Sida 158 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 12:31
av CAR
Nilp skrev:
Ja, kallt batteri och motorväg blir hög förbrukning då Etron aktivt alltid värmer batteriet som mycket det kan för att kunna ge optimal laddhastighet. Den vet ju inte att du bara ska köra 3 mil till jobbet och den bryr sig inte heller utan kör fullt på att värma batteriet. Den spenderar då mycket energi på att flytta bilen framåt i +110km/h, värma kupen samt värma batteriet. Ibland kan jag parkera i garage vid jobbet där det är ca 15 grader och bara det jämfört med att stå ute i ca 4 grader ger stor skillnad i förbrukning. Om du förvärmer bilen (med sladd inkopplad) så blir också förbruknigen betydligt lägre men då drar den el från nätet istället, i slutendan blir det resultatet samma så kör man bara korta sträckor som 3-5 mil så spelar det ingen roll.
Hade varit bättre om man aktivt kunde välja om man vill förvärma batteriet eller inte. korta sträcker hade jag valt att inte värma men köra längre så vill man så man får bra laddhastighet vid HPC.
Jag kommer få min e-tron 50 om ca en månad och tror det blir kanonbra. Men det är just detta med förvärmning av batteri som jag är frågande till.
Har ingen fast parkering och laddmöjlighet så kommer därmed flytta bilen lite då och då korta sträckor. Inbillade mig tidigare att det blir ju mkt bättre än att kallstarta en fossilbil och det blir det i och för sig men...
Är det verkligen så illa att man inte kan välja om man vill förvärma batteri eller ej?
Om jag startar bilen och kör ngn km utan kupevärme på är det ändå förvärmning av batterierna då?
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 12:38
av taliz
CAR skrev:
Om jag startar bilen och kör ngn km utan kupevärme på är det ändå förvärmning av batterierna då?
Den kommer ju inte hinna spendera så mkt energi på så kort tid oavsett.
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 13:41
av Nilp
taliz skrev:CAR skrev:
Om jag startar bilen och kör ngn km utan kupevärme på är det ändå förvärmning av batterierna då?
Den kommer ju inte hinna spendera så mkt energi på så kort tid oavsett.
Precis.
Ja man får helt galen förbrukning på korta sträckor körde 3km i veckan i låg fart typ 50km/h och då hade jag förbrukning på 490wh/km
Men som sagt då det är så kort tid och sträcka så spelar det ingen större roll
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 13:57
av CAR
Nilp skrev:taliz skrev:CAR skrev:
Om jag startar bilen och kör ngn km utan kupevärme på är det ändå förvärmning av batterierna då?
Den kommer ju inte hinna spendera så mkt energi på så kort tid oavsett.
Precis.
Ja man får helt galen förbrukning på korta sträckor körde 3km i veckan i låg fart typ 50km/h och då hade jag förbrukning på 490wh/km
Men som sagt då det är så kort tid och sträcka så spelar det ingen större roll
Jovisst är det så men vill ju ändå inte göra av med mer än nödvändigt.
Men går förvärmning av batterierna oavsett kupevärme eller ej?
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 14:06
av Muhlegg
Nilp skrev:
Det här låter intressant. Så du menar att du har varit inne med bilen och fått någon mjukvaru uppdatering som gjort att du har en mer precis räckvidd enligt GOM? samt att du nu även upplever att du har längre räckvidd? Om det är så kommer jag omedelbart boka in tid hos min återförsäljare för uppdatering. När fick du din bil, dvs när var ursprungsmjukvaran laddad från fabrik?
Den lämnade fabriken i mitten av mars. Jag litar inte riktigt på den nya räckvidden även om det stämde förvånansvärt bra idag. I morse när jag kom fram till jobbet hade jag 330 km och 75% så det skulle innebära en total räckvidd på 440 km så den räknade med ännu lägre förväntad förbrukning trots att den drog 26,1 på väg till jobbet. Alla mina resor den senaste tiden har varit korta och jag har inte varit så noga med förvärmning och sånt så jag vill inte dra för mycket slutsatser. Jag tänkte först att det bara var pga skillnader i temperatur eller förvärmning av batteri men om fler har upplevt samma sak så måste ju Audi har gjort justeringar, först OTA och sen kanske något mer när den var inne för uppgraderingen. Jag ska kolla med min säljare om han kan ta reda på vad som har gjorts.
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 14:35
av mati
CAR skrev:
Men går förvärmning av batterierna oavsett kupevärme eller ej?
Du kan köra i Range Mode, då värmer den ingenting. Men då får du frysa istället och bilen blir slö som en gammal diesel. Jag skulle hellre acceptera en högre förbrukning.
