Re: Väntrum Model 3
Postat: 26 aug 2020 18:47
Nu är det bestämt, hämtar bilen 15 september i Trosta.
P85 skrev:Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.
Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.
Lycka till alla
P85 skrev:Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.
Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.
Lycka till alla
Klokt resonemang. Elluckorna är rätt ointressant för mig, lyserna också, min oro är över om man kommer väldigt mkt längre med värmepumpen, Munroe är imponerad, läste att den 3 ggr effektivare att generera värme än rådande, vore spännande och se någon faktiskt skillnad på 2h motorväg i typiskt vinterväder jmf med nuvarande. Vad drar det att hålla 20 grader i januari i rådande, ta bort 70% av kW så har vi ny range. Sedan är det helt centralt, när kommer den då? Får man 10% längre range och den kommer i december, el är det 5% och den kommer i mars?reven skrev:Mycket kan hända på två år.
Det kanske kommer en helt annan bil som är bättre än Teslas modeller. Det kan vara så att S och 3 har nya modeller då också.
Det är lite som att köpa en sprillans ny dator. När du väl får hem den är den redan passé för det har kommit bättre grejer.
Jag tror inte att de modeller som finns nu är stendöda. På 3an kan du alltid installera power trunk och frunk själv. De kanske gnäller lite på SC (har ingen erfarenhet alls annat än vad jag läst på nätet) men skulle inte tro det är några bekymmer.
Lyktorna har fungerat i 2år, fungerar säkert i 2år till och kanske går att retro-fit:a.
Andrahandsvärdet nu är skyhögt på model 3, det kommer förmodligen sjunka men inte mer än en vanlig fossilbil, om ens det.
Jag och min sambo resonerade som så att vi behöver en bil nu. Vi vill ha en elbil. Det blev en model 3 P pga körglädjen och att alla våra boxar på vår lista blev checkade.
Det som är nu verkar dock vara en brytpunkt för vissa saker, t.ex. el-trunk som vi ändå tänkt installera själv. För oss känns det trist men samtidigt är det bara rykten än så länge, Tesla Sverige verkar inte veta nåt och nästa batch är i december. Vi kommer nog inte orka vänta tills dess.
Bonus-systemet är väl knappt på remiss så inget är bestämt ännu.
Coolt (heh), tänkt om den kommer 15% längre och det är i december den kommer?P85 skrev:Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.
Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.
Lycka till alla
Så 15% värmesvinn blir kanske 5% svinn på max värme? Säg att man kör vad på vintern? halvkapacitet? 7,5% och får då istället 2,5% förlust. 10 mil är nu 9,25 mil och blir 9,75 mil istället. Säg att man åker till fjällen, tankar fullt och får 40 mil, då får man i nuvarande 37 mil och i nästa version kanske 39 mil.taliz skrev:PTC-värmaren är väl på 3kw. I motorvägsfart drar motorerna ~20kw.
Dvs om VP vore 3ggr mer effektiv så skulle du spara max 2kw, eller ca 10%.
Men man kör sällan(aldrig?) runt med maxvärme.... och är det så kallt att det behövs så gör VP ändå ingen nytta.
Någonstans mellan 25-45mil.kenjon skrev:35 mil på 100 %, det var inte mycket. Hur långt kommer du på vintern då?
Tågfrakt, det gillasHerrNilsson skrev:
Det gillas lite extra mycket!ChristofferJonsson skrev:Fick sms med leveransdatum! 21 Sep kl9:00!
Beställde 25 juni!![]()
Vit SR+ Vit klädsel
MartinEmil skrev:Hämtade min M3 LR AWD idag. Makalös bil.Linusschon skrev:Någon som har fått leverans nyligen och kan bekräfta om bilen kom med wireless phone charger och USB-C ports?![]()
Den hade USB-c och trådlös laddning. En USB-c fram kopplad till laddaren och en USB-a. Två USB-c bak.
Laddaren funkade klockrent för min iPhone XS.
Vet inte när exakt den är tillverkad men gissar juli. Beställde den 29/6.
I främre förvaringsfacket finns två USB-portar; en USB-c och en USB-a. Laddplattan är ansluten till USB-c (logiskt eftersom den kan leverera mest ström).johbe skrev:Ni som har fått leverans nyligen och har fått med trådlös laddplatta från fabrik, är den laddplattan kopplad i någon av USB-portarna eller har den en dedikerad strömförsörjning? Följdfrågan är huruvida både USB-A och USB-C-portarna är tillgängliga för användning på dessa bilar eller om laddplattan tar upp någon av dem?
Troligtvis när bilen kommit in i landet och Tesla skickat in uppgifterna för att registrera bilen.materik skrev:Äntligen fått leverans datum. Så taggad!
Vit SR+ med vit klädsel
Beställde: 23 juli
Fakturerades: 11 augusti (DNB företagsleasing förhöjd första faktura)
Leverans schemaläggnings SMS skickades: 26 augusti
Leverans: 18 september (Trosta)
Har fortfarande inte dykt upp något VIN-nummer i källkoden dock.
