Sida 18 av 22

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 13 jan 2019 19:02
av vigge50
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 13 jan 2019 20:14
av Jeppe_E
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.
Så kan man ju räkna också, om man vill...

Om man nu ska behålla en bil i 20 år. Annars är ju bilen i sig värd mer än en fossilbil. Speciellt om 5 år eller så.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 13 jan 2019 21:10
av vigge50
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Det är säkert ett stort hopp upp från en Zoe men den kostar samtidigt 120 000 kr mer, vem förväntar sig inte en betydligt bättre bil då?
Kollar vi på Niro så ser vi att det skiljer 209 000 kr mellan hybriden och den elektriska. Även efter bonus så skiljer det 149 000 kr, hur övertalar man någon som inte är elbilsfrälst att det är värt 149 000 kr att köra elektrisk? Visst, eNiro kommer med största sannolikhet att ha högre andrahandsvärde så skillnaden blir inte så stor i längden men du kommer med största sannolikhet behöva ta ett betydligt större lån för att köpa bilen. Det ska verkligen bli intressant när elbilar kan börja konkurrera med fossilbilar även vid inköpspriset så att du inte behöver ta x hundra tusen extra i lån bara för at köpa en elbil.

Jämför vi Clio med Zoe så är det just nu "bara" 130 000 kr som skiljer efter supermiljöbilspremien. Visst, just nu är det 20 000 sänkt pris på Clio så för ordinarie pris är det 110 000 kr som skiljer.
Om man kör 2000 mil om året x 10 kr minus elkostnaden på 3000 kr, så är det i princip 1000 kr dyrare per månad att köra med fossilvarianten.

Kostnaden för 150.000kr extra i lån till 3% ränta är 4500kr per år, eller 375 kr i månaden. Man måste se hela bilden :)
Okej, då sparar man alltså 1000-375=625 kr/månad eller 7500 kr om året. Vad bra att det bara tar 20 år att köra in den extra kostnaden som elbilen kostar om du väljer att inte sälja den...
Okej, du sparar nog lite mer på service och i dagsläget fordonsskatt så säg 17 år.
Så kan man ju räkna också, om man vill...

Om man nu ska behålla en bil i 20 år. Annars är ju bilen i sig värd mer än en fossilbil. Speciellt om 5 år eller så.
Om den inte är värd mer än fossilbilen efter fem år när den kostar 149 000 kr mer så skulle det vara katastrof.

Och om min uträkningar är helt fel och värdeminskningen efter fem år är betydligt mindre i kronor räknat är frågan, kommer en Kona EV ha en betydligt längre livstid eller är det ägare två som får se en stor värdeminskning. Sätter vi livslängden till 40 000 mil och 20 år så är totalkostnaden för ägandet ungefär det samma. Om vi räknar på en längre livstid så blir elbilen billigare och ännu bättre blir det om Kona EV håller längre än den vanliga Kona. Men kommer du kunna köra på dagens batteri i 20 år utan att behöva byta det?

Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 13 jan 2019 22:27
av Jeppe_E
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 14 jan 2019 06:58
av Bjelke
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 14 jan 2019 08:03
av vigge50
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 14 jan 2019 08:47
av Legato
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
vigge50 skrev:
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?

Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år :)

Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr

Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Fast nu gör du ju "standardfelet" och räknar 100% värdefall istället för att räkna faktiskt värdefall för en viss tidsperiod.

4-6 år tar det nog att "köra om" med den elektriska versionen om du räknar den faktiska TCOn beroende på körsträcka.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 14 jan 2019 09:20
av joel80
Bjelke skrev:
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)

Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 14 jan 2019 09:51
av HelectriC
joel80 skrev:
Bjelke skrev:
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)

Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
Bensinpriset är ju i stort sett bara skatt, så att se till råvarupriset ger i stort sett inget. Mer avgörande är nog vad en ny regering gör med skatten.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 14 jan 2019 11:06
av joel80
Momsen på den del som är primoduktionskostnaden har ju direkt koppling till oljepriset.


Snittpris 2018:
Produktkostnad och bruttomarginal: 5,52 kronor/liter 

Moms på bensinen*: 1,38 kronor
Energiskatt**: 3,87 kronor/liter 
Koldioxidskatt**: 2,57 kronor/liter
Moms på skatten*: 1,61 kronor


Alltså den del som påverkas är 5.52+1.38=6.90kr. Så ändå nästan 50% av priset påverkas direkt av oljepriset.
Att vi nu har priser på under 14kr/litern på vissa mackar mot för runt 16kr i somras beror ju på att oljepriset gått ner.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 19 jan 2019 00:38
av krivik
Är det någon som har något intressant att skriva om Hyundai Kona Electric här i tråden som är titulerad "Hyundai Kona Electric"? ;-)

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 19 jan 2019 00:54
av Jeppe_E
krivik skrev:
Är det någon som har något intressant att skriva om Hyundai Kona Electric här i tråden som är titulerad "Hyundai Kona Electric"? ;-)
Nej. :lol:

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 19 jan 2019 08:04
av HelectriC
Jag ska försöka lägga in något som har med Kona att göra om ca 2v när jag får min. Fick bekräftat igår att bilen nu har kommit till Norge.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 20 jan 2019 14:49
av Svampen
Någon som pratat med återförsäljare när/om bilen med det lilla batteriet kan beställas/levereras?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 04 feb 2019 18:48
av GuruX
Nu är det nog inte så fasligt långt kvar till säljstart.
Det går att bygga sin Kona Electric på Hyundais hemsida. Efter att man har byggt går det att boka provkörning och i listan se vilka återförsäljare har Kona Electric (om det inte är så att de bara har listat alla Hyundaiåterförsäljare).
Dessutom registrerades det tydligen 42 st Kona Electric i Januari. Det luktar demobilar.

