Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
[
Håller med om att lacken ser mer solid ut från Geneve, men det kanske är belysningen och omgivningen som spelar ögonen ett litet spratt? Baserat på den här bilden från Polestars hemsida på Thunder skulle jag nog ändå säga att Genevebilen är lackad med just Thunder. Sen om den är solid eller metallic är en annan femma... Har du frågat Polestar?
Absolut, har ställt lite frågor till dem, men lär väl inte få svar fören på måndag. Det är ju ändå helg :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
[
Håller med om att lacken ser mer solid ut från Geneve, men det kanske är belysningen och omgivningen som spelar ögonen ett litet spratt? Baserat på den här bilden från Polestars hemsida på Thunder skulle jag nog ändå säga att Genevebilen är lackad med just Thunder. Sen om den är solid eller metallic är en annan femma... Har du frågat Polestar?
Absolut, har ställt lite frågor till dem, men lär väl inte få svar fören på måndag. Det är ju ändå helg :)
Dela gärna med dig av svaren om det är något som är intressant för oss andra att veta. :) Själv är jag väldigt nyfiken på vad räckvidden verkligen kommer landa på, både WLTP och EPA. Men det lär de ju inte uttala sig om (mer än vad de redan har gjort) förrän bilen är certad och klar.

Målet är ju 500 km WLTP / 440 km EPA. Hamnar vi i de trakterna så kommer iaf jag bli väldigt nöjd. Är även nyfiken på hur mycket man kommer få dra med dragkroken.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Model3LR

Inlägg av Model3LR »

Hur har ni som är intresserad av P2 tänkt ang laddning osv? Laddar ni hemma och kör relativt lite eller kommer ni förlita er på att de få snabbladdarna som finns kommer räcka/fungera?

Det är en av anledningarna att det bli en Tesla. Som igår var jag på ett ställe. Fanns massa Superchargers (vanliga och CCS) plus en 50kw-snabbladdare i närheten. Den var kass :roll: Eller om den istället varit upptagen. Att behöva vänta över en timme innan det går att ladda. Plus att laddningen då tar enormt lång tid.

Ett alternativ är ju att hoppas att det byggs massa nya snabbladdare. Men med dagens takt för t.ex Ionity så går inte det att hoppas på.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Model3LR skrev:
Hur har ni som är intresserad av P2 tänkt ang laddning osv? Laddar ni hemma och kör relativt lite eller kommer ni förlita er på att de få snabbladdarna som finns kommer räcka/fungera?

Det är en av anledningarna att det bli en Tesla. Som igår var jag på ett ställe. Fanns massa Superchargers (vanliga och CCS) plus en 50kw-snabbladdare i närheten. Den var kass :roll: Eller om den istället varit upptagen. Att behöva vänta över en timme innan det går att ladda. Plus att laddningen då tar enormt lång tid.

Ett alternativ är ju att hoppas att det byggs massa nya snabbladdare. Men med dagens takt för t.ex Ionity så går inte det att hoppas på.
Bilen kommer ju inte levereras förrän om drygt ett år. Den vardagliga laddningen kommer jag självklart sköta på jobbet och eventuellt hemma om jag kan få igenom installation av laddboxar i BRF:en. :) Jag kör rätt mycket bil men det är inte jätteofta jag kör mer än ~15 mil åt gången enkel sträcka.

För långkörning räknar jag kallt med att Ionity's nät kommer vara hyfsat om drygt ett år. Idag har de ca 60 laddare i drift vilket har tagit knappt ett år för dem, men de Twittrade för inte så länge sedan att 400-målet till 2020 fortfarande gäller, och även om de skulle missa målet med 100 laddare bör täckningen vara helt ok även då. Redan med de som är klara idag eller har påbörjats så kommer det inte vara några problem att ta sig ner till norra Italien exempelvis. Sen har ju även andra aktörer än Ionity börjat sätta upp rejäla snabbladdare, exempelvis Fortum. Jag ser inte att det här kommer vara ett problem när det väl är dags att hämta ut bilen.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Tror att vi har ett okej utbyggt nätverk av ultrasnabbladdare (är det så man ska benämna dem??) om ett år och sen har vi ju faktiskt också rätt många 50kW-laddare som går att använda emellanåt om det skulle saknas nått snabbare. På 20-25 minuters laddning kommer man i allafall 10 mil till och kanske når nästa ultrasnabbladdare. ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Model3LR skrev:

Jag använder min bil till 90% mellan hem & jobbet. Då och då kör vi lite längre, typ upp mot 30 mil. Väldigt sällan kör vi längre än så. Tesla har en fördel med sitt laddnätverk, men jag har tilltro till framtiden. Killgissar att företag som Fortum och Eon kommer att se till att det byggs ut laddstationer. Utmaningen är förstås att sälja elbilar, för utan elbilar på vägarna, så finns det inget incitament att bygga ut infrastrukturen.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag stämmer in i kören. Dels är de ett tag till PS2 kommer men sedan räknar jag med att ionity ökar takten så snart de börjar bli lite volym på bilar från tex VW och Audi. Sen ser man ju nu att tex EON också börjar bygga seriösa laddstaioner. Här i lödde (bredvid SUC) bygger Eon just nu sin första seriösa station i Sverige vilket innebär 4 st 350 KW laddare.
Jag kan tänka mig ännu fler är pågång.

Sen ska man ju inte glömma att även 50KW laddare funkar även om de inte är så kul men de finns på många platser, ja de vet att även Tesla ägare som jag förstått ganska frekvent ändå använder dessa i områden där suc saknas.

Men visst SuC är väldigt trevligt men jag inser att om man tar bort SuC ur ekvationen så känner jag att en PS2 passar mig antagligen bättre än en M3 få frågan är hur mycket man vill ha SuC.

Jo sedan glömde jag såklart säga, personligen kommer jag nog ladda typ 90-95% hemma eller i vår stuga.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:

Sen ska man ju inte glömma att även 50KW laddare funkar även om de inte är så kul men de finns på många platser, ja de vet att även Tesla ägare som jag förstått ganska frekvent ändå använder dessa i områden där suc saknas.
Personligen hade jag snarare sett det som ett varningstecken... Ionity har som MÅL att ha lika många laddplatser 2020 som det fanns SUC i början av 2018 i Europa. Sen dess har SUC fortsatt växa snabbt. Personligen tycker jag det vore en extremt stor nackdel att tvingas förlita mig på ett mycket mindre betalnätverk. Jag älskar flexibiliteten att fritt kunna åka omkring i hela Västeuropa. Åker man sällan på långresa är ju inte skillnaden lika relevant dock.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verkar vara många som tror att det helt plötsligt skall finnas gott om snabbladdare nästa år.
Det känns inte särskilt sannolikt.

Själv tycker jag det verkar lite skakigt med kompabilitetsproblem dessutom. Teslabjörn har ju haft problem med alla möjliga bilar att få igång IONITY.
Med en Tesla så vet man att SUC funkar. Med andra så kan man aldrig vara säker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag fick bekräftat av ionity att det ska gå att köra från Bergen, över fjället i Norge, ner genom Sverige, Danmark, Tyskland och komma till Österrike med deras laddare redan denna sommar. Därför tror jag inte det ska vara något problem nästa sommar. Det håller för mig. Det var en av anledningarna till att jag inte behöll ipacen eftersom jag inte tror att det blir jättesmidigt i år (även om det nog hade gått, men nästa år ska det vara ok). Dock har jag inte ens bestämt mig för om det faktiskt blir PS2, måste nog sitta i den först och kolla utrymmena. Min fru använde sig av veto när vi provsatt M3, så den gick bort som ersättare till MS.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Verkar vara många som tror att det helt plötsligt skall finnas gott om snabbladdare nästa år.

