Sida 185 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 21:03
av renes
mati skrev:
renes skrev:
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
Vad menar du med detta?
En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 21:41
av mati
renes skrev:
mati skrev:
renes skrev:
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
Vad menar du med detta?
En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.
Okej, då fattar jag vad du menar. Du pratar om värmeförlusterna vs temperatur. Det blev lite begreppsförvirring.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 21:49
av Off Grid Byggaren
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Vad är "hyperchargers"?

Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers. :)
Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.

ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
Nja, det är nått märke/modell tror jag. Står även på circle ks 300kw tex.

EDIT: https://www.hypercharger.it/products/
Ok, en Italiensk tillverkare. Men det blandas friskt med benämningarna. Både Ultrafast och HPC används:

300kW All-in-one ultrafast charger

Scaleable solution in 75kW steps

CCS 2 500A HPC cable cooled and uncooled

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 22:54
av renes
mati skrev:
renes skrev:
mati skrev:
renes skrev:
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
Vad menar du med detta?
En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.
Okej, då fattar jag vad du menar. Du pratar om värmeförlusterna vs temperatur. Det blev lite begreppsförvirring.
Yup. Precis.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2021 18:13
av joel80
Nyasfalterat och jag har sett tekniker jobba med laddarna senaste dagarna.

Circle K Hagaström, GävleBild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2021 18:13
av Robertrimmevik
20210708_180115.jpg
Och jag som var rädd för kö. :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 12:09
av Johnalm
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 12:27
av taliz
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Du borde nog uppdatera din signatur. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 14:16
av heldiggrisen
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Vilken bil kör du?
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 15:11
av R_Edvinsson
heldiggrisen skrev:
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Vilken bil kör du?
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Visst är det så att man enbart kan få WeCharge rabatten med det fysiska kortet?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 15:25
av martinot
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Antar att det inte var Tesla (har ju ingen P&C med andra än egna SuC). Vad var det för bil och biltillverkare som gjort fel (enligt damen hos Ionity)?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 21:26
av iAkita
Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:04
av Aida
iAkita skrev:
Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.


Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:14
av iAkita
Aida skrev:
iAkita skrev:
Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…
Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.

De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.

Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:20
av Nect
iAkita skrev:
Aida skrev:
iAkita skrev:
Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…
Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.

De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.

Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Lät som Ionity har brist på pengar och letar mer kapital. Delvis därför man även skrotade de första planerna där man skulle sätta många fler laddstationer i Sverige än vad det blev.

Ionity Nordic gick ut och sa att det enda de har planerat för Sverige var att bygga ut stationerna med 2st laddare till 4st. Övrig större utbyggnad hamnade i Norge bland annat.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:22
av Aida
Nect skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
iAkita skrev:
Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…
Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.

De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.

Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Lät som Ionity har brist på pengar och letar mer kapital. Delvis därför man även skrotade de första planerna där man skulle sätta många fler laddstationer i Sverige än vad det blev.

Ionity Nordic gick ut och sa att det enda de har planerat för Sverige var att bygga ut stationerna med 2st laddare till 4st. Övrig större utbyggnad hamnade i Norge bland annat.

Om nu VW, Ford och Hyundai satsar så hårt på elbilar så får de för fasiken skjuta till lite pengar. Annars kommer ju satsningen att snubbla… Kunde Tesla in the early days…

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:25
av iAkita
Nect skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
iAkita skrev:
Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…
Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.

De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.

Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Lät som Ionity har brist på pengar och letar mer kapital. Delvis därför man även skrotade de första planerna där man skulle sätta många fler laddstationer i Sverige än vad det blev.

Ionity Nordic gick ut och sa att det enda de har planerat för Sverige var att bygga ut stationerna med 2st laddare till 4st. Övrig större utbyggnad hamnade i Norge bland annat.
Fyra stycken laddare finns det överallt redan nu (Södertälje hade av någon anledning bara två stycken fram till nyligen). Stationerna är förberedda för att snabbt byggas ut från fyra till sex laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:27
av Nect
Aida skrev:
Nect skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
iAkita skrev:
Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…
Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.

De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.

Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Lät som Ionity har brist på pengar och letar mer kapital. Delvis därför man även skrotade de första planerna där man skulle sätta många fler laddstationer i Sverige än vad det blev.

Ionity Nordic gick ut och sa att det enda de har planerat för Sverige var att bygga ut stationerna med 2st laddare till 4st. Övrig större utbyggnad hamnade i Norge bland annat.

Om nu VW, Ford och Hyundai satsar så hårt på elbilar så får de för fasiken skjuta till lite pengar. Annars kommer ju satsningen att snubbla… Kunde Tesla in the early days…
Problemet med Ionity är alla ägare, alla måste skjuta till kapital om det ska bli något.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:32
av Aida
Jaa då blir det väl inget…

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:36
av HelectriC
Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:37
av Bjelke
Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:39
av HelectriC
Bjelke skrev:
Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.
Samsyn?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:39
av Aida
Bjelke skrev:
Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.

Kunde vara lite smakfullt av VW att även skapa ett Elecrify Europe… Men näääädåååå

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:42
av Gargamel
HelectriC skrev:
Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
JAg som laddade 828 kWh förra månaden enbart, så skulle det bli flera tusen i skillnad på +2kr/kWh..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jul 2021 22:45
av Bjelke
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.
Samsyn?
Apropå många olika ägare som (eventuellt) behöver skjuta till kapital alltså, om dom tycker lika så är det
ju lite enklare att skjuta till kapital osv, men om dom inte riktigt ser lika på sin investering så blir det ju
krångligare…