Sida 17 av 64

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 10:52
av Jeppe_E
vigge50 skrev:
Mars siffror inne

Model S: 72
Model X: 29
Model 3: 1005

Totalt
2111 elbilar
2318 PHEV
Attans, trodde faktiskt Tesla skulle hinna få ut lite fler. Hade gissat på en 4:e plats. Nu är det förstås intressant att se vart april hamnar. Förmodligen ganska högt, eftersom leveranserna fortfarande släpar och sen uppnås någon form av stabilitet i maj-juni.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 11:06
av Zalman3
Volvo XC60 sålde 929 bilar i februari.
Tesla 3 sålde 1005 bilar i mars.

Fantastiskt att Tesla 3 ligger i nivå med storsäljaren från Volvo!

I Norge har 6.135 Tesla 3 sålts i år!
"Top this year: Tesla Model 3 with: 6135 cars"
https://elbilstatistikk.no/


EDIT:
Den populäraste bilmodellen i mars var Volvo S/V60 med 2.031 bilar följt av Volvo S/V90 med 1.162 och Volvo XC60 med 1.035.

EDIT2:
Volvo i fritt fall i försäljningen i år.

"Volvo Cars hör till förlorarna på den svenska nybilsmarknaden. Hittills i år har nyregistreringarna rasat med 31 procent och marknadsandelen backat med fyra procentenheter till 19."
"För stora 90-serien blev det närmst fritt fall i mars – minus 67 procent och en halverad marknadsandel för den modellen till fem procent."
https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-f ... d-model-3/

Fem i Topp hittills i år
1) Volvo 60-serien + 16 procent
2) Volvo 90-serien - 56 procent
3) VW Golf -19 procent
4) Volvo XC60 - 29 procent.
5) VW Tiguan - 5 procent.

10 i topp i försäljning i mars.
1. Volvo S/V60 2 031
2. Volvo S/V90 1 162
3. Volvo XC60 1 035
4. Volkswagen Golf 1 026
5. Tesla Model 3 1 005
6. Volkswagen Tiguan 805
7. Kia Niro 713
8. Mitsubishi Outlander 675
9. Volkswagen Passat 614
10. Mercedes E-klass 576

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 12:13
av bylund
När klipper Bil Sweden (sic!) för ”mars”? Jag har för mig att de skarvar lite för att få ut sitt pressmeddelande den första i varje månad.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 15:25
av Alfred
Rätt otrolig månad i Norge. 58,4% nollutsläppsbilar. (10728 elbilar och 4 vätgasbilar.)

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-mars-2019-1

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 15:48
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Volvo XC60 sålde 929 bilar i februari.
Tesla 3 sålde 1005 bilar i mars.

Fantastiskt att Tesla 3 ligger i nivå med storsäljaren från Volvo!
Fniss... Din ensidiga rapportering slår ibland nya rekord.

1. Du jämför en kort månad med en längre
2. Du jämför en försäljningspeak med ett konstant flöde

Siffrorna för Mars:

10 i topp i försäljning i mars.
1. Volvo S/V60 2 031
2. Volvo S/V90 1 162
3. Volvo XC60 1 035
4. Volkswagen Golf 1 026
5. Tesla Model 3 1 005
6. Volkswagen Tiguan 805
7. Kia Niro 713
8. Mitsubishi Outlander 675
9. Volkswagen Passat 614
10. Mercedes E-klass 576

Så 1035 XC60 och inte 1005. Man behöver inte förvanska data för att framhålla hur bra Model 3 säljer. Det klarar den alldeles utmärkt på egen hand. Det är fantastiskt bra siffror, men som sagt, ett uppdämnt behov och en engångsföretelse. Det som är intressant nu, är ju att se hur trenden för Model 3 blir när försäljningen stabiliserar sig. Hur många fler bilar än MS och MX kommer vi att se? EN hel del tro ju på ökad merförsäljning när bilarna kommer ut på vägen. Det är ju faktiskt först till sommaren som vi kan dra slutsatser. Inte på en datapunkt.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 15:50
av Jeppe_E
bylund skrev:
När klipper Bil Sweden (sic!) för ”mars”? Jag har för mig att de skarvar lite för att få ut sitt pressmeddelande den första i varje månad.
I så fall gäller det ju för samtliga bilmodeller. Inte specifikt Tesla och i så fall så förvanskas inte datan (om nu inte någon missar/glömmer att rapportera in registreringen)

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 17:12
av bylund
Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
När klipper Bil Sweden (sic!) för ”mars”? Jag har för mig att de skarvar lite för att få ut sitt pressmeddelande den första i varje månad.
I så fall gäller det ju för samtliga bilmodeller. Inte specifikt Tesla och i så fall så förvanskas inte datan (om nu inte någon missar/glömmer att rapportera in registreringen)
Inte över tid. Men min poäng är att det nog var fler Model 3 i den vedertagna definitionen av mars än vad som står i tabellen, eftersom det bara var en handfull som levererades i slutet på februari.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 17:15
av Alfa
Jag klurar på en grej: Som biltillverkare, vill man helst sälja 1000 bilar till ett värde av 600 000 kr/bil eller 2000 bilar till ett värde av 200 000 kr/bil? Dvs vill man göra affärer för 600 Mkr eller 400 Mkr under en månad?

