Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 09:42
av MWall
TobbeTesla skrev:
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Är det så sjukt dyrt? En E-Tron 55 kan man privatleasa mycket billigare än så.
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 09:51
av TobbeTesla
MWall skrev:
Är det så sjukt dyrt? En E-Tron 55 kan man privatleasa mycket billigare än så.
Fixa gärna citatet, nu ser det ut som jag har skrivit det där.
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 09:54
av Ruthen
MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Fast om du privatleasar så betalar du 7725 de första 6 månaderna, månad 7-36 sänks kostnaden med 70k (2300/månad). Så har det varit på alla bilar jag leasat på företaget samt våran polo vi har på privatleasing.
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 12:05
av JK800
Ruthen skrev:
MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag säga
Fast om du privatleasar så betalar du 7725 de första 6 månaderna, månad 7-36 sänks kostnaden med 70k (2300/månad). Så har det varit på alla bilar jag leasat på företaget samt våran polo vi har på privatleasing.
Det syns inte i deras blocket annonser iaf. Och tittar man på priserna för ID3 så står det i vissa att priset är med bonusar inräknade. Och skulle det vara utan bonus inräknat så skulle du betala 278 minus 70k alltså 208k för bilen på 3 år vilket ger restvärde på 65% och det verkar lite väl bra eller? Något som vet vad som gäller för ID4?
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 12:18
av Ruthen
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 12:36
av JK800
Ruthen skrev:
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Skärmklipp.PNG
Den stämmer säkert. Isf betalar du 9037kr för leasing på din bil 9037*36=325K -70k som kommer in i bonus 255k plus förmånsvärde.
Din nettokostnad för bilen blir ca 5500kr/månad i snitt. Vid 50% marginalskatt. Ett helt ok pris på bilen tycker jag med.
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 13:07
av JK800
Ruthen skrev:
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Skärmklipp.PNG
Lite kul att se att du ska byta från M3P till ID4 jag står och väger mellan att vänta in MY eller beställa en ID4 nu och hoppas på leverans innan 1/7. Du som kört Tesla innan hur gick dina tankar när du valde att byta till en ID4?
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 13:30
av Ruthen
JK800 skrev:
Ruthen skrev:
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Skärmklipp.PNG
Lite kul att se att du ska byta från M3P till ID4 jag står och väger mellan att vänta in MY eller beställa en ID4 nu och hoppas på leverans innan 1/7. Du som kört Tesla innan hur gick dina tankar när du valde att byta till en ID4?
Jag har egentligen inget dåligt att säga om Teslan jag har idag, fantastisk bil på många vis men kanske lite liten kan jag tycka. Mest därför jag kommer byta till en ID4.
Hade jag kunnat beställa en MY idag och vetat om att jag skulle få leverans innan sommaren skulle jag säkert ha valt den framför ID4an, främst för SuC nätverket.
Tror det kan finnas fördelar med ID4an kontra MY om man pratar byggkvalitet men SuC nätverket är svårt att bortse ifrån.
Hade jag fått välja hade jag helst haft båda på uppfarten =)
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 15:45
av Mickep
Vissa mobiloperatörer har ju så att man får byta mobil under bindningstiden. (jag tycker det låter mysko eftersom det tydligen inte ändrar kostnaden).
Tror ni att det kommer på leasingmarknaden också? för och nackdelar?
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 16:09
av Zalman3
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 16:16
av Mickep
det är inte så stor skillnad i pris mellan 44 och 58. 31500 och 34900. runt 35000 kr skillnad mellan Pure och Pro. (sedan är det säkert tillval som är med i Pro).
Vad är fördel/nackdel Pure och Pro? Lite dyrare men man kommer längre, laddar snabbare (?).
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 18:27
av Maw
Zalman3 skrev:
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 18:54
av Zalman3
Kan nån förklara de mycket höga priserna på elbilar?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.
Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.
Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?
För om man köper bilen så struntar folk att serva.
Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 18:57
av MWall
Zalman3 skrev:
Kan nån förklara de mycket höga priserna på elbilar?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.
Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.
Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?
För om man köper bilen så struntar folk att serva.
Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
Låga volymer. Utvecklingskostnaderna slås ut på relativt få bilar.
Tror inte folk struntar i att serva om det är ett krav för att få behålla garantierna.
Re: VW I.D
Postat: 26 jan 2021 20:43
av iAkita
Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 06:32
av Bruno
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...
men ändå billigare än en elbil
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 06:44
av mati
iAkita skrev:
Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
Screenshot_2021-01-26 (25) E-Autos Anhänger - ein NO GO VW ID 4 Reichweiten-Challenge + alle Elektroautos mit AHK - YouTube.png
Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 08:37
av Fredrik j
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...
men ändå billigare än en elbil
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...
Den kostar 0kr.
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 08:53
av BrooklynS
mati skrev:
Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 09:26
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
mati skrev:
Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...
Precis. Det är ju knappast transportstyrelsen som hittar på bilarnas dragvikter. Troligtvis kommer siffrorna från vad biltillverkarna deklarerat vid typning.
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 12:17
av markuswesterberg
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 12:56
av Dodde
iAkita skrev:
Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
Screenshot_2021-01-26 (25) E-Autos Anhänger - ein NO GO VW ID 4 Reichweiten-Challenge + alle Elektroautos mit AHK - YouTube.png
Mycket bra med tanke på de yttre förhållandena med snö/regn och +1 grad.
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 13:03
av Fredrik j
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Mercedes EQC har väl justerbar regenerering med hjälp av paddel bakom ratten. Jag har aldrig kört någon men tolkar det som att man i praktiken har två olika bromsar. En på golvet som aktiverar skivorna och en bakom ratten som regenererar.
Re: VW I.D
Postat: 27 jan 2021 14:09
av wheels
Fredrik j skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Mercedes EQC har väl justerbar regenerering med hjälp av paddel bakom ratten. Jag har aldrig kört någon men tolkar det som att man i praktiken har två olika bromsar. En på golvet som aktiverar skivorna och en bakom ratten som regenererar.
Konan som jag har, har också "paddlar". Tycker det är helt överlägset. Kör på låg reg och kan bara bromsa in till stillastående genom att hålla in paddeln. Sen blir den stillastående tills jag gasar