Sida 17 av 31
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 jun 2018 00:36
av larsw
Kungälv, 16 SuC, förberett för fyra till, men är väl med 16 aktiva redan den största aktiverade i Sverige. Med tanke på närheten till Göteborg lär det behövas.
Inte Rygge i storlek (som för övrigt också hade lite förberedda ytterligare platser ovanpå de 34 som fanns där - sjukt mycket trafik i Rygge, hela tiden kom eller lämnade det bilar).
Fick svajig ström i Kungälv, trots bara jag och en till på plats, pendlade mellan 88 och 114 kW.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 jun 2018 11:01
av danni
larsw skrev:Kungälv, 16 SuC, förberett för fyra till, men är väl med 16 aktiva redan den största aktiverade i Sverige. Med tanke på närheten till Göteborg lär det behövas.
Inte Rygge i storlek (som för övrigt också hade lite förberedda ytterligare platser ovanpå de 34 som fanns där - sjukt mycket trafik i Rygge, hela tiden kom eller lämnade det bilar).
Fick svajig ström i Kungälv, trots bara jag och en till på plats, pendlade mellan 88 och 114 kW.
Enligt Teslas personal så ska det på sikt bli 40 platser i Kungälv.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 jun 2018 11:15
av chaffis75
danni skrev:larsw skrev:Kungälv, 16 SuC, förberett för fyra till, men är väl med 16 aktiva redan den största aktiverade i Sverige. Med tanke på närheten till Göteborg lär det behövas.
Inte Rygge i storlek (som för övrigt också hade lite förberedda ytterligare platser ovanpå de 34 som fanns där - sjukt mycket trafik i Rygge, hela tiden kom eller lämnade det bilar).
Fick svajig ström i Kungälv, trots bara jag och en till på plats, pendlade mellan 88 och 114 kW.
Enligt Teslas personal så ska det på sikt bli 40 platser i Kungälv.
Låter som att man mer och mer bygger SUC på platser där man direkt "bokar" plats för fler laddare som man bygger ut efterhand som man ser behovet... Tidigare kan jag tänka mig man var glad man fick upp laddplatser men nu ökar man kraven och planerar mer för framtiden.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 jun 2018 11:41
av larsw
chaffis75 skrev:
Låter som att man mer och mer bygger SUC på platser där man direkt "bokar" plats för fler laddare som man bygger ut efterhand som man ser behovet... Tidigare kan jag tänka mig man var glad man fick upp laddplatser men nu ökar man kraven och planerar mer för framtiden.
Tycker det finns 4-8 förberedda platser på de flesta SUC. Finns på Mellbystrand/Laholm också, liksom Ulricehamn. Är väl typ den ständigt fulla Ödeshög som inte har några platser förberedda, men den var kanske en av de första (och viktigaste) SUC:arna.
Foto från Mellbystrand.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 jun 2018 11:42
av larsw
Och foto från Ulricehamn, som är väldigt ny. Ytterligare åtta förberedda platser med kablarna indragna.
Det är tydligt att man planerar att utöka antalet platser i takt med att behovet ökar, även om man inte nödvändigtvis bygger helt nya SUC:ar.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 jun 2018 11:44
av chaffis75
larsw skrev:chaffis75 skrev:
Låter som att man mer och mer bygger SUC på platser där man direkt "bokar" plats för fler laddare som man bygger ut efterhand som man ser behovet... Tidigare kan jag tänka mig man var glad man fick upp laddplatser men nu ökar man kraven och planerar mer för framtiden.
Tycker det finns 4-8 förberedda platser på de flesta SUC. Finns på Mellbystrand/Laholm också, liksom Ulricehamn. Är väl typ den ständigt fulla Ödeshög som inte har några platser förberedda, men den var kanske en av de första (och viktigaste) SUC:arna.
Foto från Mellbystrand.
Jag syftade mycket på att danni skriver att de finns plats för 40 st på sikt, inte bara de 4 extra som har fått rör och fundament.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 25 jun 2018 11:53
av vigge50
larsw skrev:chaffis75 skrev:
Låter som att man mer och mer bygger SUC på platser där man direkt "bokar" plats för fler laddare som man bygger ut efterhand som man ser behovet... Tidigare kan jag tänka mig man var glad man fick upp laddplatser men nu ökar man kraven och planerar mer för framtiden.
Tycker det finns 4-8 förberedda platser på de flesta SUC. Finns på Mellbystrand/Laholm också, liksom Ulricehamn. Är väl typ den ständigt fulla Ödeshög som inte har några platser förberedda, men den var kanske en av de första (och viktigaste) SUC:arna.
Foto från Mellbystrand.
Ja, Ödeshög öppnade 2014 och då var de nog glada över att få plats för 8 laddare. En ny i Norrköping avlastar den lite men utbyggnad hade nog inte varit fel.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 jun 2018 23:53
av EnTraktor
Jag har sett på Tesla's karta att dom planerar en SuC i Malaga-området med invigning sommaren 2018. Har haft min Tesla nere i Marbella området i 3 månader och hoppades in i det sista få hinna ladda på nya stationen innan hemresan idag. Startade från Marbella kl 08.00 idag och har kört 140 mil till Saintes i Frankrike. Tar in på hotell, öppnar supercharge.info och ser att en SuC idag öppnat i Fuengirola mellan Malaga och Marbella nån gång under dagen idag. Missade den alltså med några timmar. Typiskt!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 jun 2018 01:23
av bullen
Wow. Det är ju bara 2km härifrån. Måste åka dit o kolla in morron. Tyvärr har jag inte bilen med mig dock.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 jun 2018 06:50
av EnTraktor
Lägg gärna upp bilder
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 jun 2018 12:25
av Gustafsson
Nån som sett några tecken till ändring av kabeltjocklek el liknande som skulle antyda att SuC kompatibla med v3 håller på att rullas ut ? Kanske därför några platser inte bestyckas med de vanliga laddarna ? Vore coolt !
(inlägget flyttat från Enköpingstråden..)
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 jun 2018 12:52
av bullen
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 jun 2018 23:30
av EnTraktor
Oj, verkligen lite udda placering. Tack för bilderna!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 30 jun 2018 01:10
av Bod
SuC i St Moritz ligger också i ett parkeringsgarage. Men det är bara 4stals.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 14 jul 2018 19:08
av nicklasandersson
Ser ut som de börjat bygga ut i Ödeshög?
Idag var det nya gula plaströr nergrävda och sprayat gult med ovaler på asfalten på motsatt sida om Dinners.
Tänkte om det var andra laddare först men det såg ut som platser för Tesla med tanke på formen och med möjlighet att köra in med släp.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 14 jul 2018 20:05
av Remuz
Fler i Ödeshög, grymt! Har iofs aldrig varit fullt när jag kommit, men jag har tagit sista platsen två gånger
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 14 jul 2018 21:43
av EnTraktor
Ödeshög behövs verkligen fler. Dinners är väl nån slags Tesla partner, så det stämmer nog.
Även Norrköping kommer hjälpa.
Jönköping skulle inte vara fel om Tesla kunde lägga till på kartan.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 14 jul 2018 21:57
av Svenssons
EnTraktor skrev:Ödeshög behövs verkligen fler. Dinners är väl nån slags Tesla partner, så det stämmer nog.
Även Norrköping kommer hjälpa.
Jönköping skulle inte vara fel om Tesla kunde lägga till på kartan.
Jag har absolut inget alls emot varken Norrköping eller Jönköping. Båda platserna ökar valmöjligheterna för trafik i både norr-söder och öst-väst. Kanske finns viktigare platser före dessa men t.ex. Jönköping är bättre för mig då jag i princip inte kan använda Ulricehamn när jag kör från Göteborg till Kalmar. Jag måste ladda till 100% i Ulricehamn och minska farten för att komma hem...
Norrköping blir ett bättre alternativ än Sillekrog när jag kör söderut från Stockholm. Misstänker att min bil har ungefär samma räckvid som Short Range Model 3 vilket kan bli intressant inom kort.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 14 jul 2018 22:00
av EnTraktor
För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 14 jul 2018 22:02
av chaffis75
EnTraktor skrev:För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 14 jul 2018 22:27
av Svenssons
chaffis75 skrev:EnTraktor skrev:För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.
Det kan vara lite lurigt också... Efter Lagan sattes upp så borde det sett ut som att Toftaholm var en logisk plats att köra förbi mellan Kalmar och Göteborg trotts att det är fler mils omväg på vägar som man aldrig trafikerat innan... Sätts en Supercharger upp i Ljungby slår jag vad om att Toftaholm inte alls kommer vara lika välbesökt. Även ifall det är en vacker plats och mycket bra ombyte mot hamburgehaken så är det ju även en omväg för de som kör på E4:an och kommer i princip inte få några besök av de som kör öst-väst.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 15 jul 2018 10:34
av zyax
Svenssons skrev:chaffis75 skrev:EnTraktor skrev:För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.
Det kan vara lite lurigt också... Efter Lagan sattes upp så borde det sett ut som att Toftaholm var en logisk plats att köra förbi mellan Kalmar och Göteborg trotts att det är fler mils omväg på vägar som man aldrig trafikerat innan... Sätts en Supercharger upp i Ljungby slår jag vad om att Toftaholm inte alls kommer vara lika välbesökt. Även ifall det är en vacker plats och mycket bra ombyte mot hamburgehaken så är det ju även en omväg för de som kör på E4:an och kommer i princip inte få några besök av de som kör öst-väst.
Sätter de upp en i Ljungby eller Värnamo kommer de dessutom få mer gratisreklam att sälja Tesla i dina och mina trakter eftersom man inte måste ursäkta sig att Tesla inte förstår när man ska försöka sälja in bilen till andra.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 15 jul 2018 10:42
av Bjelke
Den enda statistiken Tesla behöver finns hos vägverket mfl. Jag tror inte att vi kör så himla annorlunda än medelbilisten, och utöver info om trafikflöden så här ju Tesla såklart koll på vart ägarna bor, that's ut lixom...
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 15 jul 2018 10:48
av EnTraktor
Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 15 jul 2018 13:32
av zyax
Bjelke skrev:Den enda statistiken Tesla behöver finns hos vägverket mfl. Jag tror inte att vi kör så himla annorlunda än medelbilisten, och utöver info om trafikflöden så här ju Tesla såklart koll på vart ägarna bor, that's ut lixom...
Håller med, då hade de haft riktig data att beräkna på istället för att gissa eller beräkna på sina egna bilar. Norska bilar som åker till kont
EnTraktor skrev:Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
Där i ligger ju hela problemet. Då kommer Tesla sälja mer i Norge och det är självklart bra, men alla som ska till och från sydöstra Sverige tappar de, det är inte många norrmän som kommer åka hit med sin Tesla för enligt deras karta är det ju kass.