Sida 19 av 41
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 22 maj 2016 12:45
av Gustafsson
LarsL skrev:Men om du ändå står i en dag eller kanske ännu längre funkar ju en destinationsladdare. Återigen Superchargers är till för långfärder då man snabbt ska komma vidare. När bilen ändå står så är det billigare och enklare med laddare med lägre ström.
Alla kommunala parkeringsplatser och gatuparkeringar borde ha var 10:e till var 20:e plats med möjlighet till typ 2 laddning...kan inte kosta mycket när man iordningställer en P-plats. Även CHAdeMO/CCS med 10 mils intervall samt tydliga vägskyltar såsom de för bensinstationer vid motorvägarna borde vara ett infrastrukturellt krav från myndigheterna. Hur svårt kan det vara (Hallå alla Sveriges miljöpartier m.fl.)?
Teslas SC, hur bra de än är, ger ändå bara oss TMS ägare lite sinnesfrid. Kanon, men infrastruktur bör levereras av flera leverantörer och staten bör garantera/ställa krav på denna...Det blir som skillnaden mellan att åka x2000 och intercity typ, bägge funkar (ibland) bra....
/70D
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 22 maj 2016 20:38
av danni
Tjell skrev:Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Flygplatser tycker jag är typexemplet på var det absolut inte behövs snabbladdare, utan bara massa fler långsamladdare. Och just på Landvetter finns det ju ett helt gäng såna, som dessutom är bokningsbara. Så om någon norrman kommer till GOT för att flyga någonstans så lär bilen nog vara fulladdad när hen kommer tillbaks, om det inte rör sig om en endagstripp (men varför skulle man köra hela vägen till GOT för en sån?).
Nej, Borås är vettigare på alla sätt.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 23 maj 2016 08:36
av Haglund
Tjell skrev:Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Fast OK/Q8 på Landvetter har en gratis-Chademo som funkar fint.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 31 maj 2016 09:30
av Mickep
Kanske onödigt (någon borde ha postat denna sida, men har ej hittat att någon gjort det)
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 31 maj 2016 10:17
av Svenssons
Mickep skrev:Kanske onödigt (någon borde ha postat denna sida, men har ej hittat att någon gjort det)
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
Inte alls onödigt. Den behövs postas regelbundet. Känns som den är rätt dold på Teslas sida. Jag har postat den några gånger och även Tibor.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 03 jun 2016 18:21
av Mickep
När man tänker efter så borde den postas mycket fler gånger. Mao så borde varje tesla ägare/spekulant spamma sidan med förslag på laddplatser så de vita områdena en gång för alla försvinner. Dvs bygger laddstationerna enbart för att få tyst på störtfloden av förslag.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 04 jun 2016 08:18
av Leo
Att sätta upp en SuC säger man väl kostar ca 2 milj. Vet inte om man då menar en komplett med 8 laddplatser osv eller en enda. Krävs ju nästan alltid ny elmatning, hus för själva laddarna, markarbeten, tillstånd, hårdvara osc.
Att sätta upp en destinationsladdare är väl mer samma jobb som att sätta upp ett 3-fas uttag för elektikern + kostnaden för burken. De kan ju vissa få av Tesla. Köper man andra liknande laddboxar så är väl prisnivån ca 8000-20000kr har jag för mig. Observera att det endast är lite styrelektronik i en laddbox då man använder bilens inbyggda laddare när man laddar med en destinationsladdare. (På en SuC används motsvarande laddare som bilens, 13st, som då sitter i det lilla "huset" i anslutning till platsen)
Behövs ju inga jättematningar 16 eller 32A, inga markarbeten, inga speciella maskiner, inga tillstånd osv för att montera upp en destinationsladdare.
Så priset att sätta upp en destinationsladdare är ju kanske 1-2% av kostnaden för en SuC som jag förstår det.
Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 04 jun 2016 08:40
av kenhag
Leo skrev:Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Har du ett namn eller länk till företaget. Är intresserad för att övertyga vår förening om att sätta upp laddplatser.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 16:50
av Mikael Karlberg
Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 17:16
av Vidio
Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Mycket intressant och bra! Fick du möjligtvis info om när den tidpunkten skulle vara? Är det på torsdag, möjligen?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 17:33
av Mikael Karlberg
Vidio skrev:Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Mycket intressant och bra! Fick du möjligtvis info om när den tidpunkten skulle vara? Är det på torsdag, möjligen?
Det hade varit bra, ska själv till Umeå på fredag, Man hade ett möte förra veckan med representanter från Tesla och bygglovskontoret samt Umeå Energi. Skall försöka få fram lite mer i morgon.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 17:46
av bylund
Får du fram något av substans, t ex att bygglovsansökningar är inskickade och exakta adresser, skicka gärna in informationen till
http://supercharge.info/ också, så får vi blåa pluppar där också.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 19:18
av Svenssons
Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Tackar för infon! Det blir två stationer som jag kommer stanna vid på resan runt Östersjön. Skulle visserligen behövas ytterligare ett par i norr samt någon mer i Finland för att klara av den norra delen av Östersjön mha Superchargers. Krävs fler i sydöstra Sverige plus utbyggnad i Baltikum och Polen som dock verkar vara på gång.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 09:34
av StefL
Mellan Övik och Umeå är ju inte mer än tio mil - men från Umeå till Haparanda är det närmare 40, så det behövs rimligen ett par till om man ska ta sig runt hela Bottenviken. Men för min del är det ytterst smidigt om det byggs SuC i både Övik och Umeå då jag har sommarstuga ett par mil söder om Umeå. Då kan man toppa upp i Övik så man klarar ett par dagars "närkörning" vid sommarstugan utan att behöva åka in till Umeå.
