Sida 2 av 2

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 08 jul 2018 21:58
av nek0
mati skrev:
Naturligvtis är Volvon i många punkter betydligt bättre än Teslan, om man nu bortser från den bedrövliga drivlinan. Teslan saknar väldigt mycket av sånt som jag betraktar som standardfunktioner i moderna bilar. Man behöver bara gå till vår e-Golf om man vill hitta en massa fina finesser som Teslan inte har, bl a det du beskriver. Varning för korsande trafik bakom bilen är väldigt bra. Men eftersom Tesla inte har radar där bakåt blir det svårt att åtstadkomma enbart med ultraljudssensorerna.
Jag kan inte se något annat än ultraljudssensorer bak på min Superb men den har autobroms för korsande trafik och alt annat bakom bilen.Det ska inte gä att backa in i bilen bakom .Vågar inte testa :) , litar på att det är så som Skoda lovar .Försökte backa med släpet utan att koppla in kabeln och det var inte kul. Bilen pep till och bromsade vid varje försök.


Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 08 jul 2018 22:07
av p1457
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 08 jul 2018 22:13
av nek0
p1457 skrev:
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl :) .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 08 jul 2018 22:19
av nek0
nek0 skrev:
p1457 skrev:
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl :) .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.
Hittade nu en film som visar exakt hur det fungerar

Det blev fel länk :(
http://www.bytabil.net/volkswagen-side- ... fic-alert/

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 08 jul 2018 22:44
av p1457
nek0 skrev:
nek0 skrev:
p1457 skrev:
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl :) .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.
Hittade nu en film som visar exakt hur det fungerar

Det blev fel länk :(
http://www.bytabil.net/volkswagen-side- ... fic-alert/
Ja såklart det räcker. Döda vinkel varnaren används desto mer. Skönt att veta att man inte ens behöver kolla döda vinkeln om lampan lyser.

En sak jag tror jag skulle sakna om jag körde tesla är att inte kunna vila handleden på växelspaken :lol:

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 09 jul 2018 06:27
av mati
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 17 jul 2018 17:43
av taliz
mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 17 jul 2018 17:58
av nek0
taliz skrev:
mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.
Jo det var radar sensorer. Så skriver Skoda i instruktions boken

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 17 jul 2018 20:02
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.
Vår nylingen sålda Mazda CX3 och min gamla CX5 hade radar bakåt och även Golfen har det. Ultraljud har inte en räckvidd på 50-75m och kameran kan inte se så långt heller. Dessutom står det i manualen att det är radar.
I Mazdan klarade systemet faktiskt av att varna även när bilen bakom mig blev omkörd. Det har jag hittills inte sett i Golfen.

Re: Långresa i ny fossilbil

Postat: 18 jul 2018 08:56
av Leo
Finns många bilar med ”radar” bakåt innanför stötfångaren tex. Här ser man den på Skodas Kodiak tex.