Sida 17 av 19

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 apr 2017 16:43
av Lophornis
rmokvist skrev:
Inga levererade i år än? Eller hur ser det ut för er där ute som varit lite snabbare än mig? Någon som tryckt på beställknappen och fått något ungefärligt datum på leverans (eller redan fått)? Är sugen men har bara provsuttit hybriden och min handlare meddelade igår att först den 10e maj ska han få hem en bil att provköra med och då är den bara lånad från Jönköping och stannar bara en vecka så blir ett par timmar per kund sa han...

Det som stör mig är priset, hade velat komma ner i 300,000 efter miljöbilspremien men kan väl drömma om det eftersom premium eco och metallic lack gör att ja ligger på 356,300 efter premien. Vad har ni andra kunnat pruta ner era bilar till så man vet vad man kan förvänta sig?
Beställde för någon månad sedan. Skulle fått lev juni/juli men det är framflyttad till efter sommaren eller i höst. Jag kommer om lev sker i september/oktober kräva att få 2018 modellen. De brukar byta modell i oktober sa min säljare. Stämmer ryktena så ska det i mera batterier i 18 år modell. Man vet aldrig.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 apr 2017 17:32
av HelectriC
beef skrev:
mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
Vaaa? :o finns det ingen app? Det har ju t.o.m. fossilerna nu för tiden. Konstigt!

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 apr 2017 19:03
av Mickep
inte?

https://play.google.com/store/apps/deta ... m.bluelink

https://itunes.apple.com/us/app/myhyund ... 14610?mt=8

tycker ioniq är väldigt intressant! dock skulle jag vilja ha lite mer batteri för det pris de säljer den för. (synd om man får folk att avstå för att det kanske kommer något bättre runt hörnet)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 apr 2017 20:46
av kler
Jag provkörde ionic för några månader sen, och en dealbreaker för mig var det minimala, nästa obefintliga bagageutrymmet.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 apr 2017 20:51
av apkungen
kler skrev:
Jag provkörde ionic för några månader sen, och en dealbreaker för mig var det minimala, nästa obefintliga bagageutrymmet.
Skulle absolut inte säga obefintligt. Har vi provkört samma bil? Det är det näst bästa bagaget efter Tesla av alla elbilar jag har testat iaf och jag har testat många elbilar :p

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 apr 2017 21:05
av Mickep
bagageutrymmet är 550L. det är ung 100L mer än normalbilen.
det alltså i storlekklassen i övrehalvan för de flesta halvkombis. (mer än volvos bilar ex v60) volvos största kombi v90 har 560L.
fast det beror givetvis vilken referenspunkt man har. min första bil fick in alla hjul i bagageutrymmet. den nuvarande knappt 2 st. så jag hoppas att utveckling går bakåt så man åter slipper få vinterdäcken skräpandes i baksätet.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 apr 2017 21:10
av kler
Hmm... var iofs sjukt okunnig säljare och jag grävde inte i bagaget själv. Men en barnvagn skulle inte gått in, vad jag kunde se. Kanske läge att göra en riktig provkörning. Eller fortsätta vänta på M3.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 apr 2017 21:21
av Mickep
vet inte, men här är en som provpackat ioniq med en barnvagn.

http://elbil.forum24.se/elbil-about7029.html

att vänta på m3 beror på hur länge man vill vänta.
om det går att hitta ett bra leasingavtal 2-3 år så kan det vara ett alternativ(är fortfarade osäker på hur bra elbilar håller sitt värde)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 20 apr 2017 06:02
av Bjelke
HelectriC skrev:
beef skrev:
mati skrev:
360400kr exkl miljöbilspremie för premium eco med metalliclack. Jag tyckte ändå att det var lite för mycket och valde att avstå. Hade den bara haft ett större batteri och lite mindre lull-lull hade jag inte tvekat.
Ingen app, dealbreaker!
Vaaa? :o finns det ingen app? Det har ju t.o.m. fossilerna nu för tiden. Konstigt!
Senast i förrgår bröts laddningen för mig här på jobbet, utan app hade jag setat i klistret sas...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 25 apr 2017 21:09
av vigge50
Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000? :)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 25 apr 2017 21:46
av LarsL
vigge50 skrev:
Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000? :)
Bra, men kan de leverera?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 25 apr 2017 21:46
av Tars
vigge50 skrev:
Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000? :)
Hade de inte problem att leverera elbilsvarianten?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 25 apr 2017 21:47
av EnTraktor
vigge50 skrev:
Tydligen så har Hyundai valt att sänka priset med 40 000 kr så nu kostar Ioniq från 331 900 kr innan supermiljöbilspremien. Var det någon som ville ha elbil under 300 000? :)
Källa.?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 25 apr 2017 21:59
av vigge50
Frågade även Recharge efter denna artikeln och de sa att de hade fått infon via mail från Hyundias pr-chef.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... per-krona/