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 15:56
av Nilp
CAR skrev:Nilp skrev:taliz skrev:CAR skrev:
Om jag startar bilen och kör ngn km utan kupevärme på är det ändå förvärmning av batterierna då?
Den kommer ju inte hinna spendera så mkt energi på så kort tid oavsett.
Precis.
Ja man får helt galen förbrukning på korta sträckor körde 3km i veckan i låg fart typ 50km/h och då hade jag förbrukning på 490wh/km
Men som sagt då det är så kort tid och sträcka så spelar det ingen större roll
Jovisst är det så men vill ju ändå inte göra av med mer än nödvändigt.
Men går förvärmning av batterierna oavsett kupevärme eller ej?
Som jag förstår det så är bilens prio ett att alltid se till att batteriet kan laddas med optimal temperatur. Bilen har ingen aning om hur och vart du vill köra, därför är det full batterivärmning så fort bilen startas. Vet inte om man har den i range mode t.ex. om den då inte värmer batteriet. har faktiskt inte testat. Men min upplevelse är att vid kallt väder (ca 5 grader där jag bor) så är det rejäl förbrukning på korta sträcker men det jämnar snabbt ut sig. Kör oftast ca 3 mil till jobbet och då har det jämnat ut sig.
Oavsett korta sträcker kostar mer. visar bilen 300km räckvidd ska man inte tro att kan man köra 30km 10 gånger med kallt batteri start. kanske 8 är då mer troligt.
så här 600 mil senare med bara skånskvinter körning brukar billen gissa 280-290km räckvidd vid 80%
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 16:14
av GladGutt
Muhlegg skrev:Nilp skrev:
Det här låter intressant. Så du menar att du har varit inne med bilen och fått någon mjukvaru uppdatering som gjort att du har en mer precis räckvidd enligt GOM? samt att du nu även upplever att du har längre räckvidd? Om det är så kommer jag omedelbart boka in tid hos min återförsäljare för uppdatering. När fick du din bil, dvs när var ursprungsmjukvaran laddad från fabrik?
Den lämnade fabriken i mitten av mars. Jag litar inte riktigt på den nya räckvidden även om det stämde förvånansvärt bra idag. I morse när jag kom fram till jobbet hade jag 330 km och 75% så det skulle innebära en total räckvidd på 440 km så den räknade med ännu lägre förväntad förbrukning trots att den drog 26,1 på väg till jobbet. Alla mina resor den senaste tiden har varit korta och jag har inte varit så noga med förvärmning och sånt så jag vill inte dra för mycket slutsatser. Jag tänkte först att det bara var pga skillnader i temperatur eller förvärmning av batteri men om fler har upplevt samma sak så måste ju Audi har gjort justeringar, först OTA och sen kanske något mer när den var inne för uppgraderingen. Jag ska kolla med min säljare om han kan ta reda på vad som har gjorts.
Ja de sa aldrig vad "mer" de gjorde än fixade felet/felindikeringen på centrallåset. Men placebo funkar ju ibland. Jag upplever en bra bil redan bättre och ska nu kolla om jag fick en crap kabel eller om det är nåt annat.
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 16:20
av GladGutt
Nilp skrev:CAR skrev:Nilp skrev:taliz skrev:CAR skrev:
Som jag förstår det så är bilens prio ett att alltid se till att batteriet kan laddas med optimal temperatur.
så här 600 mil senare med bara skånskvinter körning brukar billen gissa 280-290km räckvidd vid 80%
En annan sak jag reflekterat över vilket inte är unikt för e-tron utan generellt för elbilar är att huven blir täckt av snö/is (lyckligtvis inte så ofta denna vinter) vilket efter en stund lossnar och kommer över framrutan...
Fossilbilar har inte det problemet alls då motorn värmer. Har utvecklarna i Kalifornien och Centraleuropa missat att det finns vintrar?
Var ju länge sedan man kom på att värma vingarna på flygplan...
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 16:34
av taliz
GladGutt skrev:
En annan sak jag reflekterat över vilket inte är unikt för e-tron utan generellt för elbilar är att huven blir täckt av snö/is (lyckligtvis inte så ofta denna vinter) vilket efter en stund lossnar och kommer över framrutan...
Fossilbilar har inte det problemet alls då motorn värmer. Har utvecklarna i Kalifornien och Centraleuropa missat att det finns vintrar?
Var ju länge sedan man kom på att värma vingarna på flygplan...
Om huven blir täckt så blir rimligen taket också det.
Det är ju olagligt att köra iväg med snö på taket....
Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 16:37
av ChristerSjo
taliz skrev:
Om huven blir täckt så blir rimligen taket också det.
Det är ju olagligt att köra iväg med snö på taket....
Jo osäkrad last med snö på taket. Men på min M3 tycker jag det smälter ganska bra på taket. Nu har det dock bara snöat en gång över 5 cm där jag bor så jag har inga empirska data kan man säga

Re: Audi e-tron
Postat: 14 feb 2020 18:20
av Erxon
Off Grid Byggaren skrev:Original Audi kabeln som jag fått med så är kontakten aningen för stor.
Krävs väldigt hårt arbete att få den in i vissa laddboxar. Ofta stoppar den då 5-8 mm fattas och det känns som den bottnar.
Men inget händer och tar jag ur och sätter i med riktig hårt handlag hoppar laddningen igång.
Hände senast idag.
20200213_132058.jpg
Södergatan, Märsta?
Edit, när man gick vidare i flödet var man 2:a på bollen...
Re: Audi e-tron
Postat: 15 feb 2020 09:30
av CAR
ChristerSjo skrev:taliz skrev:
Om huven blir täckt så blir rimligen taket också det.
Det är ju olagligt att köra iväg med snö på taket....
Jo osäkrad last med snö på taket. Men på min M3 tycker jag det smälter ganska bra på taket. Nu har det dock bara snöat en gång över 5 cm där jag bor så jag har inga empirska data kan man säga

Reagerade på att det är en del kallras under glastaket på M3. Märkte det häromdagen när jag åkte i en och höll handen strax under glastaket. Då läcker det troligen ut en hel del värme där som tinar bort snön.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 feb 2020 10:03
av mati
Ja, det gör det nog. Jag tyckte också att jag kunde uppleva kallras från panoramataket i min Model S.
Audi har löst detta med en "persienn" som öppas och stängs elektriskt och som täcker hela glastaket om man vill. Det eliminerar kallrasproblematiken.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 feb 2020 18:08
av macky
Tillbaka från funäsfjällen. Denna gång blev det bara ett stopp och det i Rättvik. Första delen 26 mil och 2.76 i förbrukning. Riktigt dåliga vägar med is och spår i isen samt kraftigt regn ovanpå. Blåste på rätt bra också. Andra delen drygt 27 mil och förbrukning på 2.8 jämnt. Blöta vägar och mycket blåsigt. Kom hem med 5% kvar i batteriet. Fullpackad bil och takbox. Är mycket nöjd med bilen även för långresa till fjällen. Väl däruppe är den ju helt fantastisk med låg tyngdpunkt och massor av grepp trots dubbfritt. Fjädringen på usla norrländska vägar är som en dröm. Vill ut och åka igen.

Re: Audi e-tron
Postat: 16 feb 2020 18:48
av Nilp
macky skrev:Tillbaka från funäsfjällen. Denna gång blev det bara ett stopp och det i Rättvik. Första delen 26 mil och 2.76 i förbrukning. Riktigt dåliga vägar med is och spår i isen samt kraftigt regn ovanpå. Blåste på rätt bra också. Andra delen drygt 27 mil och förbrukning på 2.8 jämnt. Blöta vägar och mycket blåsigt. Kom hem med 5% kvar i batteriet. Fullpackad bil och takbox. Är mycket nöjd med bilen även för långresa till fjällen. Väl däruppe är den ju helt fantastisk med låg tyngdpunkt och massor av grepp trots dubbfritt. Fjädringen på usla norrländska vägar är som en dröm. Vill ut och åka igen.

Riktigt kul att höra.
Får ju säga förbrukningen inte känns avskräckande med tanke på både väder och underlag.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 feb 2020 20:12
av macky
Nilp skrev:macky skrev:Tillbaka från funäsfjällen. Denna gång blev det bara ett stopp och det i Rättvik. Första delen 26 mil och 2.76 i förbrukning. Riktigt dåliga vägar med is och spår i isen samt kraftigt regn ovanpå. Blåste på rätt bra också. Andra delen drygt 27 mil och förbrukning på 2.8 jämnt. Blöta vägar och mycket blåsigt. Kom hem med 5% kvar i batteriet. Fullpackad bil och takbox. Är mycket nöjd med bilen även för långresa till fjällen. Väl däruppe är den ju helt fantastisk med låg tyngdpunkt och massor av grepp trots dubbfritt. Fjädringen på usla norrländska vägar är som en dröm. Vill ut och åka igen.

Riktigt kul att höra.
Får ju säga förbrukningen inte känns avskräckande med tanke på både väder och underlag.