Personligen skulle jag välja att sälja för den högre summan, även om det är ett mindre antal bilar. Tio Rolls-Royce är mer än elva Nissan Micra.

Räknar man om volymerna med bilarnas snittpris så blir Model 3 tvåa i listan. Enbart V60 säljer för ett högre belopp, och det är marginellt. Det är inte osannolikt att Model 3 går om även V60 i försäljningsvärde under april. Coolt!

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 17:21
av taliz
Alfa skrev:
Jag klurar på en grej: Som biltillverkare, vill man helst sälja 1000 bilar till ett värde av 600 000 kr/bil eller 2000 bilar till ett värde av 200 000 kr/bil? Dvs vill man göra affärer för 600 Mkr eller 400 Mkr under en månad?

Personligen skulle jag välja att sälja för den högre summan, även om det är ett mindre antal bilar. Tio Rolls-Royce är mer än elva Nissan Micra.

Räknar man om volymerna med bilarnas snittpris så blir Model 3 tvåa i listan. Enbart V60 säljer för ett högre belopp, och det är marginellt. Det är inte osannolikt att Model 3 går om även V60 i försäljningsvärde under april. Coolt!
Precis det som skedde i USA. Model 3 sålde färre bilar än konkurrenterna, men ASP var mkt högre och räknat i totalt försäljningspris så var Model 3 överlägsen etta.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 17:35
av Jeppe_E
Alfa skrev:
Jag klurar på en grej: Som biltillverkare, vill man helst sälja 1000 bilar till ett värde av 600 000 kr/bil eller 2000 bilar till ett värde av 200 000 kr/bil? Dvs vill man göra affärer för 600 Mkr eller 400 Mkr under en månad?

Personligen skulle jag välja att sälja för den högre summan, även om det är ett mindre antal bilar. Tio Rolls-Royce är mer än elva Nissan Micra.

Räknar man om volymerna med bilarnas snittpris så blir Model 3 tvåa i listan. Enbart V60 säljer för ett högre belopp, och det är marginellt. Det är inte osannolikt att Model 3 går om även V60 i försäljningsvärde under april. Coolt!

Ja, eller så kan man sälja 10 Koenigsegg för 20 miljoner stycket... Värdet säger mycket lite om ingenting. Marknadsandelar är det som räknas.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 18:02
av bjelkeman
Jeppe_E skrev:
Ja, eller så kan man sälja 10 Koenigsegg för 20 miljoner stycket... Värdet säger mycket lite om ingenting. Marknadsandelar är det som räknas.
Marknadsandelar i all ära, men vad man tjänar på sin marknadsandel är något man skall titta på också.
Exempel: jämför Android marknadsandel med iOS och sedan vem som tjänar vad. Nu är telefonmarknaden i ett annat läge än bilmarknaden, det är mer som 2008-2009 i telefonmarknaden (och det är fler saker som skiljer dem åt som har betydelse) men det är en illustration av vad jag menar.

Bild

Bild

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 18:28
av taliz
bjelkeman skrev:
Jeppe_E skrev:
Ja, eller så kan man sälja 10 Koenigsegg för 20 miljoner stycket... Värdet säger mycket lite om ingenting. Marknadsandelar är det som räknas.
Marknadsandelar i all ära, men vad man tjänar på sin marknadsandel är något man skall titta på också.
Exempel: jämför Android marknadsandel med iOS och sedan vem som tjänar vad. Nu är telefonmarknaden i ett annat läge än bilmarknaden, det är mer som 2008-2009 i telefonmarknaden (och det är fler saker som skiljer dem åt som har betydelse) men det är en illustration av vad jag menar.

Bild

Bild
Allt handlar ju om vad man har för mål.
Apple är ett bra exempel, de skulle ju kunna ta betyyyyydligt större marknadsandel om de släppte billigare iPhones.
Men de vill samtidigt vara premium och upprätthålla rejäla marginaler.
Så det blir en balansgång.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 22:46
av Gustafsson
Alfred skrev:
Rätt otrolig månad i Norge. 58,4% nollutsläppsbilar. (10728 elbilar och 4 vätgasbilar.)