Fick fråga efter det men när jag kollar upp det på biluppgifter.se så får jag ännu inget resultat.
Vet ni när det brukar komma upp där? Behöver regnummer för försäkring, däckhotell osv. Tack
Fick du sms med ett leveransfönster? Jag fick sms i förrgår med beräknad leverans 17-24/9, bekräftade med att svara ”Ja” på smset enligt instruktionerna men har inte fått något bekräftat datum än.materik skrev:Äntligen fått leverans datum. Så taggad!
Vit SR+ med vit klädsel
Beställde: 23 juli
Fakturerades: 11 augusti (DNB företagsleasing förhöjd första faktura)
Leverans schemaläggnings SMS skickades: 26 augusti
Leverans: 18 september (Trosta)
Har fortfarande inte dykt upp något VIN-nummer i källkoden dock.
Fick fråga efter det men när jag kollar upp det på biluppgifter.se så får jag ännu inget resultat.
Vet ni när det brukar komma upp där? Behöver regnummer för försäkring, däckhotell osv. Tack
Ok. Make sense. Och bra med försäkringen. Tyckte det stod något om att man skulle ha ordnat med försäkring innan man kommer till upphämtningen men jag missuppfattade väll det.robert95 skrev:Troligtvis när bilen kommit in i landet och Tesla skickat in uppgifterna för att registrera bilen.materik skrev:Äntligen fått leverans datum. Så taggad!
Vit SR+ med vit klädsel
Beställde: 23 juli
Fakturerades: 11 augusti (DNB företagsleasing förhöjd första faktura)
Leverans schemaläggnings SMS skickades: 26 augusti
Leverans: 18 september (Trosta)
Har fortfarande inte dykt upp något VIN-nummer i källkoden dock.
Fick fråga efter det men när jag kollar upp det på biluppgifter.se så får jag ännu inget resultat.
Vet ni när det brukar komma upp där? Behöver regnummer för försäkring, däckhotell osv. Tack
Hämtar på Onsdag nästa vecka och det är först idag mitt VIN syns på Teslas hemsida (men går fortfarande inte att få fram biluppgifter än). Så jag antar att dem tagit emot den igår/idag och nu har dem skickat in anmälan till transportstyrelsen så inom de närmsta dagarna lär den väl gå att söka på.
Försäkring ingår de 2 första veckorna genom Trygg Hansa samt vinterdäcken skickas till närmsta däckhotell som Tesla har samarbete med.
Ok. Neh, så först fick jag preliminärt i början på september i samband med fakturan. Igår fick jag välja datum och tid i en schemaväljare, dock var det bara den 18e jag kunde välja.Skyria skrev:Fick du sms med ett leveransfönster? Jag fick sms i förrgår med beräknad leverans 17-24/9, bekräftade med att svara ”Ja” på smset enligt instruktionerna men har inte fått något bekräftat datum än.materik skrev:Äntligen fått leverans datum. Så taggad!
Vit SR+ med vit klädsel
Beställde: 23 juli
Fakturerades: 11 augusti (DNB företagsleasing förhöjd första faktura)
Leverans schemaläggnings SMS skickades: 26 augusti
Leverans: 18 september (Trosta)
Har fortfarande inte dykt upp något VIN-nummer i källkoden dock.
Fick fråga efter det men när jag kollar upp det på biluppgifter.se så får jag ännu inget resultat.
Vet ni när det brukar komma upp där? Behöver regnummer för försäkring, däckhotell osv. Tack
Lokalbuss eller en Uber. Bussen är väldigt smidig men går inte så ofta.AGCF skrev:Någon som har tips på hur man tar sig från Arlanda till Trosta?
Aha intressant, verkar vara lite olika process då, jag valde en lagerbil så kanske därför det är annorlunda, på mitt konto står det fortfarande att de håller på att skapa fakturan fastän jag redan har betalat denmaterik skrev:Ok. Neh, så först fick jag preliminärt i början på september i samband med fakturan. Igår fick jag välja datum och tid i en schemaväljare, dock var det bara den 18e jag kunde välja.Skyria skrev:Fick du sms med ett leveransfönster? Jag fick sms i förrgår med beräknad leverans 17-24/9, bekräftade med att svara ”Ja” på smset enligt instruktionerna men har inte fått något bekräftat datum än.materik skrev:Äntligen fått leverans datum. Så taggad!
Vit SR+ med vit klädsel
Beställde: 23 juli
Fakturerades: 11 augusti (DNB företagsleasing förhöjd första faktura)
Leverans schemaläggnings SMS skickades: 26 augusti
Leverans: 18 september (Trosta)
Har fortfarande inte dykt upp något VIN-nummer i källkoden dock.
Fick fråga efter det men när jag kollar upp det på biluppgifter.se så får jag ännu inget resultat.
Vet ni när det brukar komma upp där? Behöver regnummer för försäkring, däckhotell osv. Tack