Nej, förklaras delvis av att första delen så var hastigheten rätt låg då det var mycket halt och en hel del trafik. Tre bilar som snurrat på olika ställen. Men torra vägar och lite mindre vind hade ju dragit ned det med säkert 10% ändå. Det här var lite worst case bortsett från massor av blötsnö kanske. Kul att ladda gratis i stugan också.
Re: Audi e-tron
Postat: 17 feb 2020 08:58
av CAR
Nilp skrev:CAR skrev:Nilp skrev:taliz skrev:CAR skrev:
Om jag startar bilen och kör ngn km utan kupevärme på är det ändå förvärmning av batterierna då?
Den kommer ju inte hinna spendera så mkt energi på så kort tid oavsett.
Precis.
Ja man får helt galen förbrukning på korta sträckor körde 3km i veckan i låg fart typ 50km/h och då hade jag förbrukning på 490wh/km
Men som sagt då det är så kort tid och sträcka så spelar det ingen större roll
Jovisst är det så men vill ju ändå inte göra av med mer än nödvändigt.
Men går förvärmning av batterierna oavsett kupevärme eller ej?
Som jag förstår det så är bilens prio ett att alltid se till att batteriet kan laddas med optimal temperatur. Bilen har ingen aning om hur och vart du vill köra, därför är det full batterivärmning så fort bilen startas. Vet inte om man har den i range mode t.ex. om den då inte värmer batteriet. har faktiskt inte testat. Men min upplevelse är att vid kallt väder (ca 5 grader där jag bor) så är det rejäl förbrukning på korta sträcker men det jämnar snabbt ut sig. Kör oftast ca 3 mil till jobbet och då har det jämnat ut sig.
Oavsett korta sträcker kostar mer. visar bilen 300km räckvidd ska man inte tro att kan man köra 30km 10 gånger med kallt batteri start. kanske 8 är då mer troligt.
så här 600 mil senare med bara skånskvinter körning brukar billen gissa 280-290km räckvidd vid 80%
Precis, bilen har ingen aning om hur och var jag vill köra. Därmed borde det vara önskvärt att kunna styra batterivärmning manuellt. Får hoppas den möjligheten kommer i nån uppdatering.
Re: Audi e-tron
Postat: 17 feb 2020 19:31
av cosmos
Beställde en e-tron 55 förra veckan. Har inte fått besked ännu om när den beräknas kunna leverans. Min fråga är om någon vet om det bara går att plugga in min tesla Wallbox i bilen. Har för mig jag läste att Mati gjorde detta. Någon som vet?
Re: Audi e-tron
Postat: 17 feb 2020 19:49
av BrooklynS
Ja så länge den inte är switchad att bara ladda Teslor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Audi e-tron
Postat: 17 feb 2020 19:55
av mati
cosmos skrev:Beställde en e-tron 55 förra veckan. Har inte fått besked ännu om när den beräknas kunna leverans. Min fråga är om någon vet om det bara går att plugga in min tesla Wallbox i bilen. Har för mig jag läste att Mati gjorde detta. Någon som vet?
Helt rätt, jag gör detta. Funkar hur bra som helst.
Re: Audi e-tron
Postat: 17 feb 2020 20:11
av cosmos
Perfekt. Tack för snabbt svar Mati.
Re: Audi e-tron
Postat: 17 feb 2020 20:51
av Goblin
Ny här och planerar att beställa en e-tron om ca 1mån. Jag var för någon vecka sen i kontakt med en säljare som nämnde ca 3 mån leveranstid, men sen råkade jag snubbla över en ganska färsk artikel där de skriver att Audi fortfarande har leveransproblem. Såg precis att även Jaguar har problem att få fram batterier från samma fabrik (LG)... Läser man allt detta så låter 3mån optimistiskt om inte VW har förtur (jobbar inom VW koncernen).
Någon som hört något mer ang leveranstid?
Re: Audi e-tron
Postat: 17 feb 2020 21:53
av Stevvee
Goblin skrev:Ny här och planerar att beställa en e-tron om ca 1mån. Jag var för någon vecka sen i kontakt med en säljare som nämnde ca 3 mån leveranstid, men sen råkade jag snubbla över en ganska färsk artikel där de skriver att Audi fortfarande har leveransproblem. Såg precis att även Jaguar har problem att få fram batterier från samma fabrik (LG)... Läser man allt detta så låter 3mån optimistiskt om inte VW har förtur (jobbar inom VW koncernen).
Någon som hört något mer ang leveranstid?
Är det 50 modellen eller 55? 50 verkar ha kort lev-tid
Re: Audi e-tron
Postat: 17 feb 2020 22:59
av Goblin
55-an.