Kunde inte låta bli, det är ett detaljbild ur en gammal annonskampanj som gick under flera varianter på 1960-talet
Gjorde om den med följande resultat.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 00:38
av Zalman3
Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 00:41
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
Japp den där är väldigt bra. De visar också intressant statistik i klippet.
Tyvärr blir de lite långa men förstås viktig info.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 01:06
av Zalman3
Hur går det för fossilbilstillverkarna?
tid 2.30
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 01:09
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
Hur går det för fossilbilstillverkarna?
tid 2.30
Wow! Den där hade jag missat om du inte lagt upp den!
Nu talar finansmarknaderna äntligen samma språk som alla andra, som jag försökte illustrera i min bild.
Och det stora skiftet sker redan igår!
Häftigt! Det här är stort, kanske större än när polletten trillade ned i industrialiseringens historia? Sedan telegrafen? Edison och glödlampan?
Världens märkligaste fynd i medelhavet? Den mekaniska handdatorn Antikythera!
Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
Ska bli mycket intressant att se om ID kommer att kosta 250 000. Nuvarande e-Up kostar från 284 000 , en mindre bil än ID, 16 mils räckvidd. e-Golf kostar 400k. De ska alltså göra rätt drastiska prissänkningar jämfört med nuvarande bilar, ge dem längre räckvidd samtidigt som man i samma veva som du nämner dödar marknaden för nuvarande motsvarande modeller med förbränningsmotorer.
På det pratar man om att sista "nya" förbränningsmotorn kommer 2026. En marknad som om detta inträffar borde vara stendöd.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 07:02
av Zalman3
Exempel på vad kompisar betalat för sina elbilar.
(Ej batterihyra).
Och under 2019 kommer massor av bra elbilar( minst 300km i räckvidd) i prisklassen 150-200.000kr från VW, Skoda, Seat, Honda och Renault.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 07:23
av vigge50
Zalman3 skrev:
Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
eGolf kostar i Tyskland 35 900 euro och i Sverige 418 900 vilket jag har påpekat till dig tidigare och samtidigt så läser vi i tråden om Audi eTron att Audi inte ger någon rabatt. Trotts detta så fortsätter du att skriva att Neo garanterat kommer kosta under 250 000 kr, vad bygger du det på?
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 07:23
av Zalman3
Kan tänka mig att PSA-gruppen också kommer med bilar som kostar under 200.000kr efter 60.000kr i stöd.
Opel Corsa
"Corsa som ren elbil för beställning första halvåret 2019
”2019 kommer att bli ett speciellt år för Opel, ett år då den tyska biltillverkaren inte bara firar 120 år med biltillverkning utan också ett år då elektrifieringen av modellprogrammet tar fart. Företaget öppnar orderböckerna för två elektrifierade modeller redan under första halvan av nästa år – den batterielektriska versionen av nya Corsa och SUV-modellen Grandland X som plug-in hybrid. ”Opel blir elektrisk”, säger Opels VD Michael Lohscheller. ”Vi gjorde det här uttalandet när vi presenterade vår strategisk plan PACE! och nu levererar vi på det”."
"DS 3 Crossback E-Tense, som den eldrivna versionen kallas, har en elmotor på 100 kW (136 hk) och 260 Nm. 0–100 km/h ska gå på 8,7 sekunder. Batteripaketet är på 50 kWh och räckvidden ska hamna på 30 mil enligt den nya och hårdare WLTP-körcykeln."
Har du skrivit tio inlägg endast i denna tråden om att den kommer kosta 25 000 euro? Vi vet att den kommer göra det i snitt i Europa men det garanterar inte var priset blir i Sverige.
Audi etron kostar i Tyskland 79 000 euro, i Sverige 885 000. Låt mig gissa, alla de som skriver här på forumet att de inte lyckats pruta ner priset till först 790 000 kr och sen ytterligare 10% är riktigt kassa på att förhandla?
Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen.
€25000 * 10.3 * 1.25 blir 321 000 :-
Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Helt klart är i alla fall att om det blir ett pris under 250k före subvention så är Golf klass fossilbilsmarknaden död.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 08:19
av Zalman3
Det kommer ju en flodvåg åt elbilar nästa år i prisklassen
under 250.000kr.
VW själva säger ju att en
Volkswagen ID Neo ska kosta som en VW diesel Golf.
Exakt vad den kostar vet vi inte.
Men intressant är att i USA så är en av de 5 mest inbytta bilarna
Honda Civic(184.900 kr) för dom som köpt en Tesla 3.
Alltså är folk beredda på att betala en rejäl slant mer för att få köra en elbil.
Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen.
€25000 * 10.3 * 1.25 blir 321 000 :-
Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Helt klart är i alla fall att om det blir ett pris under 250k före subvention så är Golf klass fossilbilsmarknaden död.
Nissan Leaf har ju redan dödat bensin Pulsar.
Kia Soul EV har ju redan dödat bensin Soul.
Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen.
€25000 * 10.3 * 1.25 blir 321 000 :-
Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Helt klart är i alla fall att om det blir ett pris under 250k före subvention så är Golf klass fossilbilsmarknaden död.
Nissan Leaf har ju redan dödat bensin Pulsar.
Kia Soul EV har ju redan dödat bensin Soul.
Fossilbilsdöden snabbas på.
Och du tror inte det har något att göra med att det finns betydligt färre elbilsmodeller att välja mellan än fossilmodeller? Utav de som köpta Nissan Leaf, tror du samtliga skulle köpt en Nissan Pulsar om Leaf inte fanns? Attt titta på enskilda modeller går inte när samtliga modeller inte finns som elbilar, de som köper elbilar kommer flockas runt några få modeller. Samma sak gäller t ex Mitsubitshi Outlander, där står väll plug-in hybriden för ungefär 80% av totala försäljningen i Sverige. Det går knappast att utifrån det säga att 80% av alla svenskar vill köpa en plug-in hybrid, det är snarare att väldigt många företagare vill utnyttja det låga förmånsvärdet och att Outlander som modell inte är populär.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 09:54
av Zalman3
Vad folk köper för bli beror ju på många saker.
Är dock lite less på snacket Tesladödare.
När tex VW kommer med en billig och bra elbil 2019.
Är det inte främst en Tesladödare(Det är en Tesla efterföljare)
de kommer med, det är en fossilbilsdödare de har lanserat.
The Audi e-tron GT is not a Tesla killer. It is a ICE killer.
Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen.
€25000 * 10.3 * 1.25 blir 321 000 :-
Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Helt klart är i alla fall att om det blir ett pris under 250k före subvention så är Golf klass fossilbilsmarknaden död.
Nissan Leaf har ju redan dödat bensin Pulsar.
Kia Soul EV har ju redan dödat bensin Soul.
Fossilbilsdöden snabbas på.
Du kan tro på vad du vill men sanningen är lite annorlunda.
Pulsar dödade sig själv. Dyr, dålig ärligt talat en riktig skitbil. Hade en i 5 månader och lämnade den tillbaka (hävde köpet)
Sedan det där med fakta . Läs den här artikeln https://www.nyteknik.se/fordon/studie-s ... 48,33270&=
Intressant är att XC 60 är mest sålda bilen trots att relativt högt utgångspris, artikeln säger 425k men nuvarande utgångspris är 358k, T4 på 190 hk. Man hamnar dock direkt på 420k om man väljer till automatlåda vilket jag gissar på att de flesta gör.
En Model Y i samma prisklass som Model 3 tror jag kan klara sig väldigt bra i Sverige. Det ryktas även om billigare versioner av i-Pace, e-Tron. Kona/Niro verkar bli populära. Det kommer indikationer om elversioner av XC 60 förutom då XC 40 som redan är utlovad: