Sida 177 av 464

Re: Väntrum Model 3

Postat: 27 aug 2020 23:42
av pefreli
Joakimgabrielsson skrev:
Beställde en vit m3p i tisdags, fick vin idag och ett samtal om lev andra halvan av september. Snabba bud:) kommer dock inte ta lev innan batteridagen. Vem vet vad den dagen har i sitt sköte.
Grattis till ditt livs bästa bilköp! :mrgreen:

Jag har dock svårt att se att det kommer ske någon avgörande förändring på batteriet i närtid efter batteridagen.

Det vore ju detsamma som att döda efterfrågan under perioden till dess att det nya batteriet sitter i bilen, vilket knappast kommer vara dagen efter batteridagen.

Elon kommer förpacka budskapet smartare än så.

Han vill ju sälja bilar. ;)

Re: Väntrum Model 3

Postat: 27 aug 2020 23:59
av Svenssons
DrSweden skrev:
Hmm, så folk tänker att något annat som också ökat effekten har tillkommit? Enligt transportstyrelsen har min bil 366 kW, är det nya effekten? Aldrig fattat det där med effekten, vissa S har 92 kW, massa olika siffror i underkant, dessa 366 kw känns i överkant?
Eftersom en elmotor lätt kan trimmas med högre effekt under kort tid så har det tagits fram regelverk inom EU för hur effekt på personbilar skall anges i registrering. Man skall ange medeleffekten som kan hållas under en timme. Detta värde anges i CoC tillsammans med maxeffekt per motor av Tesla. Transportstyrelsen följde detta regelverk liksom motsvarande myndigheter ute i Europa när Model S kom och därför registrerades bilar med tex 69 kW och 92 kW. Efter ett tag så tyckte några på myndigheten att detta inte var OK så istället för att ange den av Tesla uppgivna medeleffekten över tid så hittade de på att slå ihop maxeffekten per motor och ange denna i registreringsbeviset istället. Detta även ifall bilen aldrig kan ha den maxeffekt eftersom batteripacken inte kan leverera maxeffekten till bägge motorerna samtidigt.

Importerar man en Tesla från annat europeiskt land så kan man fortfarande få den lägre effekten registrerad eftersom Transportstyrelsen inte ändra effekt angiven av andra myndigheter.

När det kommer till hybrider så slår Transportstyrelsen inte ihop maxeffekten per motor till en maxeffekt. Har inte koll på hur Transportstyrelsen gör för Porsche Taycan, ifall de även där slår ihop maxeffekten per motor eller anger mer korrekta uppgifter.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 00:02
av DrSweden
Svenssons skrev:
DrSweden skrev:
Hmm, så folk tänker att något annat som också ökat effekten har tillkommit? Enligt transportstyrelsen har min bil 366 kW, är det nya effekten? Aldrig fattat det där med effekten, vissa S har 92 kW, massa olika siffror i underkant, dessa 366 kw känns i överkant?
Eftersom en elmotor lätt kan trimmas med högre effekt under kort tid så har det tagits fram regelverk inom EU för hur effekt på personbilar skall anges i registrering. Man skall ange medeleffekten som kan hållas under en timme. Detta värde anges i CoC tillsammans med maxeffekt per motor av Tesla. Transportstyrelsen följde detta regelverk liksom motsvarande myndigheter ute i Europa när Model S kom och därför registrerades bilar med tex 69 kW och 92 kW. Efter ett tag så tyckte några på myndigheten att detta inte var OK så istället för att ange den av Tesla uppgivna medeleffekten över tid så hittade de på att slå ihop maxeffekten per motor och ange denna i registreringsbeviset istället. Detta även ifall bilen aldrig kan ha den maxeffekt eftersom batteripacken inte kan leverera maxeffekten till bägge motorerna samtidigt.

Importerar man en Tesla från annat europeiskt land så kan man fortfarande få den lägre effekten registrerad eftersom Transportstyrelsen inte ändra effekt angiven av andra myndigheter.

När det kommer till hybrider så slår Transportstyrelsen inte ihop maxeffekten per motor till en maxeffekt. Har inte koll på hur Transportstyrelsen gör för Porsche Taycan, ifall de även där slår ihop maxeffekten per motor eller anger mer korrekta uppgifter.
Tack!!!