Och även om de i nuläget bara är på planstadiet räknar jag såklart med att de är färdiga tills jag rullar norrut i min Model 3 för första gången

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 09:42
av kenhag
Skulle sitta bra med SuC:ar i Umeå, Skellefteå, Töre (för dom som skall mot Gällivare) och Haparanda.
EDIT: Kollade på planerade SuC:ar för 2016 och det ser ut som jag hoppades, förutom Haparanda som får ge sin till Uleåborg/Oulu

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 10:55
av Andrewas
bylund skrev:Får du fram något av substans, t ex att bygglovsansökningar är inskickade och exakta adresser, skicka gärna in informationen till
http://supercharge.info/ också, så får vi blåa pluppar där också.
Send meg en PM så legger jeg inn (admin på supercharge.info). Søk gjerne etter byggesøknader etc.. for de andre stedene som Tesla har indikert som at "kommer en dag". Jeg vil gjerne ha info om noen finner byggesak fra Tindered også. Der fikk jeg beskjed om gravearbeid for leeenge siden, men så virker det som det ikke har skjedde stort mer... Var det falsk alarm?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 11:11
av bylund
Just Tindered verkar vara markägaren som tagit initiativ till markarbeten (som får göras utan bygglov) innan Tesla är klara att faktiskt bygga en laddare där. Så det är nog inte falskt alarm, bara markägaren som är ute i väldigt god tid med förberedelserna.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 11:27
av Spyder
Hörde från en Teslaanställd att vid något tillfälle har det tagit upp mot 8 månader att få fram ström till laddplatsen, så det kan dra ut på tiden om man har otur.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 13:09
av Mickep
När model 3 släpps så kommer man "gratis" kunna ta sig runt iom den har lägre räckvidd dvs 30 mil. Sveriges längd fågelvägen är det ca 150 mil, det betyder ca 5 st laddare (minst) från norr till söder. (fast i realiteten är det ca 200 mil så minst 7 Stationer bör det finnas från norr till söder (men då är det alltså med extrem snålkörning och räckviddsångest x 100) för att det skall vara bekvämt bör det vara det dubbla dvs 14 stationer från södra sverige upp till norra sverige. med ca 15 mils mellanrum. (fast det är bara en passage) skall någon åt något annat håll bör det finnas 2 till i varje väder sträck. Sverige är ca 50 mil brett, så det bör finnas 4 st i bredd. Totalt blir det då 4 x 14 = 56 stationer i Sverige för att model 3 obehindrat skall ta sig runt. (10 är minimala gränsen)
Någon som tycker jag räknat galet? (Nu låtsas vi som inte inte finns några andra ställen att ladda på eftersom de är så fula att man själv måste betala elkostnaden vilket är lite... dåligt)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 13:30
av Mikael Karlberg
Min källa på Umeå Energi hävdar att bygglov är beviljat i Umeå men att det hela har försenats då bygglovet i Örnsköldsvik strulat och att Tesla har velat samordna dessa byggen. Källan påstår även att det skall bygga SC på norra utfarten från Skellefteå samt på okänd plats i Piteå
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 13:46
av apkungen
Mickep skrev:När model 3 släpps så kommer man "gratis" kunna ta sig runt iom den har lägre räckvidd dvs 30 mil. Sveriges längd fågelvägen är det ca 150 mil, det betyder ca 5 st laddare (minst) från norr till söder. (fast i realiteten är det ca 200 mil så minst 7 Stationer bör det finnas från norr till söder (men då är det alltså med extrem snålkörning och räckviddsångest x 100) för att det skall vara bekvämt bör det vara det dubbla dvs 14 stationer från södra sverige upp till norra sverige. med ca 15 mils mellanrum. (fast det är bara en passage) skall någon åt något annat håll bör det finnas 2 till i varje väder sträck. Sverige är ca 50 mil brett, så det bör finnas 4 st i bredd. Totalt blir det då 4 x 14 = 56 stationer i Sverige för att model 3 obehindrat skall ta sig runt. (10 är minimala gränsen)
Någon som tycker jag räknat galet? (Nu låtsas vi som inte inte finns några andra ställen att ladda på eftersom de är så fula att man själv måste betala elkostnaden vilket är lite... dåligt)
Ja, runt 25 är nog minimum för att man alltid ska kunna ta snabbaste vägen och inte behöva köra omvägar via SuC. Strax över 30 känns som att det skulle räcka rätt långt. Men enligt tibor behövs 156st stationer för att få laddning längs med all riks och Europa väg i Sverige var 10e mil vilket skulle vara riktigt najs.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 14:37
av bylund
Mikael Karlberg skrev:Min källa på Umeå Energi hävdar att bygglov är beviljat i Umeå men att det hela har försenats då bygglovet i Örnsköldsvik strulat och att Tesla har velat samordna dessa byggen. Källan påstår även att det skall bygga SC på norra utfarten från Skellefteå samt på okänd plats i Piteå
Jag kollar på de senaste föredragningslistorna och protokollen och hittar ingenting hos
byggnadsnämnden i Umeå. Det är ett möte nästa vecka, kanske det formellt klubbas då?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 18:34
av Teslanorr
Finns det teorier om VAR i Umeå denna skall byggas?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 18:47
av Svenssons
Teslanorr skrev:Finns det teorier om VAR i Umeå denna skall byggas?
Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 042#p88042
Dvs Marknadsgatan 19 på fastigheten Marknadsplatsen 1.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 18:53
av Teslanorr
Perfekt!