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-mars-2019-1
Inte kul att vara BMW-säljare kan man tro...

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 22:55
av Jeppe_E
Gustafsson skrev:
Alfred skrev:
Rätt otrolig månad i Norge. 58,4% nollutsläppsbilar. (10728 elbilar och 4 vätgasbilar.)

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-mars-2019-1
Inte kul att vara BMW-säljare kan man tro...
Du refererar till att de bara sålde 1165 bilar i mars, jämfört med de 1090 bilar de sålde i mars 2018, eller?

Inget snack om att elbilar är väldigt förmånligt att köpa (ett tag till) i Norge. Men det är ju uppenbarligen inte BMW-köpare, som köper Tesla :)

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 23:11
av Xmag
Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Alfred skrev:
Rätt otrolig månad i Norge. 58,4% nollutsläppsbilar. (10728 elbilar och 4 vätgasbilar.)

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-mars-2019-1
Inte kul att vara BMW-säljare kan man tro...
Du refererar till att de bara sålde 1165 bilar i mars, jämfört med de 1090 bilar de sålde i mars 2018, eller?

Inget snack om att elbilar är väldigt förmånligt att köpa (ett tag till) i Norge. Men det är ju uppenbarligen inte BMW-köpare, som köper Tesla :)
Den stora majoriteten av sålda BMW är ju I3, och den har ökat bra sen 2018. Däremot är det nog inte så roligt att sälja fossil BMW.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 23:17
av Jeppe_E
Xmag skrev:
Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Alfred skrev:
Rätt otrolig månad i Norge. 58,4% nollutsläppsbilar. (10728 elbilar och 4 vätgasbilar.)

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-mars-2019-1
Inte kul att vara BMW-säljare kan man tro...
Du refererar till att de bara sålde 1165 bilar i mars, jämfört med de 1090 bilar de sålde i mars 2018, eller?

Inget snack om att elbilar är väldigt förmånligt att köpa (ett tag till) i Norge. Men det är ju uppenbarligen inte BMW-köpare, som köper Tesla :)
Den stora majoriteten av sålda BMW är ju I3, och den har ökat bra sen 2018. Däremot är det nog inte så roligt att sälja fossil BMW.
Jag la ingen vikt vid vilken typ av BMW som säljs, utan mer en reflektion över påståendet att det inte skulle vara så kul att vara BMW-försäljare :)

Nu är det ju som sagt så att Norge har väldigt förmånliga argument att köpa en elbil. Så rent generellt så är det nog inte så kul att sälja fossilbilar i Norge öht. Så är det inte i Sverige.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 apr 2019 23:52
av Gustafsson
Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Alfred skrev:
Rätt otrolig månad i Norge. 58,4% nollutsläppsbilar. (10728 elbilar och 4 vätgasbilar.)

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-mars-2019-1
Inte kul att vara BMW-säljare kan man tro...
Du refererar till att de bara sålde 1165 bilar i mars, jämfört med de 1090 bilar de sålde i mars 2018, eller?

Inget snack om att elbilar är väldigt förmånligt att köpa (ett tag till) i Norge. Men det är ju uppenbarligen inte BMW-köpare, som köper Tesla :)
OK Det är väl kul att sälja I3 också kan jag tro, men när jag skrev detta tänkte jag underförstått främst på de fossildrivna bilarna. Det är ju många märken som måste känna av elbilstrycket ordentligt nu, och inte bara i Norge. Minskad försäljning måste tära väldigt hårt på vinsterna i fossilindustrin där marginalförsäljning står för mycket av vinsten. Att modell 3 säljer nästan lika bra som en Volvo måste ge lite kalla kårar i branschen.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 02 apr 2019 00:49
av Jeppe_E
Gustafsson skrev:
Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Alfred skrev:
Rätt otrolig månad i Norge. 58,4% nollutsläppsbilar. (10728 elbilar och 4 vätgasbilar.)

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-mars-2019-1
Inte kul att vara BMW-säljare kan man tro...
Du refererar till att de bara sålde 1165 bilar i mars, jämfört med de 1090 bilar de sålde i mars 2018, eller?

Inget snack om att elbilar är väldigt förmånligt att köpa (ett tag till) i Norge. Men det är ju uppenbarligen inte BMW-köpare, som köper Tesla :)
OK Det är väl kul att sälja I3 också kan jag tro, men när jag skrev detta tänkte jag underförstått främst på de fossildrivna bilarna. Det är ju många märken som måste känna av elbilstrycket ordentligt nu, och inte bara i Norge. Minskad försäljning måste tära väldigt hårt på vinsterna i fossilindustrin där marginalförsäljning står för mycket av vinsten. Att modell 3 säljer nästan lika bra som en Volvo måste ge lite kalla kårar i branschen.

