Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 19 jan 2018 18:47
Lika kul varje gång de förklarar att bilen saktar ner när man lättar på gasen.
Finns en anledning.Henrik Torphammar skrev:
Lika kul varje gång de förklarar att bilen saktar ner när man lättar på gasen.
Det är samma system bortsett från färgen i appen.Zalman3 skrev:Kör man nya NISSANCONNECT nu i Sverige?
Är den bättre än Carwings?
https://24simulator.com/nissanconnect/n ... frame=true
Varsågod.flaco skrev:Är det någon som möjligtvis har en kopia av pdf-prislistan för Nissan Leaf 2.zero, alltså den som specificerade utrustningen, mm?
Jag lyckas inte hitta den på Nissans hemsida ... jag beställde en sån och tycker att det är bra att ha en sån spec som referens den dagen man säljer den.
Tack!!Cargo skrev:
Varsågod.
Man måste räkna med vikten av batteriet kommer att öka, och de gör att effektiviteten går ned.(en av poängerna med ioniqen, det negativa enligt mig är att den släpper och skriker vid hastiga svängningar ) gör man det (räknar på totalvikten och kWh / km) tror jag att man kommer få mer likvärdiga och jämförbara värden. Lg chem sägs komma med en ny batterityp som skall in i de nya bilarna.apkungen skrev:Nu har leaf 2 fått riktiga epa siffror på räckvidd och effektivitet, och jag är besviken. 151 miles räckvidd och 100 MPGe i energianvändning. Läs mer här:
https://insideevs.com/breaking-2018-nis ... ge-rating/
Leaf har klart bättre räckvidd än (min ständiga referensbil) ioniq i nedc cykeln, 378km mot 280km men i epa cykeln så är det mer jämnt 242km mot 200km. Detta betyder i praktiken att leaf inte kommer att komma så mycket längre än ioniq på motorväg trots sitt 12kwh större batteri.
Nya leaf är alltså lika effektiv som gamla leaf vilken lätt går upp emot 250wh/km på motorvägen om man drar på snabbt eller om det är dåligt väder. Det betyder att nya leaf kommer (om den nu har 40 kwh tillgänglig) att komma 16 mil på motorvägen vid lite sämre förhållanden. Zoe 40kwh är effektivare och kommer 18-19mil.
De var däremot utrustade med 60 kWh batteri och endast mjukvarubegränsade.12man skrev:Den slår marginellt en 40 kwh Tesla S
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 7&id=33368
+1joel80 skrev:Vikten har väl ändå inte så stor betydelse när man väl är uppe i fart.
Då är det mest luft och rullmotstånd som avgör, och det verkar ju Hyundai ha traffat rätt bra med Ioniqen.
10-15kwh extra i den och den är en klar kandidat till min kommande elbil.
Att "nya" Leaf inte drar mindre än "originalet" kommer inte som någon överraskning för mig. Sen så har man ungefär 36 kWh tillgängligt mot otroliga 32 kWh i Ionic!!! Detta kommer att innebära att man antagligen inte kommer längre med Leaf än med en Ionic så länge man håller sig på motorvägen, på mindre långsammare vägar kanske Leafen vinner men det är tveksamt och när sen Ionic kommer med ett större batteri så är duellen över. Zoe må vara effektivare än Leaf men frågan är väl om de egentligen spelar i samma liga. Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen som väl skulle vinna på att hämta lite inspiration från Model 3 som ju ändå kommer att sopa banan med de andra bara den äntligen kommer hit.apkungen skrev:Nu har leaf 2 fått riktiga epa siffror på räckvidd och effektivitet, och jag är besviken. 151 miles räckvidd och 100 MPGe i energianvändning. Läs mer här:
https://insideevs.com/breaking-2018-nis ... ge-rating/
Leaf har klart bättre räckvidd än (min ständiga referensbil) ioniq i nedc cykeln, 378km mot 280km men i epa cykeln så är det mer jämnt 242km mot 200km. Detta betyder i praktiken att leaf inte kommer att komma så mycket längre än ioniq på motorväg trots sitt 12kwh större batteri.
Nya leaf är alltså lika effektiv som gamla leaf vilken lätt går upp emot 250wh/km på motorvägen om man drar på snabbt eller om det är dåligt väder. Det betyder att nya leaf kommer (om den nu har 40 kwh tillgänglig) att komma 16 mil på motorvägen vid lite sämre förhållanden. Zoe 40kwh är effektivare och kommer 18-19mil.
Håller med. Interiören på Ioniq tilltalar mig tyvärr än mindre än utsidan. Det är en intressant bil rent tekniskt, men jag får inte den där rätta känslan för att kunna nappa på den. Och bil köper man ju med känslan och inte så mycket med huvudet. Det vet nog alla som har en Tesla.lator skrev:...Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen...
Jag vet inte, men undrar om det finns nån bil med CCS som inte tar 3-fas? Hur ser specen för CCS ut? Att man kan ladda i en typ2 med enfas är klart, men funkar det tvärtom, att ansluta 3-fas och bara ha en enfasladdare i andra änden? Tillåter protokollet det?mati skrev:Håller med. Interiören på Ioniq tilltalar mig tyvärr än mindre än utsidan. Det är en intressant bil rent tekniskt, men jag får inte den där rätta känslan för att kunna nappa på den. Och bil köper man ju med känslan och inte så mycket med huvudet. Det vet nog alla som har en Tesla.lator skrev:...Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen...
Leaf känns mycket bättre på det viset, den skulle jag helt klart tänka mig, men den har ju inte CCS och det är ett skallkrav för min nästa bil. Och helst också trefas såklart.
Aha! OK!Leo skrev:Tex e-up och gamla e-Golf har 1-fas laddare i bilen och CCS om det var så du menade Jerker.
Ioniq (1-fas), Ampera-e (1-fas), gamla e-Golf (1-fas), nya e-Golf (2-fas), ...Jerker skrev:Jag vet inte, men undrar om det finns nån bil med CCS som inte tar 3-fas?
2-fas är lite lustig faktist. Känns som att endera struntar man i det och kör 1 fas, eller tar hela steget till 3 faser.mati skrev:Ioniq (1-fas), Ampera-e (1-fas), gamla e-Golf (1-fas), nya e-Golf (2-fas), ...
Håller med. Antingen eller. Tack och lov är Golfen så pass snål i förbrukningen att 2-fas-laddning motsvarar ungefär 3-fas i Teslan. Det tar alltså inte längre tid att ladda x-antal mil. Men visst är det märkligt.lobbin skrev:2-fas är lite lustig faktist. Känns som att endera struntar man i det och kör 1 fas, eller tar hela steget till 3 faser.