Sida 179 av 419
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 12:34
av Geni87
Niklas Z skrev:Ja, föreställningen att Tesla skulle konkurreras ut är märklig. Hade det varit en krympande marknad skulle det kanske kunna ligga något i det, men knappast när problemet med elbilsmarknaden är att efterfrågan är större än produktionskapaciteten.
Det är nog så att många likställer krympande marknadsandelar med att man blir utkonkurrerad, och det är ju bara delvis sant. 2% av en marknad på 50 miljoner bilar är bättre än 30% av en marknad på 1 miljon bilar liksom.
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 12:39
av Niklas Z
Geni87 skrev:
Det är nog så att många likställer krympande marknadsandelar med att man blir utkonkurrerad, och det är ju bara delvis sant. 2% av en marknad på 50 miljoner bilar är bättre än 30% av en marknad på 1 miljon bilar liksom.
Ja exakt.
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 17:42
av Yxel
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 18:03
av TeslaTissel
Citerar ur artikeln:
Kanske kan elbilarna få ett uppsving 2019, då fler modeller lanseras. Ytterligare några år senare kommer en lång rad nyheter. Då väntas också batterier som inte bara ger längre räckvidd utan också kan laddas snabbare och är billigare att tillverka. Kombinerat med kraftiga stöd och förmåner kan det kanske tända marknaden - förutsatt att utbyggnaden av laddstolpar håller jämna steg.
Jag förstår hur han menar, det är bara det marknaden redan är
tänd.
Jag tror de flesta, både privatpersoner och företag önskar att de hade möjlighet skaffa elfordon.
Orsaken är till stor del
bränslepriserna, som en del i bekantskapskretsen kallar ”skenande”. När man då nämner elbilar, så klagar de om att de är för dyra, när kan de leverera etc.
Så visst är marknaden redo.
Hepp!
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 18:08
av Niklas Z
Märklig rubrik. Det är ju inte trögt att sälja elbilar. Man kunde ha hävdat det om det funnits stora lager av osålda elbilar. Men så är det ju inte. Däremot går produktionen av elbilar alltför trögt.
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 18:17
av Verdi
Lasse Swärd hatar ju elbilar så jag är inte förvånad över hans "analys".
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 18:49
av Bjelke
Verdi skrev:
Lasse Swärd hatar ju elbilar så jag är inte förvånad över hans "analys".
När precis, den mannen är inte helt frisk i huvet på nåt sätt, var ett tag sedan jag ens orkade läsa skiten han
spytt upp...
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 19:18
av mati
Bjelke skrev:Verdi skrev:
Lasse Swärd hatar ju elbilar så jag är inte förvånad över hans "analys".
När precis, den mannen är inte helt frisk i huvet på nåt sätt, var ett tag sedan jag ens orkade läsa skiten han
spytt upp...
Jag var tvungen att slänga en liten kommentar under artikeln utan att orka läsa allt.
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2018 20:28
av Bjelke
mati skrev:Bjelke skrev:Verdi skrev:
Lasse Swärd hatar ju elbilar så jag är inte förvånad över hans "analys".
När precis, den mannen är inte helt frisk i huvet på nåt sätt, var ett tag sedan jag ens orkade läsa skiten han
spytt upp...
Jag var tvungen att slänga en liten kommentar under artikeln utan att orka läsa allt.
Du fick orden i lite fel ordning,
Bättre att slänga artikeln utan att läsa den och orka en liten kommentar lixom...
Re: Artikel i media
Postat: 21 sep 2018 01:25
av Legato
Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.
Re: Artikel i media
Postat: 21 sep 2018 07:54
av chaffis75
Legato skrev:
Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.
Ja men även tillgången till bilar, de är ju knappast bara att gå in i vilken butik som och köpa en elbil, långa leveranstider på de flesta modeller. Detta påverkar garanterat försäljningen, dvs man orkar inte vänta på elbilen så då blir de en ny fossil istället.
Re: Artikel i media
Postat: 21 sep 2018 09:24
av Bjelke
chaffis75 skrev:Legato skrev:
Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.
Ja men även tillgången till bilar, de är ju knappast bara att gå in i vilken butik som och köpa en elbil, långa leveranstider på de flesta modeller. Detta påverkar garanterat försäljningen, dvs man orkar inte vänta på elbilen så då blir de en ny fossil istället.
Han som sitter bredvid mig här skulle köpa en elbil (Ionic) men det blev en bensinare istället, just pgav av lev.-tiden
Re: Artikel i media
Postat: 21 sep 2018 19:10
av TeslaTissel
Kom inte på var jag skall lägga detta, men kan inte omedelbart tolka det.
Det saknas referens-länk till nyheten som refereras till Bloomberg news.
Tesla säkrar litiumleveranser med kinesiskt bolag
https://www.di.se/nyheter/tesla-sakrar- ... skt-bolag/
Hepp!
Re: Artikel i media
Postat: 21 sep 2018 21:14
av Bjelke
Inför produktionen i Kina kanske?
Re: Artikel i media
Postat: 21 sep 2018 21:52
av TeslaTissel
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 08:09
av 12man
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 10:32
av HerrNilsson
Det var inte bara Lasse Swärd som nämnde Tesla i dagens DN.
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 11:00
av helix
Det är ganska intressant att DI publicerar en sådan här notis, vilket mer eller mindre är gratisreklam:
https://www.di.se/bil/tesla-uppges-erbj ... rcharging/
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 11:02
av Legato
HerrNilsson skrev:Det var inte bara Lasse Swärd som nämnde Tesla i dagens DN.
123.jpg
Mycket kloka ord!
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 11:12
av LarsL
Legato skrev:HerrNilsson skrev:Det var inte bara Lasse Swärd som nämnde Tesla i dagens DN.
123.jpg
Mycket kloka ord!
Det där är bright green, gör saker som är miljövänliga bättre än de som inte är miljövänliga.
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 12:07
av JFAH
Personligen tycker jag det är ett jädra dittrande med gratis eller inte super charger. Hur många gånger har de slutat med det nu? Kan de helt enkelt inte bestämma sig? Jag kan tänka mig att man kommer långt med intäkter på fast optional kostnad i samband med inköp (säg en klump om ex. 20kkr dedikerat) och att ta bra betalt per minut i samband med att man ockuperar en plats utan att ladda (i.e uppnått inställd laddnivå). Men oavsett; det vore fint om de kunde bestämma sig någon gån så man kan säga vad som gäller...
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 12:29
av TeslaTissel
TACK! Jag fann mycket intressant info i den artikeln som förklarade en del.
Hepp!
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 14:09
av LarsL
Elektrisk STCC.
Vore riktigt häftigt om de skulle kunna få ihop en sådan serie. Jag skulle titta.
http://bloggar.mestmotor.se/formel-blog ... -stcc-bil/
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 16:18
av leiflodde
Kollade bakåt i tiden och på Tibors första inlägg
http://teslaclubsweden.se/verkstad-men-ingen-butik/ men funderar på att det gått 5 år och många biltillverkare är fortfarande långt efter och kanske fortfarande 5 år till innan man är ikapp Tesla?
Vilken biltillverkare eller ladd tillverkare kommer ikapp Tesla först?
Re: Artikel i media
Postat: 22 sep 2018 17:38
av vigge50
Chris Collins har gjort en hyllningsvideo till Elon