Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Re: Artikel i media
Postat: 29 jun 2018 09:42
av Jerker
12man skrev:
Med en artikel från nov-17
Kollade inte datumet innan jag delade vidare. Men den lät som en replik på den pågående debatten!
Re: Artikel i media
Postat: 29 jun 2018 09:48
av Verdi
joel80 skrev:
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?
Re: Artikel i media
Postat: 29 jun 2018 09:53
av vigge50
joel80 skrev:
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Här är inte besparingar inom sjukvården och liknande medräknat med Tibor har såklart räknat lite på det.
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?
Glöm inte att kolla upp hur stor andel som ägs av utländska bolag? Bara för att de står här betyder inte att ev. vinst stannar i Sverige.
Re: Artikel i media
Postat: 29 jun 2018 10:02
av Jerker
Här är en väldigt bra artikel som systematiskt går igenom missuppfattningar om Tesla, medvetet skapade av dem som har intresse av att skada företaget.
Vem känner inte igen sig i detta?
“Tesla… didn’t they go bankrupt?”
“Too bad you’re never going to get your car, given that they’re going bankrupt. They lose money on every car they sell.”
“Isn’t that that car that killed people?”
“I wouldn’t get into one, with all those fires.”
“But all their management is fleeing!”
“I can’t support Tesla, they treat their workers terribly.”
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Här är inte besparingar inom sjukvården och liknande medräknat med Tibor har såklart räknat lite på det.
Den där artikeln räknar första steget, vilket är intressant det också.
Besparingarna inom sjukvården är som du säger inte med, men även andrahandsintäkter är inte medräknat. Alltså av dom miljarder som stannar i Sverige kommer en viss del gå till löner till folk som arbetar med elproduktion. De som får lön betalar skatt, och konsumerar sin lön vilket ger staten momspengar. Konsumerar de i Sverige blir det även där en inkomst till nått företag som kan betala ut löner eller göra inköp.
Re: Artikel i media
Postat: 29 jun 2018 11:12
av Geni87
Verdi skrev:
joel80 skrev:
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.
Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.
En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.
Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.
Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?
Global Castings i Guldsmedshyttan levererar mycket gjutgods i megaformat till den Europeiska vindkraftsindustrin iaf. Sen har jag för mig att Enercon bygger torn någonstans i Skåne, eller de gjorde iaf.
Nu har regeringen äntligen insett att elbilar är framtiden. Debattartikeln innehåller också den felaktiga uppgiften att Volvo endast kommer att tillverka elektrifierade bilar fr.o.m. 2019:
Ambitionerna finns säkert, det jobbar inte bara bad-boys på VW. Vissa har riktigt högtuppsatta mål, och jag tror att de som jobbar med utveckling av elbilsgrenen inom VW vill verkligen lyckas. Pengarna de investerar vill de ju tjäna tillbaka nånstans. Men det är klart att det finns många gamla bakåsträvande gubbar som skulle sälja sina barn för att kunna fortsätta bygga dieselbilar i all evighet.
Re: Artikel i media
Postat: 29 jun 2018 23:42
av Jerka
Om de lyckas med att göra 25% av sina sålda bilar eldrivna till 2025 så gör de bäst i att ha en plan för att sälja 100% eldrivna bilar 2030. Ingen kommer nämligen vilja ha annat.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jun 2018 08:30
av mati
Jerka skrev:
Om de lyckas med att göra 25% av sina sålda bilar eldrivna till 2025 så gör de bäst i att ha en plan för att sälja 100% eldrivna bilar 2030. Ingen kommer nämligen vilja ha annat.
Håller med. De kommer få problem att kränga sina stinkande sotlok. Jag räknar med att VW underskattar efterfrågan på elbilar, i synnerhet om elbilarna blir så bra som de själva hävdar. Och jag tvivlar inte på att de kan bygga jättefina elbilar. Själv kommer jag troligen lägga en beställning så fort det går, bara för att inte hamna längst bak i kön. Troligen om nåt år eller så. Väntetiden lär bli lång i alla fall, och då får jag den förhoppningsvis lagom till att leasingtiden på Teslan går ut. Blir det tidigare gör det inte mig nånting.
- en poolbil och 17 besöks-P-platser – alla med ladduttag.
- låsbara cykelboxar med laddmöjlighet för elcyklar. Pris 100 kronor per månad. El ingår.
- lådcyklelpool. Även här finns laddmöjlighet.
- varuutlämningsskåp för e-handelspaket. Skåpen öppnas med pinkod av kunderna.
- P-plats för cyklar för dem som hyr bilparkering i företagets P-hus på andra ställen i stan.
– Med mobilitetsgaraget vill vi stimulera nya beteendemönster, säger Christian Rockberger, vd för Stockholm Parkering.
Stockholm parkering har nu passerat 1 000 installerade laddplatser i Stockholm. Drygt 700 av dem är publika.
Där parkerade jag i påskas när jag var i stan. Perfekt på alla sätt utom att de inte öppnade förrän 06:30 vilket innebar en något försenad avgång... Garaget var nästan tomt. Verkar som om det är en hemlighet för många.
Re: Artikel i media
Postat: 03 jul 2018 21:00
av unumlapis
Business Insider skriver följande om Tesla's 'brake and roll' test:
Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s
- Tesla CEO Elon Musk ordered his employees to stop putting near-finished Model 3s through a critical test before they leave his Fremont, California factory, according to an internal document viewed by Business Insider.
- The test is called the brake and roll test, and ensures that the car is correctly aligned.
- An industry expert told Business Insider that every automaker does this test to ensure quality and function.
Och Tesla kommenterar "To be extremely clear, we drive *every* Model 3 on our test track to verify braking, torque, squeal and rattle. There are no exceptions," Tesla spokesperson Dave Arnold said in a statement.".
Om man står ut med - i mitt tycke - programledarens lite fjantiga programledarstil så är det en okej dokumentär om olika kommande batteritekniker. Tesla är förstås med på ett hörn.