Sida 18 av 19

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 27 maj 2017 19:03
av Leo
Många blandar ihop och anger priset före och efter miljöpremier lite hur som helst i olika sammanhang.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 04 jun 2017 12:10
av vigge50
Såg att det faktiskt registrerades 8 Ioniq i Sverige under maj månad, kan de vara ytterligare provkörningsbilar eller har leveranserna äntligen börjat i liten skala?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 04 jun 2017 12:19
av Lophornis
vigge50 skrev:
Såg att det faktiskt registrerades 8 Ioniq i Sverige under maj månad, kan de vara ytterligare provkörningsbilar eller har leveranserna äntligen börjat i liten skala?
Privata leveranser. Vet flera som fått sina bilar.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 05 jun 2017 09:09
av vigge50
Tydligen är leveranstiden just nu maximalt 8 månader, känns ganska länge för att vara elbilar där de kommer ständigt nya modeller men samtidigt så är det kort tid jämfört med Model 3.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-hogvarv/

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 05 jun 2017 14:27
av apkungen
Ja. Jag har sett i ioniq Sverige på Facebook att flera rapporterat om leverans nu.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 05 jun 2017 16:53
av vigge50
Nämnde de i en annan tråd också men bör kanske även ta upp det här, Hyundai beställde tydligen endast batterier för 6-7 000 elbil :o från LG Chem vilket tillsammans med efterfråga från andra tillverkare gör att LG Chem inte kan leverera batterier i den mängden som Hyundai nu behöver. Om de stämmer så är det ju ganska tydligt att Hyundai inte tror på elbilar och då är frågan vilka fler tillverkare som har problem med att få batterier från LG Chem för tillfället?

http://www.businesskorea.co.kr/english/ ... y-shortage

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 05 jun 2017 18:42
av LarsL
Få se nu det finns 400 000 förbeställningar på en elbil... Vi gissar att vi kan sälja 6-7000 av våran... :roll:
Det räcker ju med att 2% av de som har en reservation på Model 3 inte vill vänta längre så har de slut sålt.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 05 jun 2017 19:05
av Vasp
Om jag minns rätt så trodde Hyundai att hälften skulle vilja ha Hybrid varianten, cirka en tredjedel plugin varianten och resten helelektriskt. Fast el varianten blev populärast med stor marginal så då hade de inte batterier nog. En klassik felanalys helt enkelt.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 jun 2017 16:25
av Vasp
Inte konstigt med långa leveranstider när så få tillverkas. Just nu tillverkar de 1200 ioniq Electric per månad. Varav hälften går till Sydkoreanska marknaden och sen resten till USA och Europa.

Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.

En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.

Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.

edit. Glömde länka till källan :oops:

http://pushevs.com/2017/06/07/hyundai-i ... crease-50/

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 jun 2017 16:31
av vigge50
Vasp skrev:
Inte konstigt med långa leveranstider när så få tillverkas. Just nu tillverkar de 1200 ioniq Electric per månad. Varav hälften går till Sydkoreanska marknaden och sen resten till USA och Europa.

Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.

En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.

Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.
4000 per månad, då börjar de likna något, de hade faktiskt räckt till att bli den tredje mest sålda elbilen om de hade hållit de tempot de första kvartalet i år. Har du någon källa till detta?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 18 jun 2017 23:55
av Anj0
Sugen på en Ioniq elbil men deppade lite över att de laddar bara med 1-fas. Den pallar ju upp till 32A dock, men vem har det i villan?

Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?

Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?

Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 jun 2017 06:17
av Bjelke
Den ska väl (om den funkar som alla andra elbilar) dra så mkt som laddboxen säger till bilen är tillgängligt, dvs precis som du gissar :)
Ställer du boxen på tex 20A så ska bilen dra just 20A också...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 jun 2017 07:09
av LarsL
De flesta elbilar kommer med en sladd som kan anslutas till ett stickproppsuttag Schukel och den sladden brukar vara begränsad till 10-13A. Om man kan ladda hemma så är inte 1-fas 10A tex för lite kan bilen bara stå inkopplad under hela natten och ladda så blir det ändå många mil.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 jun 2017 07:29
av mickeisol
Anj0 skrev:
Sugen på en Ioniq elbil men deppade lite över att de laddar bara med 1-fas. Den pallar ju upp till 32A dock, men vem har det i villan?

Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?

Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?

Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
man kan ju skaffa en sån här fasutjämnare ifall man vill kräma på allt vad som går,
http://www.ferroamp.se/technology/ace


annars är det ju bara att ställa in på laddstationen/sladden hur många ampere som får dras.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 jun 2017 10:27
av Pontington
Anj0 skrev:
Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?
Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?
Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
Bilen tar det den får av ta av laddboxen, ner till enskilda ampere om man kan ställa in den till detta (man kan även begränsa i bilen om man vill).
Gällande matningen kan inte laddboxen i sig känna av vad den får ta utan man får begränsa den maximalt. För min box görs detta via en switch inne i den och sedan går det att via en app ställa laddningen mellan 10 A och upp till maximalt inställd värde (i enskilda ampere) i en app som kommunicerar via bluetooth.

Vårt hus har 3X20 A samt ytterligare 11 A maximalt från solceller på en av faserna. Brukar ställa laddningen på maximalt 16 A men oftast 10 A beroende på vad solcellerna ger för tillfället. Att tänka på är andra förbrukare med. Några stora konsumenter är bl.a. spis (1/2/3X16A, 1X32A), ugn (16A), vattenkokare (10A) och varmvattenberedare (3X10A). Även om en säkring (typ C) klarar en del överlast bör man hålla sig på rätt sida. Installerade själv en effektmätare på inkommande och det är förvånande vad lätt det är att överskrida sina tilldelande Ampere...

i övrigt är Ioniq en fantastisk trevlig bil.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 19 jun 2017 10:40
av Leo
Låt oss räkna lite:

Har du 10A 1-fas så laddar du i 2,3kW/timme.

Drar en Ioniq ca 1,5kW/mil så får du alltså i ca 2,3/1,5=1,5mil/timme. Jag har 1,58 kW/mil som årsgenomsnitt på min e-Golf tex.

På en natt =10tim får du alltså i ca 10X1,5= 15 mils körning redan med 10A enfas.

Kommer du verkligen att behöva ladda i fler mil/natt regelbundet?

Vid enstaka tillfällen: Kan du snabbladda i "nödfall"? Har du andra alternativ, 2:bil, buss, resa annan dag?

Kanske en helt vanlig Wallbox där du vid enstaka tillfällen ställer upp den från 10A till 16A enfas? Då får du ju i ca 25 mil på 10 timmar! ;)

Normalt är det ju många som har bilen stående hemmavid ett par timmar på kvällen också. Även då hinner man ju trycka i lite till.

De flesta som söker mer "laddkapacitet" gör det innan de skaffat elbil. Sen när man väl skaffat den ser man hur bra det oftast funkar ändå. :P

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 20 jun 2017 16:58
av Anj0
Tack för svaren!

Pontington, vilken laddare har du?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 21 jun 2017 14:32
av tehjimos
Blev otroligt sugen på att prova Ioniq:en efter denna tråd blev bumpad.. så jag försökte ringa Bilia i Solna idag men där ville ingen svara.. ska prova svänga förbi där senare och se om någon är intresserad av att låna ut en Ioniq över natten. Jag provkörde i3:an här om veckan och måste säga att den kändes väldigt lik S85:an vi har i körningen, lite mindre, klumpigare, söligare men ändå snabb när den väl drog på, men det var ingen sån där kick man får av Teslas accelerationer. Gillade kvalitén på interiören.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 04 jul 2017 21:18
av Pontington
Anj0 skrev:
Tack för svaren!

Pontington, vilken laddare har du?
En Wallbox Pulsar köpt på Eways. Laddaren fungerar ok men appen är riktigt dålig gjord och Eways rekommenderar jag inte.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 okt 2017 09:18
av vigge50
Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort. :(
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 okt 2017 09:26
av Bjelke
En kompis på jobbet ska precis köpa en laddhybrid så nu blir väl han lite extra glad eftersom det enda han saknade lite var dragkrok :)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 okt 2017 10:20
av Teslaspolen
vigge50 skrev:
Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort. :(
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Vad otroligt dumt ifall räckvidden är problemet. Det spelar ju ingen roll när man ska 2 km till ÅVC direkt...

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 okt 2017 10:46
av Lophornis
Teslaspolen skrev:
vigge50 skrev:
Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort. :(
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Vad otroligt dumt ifall räckvidden är problemet. Det spelar ju ingen roll när man ska 2 km till ÅVC direkt...
Blir inte räckvidden dålig även på en fosilare?
Tycker det är dåligt. Vad har Hyundai med att göra om räckvidden blir sämre alla bilister vet att det går åt mera bränsle vid släp körning tanka eller ladda oftare inga problem.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 okt 2017 10:53
av LarsL
Det är väl förtusan jag som avgör om räckvidden är tillräcklig!

Sätt en stor @&#* skylt på dragkroken med texten ”Not for idiots!”

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 okt 2017 11:42
av Mickep
Frågan är; kan man montera dragkroken på elbilsmodellen (även om den inte är godkänd, eller är plattformen helt olika?)