Själv tycker jag det verkar lite skakigt med kompabilitetsproblem dessutom. Teslabjörn har ju haft problem med alla möjliga bilar att få igång IONITY.
Tvärtom så tycker jag att det känns väldigt sannolikt att laddnätverket kommer vara fullt tillräckligt om drygt ett år, sen kommer det förbättras ännu mer med tiden. Känslan jag har är att folk vill ha elbilar och att många tillverkare satsar, bara det att t.ex. Ionity faktiskt existerar och bygger är väldigt positivt. Något sådant vågade man inte hoppas på för några år sedan. Man kan välja att se allt negativt och utgå från att det blir skit, eller så kan man välja att ha tilltro till att efterfrågan på elbilar och att folk faktiskt ställer krav kommer göra att det praktiska löser sig. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
taliz skrev:

Tvärtom så tycker jag att det känns väldigt sannolikt att laddnätverket kommer vara fullt tillräckligt om drygt ett år, sen kommer det förbättras ännu mer med tiden. Känslan jag har är att folk vill ha elbilar och att många tillverkare satsar, bara det att t.ex. Ionity faktiskt existerar och bygger är väldigt positivt. Något sådant vågade man inte hoppas på för några år sedan. Man kan välja att se allt negativt och utgå från att det blir skit, eller så kan man välja att ha tilltro till att efterfrågan på elbilar och att folk faktiskt ställer krav kommer göra att det praktiska löser sig. :)
Negativt/positivt?

Jag tycker det är helt magiskt positivt att Tesla byggt ett gigantiskt nätverk med hög tillgänglighet och fantastisk tillförlitlighet. När det finns och när bilarna som kan ladda där tillverkas av den tillverkare som skapat hela elbilsrevolutionen, varför skulle jag då välja ett alternativ som vi vet är sämre? Det enda som kan diskuteras är ju hur mycket sämre det är samt om det någonsin kommer komma ikapp...

Min erfarenhet är att de som kör/kört Tesla generellt har extremt svårt att tänka sig att byta bort SUC. De som aldrig ägt elbil verkar ha en romantiserad bild av att laddningen nog inte är så viktig i praktiken. Gissar att en stor anledning till denna missuppfattning är att media helt brukar "glömma" det i sina tester. Man skriver gärna hur snabb laddning bilarna kan ta emot, men glömmer nämna att det finns extremt få laddare som kan leverera farten (utanför suc).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

Negativt/positivt?

Jag tycker det är helt magiskt positivt att Tesla byggt ett gigantiskt nätverk med hög tillgänglighet och fantastisk tillförlitlighet. När det finns och när bilarna som kan ladda där tillverkas av den tillverkare som skapat hela elbilsrevolutionen, varför skulle jag då välja ett alternativ som vi vet är sämre? Det enda som kan diskuteras är ju hur mycket sämre det är samt om det någonsin kommer komma ikapp...

Min erfarenhet är att de som kör/kört Tesla generellt har extremt svårt att tänka sig att byta bort SUC. De som aldrig ägt elbil verkar ha en romantiserad bild av att laddningen nog inte är så viktig i praktiken. Gissar att en stor anledning till denna missuppfattning är att media helt brukar "glömma" det i sina tester. Man skriver gärna hur snabb laddning bilarna kan ta emot, men glömmer nämna att det finns extremt få laddare som kan leverera farten (utanför suc).
Håller med dig till 100%.
Ägde första Teslan ett tag innan de första Superchargers kom. Då var det ett rejält handikapp att köra elbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Laddnätverk från andra tillverkare än Tesla, är precis som elbilar från andra tillverkare.
Det är alltid "nästa år, då ska ni se!"

En bil är för de flesta den största investeringen efter bostad, och att då chansa på något som inte funkar nu, men kanske kanske funkar "sen"... nä det håller inte för mig iaf....

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
Det beror väl helt och hållet på vilka behov man har. Skulle jag köpa en Tesla så skulle jag ha användning av SuC-nätverket ungefär... 2-3 ggr på ÅR. Så är mitt körmönster. Jag har ingen romantiserad bild över laddningen utanför hemmet. Jag är helt på det klara med att Tesla har ett stort försprång och det är ju väldigt positivt för Tesla om man utnyttjar laddnätverket. Men alla gör ju inte det. Det verkar tyvärr ha undgått vissa när man pådyvlar andra om Teslas överlägsenhet för de har ett så fantastiskt mycket bättre laddnätverk än alla andra tillverkare. Vi har alla olika behov och vad som är rätt för en, är kanske inte relevant för en annan. Men det är ett faktum att Teslas SuC-nätverk ger stora fördelar. Ja, alltså till de som har behov av det. Jag kan absolut köpa att man som Tesla-ägare har svårt att byta bort SuC.