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 07:13
av 12man
Blir intressant att se hur Transportstyrelsen hanterar ps2 och "inhemska" varianter

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 08:13
av Bjelke
AGCF skrev:
Sjukt ospännande förklaring. Går och lägger mig nu. Har i alla fall bokat tåg som tar mig nonstop från Norrköping till Arlanda den 8 september. Ska ha med mig en hundring så jag kan köpa en liten svart kaffe på flygplatsen :lol:
VA!? Har dom extrapris på kaffet just nu? :o :lol:

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 09:10
av Bjelke
12man skrev:
Blir intressant att se hur Transportstyrelsen hanterar ps2 och "inhemska" varianter
Det borde ju gå att se redan nu :)
Det rullar ju några stycken här redan...

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 09:31
av JoeMad
FYI!

Tre biltransporter på E4 Östergötland norrut igår. Två med 3:or och en med blandat S och X

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 14:06
av NiklasEr
Jag hämtade min M3 LR i måndags och den är registrerad på 366kw och 1960kg som tjänstevikt.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 14:43
av marko
12man skrev:
Blir intressant att se hur Transportstyrelsen hanterar ps2 och "inhemska" varianter
Slog på några stycken som jag har sett rulla på vägarna. Alla dessa är inreggade med 150kW. Jäkligt märkligt utav TS att tolka effekten på så olika vis.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 14:58
av AGCF
Såg att man nu kan köpa stenskottsfilm från Tesla nu. Någon som vet om det är monterat på de bilar som levereras?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 16:46
av M3PWOW
Hämtade ut vår M3P idag!

Blev lite blandade känslor då det var en lackskada på fronten så bilen måste lämnas in till karossverkstad.

Detta suger lite då vi hade bokat tid för foliering som måste skjutas på och Tesla hade inte tid förrän den 11e september för att fixa skadan och efter det så kommer vi nog vara utan bilen i 1-2 veckor...

I övrigt var allt helt och rent och bilen är grym att köra!

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 17:12
av Ilcabrone
Tråkigt att höra.
Så surt att råka ut för sådant.
Tycker att Tesla borde erbjuda något i kompensation,då det inte borde passera kontroll.
Hur och när tror ni har denna Lackskada har uppstått?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 17:18
av MartinEmil
M3PWOW skrev:
Hämtade ut vår M3P idag!

Blev lite blandade känslor då det var en lackskada på fronten så bilen måste lämnas in till karossverkstad.

Detta suger lite då vi hade bokat tid för foliering som måste skjutas på och Tesla hade inte tid förrän den 11e september för att fixa skadan och efter det så kommer vi nog vara utan bilen i 1-2 veckor...

I övrigt var allt helt och rent och bilen är grym att köra!
Hade exakt samma upplevelse inkl bokad lackskydd som får skjutas upp två månader och grym bil!

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 20:31
av DrSweden
Udda att lack fortfarande är ett problem. Bygga rymdskepp och typ världens bästa bil och inte kunna hålla i en sprayburk. :roll:

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 22:14
av Julleruff
OK!

Verkar som jag ändå blir en Tesla-ägare på 3:e försöket!

La precis en beställning på en lagerbil som "är under transport".

Blev en KISS (Keep It Stupid Simple) - Vit LR AWD Svart interiör och Dragkrok som enda tillval.


Byter från helt motsatta sidan och en Ford Mustang GT 5.0 V8 som jag flinat i varje gång jag startat upp eller gasat med.....
Måste erkänna att det tog emot att lämna fossila livet och den bilen var/är fantastisk.....

Men går kanske från mörkret till ljuset.... från Malus til Bonus.....



Jag fick VIN-nummer direkt i kvittot på 1000:- kvittot direkt efter beställning!

Är det mitt faktiska VIN eller får alla ett Default VIN på det kvittot?


Har i alla fall testat allt jag kan googla fram för att spåra det VIN jag fick men inget verkar funka.

car.info gav inget
Vedaprime verkar inte va Europa
cfr.logisuite.net gav inget

Här skulle VIN in som Cargo ID men finns ingen sådan box
https://www.2wglobal.com/webapps/?url=h ... SearchPage

Fasen, med ett VIN är det ju nästan så man börjar tro man får bil nästa vecka....
.
.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 22:20
av AGCF
Jag fick också VIN direkt på kvittot och nu har jag fått reg nr. ca 3,5 veckor senare.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 22:24
av Julleruff
AGCF skrev:
Jag fick också VIN direkt på kvittot och nu har jag fått reg nr. ca 3,5 veckor senare.
Aha, så kanske hoppades på too-good-to be-true då ändå.....