Dock så när jag läste kommentarer nu på Hyundias facebooksida så kom leveransproblemen upp, en som beställde en för en månad sedan med leverans maj-juni har fått leveransen framflyttade till augusti-november. Hyundai svarar att dels är efterfrågan större än vad de någonsin kunnat tänka sig men även att fabriken där den tillverkas drabbades av en jordbävning i höstas vilket ledde till översvämning.

Det känns väldigt konstigt att de sänker priset på en bil som de inte kan leverera, är det för att kompensera kunderna för den långa leveranstiden, för att bilen är betydligt billigare att producera än de trodde och inte vill ta för mycket betalt eller något annat?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 25 apr 2017 22:34
av LarsL
Eftersom de kan sälja fler än de kunde föreställa sig så kan de sänka priset. Det finns ju flera bilar att dela (utvecklings) kostnaderna med.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 25 apr 2017 22:43
av Mickep
hmm tror ni fortfarande man kan pruta 7% även när de sänkt priset?
Kanske blir dags att åter fundera på att provköra.
men då måste jag sedan köpa villa, köpa laddstation. hmm blir dyrt detta...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 25 apr 2017 23:23
av Jerker
Intressant... kanske priskriget är igång nu...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 26 apr 2017 06:13
av Bjelke
Mickep skrev:
...
men då måste jag sedan köpa villa, köpa laddstation. hmm blir dyrt detta...
:lol: Jobbigt läge alltså ;)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 26 apr 2017 06:39
av mati
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
...
men då måste jag sedan köpa villa, köpa laddstation. hmm blir dyrt detta...
:lol: Jobbigt läge alltså ;)
Sånt händer. Det är bara acceptera. Jag var en gång tvungen att renovera hela köket efter att jag hade köpt en gjutjärnsgryta som inte matchade inredningen färgmässigt. Jobbigt. ;)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 26 apr 2017 07:47
av LarsL
Det gäller ju också att sälja nu innan de andra bilarna kommer...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 26 apr 2017 11:29
av vigge50
Tydligen var Hyundais PR-chef lite snabb på tangenterna, priset har inte sänkts utan är fortfarande 371 900 kr.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 26 apr 2017 12:01
av Bjelke
vigge50 skrev:
Tydligen var Hyundais PR-chef lite snabb på tangenterna, priset har inte sänkts utan är fortfarande 371 900 kr.
Men vafan! Det är ju som att annonsera ut godisregn på en marknad och sedan när ungarna står där i hundratal så läggar man till att det kostar en tia att vara med ju... ;) :D ... nästan...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 26 apr 2017 14:46
av Limbster
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Tydligen var Hyundais PR-chef lite snabb på tangenterna, priset har inte sänkts utan är fortfarande 371 900 kr.
Men vafan! Det är ju som att annonsera ut godisregn på en marknad och sedan när ungarna står där i hundratal så läggar man till att det kostar en tia att vara med ju... ;) :D ... nästan...
Hahaha, en viss miss kan man lugnt säga. Man kan ju starkt misstänka att det är en prissänkning som kommer lagom till lansering av M3 och eller Nissan gen2.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 29 apr 2017 21:27
av apkungen
Ett till imponerande test. Runt 26 mils räckvidd i stad och under 70km/h landsväg trots regn och halvkallt ute:

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 27 maj 2017 13:00
av story
Fick en offert från en säljare hos Hyundai i veckan. Skulle lämna 27' i rabatt på PremiumPlusEco med metalliclack.
När vi började snacka privatleasing var helt plötsligt rabatten helt bortblåst och jag hamnade på en månadskostnad på 5136 kr/mån (=listpris), en kostnad jag hade räknat med skulle bli ca 4500 kr/mån. Är det här vanligt? Hur har ni andra löst finansieringen?

(I offerten stod dessutom 8-10 månaders leveranstid, så leverans tidigast i januari om jag beställer nu!)