Hyundai Kona var 5h 30 minuter efter Tesla Model S, mellan Haparanda-Ystad. Så att helt döma ut de publika laddnätverken tycker jag är dumt. Som jag skrev tidigare, det måste finnas incitament för elbolagen att bygga ut infrastrukturen.

Här är lite söndagsläsning:

https://trafikverket.ineko.se/Files/en- ... ppdrag.pdf

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Norge har massvis med elbilar och ligger några år före oss. Hur ser det ut där för de som inte använder SuC (dvs de som ej har Tesla)?

Bekymmer eller ej?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

Negativt/positivt?

Självklart är SuC grymt, tror inte någon försöker förminska storheten i Teslas nätverk. ;) Och nej, jag har ingen romantiserad bild av att snabbladdning inte skulle vara så viktigt (även om behovet varierar _kraftigt_ från person till person). Självklart har folk haft svårt att tänka sig att byta bort SuC, det har ju inte funnits några alternativ.

Det är dock märkligt att du klassar alla alternativ som sämre, snabbladdningsnätverket är inte den enda faktorn vid val av elbil. När jag väljer mellan TM3 och PS2 (de enda två bilarna som är aktuella för mig att välja mellan i dagsläget) så behöver jag väga in flera saker. Båda har fördelar och nackdelar och kanske den största fördelen med TM3 i nuläget är just SuC, det är ganska enkelt att inse. Men för mig och mitt behov tickar PS2 i fler boxar jämfört med TM3. Jag inser också genom att titta på Ionitys karta idag och genom att de har ett år ytterligare att bygga ut, att jag inte kommer behöva göra speciellt många uppoffringar jämfört med om jag hade haft en Tesla med SuC. För mig är det inte lika svart eller vitt som det verkar vara för vissa andra här.

Jag tycker också att det är intressant hur diskussionen när det gäller snabbladdning på detta forum varierar. Diskuteras alternativ till SuC så är fördelarna med SuC det viktigaste i världen och det går inte att klara sig utan. Om diskussionen däremot gäller någon som bor långt upp i norr (där SuC är frånvarande) och funderar på att skaffa en Tesla så är SuC plötsligt inte så viktigt, man laddar ju ändå alltid hemma... Något jag har noterat bara. :)

Teslas existens har startat elbilsrevolutionen och att Tesla får konkurrens kommer förbättra den ännu mer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Det beror väl helt och hållet på vilka behov man har. Skulle jag köpa en Tesla så skulle jag ha användning av SuC-nätverket ungefär... 2-3 ggr på ÅR. Så är mitt körmönster. Jag har ingen romantiserad bild över laddningen utanför hemmet. Jag är helt på det klara med att Tesla har ett stort försprång och det är ju väldigt positivt för Tesla om man utnyttjar laddnätverket. Men alla gör ju inte det. Det verkar tyvärr ha undgått vissa när man pådyvlar andra om Teslas överlägsenhet för de har ett så fantastiskt mycket bättre laddnätverk än alla andra tillverkare. Vi har alla olika behov och vad som är rätt för en, är kanske inte relevant för en annan. Men det är ett faktum att Teslas SuC-nätverk ger stora fördelar. Ja, alltså till de som har behov av det. Jag kan absolut köpa att man som Tesla-ägare har svårt att byta bort SuC.

Hyundai Kona var 5h 30 minuter efter Tesla Model S, mellan Haparanda-Ystad. Så att helt döma ut de publika laddnätverken tycker jag är dumt. Som jag skrev tidigare, det måste finnas incitament för elbolagen att bygga ut infrastrukturen.