Re: Väntrum Model 3

Postat: 28 aug 2020 23:49
av reven
M3PWOW skrev:
Hämtade ut vår M3P idag!

Blev lite blandade känslor då det var en lackskada på fronten så bilen måste lämnas in till karossverkstad.

Detta suger lite då vi hade bokat tid för foliering som måste skjutas på och Tesla hade inte tid förrän den 11e september för att fixa skadan och efter det så kommer vi nog vara utan bilen i 1-2 veckor...

I övrigt var allt helt och rent och bilen är grym att köra!
Wow är det sant?

Jag spenderade 2 timmar idag i Trosta, gick igenom bilen till varje millimeter.

3st lackskador, en på taket, två stenskott vid hjulhus, repa på ratten, repa på gaspedalen. Ena framlycktan hade större glipa än den andra. Och sen hade en svetsfog i bakluckan gått sönder...

Jag kan leva med små kosmetiska saker men lackskador är ett big no no för mig.
Jag fick tjafsa med dem i 45minuter men de tog på sig allting.
Eftersom resten av bilen verkligen var superfin så tog vi den men det kommer ju behövas repareras och hjälpte mig att boka in hos skadeverkstaden i Uppsala.

Det jag inte förstår är hur det kan vara så förbannat svårt att skydda bilarna vid frakt? Vad kostar en presenning liksom?
Sen var det en del lim kvar från deras plast på vissa saker. Samt en stor fläck på baksätet. Kan väl inte vara så jättesvårt att ta bort dem med innan leverans. Detta åtgärdades av dem på plats sen efter att man sagt till...

Sen suckandet från personalen blir ju lite tröttsamt men hallå, köper en bil för nära 800k, så måste man behöva gå igenom den med ficklampa och förstorningsglas. Det var heller inte så att lackskadorna var något som inte syntes på nära håll...

Nej, Tesla Sverige har ju en del att jobba på.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 29 aug 2020 11:52
av Bjelke
reven skrev:
M3PWOW skrev:
Hämtade ut vår M3P idag!

Blev lite blandade känslor då det var en lackskada på fronten så bilen måste lämnas in till karossverkstad.

Detta suger lite då vi hade bokat tid för foliering som måste skjutas på och Tesla hade inte tid förrän den 11e september för att fixa skadan och efter det så kommer vi nog vara utan bilen i 1-2 veckor...

I övrigt var allt helt och rent och bilen är grym att köra!
Wow är det sant?

Jag spenderade 2 timmar idag i Trosta, gick igenom bilen till varje millimeter.

3st lackskador, en på taket, två stenskott vid hjulhus, repa på ratten, repa på gaspedalen. Ena framlycktan hade större glipa än den andra. Och sen hade en svetsfog i bakluckan gått sönder...

Jag kan leva med små kosmetiska saker men lackskador är ett big no no för mig.
Jag fick tjafsa med dem i 45minuter men de tog på sig allting.
Eftersom resten av bilen verkligen var superfin så tog vi den men det kommer ju behövas repareras och hjälpte mig att boka in hos skadeverkstaden i Uppsala.

Det jag inte förstår är hur det kan vara så förbannat svårt att skydda bilarna vid frakt? Vad kostar en presenning liksom?
Sen var det en del lim kvar från deras plast på vissa saker. Samt en stor fläck på baksätet. Kan väl inte vara så jättesvårt att ta bort dem med innan leverans. Detta åtgärdades av dem på plats sen efter att man sagt till...

Sen suckandet från personalen blir ju lite tröttsamt men hallå, köper en bil för nära 800k, så måste man behöva gå igenom den med ficklampa och förstorningsglas. Det var heller inte så att lackskadorna var något som inte syntes på nära håll...

Nej, Tesla Sverige har ju en del att jobba på.
Dom som hämtat ut felfria bilar (dom flesta) brukar klaga på att man rekommenderar att gå
genom bilen minutiöst men just sånt här förekommer tyvärr och jag vidhåller därför fortfarande att
man kollar bilen riktigt noga vid leverans, det är om inte annat bra mycket enklare att få felen
åtgärdade än om man kommer senare och påpekar brister...
Beklagligt att det ska smita igenom fel som man enkelt kan se vid en snabb koll...

