Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 aug 2021 21:36
Eftersom det var fredagen den 13:e igår, så funkade alla laddarna hema vägen hem utan strul på ionity mellan emmaboda och stockholm.-
Har också varit innte på Taycan, och speciellt om det kommer en "Turismo" utan de billiga trista plasten som följer med "Cross". Har fått höra rykten om att det är på gång.KnightRider skrev:Jag kör en Tesla Model S idag men är väldigt sugen på en Porsche Taycan Cross Turismo. Vi åker ofta till Zell am See i Österrike och med Tesla SuC har det gått som en dans.
Jag roade mig med att planera rutten i ABRP för Porschen vilket ser helt ok ut. Fler stopp än med Teslan men mycket snabbare laddning kompenserar för den kortare räckvidden.
Det som oroar mig är däremot att det är så många Ionitystationer som har trasiga laddare. På rutten ner är det i princip varannan Ionity som har trasiga laddare. Har inte Ionity högre krav på upptid än att det kan stå laddare flera dagar ur funktion?
Kan inte heller läsa NyT.helix skrev:"Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter. Enligt Ionity har norra Sverige inte det underlag som krävs."
https://www.nyteknik.se/premium/darfor- ... ge-7019562
Någon som har premium på Ny Teknik och vet vad det stod i artikeln? Lät av ingressen inte direkt som Ionity har några planer på att expandera i Norra Sverige?
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
Enligt Ionity har norra Sverige inte har det underlag som krävs.
Tyskland nationella kontrollcentral för laddinfrastruktur har presenterat sin plan för att ge stöd till bygget av ett nät med tusen snabbladdare. Men kraven för att få loss statliga pengar är stränga.
Tesla Club Sweden rapporterar att laddeffekten måste ligga på minst 300 kW, med ett maxpris på 44 cent per kWh (cirka 4:50 kronor). Men själva stationen ska dessutom ha toaletter, med laddning på en upplyst plats under tak.
Få laddplatser i Tyskland uppfyller i dag samtliga av de här kraven, men Now GmbH har redan anmält intresse för att bli en av byggarna. Och den tyska regeringen känner sig uppenbarligen säker på att intresset från laddföretagen är så stort att kraven inte avskräcker.
Ingen ansökte om att bygga snabbladdningsstation i Norrland
Kontrasten är stor om man jämför med Sverige. Svenska regeringen har avsatt 150 miljoner kronor för att åtgärda eftersatta platser i laddinfrastrukturen – inte minst i Norrland. För 18 av de orter med behov av snabbladdare som var utvalda i den senaste utlysningen skickades det inte in en enda ansökan om att få ta del av pengarna. Det rapporterar Dagens Industri.
Att anlägga en station kostar i snitt 1,3 miljoner kronor, och operatörer som tar del av de statliga pengarna åtar sig att garantera fem års drift.
Elbil Sverige jobbar för ökade möjligheter till att ladda sitt elfordon över hela landet. Konsumentorganisationen anser att täckningen i södra och mellersta Sverige är någorlunda bra, men i norr är läget fortsatt dåligt.
– Det är bedrövligt, och vi gör ju vad vi kan för att påverka detta. Hittills har det fungerat i de större städerna och de mer tätbefolkade områdena i Sverige där det är mycket trafik, men i norr går det trögt. Det beror på att det vid vissa platser långt norrut inte finns något intresse för att bygga stationer från de som jobbar med laddning, säger Göran Fredriksson, som är media- och kommunikationsansvarig på Elbil Sverige, till Ny Teknik.
”Finns inte så mycket tilltro till norr”
Laddbolaget Ionity bekräftar att det låga intresset för att bygga ut i Norrland handlar om att det är för lite trafik och att det därför inte finns ett kommersiellt underlag.
– Andelen elbilar i Sverige är fortfarande relativt låg. Även om utvecklingen ser bra ut i den södra delen av landet så utgör norra Sverige en större utmaning för att få ett underlag. Ska man driva en kommersiell anläggning måste man ha ett antal laddningar per dag, och det finns inte så mycket tilltro till detta i norr, säger Jan Haugen Ihle, som är Ionitys regionchef för norra Europa, till Ny Teknik.
Men skulle inte ett utbyggt nät i sig bidra till en markant ökning av elbilar i regionen – och därmed en en ganska snabb ekonomisk bärighet för laddstationen, sett till den allmänna trenden kring elbilar?
– Den kommer aldrig att leverera lika mycket som om man bygger på E4, E6 eller E18. Vi har samma problem med att det är svårt att få operatörer att etablera laddare i Nordnorge. Det kommer dit men det kommer senare, och vi behöver kanske ha ett högre stöd för etablering i norr än vad man behöver i söder, säger Jan Haugen Ihle.
mati skrev:Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
MWall skrev:mati skrev:Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
Ionity har ju tyvärr rätt. Här ligger elbilens förbannelse. Det finns ingen ekonomisk vinning i infrastrukturen. Jag tror de har svårt att gå plus även i södra Sverige.
MWall skrev:mati skrev:Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
Ionity har ju tyvärr rätt. Här ligger elbilens förbannelse. Det finns ingen ekonomisk vinning i infrastrukturen. Jag tror de har svårt att gå plus även i södra Sverige.
mati skrev:MWall skrev:mati skrev:Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
Ionity har ju tyvärr rätt. Här ligger elbilens förbannelse. Det finns ingen ekonomisk vinning i infrastrukturen. Jag tror de har svårt att gå plus även i södra Sverige.
Rätt och rätt. Det är ju moment 22. Och felet med Ionity är att de ska gå med vinst från dag ett verkar det som. Men hur ska de gå med vinst när folk inte vill köpa elbilar eftersom laddinfrastrukturen är så dålig? Var inte hela idén med Ionity att de skulle ha ägare med starka finansiella muskler just för att kunna bygga ett laddnätverk innan elbilarna är ute på vägarna?
Och som sagt, det finns ju tydligen laddoperatörer som har råd att bygga massor med laddare i norra Norge. Jag tror inte att de är extremt välbesökta och lönsamma. Det är ju inte världens mest tätbefolkade område liksom. Någon har ändå tyckt att dessa laddare bör finnas.
Men det är ju det artikeln handlar om. I Sverige vill man inte ens bygga trots att staten betalar.MWall skrev:Njae. Problemet är skillnaden mellan hög- och lågtrafik.
Laddarna i Norge är säkert indirekt bekostade av staten.
Ja det säger ju en hel del tyvärr.mati skrev:Men det är ju det artikeln handlar om. I Sverige vill man inte ens bygga trots att staten betalar.MWall skrev:Njae. Problemet är skillnaden mellan hög- och lågtrafik.
Laddarna i Norge är säkert indirekt bekostade av staten.
Precis. Tanken med Ionity är att de ska gå med vinst som självständigt bolag.Esterox skrev:Om nu staten sponsrar. Då kan ju ni som anser att det skall finnas laddare i norr ta och ordna detta ?
Oftast är det lätt att gnälla men när man själv får stå för kulorna blir det något annat.
IONITY säljer ju inte heller några bilar, även om dess ägare gör det.
Jag tror att det är inte något som fungerar (med dagens små volymer och få elbilsägare) att gå med vinst. Finns inte en chans för det som jag ser det.MWall skrev:
Precis. Tanken med Ionity är att de ska gå med vinst som självständigt bolag.
Det var precis så jag uppfattade det också. Jag tror inte att någon snabbladdare går med vinst idag. Men de som bygger laddare nu, alltså främst energibolagen, vill ju på ett eller annat sätt etablera sig på marknaden. Gissar jag. Om Ionity trodde att de kan gå med vinst redan från början är de bara korkade. Framförallt om det resulterar i att de inte fortsätter bygga ut sitt nät.martinot skrev:Själv trodde jag däremot att tanken med Ionity var just att sälja elbilar för deras investerare/ägare som VAG, Ford, BMW, Mercedes och Hyundai. Poängen var (som jag förstod det) att de ville bygga ett laddnätverk för sina kunder som kunde matcha Tesla och deras SuC.
Hade det varit en helt självfinansierad verksamhet som skall gå med vinst från dag 0 så hade de ju inte behövt investeringar eller kontinuerligt finansiellt stöd från biltillverkarna/ägarna bakom (vilket som jag förstått är fallet idag).
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?martinot skrev:Jag tror att det är inte något som fungerar (med dagens små volymer och få elbilsägare) att gå med vinst. Finns inte en chans för det som jag ser det.MWall skrev:
Precis. Tanken med Ionity är att de ska gå med vinst som självständigt bolag.
Själv trodde jag däremot att tanken med Ionity var just att sälja elbilar för deras investerare/ägare som VAG, Ford, BMW, Mercedes och Hyundai. Poängen var (som jag förstod det) att de ville bygga ett laddnätverk för sina kunder som kunde matcha Tesla och deras SuC.
Hade det varit en helt självfinansierad verksamhet som skall gå med vinst från dag 0 så hade de ju inte behövt investeringar eller kontinuerligt finansiellt stöd från biltillverkarna/ägarna bakom (vilket som jag förstått är fallet idag).
Jag förstår inte riktig hur du menar här, i princip alla företag som startas går förstås minus i några/flera/många år, det är ju normalbilden, nystartade företag där investerarna kan plocka ut vinst från start är förstås extremt sällsynta.Esterox skrev:Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?
Nja, läser man Ionitys "mission statement" och dessutom sätter det i perspektiv mot de EU-bidrag som inte har några problem att ta emot så tycker jag att det tydligt framgår att syftet med Ionity inte "bara" är att gå med vinst, utan att förbättra möjligheterna för dom ingående företagen att sälja fler elbilar. Det kan förstås vara floskler och "market-speak", men deras huvudsakliga syfte enligt hemsida etc ligger väldigt nära Teslas "mission statement", läs t.ex. följande:Esterox skrev:Jag börjar förstå detta forum mer och mer. Extremt mycket tro och gissa när det väl kommer till kritan. Och många läser rapporter om bilar och företag på helt fel sätt.
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst. Varför skulle det koncentrera sig på norra Sverige? Sverige är ett land som är så litet för bilindustrin att vi skall vara glada över att det finns så många bilmärken att välja på i hela Sverige.
Om vi sedan sätter oss i biltillverkarens perspektiv, har det svårt att sälja sina elbilar ? Nej inte direkt, visst begagnat går det trögare men det drabbar ju inte biltillverkaren alls utan bara ÅF.
/fthPerhaps the greatest obstacle facing widespread adoption of EVs and e-Mobility is a lack of reliable, ubiquitous, easy-to-use, ultra-fast charging infrastructure outside of cities and metropolitan regions. This is exactly the problem IONITY is already on the road to solving. No matter where you live, how you travel, or who you are – IONITY is giving you the freedom to go wherever you want. Without compromise.