Här är lite söndagsläsning:

https://trafikverket.ineko.se/Files/en- ... ppdrag.pdf
"Åker man sällan på långresa är ju inte skillnaden lika relevant dock."

...skrev jag i inlägget tidigare. Ska man bara ha en bil att köra omkring i sitt närområde med så finns det massor av (billiga) funktionella alternativ. Jag tror dock det är en ganska liten andel av bilägare, och framförallt av dem som tittar på lite dyrare elbilar, som har planen att i princip aldrig åka långt med sin bil.

Sen är det väl ingen som "helt dömt ut de publika laddnätverken"? Jag hade kört elbil även om Tesla och SUC inte fanns, men jag hade hellre haft en riktigt billig elbil typ Ioniq eller Leaf med tillgång till SUC, än en dyrare bil typ e-Tron eller PS2 utan den tillgången. Det är den enskilt överlägset viktigaste egenskapen hos en elbil i mitt tycke att ha god tillgång till snabb laddning. Det är de facto enbart Tesla som har idag. I framtiden kommer antagligen andra få det också, men när och i vilken utsträckning kan vi bara spekulera om idag. Personligen skulle jag inte ens överväga något annat än Tesla innan det faktiskt finns på plats.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Det är dock märkligt att du klassar alla alternativ som sämre, snabbladdningsnätverket är inte den enda faktorn vid val av elbil.
Det gjorde jag inte. Jag syftade på de alternativa laddnätverken, inte de alternativa bilarna. Sen tycker jag iofs Model 3 är helt överlägsen även bortsett från laddnätverk. Hur PS2 kan konkurrera får vi se när den väl finns på plats, men kollar man specen så är M3 klart bättre även jämfört med den imo.
Geni87 skrev:
När jag väljer mellan TM3 och PS2 (de enda två bilarna som är aktuella för mig att välja mellan i dagsläget) så behöver jag väga in flera saker. Båda har fördelar och nackdelar och kanske den största fördelen med TM3 i nuläget är just SuC, det är ganska enkelt att inse. Men för mig och mitt behov tickar PS2 i fler boxar jämfört med TM3. Jag inser också genom att titta på Ionitys karta idag och genom att de har ett år ytterligare att bygga ut, att jag inte kommer behöva göra speciellt många uppoffringar jämfört med om jag hade haft en Tesla med SuC. För mig är det inte lika svart eller vitt som det verkar vara för vissa andra här.
Men du kör inte elbil idag, eller hur? Personligen tror jag du kommer upptäcka att de där "uppoffringarna" är större i praktiken än i teorin. Vidare verkar du bygga dina antaganden på vad Ionity planerat att ha på plats. Om det kommer överensstämma med verkligheten vet vi inte idag.
Geni87 skrev:
Jag tycker också att det är intressant hur diskussionen när det gäller snabbladdning på detta forum varierar. Diskuteras alternativ till SuC så är fördelarna med SuC det viktigaste i världen och det går inte att klara sig utan. Om diskussionen däremot gäller någon som bor långt upp i norr (där SuC är frånvarande) och funderar på att skaffa en Tesla så är SuC plötsligt inte så viktigt, man laddar ju ändå alltid hemma... Något jag har noterat bara. :)
För det första är det ganska svårt för mig att bemöta vad du upplever att andra på forumet tycker. För det andra så håller jag inte alls med om den åsikten. Som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag kört elbil även om inte SUC fanns. Det är alltså inget motsatsförhållande dem emellan. Jag tycker som sagt Teslas bilar är klart bättre än konkurrenternas, så även i Norrland skulle jag såklart rekommendera Tesla, men sen tillkommer ju det faktum att de flesta vill kunna resa utanför sin hemregion smidigt och bekvämt och då får de ju nytta av SUC. Det är ju inte så att det i Norrland finns laddare för övriga bilar men inte Tesla... Hade det funnits så hade det varit en komparativ fördel för tex Audi, Polestar och Jaguar, men så är det ju inte.
Geni87 skrev:
Teslas existens har startat elbilsrevolutionen och att Tesla får konkurrens kommer förbättra den ännu mer.
