidd har startat på allvar. Under senvåren öppnar vi möjligheten att förboka din Volkswagen ID. Vi håller dig uppdaterad!"

"Allt du behöver veta om framtidens laddbara bilar.
Nedräkningen har börjat. Med början år 2020 kommer Volkswagen i snabb takt att lansera helt nyutvecklade elbilar som alla har lång räckvidd och visionär design: ID.-familjen. Fyra ID.-modeller i olika form kommer att lanseras: kompaktbilen ID., en SUV-modell kallad ID. CROZZ, ID. VIZZION som är en premiumsedan och en familjebuss/MPV - ID. BUZZ.
Stommen i ID.-familjen kommer vara den nyutvecklade plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix) som är byggd särskilt för helelektriska bilar. Det är en helt ny fordonsarkitektur som bland annat kommer innebära avsevärt bättre utrymme i fordonen och som ger möjlighet till snabbladdning. Projektet med att ta fram MEB beskrivs som ett av de största i Volkswagens historia.
– Det är fullt i paritet med övergången från ”Folkabubblan” till Golf. MEB utgör grunden för fler än 10 miljoner elbilar i den första vågen från koncernens olika märken och banar väg för e-mobiliteten, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.
På MEB-plattformen har Volkswagen dessutom skapat en extraordinär supersportbil för utmanande tävlingar: ID. R Pikes Peak. I juni 2018 slog den 680 hk starka elbilen nytt rekord uppför berget Pikes Peak i USA."
https://www.volkswagen.se/sv/laddbara-b ... gn=1%20feb

Re: VW I.D

Postat: 01 feb 2019 13:36
av krivik
Har det pratats något om elbilar från övriga koncernmärken?
Tänker främst på Skoda och Seat.

Re: VW I.D

Postat: 01 feb 2019 14:01
av Zalman3
krivik skrev:
Har det pratats något om elbilar från övriga koncernmärken?
Tänker främst på Skoda och Seat.
Skoda Vision E
"With the VISION E study, ŠKODA offers a glimpse into the company’s future of individual mobility. The ŠKODA VISION E concept car is the first purely electric vehicle in ŠKODA’s history. The emotionally designed five-door SUV coupé also meets the level 3 requirements for autonomous driving."
http://www.skoda-auto.com/news/news-detail/vision-e

Skoda Citigo EV(syskon med VW e-Up) har 300km i räckvidd.
"Skoda's first electric car will arrive in 2019. The Citigo E will be based on the firm's popular city car"
“We have been waiting for the range to increase and at 300km, we think that’s acceptable range for our type of customers.”
https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019

SEAT eMii(syskon med VW e-Up) har 300km i räckvidd.

SEAT e-Born
"The new model - which could be called Born, Born-E or E-Born, based on trademark applications - looks likely to be the second or third model launched by a VW Group brand on the bespoke electric MEB platform. SEAT has already confirmed that the car will have a targeted range of 500km, or just over 300 miles - and senior officials have suggested it will be pitched between the Leon hatchback and the Ateca family SUV on pricing."
https://www.autoexpress.co.uk/seat/1003 ... -late-2018

Re: VW I.D

Postat: 01 feb 2019 22:44
av Surfaren

Re: VW I.D

Postat: 02 feb 2019 08:21
av chaffis75
Surfaren skrev:
Äntligen...

Jag tror VW kommer ha ett riktigt spännande utbud.. Tyvärr dröjer de några år till innan alla modeller är ute men jag tror de kommer bli bra.. Men den som lever får se..

Re: VW I.D

Postat: 02 feb 2019 13:43
av Zalman3
Från Facebook för
VW I.D. Sverige

"45 mil är räxkvidden enligt WLTP cykeln, d. v. s blandad körning. Jag gjorde en matematisk modell av VW Neo baserad på uppattad luftmotstånd, rullningsmotstånd, drivlinaförluster och laddade ner WLTP testet sekund för sekund och fick 45 mil räckvidd på 62 kWh batteriet om regenering av el vid motorbroms var 70 % effektiv, vilket är rimligt. Om jag då tror på min modell kan jag räkna ut räckvidden vid konstant motorvägshastighet och kpm fram till att vid 95 km/h får man 45 mil. Vid 110 km/h blev det cirka 36 mil"

Re: VW I.D

Postat: 02 feb 2019 13:48
av Henrik Torphammar
chaffis75 skrev:
Dragkrok! :D
Äntligen... [/quote]

Det är ju en Tiguan liksom...

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:10
av Oykkh47
VW ID ute på vinter test Bild

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:22
av Hok
Oykkh47 skrev:
VW ID ute på vinter test Bild
Varifrån kommer bilden?

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:22
av gellerstam
Henrik Torphammar skrev:
chaffis75 skrev:
Dragkrok! :D
Äntligen...
Det är ju en Tiguan liksom...[/quote]

Precis, testmulorna har dragkrok. Den är utfälld liksom dragöglan är monterad. Detta så att det skall vara förberett för att bli bogserade ur snödrivorna. Hade donatorbilen inte haft dragkrok hade dragögla varit monterad även bak. Säger tyvärr inget om att den riktiga bilen kommer få det. Sorry.

