Sida 17 av 19
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 dec 2016 00:45
av Nicke Nyfiken
joel80 skrev:Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare..

Eller kanske en V60 från 2010 med motorvärmare.

(Men då blir det nog lite svårt med Typ2 kontakten)
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 dec 2016 08:09
av Lophornis
Nicke Nyfiken skrev:joel80 skrev:Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare..

Eller kanske en V60 från 2010 med motorvärmare.

(Men då blir det nog lite svårt med Typ2 kontakten)
Fel av mig det är en 2013. Så det var ingen motorvärmare på den.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 25 dec 2016 19:41
av Monark1954
Monark1954 skrev:cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter

Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock

)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Nu hänger jag med.
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Årets juldagspyssel är avslutat.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 25 dec 2016 19:54
av mans71
Monark1954 skrev:Monark1954 skrev:cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter

Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock

)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Nu hänger jag med.
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Årets juldagspyssel är avslutat.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Kul! Känner igen mig i det. Vill veta hur allt funkar, väl medveten om att det förmodligen inte är det vettigaste att göra. Ska ge mig på samma pyssel framöver då två elbilar kräver en master/slave laddning för att inte slå ut huset.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 25 dec 2016 20:44
av Bjelke
Monark1954 skrev:Monark1954 skrev:cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter

Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock

)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Nu hänger jag med.
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Årets juldagspyssel är avslutat.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Job well done

Jag känner oxo igen mig

vet inte hur mycket prylar jag har byggt men jäkligt kul är det, även om det är långsökt
ibland

byggde mkt elektronik-leksaker till div. bildprojektor i krokarna här, även några skojiga billjud-leksaker fast
mest moddade grejer

tror jag öppnat och byggt om alla slutsteg jag ägt tex

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 25 dec 2016 21:08
av cnyb
Monark1954 skrev:
Årets juldagspyssel är avslutat.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Vad roligt att höra!

Går ju inte att komma ifrån att det var lite kul att pilla med detta trots irritationen över att det var 'fel' i från början....
God fortsättning!
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 27 apr 2017 19:57
av mati
Dumpar den här tråden.
Jag skulle åka till Göteborg idag och hade ställt bilen på 100% laddning igår eftermiddag. För att se hur lång tid det skulle ta att ladda startade jag laddningen lite kort, noterade att det skulle ta 6 timmar, satte timern på kl 00:00 och stoppade laddningen igen. Frid och fröjd.
Imorse går jag upp kl 5:00 och upptäcker till min fasa att bilen fortfarande står på 62% batteri. HE***E!!!
Ut i pyjamas, minus 100 grader ute, kolla vad som är fel. Wallboxen lyser grönt. Bilen visar "check charger power". Kolla säkringarna. Inget fel där. Reset av wallboxen. Samma sak. Bryta strömmen till wallboxen, vilket är lätt tack vare Bjelke-metoden. Men även det ger samma resultat. Lampan lyser grönt, bilen säger att det inte finns nån ström. Fram med UMC:n. Jag har aldrig använt den, måste först packa upp den, hämta trefas kabel, ansluta bilen. En lättnadens suck. Bilen laddar. Är det wallboxen som är paj? Jag låter den vara frånkopplad medan jag åker till Göteborg. Testar att ladda i en wallbox hos SC. Funkar där. Alltså inte bilens fel.
Hemma igen, testar wallboxen ytterligare en gång. Bilen säger "Check charger power".
Happ, då var det konstaterat. Wallboxen hade ett kort liv. Den får åka till sin sista vila ner till Mölndal nästa vecka.

