Sida 17 av 25
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 19:47
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:Tillkommer nån fjantavgift på 9000kr utöver bilens pris? Priset är alltså inte 650.200 utan 659.400?
Är det den där dokumentations & registreringsavgiften (samt leverans) ?
Återigen ett mycket märkligt sätt att gömma kostnaderna på bilen.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 19:57
av ironjack
Hur är det med autopiloten som ingår som standard, har den adaptiv eller konstantfarthållare? Går det att läsa nånstans på Teslas sidor (hittar inte...)?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 19:59
av Jeppe_E
ironjack skrev:Hur är det med autopiloten som ingår som standard, har den adaptiv eller konstantfarthållare? Går det att läsa nånstans på Teslas sidor (hittar inte...)?
Nej, autopiloten ingår inte som standard. 55k extra och då får du adaptiv. Väljer du inte autopiloten får du en dum konstantfarthållare.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:02
av Ghia64
Ohhh... Det blir samma pengar som man köpte sin första Model S för 2014.....
Kan man räkna med ett förmånsvärde på runt 3500:- Brutto för en P på 847000:-?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:06
av Johnalm
Frågan är hur förmånsvärdet slår mellan de olika "modellerna", där P har ett högre ingångspris men mindre tillvalskostnad.
Som SKV lagt upp sitt lotteri straffar det sig vanligtvis att välja till en massa extrautrustning...
Det blir nog en P med standardlack och allt annat på - sedan är det bara att hoppas på det bästa när det kommer till förmånsvärdet

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:08
av ironjack
Jeppe_E skrev:ironjack skrev:Hur är det med autopiloten som ingår som standard, har den adaptiv eller konstantfarthållare? Går det att läsa nånstans på Teslas sidor (hittar inte...)?
Nej, autopiloten ingår inte som standard. 55k extra och då får du adaptiv. Väljer du inte autopiloten får du en dum konstantfarthållare.
Säkert? Var finns fakta? Jag är tveksam till att betala 55k extra för det.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:09
av Ghia64
Baserade mitt antagande på en Model S för 840 000:-. Utan hänsyn till fördelningen av grundpris/tillval, då jag i min enfald räknade med att det var bruttokostnaden som beräknades oavsett hur den fördelningen såg ut.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:20
av Johnalm
Ghia64 skrev:Baserade mitt antagande på en Model S för 840 000:-. Utan hänsyn till fördelningen av grundpris/tillval, då jag i min enfald räknade med att det var bruttokostnaden som beräknades oavsett hur den fördelningen såg ut.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
Knappa in vald bilmodell (Model S) och på sista sidan ser du då (under "visa detaljerad beräkning") att tillvalen läggs på "sista raden" innan beräkning av förmånsvärde sker...
Med andra ord riktigt dyrt med tillval förmånsvärdesmässigt.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:29
av Ghia64
Johnalm skrev:Ghia64 skrev:Baserade mitt antagande på en Model S för 840 000:-. Utan hänsyn till fördelningen av grundpris/tillval, då jag i min enfald räknade med att det var bruttokostnaden som beräknades oavsett hur den fördelningen såg ut.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
Knappa in vald bilmodell (Model S) och på sista sidan ser du då (under "visa detaljerad beräkning") att tillvalen läggs på "sista raden" innan beräkning av förmånsvärde sker...
Med andra ord riktigt dyrt med tillval förmånsvärdesmässigt.
Men det är ju summan över 7.5 basbelopp som ökar, därmed högre förmånsvärde eller? Avdraget som görs är ju på "likvärdig ICE", menar du att den summan påverkas av en högre grundkostnad?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:30
av Johnalm
Kikade runt på SKV:s hemsida och hittade ett dokument där det (tillverknings)år för år listades hur mycket olika elbilar räknades ned med i kronor.
En Model S P100DL till exempel (tillverkad 2017 eller 2018):
17TE006 Tesla S P100DL, med avdrag 719 000 = 799 700 kr.
Det är ju faktiskt en riktigt bra nedsättning som visar sig på förmånsvärdet!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:31
av Johnalm
Ghia64 skrev:Johnalm skrev:Ghia64 skrev:Baserade mitt antagande på en Model S för 840 000:-. Utan hänsyn till fördelningen av grundpris/tillval, då jag i min enfald räknade med att det var bruttokostnaden som beräknades oavsett hur den fördelningen såg ut.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
Knappa in vald bilmodell (Model S) och på sista sidan ser du då (under "visa detaljerad beräkning") att tillvalen läggs på "sista raden" innan beräkning av förmånsvärde sker...
Med andra ord riktigt dyrt med tillval förmånsvärdesmässigt.
Men det är ju summan över 7.5 basbelopp som ökar, därmed högre förmånsvärde eller? Avdraget som görs är ju på "likvärdig ICE", menar du att den summan påverkas av en högre grundkostnad?
Både och, det jämförbara värdet ger ett lägre "nybilspris", men tillvalen hamnar ovanpå detta. Glasklart känner jag själv nu samtidigt som jag skrev det