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:25
av Oykkh47
Hok skrev:
Oykkh47 skrev:
VW ID ute på vinter test Bild
Varifrån kommer bilden?
Bilden är från EV inside tror jag eller om det va

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:26
av Oykkh47
Verkar bli en stor skärm likt model 3. Samt en active info display vid ratten. Ser mindre ut än dagens display. Men kanske är för att den är fristående?Bild

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:27
av Geni87
Oykkh47 skrev:
Hok skrev:
Varifrån kommer bilden?
Bilden är från EV inside tror jag eller om det va
https://insideevs.com/vw-i-d-neo-spied-winter-testing/

https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:29
av Geni87
Oykkh47 skrev:
Verkar bli en stor skärm likt model 3. Samt en active info display vid ratten. Ser mindre ut än dagens display. Men kanske är för att den är fristående?Bild
Den där bilden är väl från en mula och inte från de kamouflerade bilarna på bilderna?

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 16:37
av Oykkh47
Geni87 skrev:
Oykkh47 skrev:
Verkar bli en stor skärm likt model 3. Samt en active info display vid ratten. Ser mindre ut än dagens display. Men kanske är för att den är fristående?Bild
Den där bilden är väl från en mula och inte från de kamouflerade bilarna på bilderna?
Stämmer. Men påminner lite om det ID neo har visat upp Bild

Re: VW I.D

Postat: 11 feb 2019 17:27
av Hok
Geni87 skrev:
Oykkh47 skrev:
Hok skrev:
Varifrån kommer bilden?
Bilden är från EV inside tror jag eller om det va
https://insideevs.com/vw-i-d-neo-spied-winter-testing/

https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
Tack för länkarna.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 10:40
av Oykkh47
Batteries:
The biggest battery: 83 kWh (550km WLTP ), available 10/2020, will charge with up to 125 kW DC and 11 kW AC
The smaller batteries: 49 kWh (330km WLTP) and 62 kWh (450km WLTP) will charge with up to 100 kW DC and 11 kW AC .
All ranges are currently VW estimates and not official yet.

All batteries have active cooling and heating. Heatpump is optional (might be standard in bigger batteries or higher trims)

A/C and heatpump:
The CO2 based A/C will only be available in combination with the heatpump. If you get a configuration without heatpump, you'll get a normal A/C with R1234yf. As a reminder: A CO2 heatpump will work in much lower temperatures than usual.

2 Headlight upgrade options:
1) LED Headlight with "Bad Weather" function (no idea what the difference to the normal LED headlights is)
2) Matrix LED Headlights

Wireless Carplay is available

Not much else is known about the Infotainment System.
Except that it is based on a new vw.OSoperating system and it will allow over the air updates for the car.

As mentioned in other topics, there will be a "1st Edition" which can be preordered. What leaked out so far:
It will be available in 3 configuration variants: Cool, Style and WoW
All of them with a 62 kWh battery.
Colors: Black, Grey, White and Green
They will have some unique styling traits, reserved just for the 1st Edition.

And last but not least, VW has a Start Of Production countdown in their Intranet, counting down to 4th November 2019:


Wednesday at 6:51 PMBild

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:02
av Geni87
Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:19
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.
Ja, de lär ju inte rulla 450 km med de där 24" hjulen :lol: :lol: :lol:

Ser ju jättefräckt ut, men sen när bilen levereras med 17-18" så kommer den att se lite mindre fräck ut.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:27
av Walker
1BE9F879-17C1-4AB2-A66B-53B0409E91CA.jpeg
Det här tror jag på!
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:32
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Nice! Räckvidd vs batteristorlek låter lovande! 450 km WLTP på 62 kWh jämfört med t.ex. I-pace 470 km WLTP på 90 kWh. VW-bilarna är säkert mindre, lättare och mindre prestandabetonade dock.
Ja, de lär ju inte rulla 450 km med de där 24" hjulen :lol: :lol: :lol:

Ser ju jättefräckt ut, men sen när bilen levereras med 17-18" så kommer den att se lite mindre fräck ut.
Haha nä det lär den inte göra. :) Men de ser hyfsat aerodynamiska ut, komforten lär inte vara något vidare dock. :lol:

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 11:33
av Jeppe_E
Walker skrev:
Det här tror jag på!
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-
Fast... 30.000 GBP är inte 340.000 SEK.

GB har 20% moms och har väl inte vagnskadegaranti inkluderat?

Så, om startpriset i UK är 30K, så lär det ju bli närmre 450.000 kr i Sverige.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 12:11
av Walker
Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Det här tror jag på!
Från £30 000.-
M a o: 340 000.- + 60 000.- i B/M
= 400 000.-
Fast... 30.000 GBP är inte 340.000 SEK.

GB har 20% moms och har väl inte vagnskadegaranti inkluderat?

Så, om startpriset i UK är 30K, så lär det ju bli närmre 450.000 kr i Sverige.
...ännu mer realistiskt.
Tror faktiskt inte att den blir billigare än eGolf och eNiro

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2019 15:31
av Laban
Walker skrev:
...ännu mer realistiskt.
Tror faktiskt inte att den blir billigare än eGolf och eNiro
Det känns väldigt negativt måste jag säga. Hyundai Kona - 39 kWh kostar från 359 000 :- Jag har svårt att se att motsvarande version av ID kommer att kosta mer än så. Sen återstår det väl att se om den billigaste versionen släpps på en gång eller om det blir mer i stil med Model 3 SR.