Re: Fälgar och energiförbrukning
Postat: 05 aug 2016 18:09
Samtidigt så rullar det ju lättare ju hårdare det är om det inte är så att ojämnheter bromsar det hårdare däcket mera...??? 

Jag har också funderat på det. Och du har ju rätt. Ett hårt pumpat däck här lägre rullmotstånd än ett platt däck. Samtidigt får ju lågprofilsdäck inte vara så hårda att de blir okörbara. Det måste vara nån slags kompromiss skulle jag tro. Nu gissar jag vilt, men jag kan tänka mig att ett däck med samma upplevda hårdhet rullar lättare ju mer gummi (= mer luft) som finns i det.lator skrev:Samtidigt så rullar det ju lättare ju hårdare det är om det inte är så att ojämnheter bromsar det hårdare däcket mera...???
I grund och botten nej, Supercharger är så klart inte begränsande. Nuvarande utbyggnad i Sverige är dock precis det. Ta E4 söderut - du måste stanna vid varenda SC på vägen om du skall ta dig till Danmark och Europa så småningom. Det gör att din valfrihet är begränsad då du måste stanna även om det är världens sunkigaste vägkrog. Du kan liksom inte hoppa en och ta nästa.grenhall skrev:Upplever du det som begränsande? Jag upplever snarare supercharger-nätverket som oerhört befriande. Man kan köra igenom hela Europa i princip kostnadsfritt. Vi har till och med börjat fundera på bilsemester och den möjligheten skulle aldrig ens funnits i åtanke innan Tesla.EricH skrev:Jag är mycket nyfiken på att höra de första rapporterna rörande förbrukningen från Model X ägare här när de första leveranserna har skett. Står i begrepp att lägga en beställning men om förbrukningen är märkbart högre än S så blir jag tveksam.
Min S är drygt två år gammal och jag kan ärligt säga att räckviddsångesten inte försvunnit vid längre resor. Den enskilt största faktorn mot att köpa en Tesla är räckvidden. Superchargers är givetvis en mitigerande faktor men givet nuvarande utbyggnad så är det något som begränsar friheten vid långresor. Jag vill inte stanna vid sunkiga Sillekrog men måste. Har heller ingen lust att stanna vid OK i Sundsvall i en halvtimme vid resan till Åre men måste. Man kan leva med det men det gör att långresorna blir mindre flexibla.
Om då MX kommer med än mer begränsad räckvidd så blir jag skeptisk.
Lucidor har i en annan tråd informerat om ökad förbrukning med 22".Mysman skrev:Tesla Model X P90DL consumption with 22" wheels:EricH skrev:Jag är mycket nyfiken på att höra de första rapporterna rörande förbrukningen från Model X ägare här när de första leveranserna har skett. Står i begrepp att lägga en beställning men om förbrukningen är märkbart högre än S så blir jag tveksam.
...
Om då MX kommer med än mer begränsad räckvidd så blir jag skeptisk.
Förutom Sillekrog. Den kan du absolut hoppa över om du kör fulladdad från Stockholm. Även om du nog får ta det lugnt om du har en 60.EricH skrev:Ta E4 söderut - du måste stanna vid varenda SC på vägen om du skall ta dig till Danmark och Europa så småningom. Det gör att din valfrihet är begränsad då du måste stanna även om det är världens sunkigaste vägkrog. Du kan liksom inte hoppa en och ta nästa.
Okej jag köper helt klart argumentet att man behöver stanna vid de flesta SuC som är utbyggda. Men det kommer ju fler. Antar att utbyggnaden kommer öka i högre takt ju närmare Model 3 vi kommer.EricH skrev:I grund och botten nej, Supercharger är så klart inte begränsande. Nuvarande utbyggnad i Sverige är dock precis det. Ta E4 söderut - du måste stanna vid varenda SC på vägen om du skall ta dig till Danmark och Europa så småningom. Det gör att din valfrihet är begränsad då du måste stanna även om det är världens sunkigaste vägkrog. Du kan liksom inte hoppa en och ta nästa.grenhall skrev:Upplever du det som begränsande? Jag upplever snarare supercharger-nätverket som oerhört befriande. Man kan köra igenom hela Europa i princip kostnadsfritt. Vi har till och med börjat fundera på bilsemester och den möjligheten skulle aldrig ens funnits i åtanke innan Tesla.EricH skrev:Jag är mycket nyfiken på att höra de första rapporterna rörande förbrukningen från Model X ägare här när de första leveranserna har skett. Står i begrepp att lägga en beställning men om förbrukningen är märkbart högre än S så blir jag tveksam.
Min S är drygt två år gammal och jag kan ärligt säga att räckviddsångesten inte försvunnit vid längre resor. Den enskilt största faktorn mot att köpa en Tesla är räckvidden. Superchargers är givetvis en mitigerande faktor men givet nuvarande utbyggnad så är det något som begränsar friheten vid långresor. Jag vill inte stanna vid sunkiga Sillekrog men måste. Har heller ingen lust att stanna vid OK i Sundsvall i en halvtimme vid resan till Åre men måste. Man kan leva med det men det gör att långresorna blir mindre flexibla.
Om då MX kommer med än mer begränsad räckvidd så blir jag skeptisk.
Hmmm... Model A... ???grenhall skrev:Angående ditt bilval så ska du nog avvakta om du tycker det är jobbigt med Model A räckvidd och SuC idag. X blir ju inte bättre direkt.