Så här menar jag (urklipp från SKVs förmånsvärdesberäkning):
Grunduppgifter för vald bil
Bilmärke
Tesla
Tillverkningsår
2018
Modell/variant
Model S P100DL, miljöbil
Nybilpris
1 551 350
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
1 551 350
Justering
-725 300
Extrautrustning
66 100
Summa
892 150
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:35
av Liibo
Vad tycker ni om den vita inredningen. Vad väljer ni?
Samt om någon vet om det är svårt att hålla rent ?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:38
av Jeppe_E
ironjack skrev:Jeppe_E skrev:ironjack skrev:Hur är det med autopiloten som ingår som standard, har den adaptiv eller konstantfarthållare? Går det att läsa nånstans på Teslas sidor (hittar inte...)?
Nej, autopiloten ingår inte som standard. 55k extra och då får du adaptiv. Väljer du inte autopiloten får du en dum konstantfarthållare.
Säkert? Var finns fakta? Jag är tveksam till att betala 55k extra för det.
Nej, det är inte säkert, det var bara något jag hittade på...
Man får dock nödbromsen även utan autopiloten. Men vill du ha TACC (Ja, Tesla kallar den för det) så behöver du casha upp 55000 för det paketet som den ingår i.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 20:38
av zyax
Liibo skrev:Vad tycker ni om den vita inredningen. Vad väljer ni?
Samt om någon vet om det är svårt att hålla rent ?
Vitt kommer det inte att bli, det är snyggt och jag åker gärna någon annans bil i vit interiör.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 21:05
av Gas P Dahl
Liibo skrev:Vad tycker ni om den vita inredningen. Vad väljer ni?
Samt om någon vet om det är svårt att hålla rent ?
Fegar och tog en svart inredning, vit är dock snyggast...
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 21:12
av bullen
Kunde man välja vit? Det hittade inte jag
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 21:18
av gellerstam
bullen skrev:Kunde man välja vit? Det hittade inte jag
Slut i första batchen?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 21:20
av Crappy
Sablar så rörigt.
Vad får man och vad får man inte med LR vs P? Med de olika tillvalen? Med AP?
Adaptivfarthållare?
Krocksäkerjet?
Ljudsystem?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 21:23
av LarsL
gellerstam skrev:bullen skrev:Kunde man välja vit? Det hittade inte jag
Slut i första batchen?
Ja, bilarna i Februari batchen kan säkert redan vara producerade eller åtminstone planerade
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 22:05
av Jeppe_E
Crappy skrev:Sablar så rörigt.
Vad får man och vad får man inte med LR vs P? Med de olika tillvalen? Med AP?
Adaptivfarthållare?
Krocksäkerjet?
Ljudsystem?
Inte alls rörigt. LR vs P har ingenting att göra med utrustningen. Ja förutom de självklara:
20" hjul
Sänkt fjädring
Performance bromsar
Sportpedaler
Spoiler
Track mode
AP innehåller Adaptivfarthållare
Ingen AP innehåller konstantfarthållare med nödbroms
Båda varianterna levereras med Premiuminteriör (som jag förstått det), där det ingår lite bättre ljudsystem.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 22:30
av Albin
Hur är det med 6 mån gratis supercharging vid referral?
”offering six months of free unlimited Supercharging to everyone that purchases a Model 3 through a current owner’s referral code”
https://insideevs.com/tesla-model-3-ref ... rcharging/
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 22:34
av krivik
Jeppe_E skrev:Henrik Torphammar skrev:Tillkommer nån fjantavgift på 9000kr utöver bilens pris? Priset är alltså inte 650.200 utan 659.400?
Är det den där dokumentations & registreringsavgiften (samt leverans) ?
Återigen ett mycket märkligt sätt att gömma kostnaderna på bilen.
Det här känns väldigt mycket Tesla. Slira på sanningen. Himla trist beteende.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 22:37
av Herr X
zyax skrev:Liibo skrev:Vad tycker ni om den vita inredningen. Vad väljer ni?
Samt om någon vet om det är svårt att hålla rent ?
Vitt kommer det inte att bli, det är snyggt och jag åker gärna någon annans bil i vit interiör.
Jag köpte min Model X med vit inredning i mitten av 2016 och har kört runt i Europa med tre småbarn. Kan rapportera att interiören håller sig helt vit och fin överallt förutom på förarsätet där den färgats något av mina blå jeans.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 22:42
av Liibo
Stort tack för infon!
Har du impregnerat dina säten något?
Som jag tolkat det så har teslas säten blivit bättre med åren så det inte fastnar lika mycket smuts

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 22:50
av Herr X
Liibo skrev:Stort tack för infon!
Har du impregnerat dina säten något?
Som jag tolkat det så har teslas säten blivit bättre med åren så det inte fastnar lika mycket smuts

Har inte gjort någonting med sätena. De är hela och fina. Jag köpte vit interiör precis när den kom, dvs. den första varianten av dessa säten och de har hållit sig helt fina. Jag skulle köpt vit interiör igen och kommer absolut köpa vit interiör till vår M3 när vi väl bestämmer oss för att konfigurera den. Bilen blir ljus och fin och det ser väldigt snyggt ut.
Men det är klart - om man är en slarver och låter barnen sitta och sparka hårt på den vita instrumentpanelen med leriga skor fulla med grus så skulle jag nog inte valt vit interiör. Då skulle jag istället köpt en Volvo 240 från 1986.