Hur är det med app till Kona Electric? Har något hört om det? Det finns ju ingen till de E-Niro som säljs nu. Har Hyundai kanske löst detta?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 04 feb 2019 21:49
av HelectriC
GuruX skrev:
Nu är det nog inte så fasligt långt kvar till säljstart.
Det går att bygga sin Kona Electric på Hyundais hemsida. Efter att man har byggt går det att boka provkörning och i listan se vilka återförsäljare har Kona Electric (om det inte är så att de bara har listat alla Hyundaiåterförsäljare).
Dessutom registrerades det tydligen 42 st Kona Electric i Januari. Det luktar demobilar.

Hur är det med app till Kona Electric? Har något hört om det? Det finns ju ingen till de E-Niro som säljs nu. Har Hyundai kanske löst detta?
Nix, ingen app till Kona.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 feb 2019 15:30
av HelectriC
Nu var dagen då Konan kom. Trevlig bil, väldigt bra förbrukning. Jag körde i sport och absolut inte lugnt. Hamnade då på 13kWh/100km. Det är hälften av min Tesla och nästan lika stora batterier :o
Men bilen för övrigt skiljer sig naturligtvis enormt mycket från en Tesla. Konan är ungefär lika stor som en golf, dock betydligt plastigare i inredningen. Ärligt talat förstår jag fortfarande inte helt vem kundgruppen är? Det måst ju vara folk som är rädda för att koppla in laddsladden för ofta. Bilen är alldeles för liten att ha som familjebil till långresor och om man inte ska åka på långresa, så är ju batteriet alldeles för stort. Vad är poängen med att släpa runt på ett så stort batteri när man har bilen till stadskörning och vardagskörning? Men men, det är bra det kommer fler elbilar på marknaden. Den har massa bra utrustning, ventilation i stolarna, rattvärme, adaptiv farthållare, induktiv mobilladdning och massa annat.

Nu ska den flippas :D

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 feb 2019 15:35
av Jeppe_E
HelectriC skrev:
Nu ska den flippas :D
Köper du nya bilar från Sverige och säljer dem i Norge eller? :lol:

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 feb 2019 15:38
av juristen
Ser mycket trevlig ut och imponerande förbrukning! :)

För det unga alternativt pensionerade paret eller den lilla familjen så duger den nog utmärkt både runt stan och på långfärd. Och tycker man batteriet är för stort finns det iaf i Sverige en 39kWh-variant med svagare motor. Jag skulle ändå välja det större batteriet, prisskillnaden är inte så stor och det passar bra med mitt pendlingsmönster. Skulle kunna ladda allt utom semesterturerna hemma.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 feb 2019 17:10
av HelectriC
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Nu ska den flippas :D
Köper du nya bilar från Sverige och säljer dem i Norge eller? :lol:
Nej, jag är bara snabb med att reservera och drar fördel av de extrema leveranstiderna som är nu. Jag importerar inga bilar, då blir det bara massa jobb med garantier och sånt om nåt händer.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 22 feb 2019 17:13
av Svampen
https://www.blocket.se/vi/83885092.htm

En annons på Kona med lilla batteriet. Blir helt ok pris jämfört med en Leaf 40 tycker jag.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 22 feb 2019 17:26
av HelectriC
Svampen skrev:
https://www.blocket.se/vi/83885092.htm

En annons på Kona med lilla batteriet. Blir helt ok pris jämfört med en Leaf 40 tycker jag.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Lilla batteriet är nog tillräckligt stort för ganska många. Generellt så måste jag säga att Kona är en väldigt trevlig elbil. Jaguaren hade betydligt fler märkliga egenheter, som tog en stund att vänja sig vid (infotainmentsystem tex, som är mycket mer logiskt i Kona). Har kört Kona nu i en vecka och den är bra, helt enkelt! Inte alls samma premiumkänsla, som Tesla eller Jaguar, men det förväntar man ju inte heller av en Hyundai i den prisklassen.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 22 feb 2019 21:20
av TeslaTissel
HelectriC skrev:
Svampen skrev:
https://www.blocket.se/vi/83885092.htm

En annons på Kona med lilla batteriet. Blir helt ok pris jämfört med en Leaf 40 tycker jag.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Lilla batteriet är nog tillräckligt stort för ganska många. Generellt så måste jag säga att Kona är en väldigt trevlig elbil. Jaguaren hade betydligt fler märkliga egenheter, som tog en stund att vänja sig vid (infotainmentsystem tex, som är mycket mer logiskt i Kona). Har kört Kona nu i en vecka och den är bra, helt enkelt! Inte alls samma premiumkänsla, som Tesla eller Jaguar, men det förväntar man ju inte heller av en Hyundai i den prisklassen.



Det talas nu om att Hundai inte kan leverera på grund av extra hög efterfrågan! Länk: https://insideevs.com/hyundai-cant-ship ... zy-demand/

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 feb 2019 08:41
av vigge50
I usa rapporteras det nu att bilförsäljare lägger på över $5000 på listpriset tack vare att efterfrågan är så mycket högre än tillgången.

https://insideevs.com/hyundai-dealers-p ... -electric/

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 feb 2019 11:29
av Mickep
Sånt där beteende är lite irriterande. Då gillar man bättre tesla so har en model utan rabett och förhandling. (den enda som är smolket i bägaren är att tesla är för dyr)