Jag var inne på att ett däck med mycket gummi i hög fart och med högt tryck kan svälla ut och därmed få en mindre kontaktyta. Det skulle göra att rullmotståndet skulle bli lägre och dessutom att utväxlingen ökade.mati skrev:Jag har också funderat på det. Och du har ju rätt. Ett hårt pumpat däck här lägre rullmotstånd än ett platt däck. Samtidigt får ju lågprofilsdäck inte vara så hårda att de blir okörbara. Det måste vara nån slags kompromiss skulle jag tro. Nu gissar jag vilt, men jag kan tänka mig att ett däck med samma upplevda hårdhet rullar lättare ju mer gummi (= mer luft) som finns i det.lator skrev:Samtidigt så rullar det ju lättare ju hårdare det är om det inte är så att ojämnheter bromsar det hårdare däcket mera...???
Jag kan inte säga att det är jobbigt och jag ångrar inte en sekund min Model S. Om X däremot kommer med märkbart sämre räckvidd så blir jag dock tveksam när det handlar om att lägga 1,5 mille.grenhall skrev:Okej jag köper helt klart argumentet att man behöver stanna vid de flesta SuC som är utbyggda. Men det kommer ju fler. Antar att utbyggnaden kommer öka i högre takt ju närmare Model 3 vi kommer.EricH skrev:I grund och botten nej, Supercharger är så klart inte begränsande. Nuvarande utbyggnad i Sverige är dock precis det. Ta E4 söderut - du måste stanna vid varenda SC på vägen om du skall ta dig till Danmark och Europa så småningom. Det gör att din valfrihet är begränsad då du måste stanna även om det är världens sunkigaste vägkrog. Du kan liksom inte hoppa en och ta nästa.grenhall skrev:Upplever du det som begränsande? Jag upplever snarare supercharger-nätverket som oerhört befriande. Man kan köra igenom hela Europa i princip kostnadsfritt. Vi har till och med börjat fundera på bilsemester och den möjligheten skulle aldrig ens funnits i åtanke innan Tesla.EricH skrev:Jag är mycket nyfiken på att höra de första rapporterna rörande förbrukningen från Model X ägare här när de första leveranserna har skett. Står i begrepp att lägga en beställning men om förbrukningen är märkbart högre än S så blir jag tveksam.
Min S är drygt två år gammal och jag kan ärligt säga att räckviddsångesten inte försvunnit vid längre resor. Den enskilt största faktorn mot att köpa en Tesla är räckvidden. Superchargers är givetvis en mitigerande faktor men givet nuvarande utbyggnad så är det något som begränsar friheten vid långresor. Jag vill inte stanna vid sunkiga Sillekrog men måste. Har heller ingen lust att stanna vid OK i Sundsvall i en halvtimme vid resan till Åre men måste. Man kan leva med det men det gör att långresorna blir mindre flexibla.
Om då MX kommer med än mer begränsad räckvidd så blir jag skeptisk.
Angående ditt bilval så ska du nog avvakta om du tycker det är jobbigt med Model A räckvidd och SuC idag. X blir ju inte bättre direkt.
Han menar såklart en Tesla S.lator skrev:Hmmm... Model A... ???grenhall skrev:Angående ditt bilval så ska du nog avvakta om du tycker det är jobbigt med Model A räckvidd och SuC idag. X blir ju inte bättre direkt.
danni skrev:Han menar såklart en Tesla S.lator skrev:Hmmm... Model A... ???grenhall skrev:Angående ditt bilval så ska du nog avvakta om du tycker det är jobbigt med Model A räckvidd och SuC idag. X blir ju inte bättre direkt.
Det låter ju mycket trevligt! Hur mycket trycker du i däcken och vilken typ av däck har du? Är det mycket småvägar eller ligger du också (som många andra) på motorvägarna i +30 fart?far1far2 skrev:Har nu kört 1000 mil på ett halvt år , med 19 tums, standardfälg. Förbrukningen ligger i snitt på 170! Har definitivt inte "gubbåkt"!
Håller givetvis med dig men funderar också på om bilarna i sig kan vara olika. Nu är min erfarenhet begränsad men jag har kört två olika S70D och tyckte nog att den ena drog lite mera under samma förutsättningar men det kan ju bero på en massa olika saker. Lägsta noteringen på en kortare sträcka blev 125 Wh/km i 86 km/h bakom en lastbil medan sträckan Östersund - Mora gav 158 Wh/km i snitt. Totalsnitt över ca 300 mil landade på 200 Wh/km +- 5.Leo skrev:Är "farten" som suger ut batteriet. Efter 150 mil i Norge med 60-80vägar och mycket upp och ner för berg hade vi snitt på 180.
Jag vet inte vad du pratar omlator skrev:Hoppas att skadorna på taket inte blev för omfattande...
Intressant observation: Om du redigerar bilder i ditt inlägg så står det inget om att inlägget är redigerat.danni skrev:Jag vet inte vad du pratar omlator skrev:Hoppas att skadorna på taket inte blev för omfattande...
Bilderna ligger på min Dropbox och forumposten bara pekar dit. Uppenbarligen kommer inte forumet veta om jag ändrar något i bilderna. Om msn lägger bilderna som attachments så funkar det säkert annorlunda.lator skrev:Intressant observation: Om du redigerar bilder i ditt inlägg så står det inget om att inlägget är redigerat.danni skrev:Jag vet inte vad du pratar omlator skrev:Hoppas att skadorna på taket inte blev för omfattande...