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 27 apr 2017 20:09
av Bjelke
mati skrev:Dumpar den här tråden.
Jag skulle åka till Göteborg idag och hade ställt bilen på 100% laddning igår eftermiddag. För att se hur lång tid det skulle ta att ladda startade jag laddningen lite kort, noterade att det skulle ta 6 timmar, satte timern på kl 00:00 och stoppade laddningen igen. Frid och fröjd.
Imorse går jag upp kl 5:00 och upptäcker till min fasa att bilen fortfarande står på 62% batteri. HE***E!!!
Ut i pyjamas, minus 100 grader ute, kolla vad som är fel. Wallboxen lyser grönt. Bilen visar "check charger power". Kolla säkringarna. Inget fel där. Reset av wallboxen. Samma sak. Bryta strömmen till wallboxen, vilket är lätt tack vare Bjelke-metoden. Men även det ger samma resultat. Lampan lyser grönt, bilen säger att det inte finns nån ström. Fram med UMC:n. Jag har aldrig använt den, måste först packa upp den, hämta trefas kabel, ansluta bilen. En lättnadens suck. Bilen laddar. Är det wallboxen som är paj? Jag låter den vara frånkopplad medan jag åker till Göteborg. Testar att ladda i en wallbox hos SC. Funkar där. Alltså inte bilens fel.
Hemma igen, testar wallboxen ytterligare en gång. Bilen säger "Check charger power".
Happ, då var det konstaterat. Wallboxen hade ett kort liv. Den får åka till sin sista vila ner till Mölndal nästa vecka.

Måste ju svara fast du har dumpat tråden

:p
Ja det var ju ganska värdelöst lixom, och än värre blir det ju när man sover medans bilen laddar, lite svårt att se plinget
om att laddningen strular

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 27 apr 2017 21:15
av mati
Bjelke skrev:
Måste ju svara fast du har dumpat tråden

:p
Ja det var ju ganska värdelöst lixom, och än värre blir det ju när man sover medans bilen laddar, lite svårt att se plinget
om att laddningen strular

Ja, fel ord. Återupptar menade jag.
Nja, det blev ju aldrig nåt pling öht eftersom bilen aldrig började ladda. Wallboxen dog uppenbarligen innan kl 00:00. Dödsorsaken okänd.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 27 apr 2017 22:09
av Tars
mati skrev:Dumpar den här tråden.
Jag skulle åka till Göteborg idag och hade ställt bilen på 100% laddning igår eftermiddag. För att se hur lång tid det skulle ta att ladda startade jag laddningen lite kort, noterade att det skulle ta 6 timmar, satte timern på kl 00:00 och stoppade laddningen igen. Frid och fröjd.
Imorse går jag upp kl 5:00 och upptäcker till min fasa att bilen fortfarande står på 62% batteri. HE***E!!!
Ut i pyjamas, minus 100 grader ute, kolla vad som är fel. Wallboxen lyser grönt. Bilen visar "check charger power". Kolla säkringarna. Inget fel där. Reset av wallboxen. Samma sak. Bryta strömmen till wallboxen, vilket är lätt tack vare Bjelke-metoden. Men även det ger samma resultat. Lampan lyser grönt, bilen säger att det inte finns nån ström. Fram med UMC:n. Jag har aldrig använt den, måste först packa upp den, hämta trefas kabel, ansluta bilen. En lättnadens suck. Bilen laddar. Är det wallboxen som är paj? Jag låter den vara frånkopplad medan jag åker till Göteborg. Testar att ladda i en wallbox hos SC. Funkar där. Alltså inte bilens fel.
Hemma igen, testar wallboxen ytterligare en gång. Bilen säger "Check charger power".
Happ, då var det konstaterat. Wallboxen hade ett kort liv. Den får åka till sin sista vila ner till Mölndal nästa vecka.

Jag hade detta problem och det hade att göra med att vatten hade trängt in i handtaget där man trycker på knappen.
På min så frös detta och resulterade i att mina bilar inte tog emot laddning, men Wall connectorn visade grönt.
Påtalade detta för SC, och de sa först att den inte var konstruerad för att vara utsatt för väta.
Va????? Men jag läste manualen, kollade IP-klassningen och fann att den klarar visst att vara ute och dessutom under tryck.
Inte högtryck, men från en vattenslang ska den klara, så efter den förklaringen fick jag en ny.
Men det kan va något annat med din.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 27 apr 2017 22:33
av bylund
Eh, börjar de trilskas om att Wall Connectorn inte skulle tåla väta nu? Det var ju ett argument varför man skulle köpa den då UMC har tveksam fukttålighet.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 27 apr 2017 22:36
av e5m1r
bylund skrev:Eh, börjar de trilskas om att Wall Connectorn inte skulle tåla väta nu? Det var ju ett argument varför man skulle köpa den då UMC har tveksam fukttålighet.
Det är samma handtag som umc?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 28 apr 2017 06:25
av Bjelke
e5m1r skrev:bylund skrev:Eh, börjar de trilskas om att Wall Connectorn inte skulle tåla väta nu? Det var ju ett argument varför man skulle köpa den då UMC har tveksam fukttålighet.
Det är samma handtag som umc?
Det stämmer nog, men att Tesla skulle börja trilskas om det vore ju på gränsen till...ja något väldigt fult ord passar in här...
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 28 apr 2017 06:27
av mati
Oavsett om de tål väta eller inte så sitter min wall connector inomhus och har aldrig varit utsatt för någon som helst form av väta. Det måste vara nåt annat. Skit samma, jag har ju UMCn som reserv och SC antydde att jag bara behöver komma förbi med WCn, då får jag en ny sen.
Som lite koriosa kan jag berätta att jag satt på SC och jobbade igår medan jag väntade på min bil. Då gick även laddsladden till min dator sönder. Jippi.
Summon som hade spökat tidigare och som skulle kollas på SC fungerade klanderfritt när vi testade. Jaha.
Nåt skrammelljud som brukar finnas i bilen var knäpptyst medan vi testade och provkörde. Jag kände mig som en idiot.
Halvvägs på vägen hem började det igen och har skramlat utan paus sedan dess. Nu har jag spelat in det. Murphys lag. Ingen bra dag.

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 06 maj 2017 16:58
av Lophornis
Jag funderar på om man behöver skugga laddaren mot solen? Min sitter i solen stort sett hela tiden. Kan den ta skada?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 maj 2017 10:14
av 12man
"gummit" i gummikablen gillar inte att vara ute i hettan, kan bli varmt där mot väggen
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 maj 2017 10:18
av mati
Jag fick en ny wallbox på garanti. Den kommer att installeras idag och sen är ordningen återställd.

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 maj 2017 13:29
av HelectriC
mati skrev:Jag fick en ny wallbox på garanti. Den kommer att installeras idag och sen är ordningen återställd.

Betalar Tesla även elektrikern som demonterar den gamla och monterar den nya?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 maj 2017 14:13
av mati
HelectriC skrev:mati skrev:Jag fick en ny wallbox på garanti. Den kommer att installeras idag och sen är ordningen återställd.

Betalar Tesla även elektrikern som demonterar den gamla och monterar den nya?
Vet inte. Jag plockade ner den gamla boxen och skruvade upp den nya i den befintliga anslutningen. Men jag ställde mig samma fråga medan jag höll på med detta. Å andra sidan får man ju byta ut befintiga installationer själv. Krav på behörig elektriker gäller väl bara nyinstallation.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 aug 2018 09:44
av kallekula
Kan man ladda nya Nissan Leaf med wall connector? Någon som testat?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 aug 2018 10:05
av HelectriC
kallekula skrev:Kan man ladda nya Nissan Leaf med wall connector? Någon som testat?
Nya Leaf har väl samma kontakt som den gamla, dvs inte typ2 som sitter på Teslas WC? Den gamla Leaf kunde man iaf inte ladda med Teslas WC pga fel kontakt.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 aug 2018 10:14
av Bjelke
HelectriC skrev:kallekula skrev:Kan man ladda nya Nissan Leaf med wall connector? Någon som testat?
Nya Leaf har väl samma kontakt som den gamla, dvs inte typ2 som sitter på Teslas WC? Den gamla Leaf kunde man iaf inte ladda med Teslas WC pga fel kontakt.
Det sitter väl typ2 i dom nya bilarna.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 aug 2018 10:45
av bylund
Typ 2 och typ 4 (Chademo).
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 aug 2018 10:55
av kallekula
bylund skrev:Typ 2 och typ 4 (Chademo).
Tack! Då ska det ju funka utmärkt. Det var inte helt självklart att hitta den informationen på Nissans hemsida.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 aug 2018 11:39
av Bjelke
kallekula skrev:bylund skrev:Typ 2 och typ 4 (Chademo).
Tack! Då ska det ju funka utmärkt. Det var inte helt självklart att hitta den informationen på Nissans hemsida.
Värt att notera att den fortfarande, trots typ2-kontakt, tyvärr bara kör med enfas-laddning, men det visste du antagligen redan...