Re: Väntrum Model 3

Postat: 29 aug 2020 15:33
av Skyria
Jag är lite kluven till det här med att minutiöst gå igenom bilen av flera olika anledningar.

Det som talar för att göra det:
- Det är en premiumbil, jag vill att den ska vara i toppskick när jag får den
- Tesla borde uppmärksammas på brister i processen och åtgärda dem
- Lite som när man köper hus borde en noggrann besiktning göras innan så att man kan kräva ersättning för eventuella brister

Det jag däremot (mycket utifrån mig själv) tycker talar emot det förfarandet är:
- Det är en premiumbil, jag borde inte behöva göra det
- Även om jag planerar att ta väl hand om bilen så har jag tre barn...
- Jag har ingen lust att spendera flera timmar på att ögna igenom bilen efter fel

Vad som mest troligen kommer hända för egen del när jag om ett par veckor får min bil är att jag kommer göra en översiktlig genomgång, leta efter de uppenbara fel som folk skrivit om tidigare och om allt ser bra ut kommer jag säkert vara nöjd och lyckligt ovetandes om de tusen småfel som jag kanske missar men som ändå skulle dolts av familjens ibland ovarsamma hantering :D

Re: Väntrum Model 3

Postat: 29 aug 2020 15:48
av Fredrik j
reven skrev:
Nej, Tesla Sverige har ju en del att jobba på.
Finns väl ingen tillverkare som överlämnar kvalitetskontrollen till leveranspersonal. För dom flesta biltillverkare är ju bilen redan levererad när den står hos en återförsäljare.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 29 aug 2020 17:46
av Quadrillion
reven skrev:
Jag fick tjafsa med dem i 45minuter men de tog på sig allting.
Eftersom resten av bilen verkligen var superfin så tog vi den men det kommer ju behövas repareras och hjälpte mig att boka in hos skadeverkstaden i Uppsala.
Behövde du tjafsa? Vi var där en dryg timme och hittade fyra lackskador. Det var inga som helst problem att få igenom. Varierar det med vilken person som levererar?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 29 aug 2020 18:02
av JeJeTesla
Själv skulle jag ha fått leverans den 21:a. Uppskjuten pga lackskada som skulle fixas. Så ibland kollar dom i alla fall. Leverans på måndag så håller tummarna att bilen är fixad.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 29 aug 2020 18:28
av reven
Quadrillion skrev:
Behövde du tjafsa? Vi var där en dryg timme och hittade fyra lackskador. Det var inga som helst problem att få igenom. Varierar det med vilken person som levererar?
Jag tror det beror på vilken person som levererar. Den första personen vi fick kunde i princp ingenting och visste knappt vad en bil var. Sen fick vi hans kollega som var bättre men som envisades med att bland annat ett stenskott var smuts och försökte skrapa bort och gjorde det lite värre. Det som de vägrade ta på sig var lackskadan på taket och jag fattade ingenting. Det var "enligt spec" påstod han. Jo men tjena. Så det blev en diskussion om det men efter 15min fram och tillbaka så gick de med på det.

Vi försökte hålla oss trevliga och sakliga men klart man blir lite besviken.


Ett tips till er som ska hämta ut genom finansiering hos DNB:
Ni behöver EJ godkänna att ni ska ta DNBs kort. Säg åt leverans att ni inte vill ha det så ringer de upp DNB och skickar nytt dokument utan det.
Ni behöver heller EJ godkänna att DNB ska ta era uppgifter och ge till deras partners. Tror det är näst sista bock-rutan i dokumentet. Kan vara bra för er som iaf försöker värna om era uppgifter.


Jag ska säga att överlag så är vi väldigt nöjda med bilen och har kört runt 30 mil nu sen vi hämtade ut den. Vi vet att sakerna blir åtgärdade och bilen fungerar ju att köra med, detta är i princip enbart kosmetiskt förutom svetsfogen i bakluckan som kan bli litet problem vid eventuell krock.
Vi var oroliga för bullrande bil men vi kommer senast från en Skoda RS som var bullrigare och en Caddy TDI som är ännu bullrigare så för oss är det klart en tystare bil.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 29 aug 2020 22:48
av danielr
Hej,

Beställde en M3 SR+ den 25:e Aug och fick VIN på fakturan den 28:e Aug. Det står "Planerat leveransdatum den 27:e Sep".

Någon som har erfarenhet av att dessa datum ändras när de väl ligger på fakturan?

MVH

Daniel