Re: Artikel i media
Postat: 11 jul 2018 21:56
Akut närsynthet
Gud vad många gamla sidor det finns på nätet... eller????Viper skrev:http://www.ce.energy.lth.se
"Välkommen till Avdelningen för Förbränningsmotorer
Här studerar och utvecklar vi morgondagens motorteknik. Omställningen till ett fossilfritt samhälle kräver nya typer av energieffektiva motorer. Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Sveriges framtidslabb ... Helt klart. LOL
Haha, underbart!Geni87 skrev:Dålig Karma?Teslaspolen skrev:Fisker har ju inte direkt en förtroendeingivande historik...
Lite som dom där böckerna med citat från barnJerker skrev:Är det nån som samlar på såna här stolliga uttalanden? Det kan bli en bästsäljare om några år!
Den här är ännu bättrebonath skrev:Toyotas tv-reklam igen...
...för att slippa långa laddstopp... vi väljer elhybrid.
Varför säger dom inte bensinhybrid??
Det beror iofs på hur man definierar "överskådlig framtid".nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Ja! "Forskargrodor"?Bjelke skrev:Lite som dom där böckerna med citat från barnJerker skrev:Är det nån som samlar på såna här stolliga uttalanden? Det kan bli en bästsäljare om några år!
Just denna forskare har redan sett till att radera en del sökresultat om sig själv...Jerker skrev:Ja! "Forskargrodor"?Bjelke skrev:Lite som dom där böckerna med citat från barnJerker skrev:Är det nån som samlar på såna här stolliga uttalanden? Det kan bli en bästsäljare om några år!
+1Jerker skrev:Det beror iofs på hur man definierar "överskådlig framtid".nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Tja, 5 år är väl en hyfsat överskådlig framtid iofs. Vi vet att det kommer att bli svårt, för att inte säga omöjligt, för gamla biltillverkare att ställa om till enbart elbilsproduktion. Men om man nu bygger en massa batterifabriker i rasande takt så kommer en ketchupeffekt då marknaden översvämmas av batterier och plötsligt kan alla bygga hur många BEV de vill. Frågan är när den dagen kommer. Det är kanske en oöverskådlig framtid.nek0 skrev:+1Jerker skrev:Det beror iofs på hur man definierar "överskådlig framtid".nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Är de någon som vet vad menas med "överskådlig framtid"
Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
IVL-rapporten är seglivad. Samma på jobbet, det är bara den rapporten som "folk" tar som sanning...mati skrev:Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Fy f-n vad ful "bilen" är...nek0 skrev:Den här är ännu bättrebonath skrev:Toyotas tv-reklam igen...
...för att slippa långa laddstopp... vi väljer elhybrid.
Varför säger dom inte bensinhybrid??
300km för 36,29€ vem vill ha en sådan?
Befintlig bilpark (5 000 000 bilar i Sverige) inte är speciellt intressant ur forskningssynpunkt. "Volvo slutar utveckla dieselmotorer" lär exempelvis knappast vara goda nyheter om man är professor i förbränningsmotorteknologi. Var ska studenterna som examineras ut om 3+ år jobba ?nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Den som lever får seLaban skrev:Befintlig bilpark (5 000 000 bilar i Sverige) inte är speciellt intressant ur forskningssynpunkt. "Volvo slutar utveckla dieselmotorer" lär exempelvis knappast vara goda nyheter om man är professor i förbränningsmotorteknologi. Var ska studenterna som examineras ut om 3+ år jobba ?nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Exakt. Omställningen kommer att längre tid än vad vi fanatiker hoppas på. Detta borde han som är professor känna till kan man tycka. Men ändå så känner han tydligen att "Det går liiite för fort ändå. Detta måste bromsas!" ... Det luktar illa.mati skrev:Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Samma här. IVL får man slängt i ansiktet lite då och då ... Men det är en bekväm "sanning" som gör att folk slipper ha dåligt samvete för sina avgasbilar och kan skadeglatt peka finger åt elbilar, i synnerhet Tesla eftersom den sticker mest i ögnen.bonath skrev:IVL-rapporten är seglivad. Samma på jobbet, det är bara den rapporten som "folk" tar som sanning...mati skrev:Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till!Geni87 skrev:Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.