Återigen, vill inte vara en surskalle. Mer hur man väljer att tolka och presentera statistiken.

Det är en ordervolym på 2-3 månader som levererats i komprimerad form. Att jämföra de 1005 bilarna med Volvo S/V90's 1162, eller Volvo S/V60's 2031 bilar är lite misshandel av statistik.
Tittar vi 1 år rullande, så har S/V90 sålt 22000 bilar, alltså ett snitt på 1833 bilar/mån. S/V60 har sålt 1370 bilar per mån.
Tittar vi då på mars siffror för dessa bilar, så ger det betydligt färre S/V90 i mars (1162), men betydligt fler S/V60 (2031) än snittet.

Tittar vi då rent statistiskt på de 1005 Model 3 bilarna så är jag ganska övertygad om att försäljningen kommer att vara lägre i april, ytterligare lägre i maj, för att sedan stabiliseras i juni. Det är först när vi har flera datapunkter som vi kan dra några slutsatser av det. Den lite elaka konstaterar snabbt att Volvo sålt dubbelt så många S/V60 som Tesla gjort av Model 3 (nya S60:an?). Den lite gladare konstaterar att Tesla lyckats att få ut väldigt många bilar på marknaden genom de 3 SC som finns i Sverige. Men som sagt, det handlar ju om kontinuitet.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 02 apr 2019 01:15
av Gustafsson
Visst har du en poäng. Jag tror också att det finns ett uppdämt köpbehov som nu snabbt fylls med nya bilar och att försäljningen minskar efter hand. Det blir intressant att följa försäljningen framöver. Sen så kommer SR och så småningom m Y, troligen boostar ju de försäljningen kraftigt också. Även en uppdaterad MS tror jag skulle kunna sälja bra. Så jag tror ändå att Tesla kommit för att stanna, då på andra märkens bekostnad.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 09 apr 2019 19:45
av vigge50
Den samlade batterikapaciteten i laddbara bilar i Sverige gick från 1354 MWh i slutet av februari till 1698 MWh i slutet av mars.

https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 09 apr 2019 19:56
av taliz
Det finns ju en anledning till att Tesla inte ens öppnat för orders av något annat än LR AWD och Performance än.
Anledningen stavas efterfrågan.
I Kina fick dom ju snabbt lansera LR RWD för att efterfrågan var för låg.
Att skatteverket fick förhandsuppgifter även för just LR RWD, så den fick förmånsvärde etc, tyder ju på att de planerat samma grej här.
Att den fortfarande, 4 månader senare, inte är tillgänglig bör ju betyda att efterfrågan fortsatt är tillräckligt stark.
Skulle dock inte bli förvånad alls om den dyker upp inom någon månad.
Sen i höst kommer ju SR+ som lär blir rejält tryck på från alla tjänstebilister, men även en hel del privatpersoner.

Att tro att försäljningen av Model 3 i Sverige kommer dö ut ger jag alltså inte mycket för.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2019 10:02
av HerrNilsson
Skärmavbild 2019-06-03 kl. 10.01.17.png
Uppgången för laddbara bilar fortsätter i maj. Antal nyregistreringar av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent. Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, vars registreringar var fyra gånger fler i maj i år jämfört med maj förra året, även om det är en uppgång från låga nivåer. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna uppgick till 8,7 procent jämfört med 5,2 procent i maj förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 11,5 procent mot 6,3 procent motsvarande period förra året. Sverige håller sig väl framme i ett internationellt perspektiv när det gäller introduktionen av laddbara bilar. Under det första kvartalet i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2019 10:25
av dd88
Så från 1005 Model 3 i Mars och 446 i April, till 198 i Maj.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2019 10:28
av Zalman3
Carinfo säger att 1875 Tesla 3 har registrerats.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2019 11:12
av helix
dd88 skrev:
Så från 1005 Model 3 i Mars och 446 i April, till 198 i Maj.
Det är väl helt vad man kan förvänta sig och som det alltid ser ut med Tesla med anledning av logistiken. Fabriken i Fremont producerar bilar för EU första månaden varje kvartal och levererar bulken till kund sista månaden i varje kvartal. Månad 1+2 varje kvartal är alltid låga leveranssiffror då de flesta bilar är "in transit". Därför det blir så galet att tita på statistik månad för månad när det gäller Tesla.

Skulle inte förvåna mig om juni slår mars med råge. Kommer garanterat bli mer än 1000 Model 3 levererade i mars i Sverige. Gissar på snarare 1500 :)