Sida 2 av 4

Re: Chips på flaket

Postat: 14 dec 2017 15:16
av perkabolo
Men hjälp! Måste kolla mina pensionsfonder om någon har aktier i Scania. Dags att byta i så fall.

Re: Chips på flaket

Postat: 14 dec 2017 16:41
av bat
perkabolo skrev:
Men hjälp! Måste kolla mina pensionsfonder om någon har aktier i Scania. Dags att byta i så fall.
Scania avnoterades på OMX 2014. Du ska undvika VW koncernen i pensionsfonderna numera. Kanske inte bara pga Scania...

Re: Chips på flaket

Postat: 14 dec 2017 17:00
av perkabolo
bat skrev:
perkabolo skrev:
Men hjälp! Måste kolla mina pensionsfonder om någon har aktier i Scania. Dags att byta i så fall.
Scania avnoterades på OMX 2014. Du ska undvika VW koncernen i pensionsfonderna numera. Kanske inte bara pga Scania...
:shock:

Re: Chips på flaket

Postat: 14 dec 2017 18:31
av znak3
Hehe chips är gott. Kanske får lite samma innebörd som hummersås fast för lastbilar :D

Re: Chips på flaket

Postat: 20 dec 2017 18:43
av bylund
Nu kan även Estrellas moderbolag Maarud skaffa lastbil. Tesla tar emot reservationer för Norge, Storbritannien och Nederländerna nu.

https://www.tesla.com/teslasemi/reserve

Re: Chips på flaket

Postat: 27 dec 2017 17:32
av svo

Re: Chips på flaket

Postat: 14 jan 2018 11:19
av svo
Nu har även den norska posten beställt en Tesla Semi.

Bring köper en Tesla Semi

Re: Chips på flaket

Postat: 14 jan 2018 11:47
av Legato
bat skrev:
perkabolo skrev:
Men hjälp! Måste kolla mina pensionsfonder om någon har aktier i Scania. Dags att byta i så fall.
Scania avnoterades på OMX 2014. Du ska undvika VW koncernen i pensionsfonderna numera. Kanske inte bara pga Scania...
Personligen tror jag VW är en av de som har bäst chans i framtiden. Inte för att de vill men för att de tvingas i efterdyningarna av dieselskandalen... Dessutom relativt lågt värderade.

"Moraliskt" känns det mer tveksamt, inte så sugen på att äga varken bil eller aktier från de skojarna.

Re: Chips på flaket

Postat: 14 jan 2018 22:09
av LarsL
Det där med chips är tydligen något som Scania tror på. Hörde samma ursäkt från en Scania representant när vi diskuterade eldrift, nästan så man sätter i halsen.

Re: Chips på flaket

Postat: 25 jan 2018 12:52
av Seregon
Det verkar som att Scania faktiskt är lite sugna på chips-branchen trots allt.
https://www.dn.se/ekonomi/scania-invest ... northvolt/

Re: Chips på flaket

Postat: 25 jan 2018 13:35
av Geni87
Seregon skrev:
Det verkar som att Scania faktiskt är lite sugna på chips-branchen trots allt.
https://www.dn.se/ekonomi/scania-invest ... northvolt/
Intressant! Helt klart en positiv nyhet! Alla gillar ju chips.

Re: Chips på flaket

Postat: 25 jan 2018 14:23
av Bjelke
Verkligen rätt signaler det här! :)

Re: Chips på flaket

Postat: 26 jan 2018 01:06
av bjelkeman
Lite mer från Electrek om Northvolt och Scania.

https://electrek.co/2018/01/25/vw-scani ... sla-execs/

Re: Chips på flaket

Postat: 21 feb 2018 22:59
av vigge50
Kan inte vara helt lätt för de på Daimler truck att säga detta
If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California
Är teslas siffror bara fantasi eller ligger konkurrenterna så långt efter Tesla så det har svårt att förstå hur Tesla lyckas?
Låt oss se nästa år(eller senare?)
https://electrek.co/2018/02/21/tesla-se ... -daimlers/

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 00:31
av bjelkeman
Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 00:33
av e5m1r
bjelkeman skrev:
Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?
Ljuger gör de säkert inte men kanske tekniken inte är där än men de räknar att lösa det till produktionsstart ?
Lite AP2 över det hela Bild

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 06:37
av Bjelke
Lite kul att dom antyder att det är omöjligt enligt naturlagarna, som om det vore fullkomligt omöjligt oavsett hur man försöker göra det, för jag har
iaf inte sett något "omöjligt" i det Tesla påstår sig leverera även om det ser fantastiskt ut (och inte heller någon vetenskapligt bra gjord beräkning som motbevisar Tesla).
Det känns (som vanligt) mest som ett politiskt uttalande, vilket är ljusår från första gången ett företag gör så, och i värsta fall tror dom verkligen
att det är omöjligt medans det senare visar sig inte vara det...

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 07:10
av LarsL
FUD... hur skulle de annars kunna sälja någon av sina lastbilar.

Jag tycker inte heller att Teslas lastbil behöver göra något som bryter mot fysiska lagar.

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 10:20
av Verdi
bjelkeman skrev:
Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?
Tesla är lite slarviga och förmedlar gärna förhoppningar som sanningar. Skulle inte säga att de ljuger rakt ut men ibland blir det fel.

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 10:50
av Laban
Det finns en hel del beräkningar, en del gjorda av medlemmar på detta forum, som indikerar att Semin är fullt möjlig även med nuvarande batteriteknologi. Då tänker jag på kapacitet på batteri kontra vikt. Laddmässigt + prestanda behöver vi inte räkna på, där kan vi ta befintliga bilmodeller som utgångspunkt. JB nämnde också att det är lägre krav på Semin om man ser till drivlinan, dvs, lägre effektuttag sett till antalet kWh jämfört med deras bilmodeller.

Att då befintliga tillverkare börjar prata om fysiska lagar gör att man blir lite orolig för dem.

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 11:39
av 12man
Bryter man mot nuvarande kända naturlagar brukar man ligga bra till för nåt Nobelpris.
Men undrar ändå vilken specifik naturlag mercagubben ansåg de inte följer, men Tesla måste ha nåt på g mest med tanke på 200kWh i Roadstern

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 11:47
av vigge50
12man skrev:
Bryter man mot nuvarande kända naturlagar brukar man ligga bra till för nåt Nobelpris.
Men undrar ändå vilken specifik naturlag mercagubben ansåg de inte följer, men Tesla måste ha nåt på g mest med tanke på 200kWh i Roadstern
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 11:55
av Niklas Z
Chefen för Mercedes lastbilsenhet är så vitt jag förstått företagsekonom i botten, så fysikens lagar är nog inget man bör ställa mer ingående frågor till honom om.

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 13:06
av Laban
vigge50 skrev:
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjort :-)

Re: Chips på flaket

Postat: 22 feb 2018 13:37
av vigge50
Laban skrev:
vigge50 skrev:
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjort :-)
Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?