Absolut. Jag tycker som sagt det är jättebra att det kommer andra elbilar och det är också bra att andra "offrar sig" och köper dem ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Det gjorde jag inte. Jag syftade på de alternativa laddnätverken, inte de alternativa bilarna. Sen tycker jag iofs Model 3 är helt överlägsen även bortsett från laddnätverk. Hur PS2 kan konkurrera får vi se när den väl finns på plats, men kollar man specen så är M3 klart bättre även jämfört med den imo.
Jo jag vet att du syftade på nätverken, men i praktiken så hänger ju valet av bil ihop med vilka nätverk man får tillgång till. TM3 = allt, PS2 = allt-SuC. Man får alltså värdera både bilen och nätverket. Då prioriterar vi förmodligen olika saker i specen, för jag tycker tvärt om. :) Sen är det ju så att jag inte har provat PS2 än, medans jag har rätt hyfsad erfarenhet från TM3. Jag kommer inte lägga en skarp order på PS2 innan jag har haft möjlighet att provköra.
Legato skrev:
Men du kör inte elbil idag, eller hur? Personligen tror jag du kommer upptäcka att de där "uppoffringarna" är större i praktiken än i teorin. Vidare verkar du bygga dina antaganden på vad Ionity planerat att ha på plats. Om det kommer överensstämma med verkligheten vet vi inte idag.
Jag äger ingen elbil idag nej (tyvärr). Men jag tar varje chans jag får att köra en och har bland annat kört/åkt ett par hundra mil TM3 i södra USA och I-PACE genom Sverige, där den första var en klart bättre laddupplevelse. ;) Jag tar helt enkelt risken med att Ionity inte är så välutbyggt som jag tror om ett år, men jag bedömer det som en relativt liten risk sett utifrån mina behov. Det viktigaste för mig när det gäller snabbladdning är E6:an söderut och att Tyskland/Österrike/Schweiz har en bra täthet av laddare och på den fronten börjar det redan idag se rätt bra ut (tack Norrmän).
Legato skrev:
För det första är det ganska svårt för mig att bemöta vad du upplever att andra på forumet tycker. För det andra så håller jag inte alls med om den åsikten. Som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag kört elbil även om inte SUC fanns. Det är alltså inget motsatsförhållande dem emellan. Jag tycker som sagt Teslas bilar är klart bättre än konkurrenternas, så även i Norrland skulle jag såklart rekommendera Tesla, men sen tillkommer ju det faktum att de flesta vill kunna resa utanför sin hemregion smidigt och bekvämt och då får de ju nytta av SUC. Det är ju inte så att det i Norrland finns laddare för övriga bilar men inte Tesla... Hade det funnits så hade det varit en komparativ fördel för tex Audi, Polestar och Jaguar, men så är det ju inte.
Absolut, det förstår jag. Och det var inte riktat mot just dig egentligen även om det blev som ett svar till dig. Bara något jag har noterat utan värdering i vem som skriver vad. Du har absolut rätt i att Tesla har en fördel då de kan använda alla nätverk, och tills alternativen har blivit tillräckligt täta kommer den fördelen bestå.
Legato skrev:
Absolut. Jag tycker som sagt det är jättebra att det kommer andra elbilar och det är också bra att andra "offrar sig" och köper dem ;)
Jag hoppas att det inte kommer kännas som att jag offrar mig, men visst finns det likheter med de som köpte Tesla av de första årsmodellerna då SuC var ganska outbyggt. :) Det ska bli spännande att se hur snabbladdningskartan ser ut om ett år. Sen är det ju även så att en förhandsbokning går att avbryta när som helst, om det ser helt åt helvete ut med utbyggnaden. På så sätt är risken liten även om det vore en trist utveckling.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Otroligt viktigt med SuC är inte bara att det finns utbyggt på överlägset många platser.
Det är även enkelt att använda, rulla in, koppla i ladda, koppla ur köra. Inget fipplande med tag, betalkort eller vad det nu kan behövas på andra stolpar.
Andra fördelen är dess driftsäkerhet och antalet laddstolpar per laddplats.

Många andra laddsyatem har en , kanske två stolpar per plats. Inte så roligt att behöva sitta och vänta på någon annans 40min laddning.

Men visst växlar behoven stort och laddnötverk är en parameter av många när man väljer bil.
Men har märkt det själv, det är väldigt skönt att ha friheten att kunna, dvs. inte vara begränsad av ett dåligt utbyggt laddnätverk.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Hm... Vissa har nog inget val än att "offra sig" med tanke på att Teslas bilar inte är särskilt billiga.

Jag tycker det är en viktig sak som ofta glöms bort på det här forumet. Nu handlar den här tråden iofs om Polestar som inte heller kommer att bli nån särskilt billig bil, men jag kan säga för egen del att även en Tesla 3 basversion är fruktansvärd dyr för mig (och även Kia e-Niro som jag har beställt) och det är en bit över smärtgränsen rent ekonomiskt. För majoriteten av bilägare är Tesla rent ekonomiskt så långt över deras horisont att de är jävligt glada om det kommer billigare elbilar som sen kommer ut på andrahandsmarknaden så att även de har råd att köpa dem.

Jag har ingen statistik på vad folk i allmänhet betalar när de köper en bil, men jag skulle kunna satsa en hel del på att det vanligaste priset ligger mellan 25000 och 80000. Att köpa nya bilar är inget som Nisse i Hökarängen gör. Så att betala över en halv miljon för att få tillgång till Teslas SuC-nätverk - nej, det är inte särskilt många som ens skulle fundera över saken.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
[
Dela gärna med dig av svaren om det är något som är intressant för oss andra att veta. :) Själv är jag väldigt nyfiken på vad räckvidden verkligen kommer landa på, både WLTP och EPA. Men det lär de ju inte uttala sig om (mer än vad de redan har gjort) förrän bilen är certad och klar.

Målet är ju 500 km WLTP / 440 km EPA. Hamnar vi i de trakterna så kommer iaf jag bli väldigt nöjd. Är även nyfiken på hur mycket man kommer få dra med dragkroken.
Fick svar redan idag. Bilen på mässan är mycket riktigt i kulören Thunder och enligt Polestar så kan den i visst ljus upplevas som lite blåare. Tyvärr kommer det inte att finnas fler färger att välja på, än de som finns i konfiguratorn enligt Polestar.

Blir därför lite tveksam till Thunder, eftersom den av allt att döma, är solidgrå.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

pefreli skrev:
Norge har massvis med elbilar och ligger några år före oss. Hur ser det ut där för de som inte använder SuC (dvs de som ej har Tesla)?

Bekymmer eller ej?
Lite si och så. I vardagen är det nog sällan ett problem eftersom det i stort sett alltid finns CCS och Chademo på samma platser som SuC. Dock så är det oftast betydligt färre stolpar, så när mycket folk är ute på vägarna runt påsk, jul, helger med fint väder då ”alla” ska till sin stugor etc så är det just nu inte kul att förlita sig på en eller två stolpar. Ganska ofta vi har rullat in med flera lediga SuC och sett på ett antal Leaf, eGolf etc stå och vänta på en annan som laddar. Då ska man alltså först vänta på kanske två bilar som först ska ladda innan man själv får koppla på. Då tar det lååång tid innan man kommer vidare. Förhoppningsvis ordnar detta sig när det dels kommer upp fler och snabbare stolpar.
Här är från två veckor tillbaks med många SuC och enbart en CCS/Chademo där det stod en Leaf när vi kom, som fortfarande laddade när vi efter lunch och fullt batteri körde vidare efter 40min. Hade inte varit så kul att först vänta den timmen(?) som leafen behövde och sen börja ladda själv i 30-40min.
4C4C09F2-E708-404C-AA5C-28D37F831FD7.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Tesla verkar ju rätt duktiga på att bygga ut stationer dessutom.

Hur många av dessa en/två stolpars 50kw-stationer har byggts ut? Nog aldrig sett det i Sverige åtminstone.
Kanske någon i Norge?

Hur kommer ionity sköta utbyggnad om det behövs? Oklart.

Skriv svar