Legato skrev:Det gjorde jag inte. Jag syftade på de alternativa laddnätverken, inte de alternativa bilarna. Sen tycker jag iofs Model 3 är helt överlägsen även bortsett från laddnätverk. Hur PS2 kan konkurrera får vi se när den väl finns på plats, men kollar man specen så är M3 klart bättre även jämfört med den imo.
Jo jag vet att du syftade på nätverken, men i praktiken så hänger ju valet av bil ihop med vilka nätverk man får tillgång till. TM3 = allt, PS2 = allt-SuC. Man får alltså värdera både bilen och nätverket. Då prioriterar vi förmodligen olika saker i specen, för jag tycker tvärt om.

Sen är det ju så att jag inte har provat PS2 än, medans jag har rätt hyfsad erfarenhet från TM3. Jag kommer inte lägga en skarp order på PS2 innan jag har haft möjlighet att provköra.
Legato skrev:Men du kör inte elbil idag, eller hur? Personligen tror jag du kommer upptäcka att de där "uppoffringarna" är större i praktiken än i teorin. Vidare verkar du bygga dina antaganden på vad Ionity planerat att ha på plats. Om det kommer överensstämma med verkligheten vet vi inte idag.
Jag äger ingen elbil idag nej (tyvärr). Men jag tar varje chans jag får att köra en och har bland annat kört/åkt ett par hundra mil TM3 i södra USA och I-PACE genom Sverige, där den första var en klart bättre laddupplevelse.

Jag tar helt enkelt risken med att Ionity inte är så välutbyggt som jag tror om ett år, men jag bedömer det som en relativt liten risk sett utifrån mina behov. Det viktigaste för mig när det gäller snabbladdning är E6:an söderut och att Tyskland/Österrike/Schweiz har en bra täthet av laddare och på den fronten börjar det redan idag se rätt bra ut (tack Norrmän).
Legato skrev:För det första är det ganska svårt för mig att bemöta vad du upplever att andra på forumet tycker. För det andra så håller jag inte alls med om den åsikten. Som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag kört elbil även om inte SUC fanns. Det är alltså inget motsatsförhållande dem emellan. Jag tycker som sagt Teslas bilar är klart bättre än konkurrenternas, så även i Norrland skulle jag såklart rekommendera Tesla, men sen tillkommer ju det faktum att de flesta vill kunna resa utanför sin hemregion smidigt och bekvämt och då får de ju nytta av SUC. Det är ju inte så att det i Norrland finns laddare för övriga bilar men inte Tesla... Hade det funnits så hade det varit en komparativ fördel för tex Audi, Polestar och Jaguar, men så är det ju inte.
Absolut, det förstår jag. Och det var inte riktat mot just dig egentligen även om det blev som ett svar till dig. Bara något jag har noterat utan värdering i vem som skriver vad. Du har absolut rätt i att Tesla har en fördel då de kan använda alla nätverk, och tills alternativen har blivit tillräckligt täta kommer den fördelen bestå.
Legato skrev:Absolut. Jag tycker som sagt det är jättebra att det kommer andra elbilar och det är också bra att andra "offrar sig" och köper dem

Jag hoppas att det inte kommer kännas som att jag offrar mig, men visst finns det likheter med de som köpte Tesla av de första årsmodellerna då SuC var ganska outbyggt.

Det ska bli spännande att se hur snabbladdningskartan ser ut om ett år. Sen är det ju även så att en förhandsbokning går att avbryta när som helst, om det ser helt åt helvete ut med utbyggnaden. På så sätt är risken liten även om det vore en trist utveckling.