Sida 16 av 19

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 dec 2016 13:16
av cnyb
Har fått det att funka nu! :D

Och enkelt är det också - alla kablar skall gå rakt igenom, inga motstånd och knappen på typ 1 sidan kopplade jag också ur.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 dec 2016 13:28
av cnyb
Monark1954 skrev:
Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.

" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!

Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"

Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.

Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Mät motståndet mellan PP och PE i typ 1 kontakten, gissar att du får fram något värde där?

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 dec 2016 13:54
av Monark1954
cnyb skrev:
Monark1954 skrev:
Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.

" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!

Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"

Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.

Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Mät motståndet mellan PP och PE i typ 1 kontakten, gissar att du får fram något värde där?
Ja, jag har kvar motståndet mellan PP och PE på typ 1 sidan, då klipper jag även av det motståndet och tar bort kontakten.

Tillverkaren av adapter säger att Teslas laddbox kräver svar från bilen inom 1 sekund, annars bryter den. Om de har rätt så verkar bilen svara i tid om man gör som du säger.

För se om jag hinner i kväll.

PS Teslas åtgärdförslag vara att fasföljden är rätt, det har jag låtit min elektriker kolla i dag oavsett om jag trodde på åtgärden eller inte. Fasföljden var rätt, inget behövde ändras på vår inkoppling. DS

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 dec 2016 14:02
av cnyb
Monark1954 skrev:
Ja, jag har kvar motståndet mellan PP och PE på typ 1 sidan, då klipper jag även av det motståndet och tar bort kontakten.
Kan tänka mig att det ser ut som på min adapter att PP kabeln är klippt och enbart kopplad via motstånd/kontakt till jord?
I så fall räcker det inte med att bara klippa motstånden - du måste se till att det finns en anslutning mellan PP på bägge sidor också.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 dec 2016 14:45
av cnyb
En liten sak till, tror att det kanske kan var bra att koppla in kontakten i typ 1 kontakten så det blir 470ohm mellan PP-PE när man trycker på den (och ingen kontakt när man inte trycker på den - är nog 150ohm eller så idag) - detta för att indikera för Leafen att 'nu tänker jag dra ur kontakten - sluta ladda din fuling' istället för att bryta lite fult.
Vet ej vad wall connectorn tycker om detta dock (hade tänkt mig att knappen på WC handtaget skulle göra detta men det verkar inte funka så)


(edit hade kastat om värdena)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 dec 2016 15:58
av cnyb
Fixade lite till, så här blev det till slut:

Typ 2 kontakten:
*Se till att den är rätt längd = 30mm (min var för lång - 45mm), kapa vid behov
*Se till att PP-PE inte är kopplat via ett motstånd till PE, klipp bort om det finns
*Se till att PP kabel är inkopplad till typ 1 sidan (denna kabel var klippt på min)

Typ 1 kontakten
*Koppla om microbrytaren så att;
-PP går rakt igenom denna till PP i typ 2 kontakten (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt (ingen anslutning till PE skall finns nu)
-PP går via ett 470-480ohm motstånd (troligen har du två motstånd som tillsammans blir 480 ohm fastlödda på den) till PE när den ÄR nedtryckt (detta innebär att PPtyp1-PPtyp2 bryts nu också)

Ser ut att funka fint för min del!

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 07 dec 2016 22:58
av Monark1954
Var lite för snabb, klippte bort microbrytaren och motståndet på typ 1 kontakten.
Då känner inte bilen av att den har en kontakt, delserger att Tesla boxen inte löser men bilen vet inte om att den skall prata med laddboxen.

Saknar ledare för att binda samman PP i bägge ändar, får göra en testkoppling till veckan innan jag köper en ny kabel som har två signalkablar förutom fas, nolla och jord.
Känn som en sport att lyckas.
PS alla faser låg rätt i vår box så det förslaget från Tesla gav inte hela lösningen. DS.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2016 11:37
av Teslaspolen
Så resultat var att ni fick det att fungera, fast med en del meckande?

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2016 11:40
av cnyb
Funkar fint för min del!
Lite meckande förvisso men inget vidare svårt. Vill hävda att ingen av oss fått en korrekt adapter från början.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2016 11:57
av Bjelke
Jag hängde inte riktigt med i svängarna men ska nog testa att modda en adapter iaf och ladda min Leaf från WC oxo (fan vad jag inte gillar den förkortningen haha).
Skulle iaf kännas bra mkt bättre än Leafs original från ett vanligt vägguttag lixom :)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2016 12:02
av Teslaspolen
Nä, hängde inte med jag heller. :lol: Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2016 12:07
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
Nä, hängde inte med jag heller. :lol: Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...
Najs :) Vart i Norge? Är det ett sånt vecko-åka-skidor-hus typ? Kanske ngt man man kan hyra när man är och cyklar i Norge kanske? ;)
(och då blir det ju extra beautiful om man kör Tesla och det finns en Tesla-box oxo ju)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2016 12:30
av cnyb
Inte så krångligt som det låter :)
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.

Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)

Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock :))

Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2016 13:48
av Teslaspolen
Rena grekiskan för mig. :lol:
Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Nä, hängde inte med jag heller. :lol: Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...
Najs :) Vart i Norge? Är det ett sånt vecko-åka-skidor-hus typ? Kanske ngt man man kan hyra när man är och cyklar i Norge kanske? ;)
(och då blir det ju extra beautiful om man kör Tesla och det finns en Tesla-box oxo ju)
Tänkte be dig PM:a för att inte vi skulle gå off-topic, men nu fick du ju det som ett PM av mig istället av misstag... :oops: Men jag berättar gärna för intresserade.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 14 dec 2016 21:21
av Monark1954
cnyb skrev:
Inte så krångligt som det låter :)
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.

Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)

Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock :))

Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Nu hänger jag med.
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.

Nu återstår jobbet och att testa.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 18 dec 2016 19:43
av Rennwagen
Jag har min laddbox i garaget och då jag skall ladda bilen utanför garaget har jag tänkt låta sladden till laddaren gå under garageportens tätlist. Men det vore elegantare att borra hål i väggen och dra ut sladden den vägen. Går det / är det lätt att koppla loss laddarsladden från laddboxen, dra den genom väggen och koppla in den igen?
Tänkte sätta en enkel hållare för sladden på garagets utsida.
(Jag vet att laddoxen kan sitta ute, men nu har jag satt den inne men tror att bilen för det mesta kommer att ladda ute. )

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 18 dec 2016 20:40
av Leo
Har precis så i sommarstugegaraget. En vanlig "dosfräs" blev perfekt storlek för att få igenom typ2 kontakten till min ABL-box. Skruvade fast ett gångjärn på den utsågade runda plattan så jag kan stänga igen hålet då jag har kabeln inne.

Sen lite silvertejp på kabeln där den ligger mit hålet och sen ett löst typ2 "fäste" fastskruvat på utsidan väggen där jag trycker i typ2 kontakten dåjag lämnar den ute mellan körningarna.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 20 dec 2016 20:36
av Lophornis
Kompisen har en Volvo V60 -10 hybridbil kan denna bil laddas från Teslas laddbox?
Vi är fega att prova att stoppa i sladden.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 20 dec 2016 20:39
av Bjelke
Lophornis skrev:
Kompisen har en Volvo V60 -10 hybridbil kan denna bil laddas från Teslas laddbox?
Vi är fega att prova att stoppa i sladden.
Har den typ 2-kontakt så lär den knappast kunna ha sönder ngt, möjligen att laddningen inte startar (mot förmodan).

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 21 dec 2016 00:38
av joel80
Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare.. ;)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 21 dec 2016 00:45
av Nicke Nyfiken
joel80 skrev:
Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare.. ;)
Eller kanske en V60 från 2010 med motorvärmare. ;)
(Men då blir det nog lite svårt med Typ2 kontakten)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 21 dec 2016 08:09
av Lophornis
Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare.. ;)
Eller kanske en V60 från 2010 med motorvärmare. ;)
(Men då blir det nog lite svårt med Typ2 kontakten)
Fel av mig det är en 2013. Så det var ingen motorvärmare på den.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 25 dec 2016 19:41
av Monark1954
Monark1954 skrev:
cnyb skrev:
Inte så krångligt som det låter :)
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.

Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)

Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock :))

Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Nu hänger jag med.
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.

Nu återstår jobbet och att testa.
Årets juldagspyssel är avslutat.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.

Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!! :D
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.

Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 25 dec 2016 19:54
av mans71
Monark1954 skrev:
Monark1954 skrev:
cnyb skrev:
Inte så krångligt som det låter :)
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.

Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)

Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock :))

Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Nu hänger jag med.
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.

Nu återstår jobbet och att testa.
Årets juldagspyssel är avslutat.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.

Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!! :D
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.

Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Kul! Känner igen mig i det. Vill veta hur allt funkar, väl medveten om att det förmodligen inte är det vettigaste att göra. Ska ge mig på samma pyssel framöver då två elbilar kräver en master/slave laddning för att inte slå ut huset.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 25 dec 2016 20:44
av Bjelke
Monark1954 skrev:
Monark1954 skrev:
cnyb skrev:
Inte så krångligt som det låter :)
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.

Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)

Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock :))

Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Nu hänger jag med.
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.

Nu återstår jobbet och att testa.
Årets juldagspyssel är avslutat.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.

Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!! :D
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.

Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Job well done :)
Jag känner oxo igen mig :lol: vet inte hur mycket prylar jag har byggt men jäkligt kul är det, även om det är långsökt
ibland :lol: byggde mkt elektronik-leksaker till div. bildprojektor i krokarna här, även några skojiga billjud-leksaker fast
mest moddade grejer ;) tror jag öppnat och byggt om alla slutsteg jag ägt tex :mrgreen: