Sida 167 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 13 mar 2020 10:15
av LUX123
dd88 skrev:
Produktionsnummer får bilen innan den går i produktion, det borde din säljare ha koll på?
Jo, absolut. Men han menade på att bilen inte brukar få produktionsnummer 2-3 veckor innan preliminär produktionsvecka. Det kunde tyda på att den kommer byggas tidigare.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 mar 2020 10:45
av macky
LUX123 skrev:
Väntar på min E-tron som enligt plan ska produceras vecka 12 och säljaren trodde att det skulle ta 3-4 veckor från att den byggts klart till att jag får den. Däremot sa han att bilen fick ett produktionsnummer redan förra veckan och det kunde tyda på att den redan är byggd...

Men min frågor:
Hur lång tid tog det för er att få bilen från att den blev klar i fabrik?
Är det någon som har hört om det är förseningar pga coronaviruset?
Fick vänta 7-8 veckor men det tror jag berodde på ngt de hittade i kvalitetskontrollen. Den stod i bryssel länge. Normalt för audi är 4 veckor ungefär.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 mar 2020 11:01
av mati
macky skrev:
Ok, men då har du haft bilen inlämnad? Har upplevt det småryckiga men reagerade mer i början när sommardäcken var på. Kommer inte lämna in den iom att den funkar så bra om det inte blir ryckigt efter däckbyte. Inget större behov av att hitta hpc-laddare heller när man redan börjat lära sig var de finns i Sverige plus att man kan söka fram dem med google. Ruttplaneraren kommer inte användas. Men om de får arslet ur och släpper FOD då hänger jag på låset om det krävs uppdatering.
Ja, den var inne för byte av laddlucka för ett tag sedan. Jag antar att den har fått en uppdatering då. Men när jag tänker efter så hade det ryckiga försvunnit redan innan, och det var kanske i samband med att de bytte bakljuset i höstas. Ingen aning.
E-tron ruttplaneraren har jag stängt av. Den stör mer än den tillför. Jag planerar mina resor med ABRP och sedan knappar jag in alla potentiellt intressanta laddare utmed vägen som vägpunkter. Då visar ju bilen snyggt och prydligt hur mycket laddning jag kommer ha kvar vid respektive laddare.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 mar 2020 16:51
av Pertan
På onsdag hämtar jag min Etron på Lecab bil i Karlstad. Ca 30 mil enkel resa. Blir långa dagar fram till onsdag.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 mar 2020 06:45
av macky
Pertan skrev:
På onsdag hämtar jag min Etron på Lecab bil i Karlstad. Ca 30 mil enkel resa. Blir långa dagar fram till onsdag.
Bästa väntan! Lycka till. Lägg upp en bild, alltid kul att se.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 mar 2020 17:40
av hading
som jag förstår det så är leveranstiderna nu fördröjd, lägger man en order i början av april så beräknas bilen anlända i början av augusti, dvs 4 mån ca numera, troligtvis för att vääääldigt många bilar beställts.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 mar 2020 18:15
av Zalman3
hading skrev:
som jag förstår det så är leveranstiderna nu fördröjd, lägger man en order i början av april så beräknas bilen anlända i början av augusti, dvs 4 mån ca numera, troligtvis för att vääääldigt många bilar beställts.
Tror snarare att man har väääldigt få batterier.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2020 15:06
av macky
hading skrev:
som jag förstår det så är leveranstiderna nu fördröjd, lägger man en order i början av april så beräknas bilen anlända i början av augusti, dvs 4 mån ca numera, troligtvis för att vääääldigt många bilar beställts.
Det är väl ungefär vad leveranstiderna legat på hela tiden eller var det snabbare i höstas? Jag beställde i maj och fick bilen i oktober.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 mar 2020 13:52
av macky
Ser ut som att tyska myaudi nu innehåller skalet till FOD. Tänk om de kunde få fart på det till hösten. :D

Re: Audi e-tron

Postat: 21 mar 2020 14:00
av taliz
Audi har producerat över 40k etron, men det har "bara" sålts ca 30k. Så det borde finnas en hel del på lager.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 mar 2020 14:04
av mati
Inte en sekund för tidigt.
Jag var i början lite rädd att jag kanske gjort ett dumt val att köpa bilen med LED-matrix trots att säljaren sa att det skulle finnas som FOD sen. Det är ju onekligen en funktion som man nästan uteslutande använder på vinterhalvåret. Nu är jag så himla glad att jag gjorde det. Jag har haft bilen i ganska så exakt ett år nu och fortfarande inte ett spår av FOD.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 mar 2020 14:28
av macky
mati skrev:
Inte en sekund för tidigt.
Jag var i början lite rädd att jag kanske gjort ett dumt val att köpa bilen med LED-matrix trots att säljaren sa att det skulle finnas som FOD sen. Det är ju onekligen en funktion som man nästan uteslutande använder på vinterhalvåret. Nu är jag så himla glad att jag gjorde det. Jag har haft bilen i ganska så exakt ett år nu och fortfarande inte ett spår av FOD.
Jag var lite irriterad till och från fjällen för detta, vet ju sedan tidigare hur bra det är vid mörkerkörning. Om de löser det till hösten så är allt förlåtet. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 17:14
av Ocean
Skärmavbild 2020-03-27 kl. 17.13.16.png
Körde hästsläp i helgen, ToR Vallentuna - Hallsta, ca 12 mil enkelresa och sedan 6 mil ToR stallet. Laddade 20 min på Ionity i Enköping på dit och tillbakavägen. Men den laddplatsen är inte riktigt anpassa för släp.. Bilen drog 4,5 kWh/mil dit och 5,1 på hemvägen, hade lite mera bråttom. Batteriladdningen försvann i en rasande takt, så släp och batteribil är kanske inte den bästa kombinationen, men det funkade iallafall.

Väldigt tacksam för den höga laddeffekten som gick över 140 kWh, även över 80% Soc.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 17:28
av mati
Oj, det var rejält. Har du koll på vad släpet väger?

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 18:25
av Ocean
Totalt 1700 kg, 1000 kg släp, 650 kg häst och 50 kg packning, på ett ungefär. Går väldigt fint efter bilen, beror nog på att bilen väger så mycket och att man kan ställa fjädringen så kroken hamnar på rätt höjd.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 19:53
av mati
Du får be hästen att hjälpa till. Lite onödigt att den bara står och latar sig. ;)
Jag har dragit husvagnen ett par gånger och då hamnade förbrukningen strax under 40kWh/100km. Den vägde då omkring 1,2 ton eller så.
Jag skulle tippa att hästsläpet är lite jobbigare att dra pga boggi-axeln. Fyra släpvagnshjul är såklart sämre ur förbrukningssynpunkt än bara två hjul.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 20:12
av taliz
Beror nog en hel del på hur fort man kör också...

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 20:21
av Fredrik j
mati skrev:
Du får be hästen att hjälpa till. Lite onödigt att den bara står och latar sig. ;)
Jag har dragit husvagnen ett par gånger och då hamnade förbrukningen strax under 40kWh/100km. Den vägde då omkring 1,2 ton eller så.
Jag skulle tippa att hästsläpet är lite jobbigare att dra pga boggi-axeln. Fyra släpvagnshjul är såklart sämre ur förbrukningssynpunkt än bara två hjul.
Men visst verkar det vara så att vikt på släpet har mindre betydelse för elbilar? Att vindmotståndet har större betydelse? Tyngre släp ger ju mer regenereringsmöjligheter.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 20:45
av Off Grid Byggaren
Det är nog en kombination av både vikt, körstilen och luftmotståndet.

Elbilar som är riktigt snåla har låg vikt och slanka karosser.

Men det går att snålköra med släp, och hästarna borde trivas bättre utan ett avgasrör strax framför huvudet.

Har lite siffror i släpvagnstråden:

viewtopic.php?f=27&t=16245&hilit=Sl%C3% ... 50#p356999

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 20:59
av Fredrik j
Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 22:01
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:
Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 22:11
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
Jag jämför med en fossilbil.

Högt vindmotstånd tar energi vid acceleration och sen stjäl vid regenerering.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 23:21
av Off Grid Byggaren
Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
Jag jämför med en fossilbil.

Högt vindmotstånd tar energi vid acceleration och sen stjäl vid regenerering.
Det är ju fördelen med elbil att kunna återvinna viss energi.

Nu är det ju påskjutsbromsar i de flesta släp, då måste väldigt låg regen användas. Annars går den bromsen in utan återvinning.

Så det krävs planerad eko körning.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 mar 2020 23:24
av Tobysthlm
Vad är ungefärlig skillnad i räckvidd för E-tron 50 med 21” vs 20”? Har beställt med 20” men funderar på om det var fel val...

Re: Audi e-tron

Postat: 28 mar 2020 06:14
av Svenssons
ChristerSjo skrev:

Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
Nej, man får nog räkna på ca 50%. Det finns visserligen uppgifter på att man får tillbaka 60-70% av rörelseenergin som man minskar men sedan är det ju även förluster att öka upp till hastigheten man hade innan inbromsning.