Sida 196 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 sep 2021 11:35
av martinot
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 sep 2021 13:43
av mati
Esterox skrev:
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?
Äh ja, typ hela tiden. De som grundar eller investerar i ett startup-bolag gör detta eftersom man hoppas att bolaget kan generera vinst i framtiden, men inte från start. Man tror på affärsidén, man vill bygga ett bolag. Och man är högst medveten om att det kan ta många år innan investeringen betalar sig. Den som vill ha utdelning från dag ett investerar inte i sådana bolag. Då köper man in sig i etablerade bolag som redan går med vinst.
Om VW/Mercedes/BMW & Co har startat Ionity för att de trodde att det ska bli en kassako som genererar pengar från start så har de verkligen skjutit sig själv i foten.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 sep 2021 14:43
av Esterox
martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare, men det säljer ju redan idag en massa elbilar. Så klart det inte vill satsa på sådana ställen som norra Sverige utan på platser som är mer vinstdrivande.

Är ju inget konstigt med det att Norra Sverige inte är något attraktivt område för försäljning. Det är ju tillverkning som är intressant pga ytor och kostnader.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 sep 2021 16:56
av martinot
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare,
Inte "vissa". Alla.

100% av alla ägarna som finansierar Ionity är med för att de säljer, eller vill sälja, elbilar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 sep 2021 20:49
av Lophornis
Vad är det som händer i Gävle med Ionity?
De har hållit på där ett tag nu så det borde komma till skott snart.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 sep 2021 21:19
av Esterox
martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare,
Inte "vissa". Alla.

100% av alla ägarna som finansierar Ionity är med för att de säljer, eller vill sälja, elbilar.
Okej sorry, trodde det tog in extern investering i slutet förra året samt i början av iår.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 sep 2021 10:40
av Hmpftfhdns
Åkte en sväng ons-tor och laddade på Ionity Örebro och Mariestad. Funkar precis som det ska med iX3, 0-1 andra bilar där, startar på 155kW, 2,88kr/kWh första året. Nästan Tesla-känsla ;)

MEN, kan inte låta bli att tänka att Ionity tänker fel när de sätter så dyrt pris utan abbonemang. Nätverket är inte tillräckligt utbyggt att man bara kan köra på det och den gången man står där utan abbonemang och vill snabbladda så är det nog så att jag de flesta gångerna kommer åka till en annan supersnabbladdare för 5kr/kWh. Hade Ionity lagt sig på samma prisnivå som de andra hade de nog dragit in fler pengar idag…

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 sep 2021 12:49
av mati
Det är precis rätt. I värsta fall betalar man ett abonnemang som man aldrig utnyttjar eftersom det är så glest mellan Ionity-laddarna. Man är ju mer eller mindre tvungen att ladda på andra ställen också. Inte säkert att Ionity ligger på rätt ställen när man ska resa.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 sep 2021 08:19
av Robertrimmevik
mati skrev:
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
Enligt Ionity har norra Sverige inte har det underlag som krävs.


Tyskland nationella kontrollcentral för laddinfrastruktur har presenterat sin plan för att ge stöd till bygget av ett nät med tusen snabbladdare. Men kraven för att få loss statliga pengar är stränga.

Tesla Club Sweden rapporterar att laddeffekten måste ligga på minst 300 kW, med ett maxpris på 44 cent per kWh (cirka 4:50 kronor). Men själva stationen ska dessutom ha toaletter, med laddning på en upplyst plats under tak.

Få laddplatser i Tyskland uppfyller i dag samtliga av de här kraven, men Now GmbH har redan anmält intresse för att bli en av byggarna. Och den tyska regeringen känner sig uppenbarligen säker på att intresset från laddföretagen är så stort att kraven inte avskräcker.

Ingen ansökte om att bygga snabbladdningsstation i Norrland
Kontrasten är stor om man jämför med Sverige. Svenska regeringen har avsatt 150 miljoner kronor för att åtgärda eftersatta platser i laddinfrastrukturen – inte minst i Norrland. För 18 av de orter med behov av snabbladdare som var utvalda i den senaste utlysningen skickades det inte in en enda ansökan om att få ta del av pengarna. Det rapporterar Dagens Industri.

Att anlägga en station kostar i snitt 1,3 miljoner kronor, och operatörer som tar del av de statliga pengarna åtar sig att garantera fem års drift.

Elbil Sverige jobbar för ökade möjligheter till att ladda sitt elfordon över hela landet. Konsumentorganisationen anser att täckningen i södra och mellersta Sverige är någorlunda bra, men i norr är läget fortsatt dåligt.

– Det är bedrövligt, och vi gör ju vad vi kan för att påverka detta. Hittills har det fungerat i de större städerna och de mer tätbefolkade områdena i Sverige där det är mycket trafik, men i norr går det trögt. Det beror på att det vid vissa platser långt norrut inte finns något intresse för att bygga stationer från de som jobbar med laddning, säger Göran Fredriksson, som är media- och kommunikationsansvarig på Elbil Sverige, till Ny Teknik.

”Finns inte så mycket tilltro till norr”
Laddbolaget Ionity bekräftar att det låga intresset för att bygga ut i Norrland handlar om att det är för lite trafik och att det därför inte finns ett kommersiellt underlag.

– Andelen elbilar i Sverige är fortfarande relativt låg. Även om utvecklingen ser bra ut i den södra delen av landet så utgör norra Sverige en större utmaning för att få ett underlag. Ska man driva en kommersiell anläggning måste man ha ett antal laddningar per dag, och det finns inte så mycket tilltro till detta i norr, säger Jan Haugen Ihle, som är Ionitys regionchef för norra Europa, till Ny Teknik.

Men skulle inte ett utbyggt nät i sig bidra till en markant ökning av elbilar i regionen – och därmed en en ganska snabb ekonomisk bärighet för laddstationen, sett till den allmänna trenden kring elbilar?

– Den kommer aldrig att leverera lika mycket som om man bygger på E4, E6 eller E18. Vi har samma problem med att det är svårt att få operatörer att etablera laddare i Nordnorge. Det kommer dit men det kommer senare, och vi behöver kanske ha ett högre stöd för etablering i norr än vad man behöver i söder, säger Jan Haugen Ihle.
Tycker att kommunerna på dessa orter får ta sitt ansvar. Vill inga aktörer drifta snabbladdare där så får man lösa det själva. Alternativet blir ett enormt tapp i turismen på sikt. Vilket kommer att kosta betydligt mer i längden.
Tex vill Storumans kommun ha några skoteråkande turister från Umeå i framtiden så får man se till att de tar sig dit med elbil och ett par skotrar på ett släp. Att den laddaren som skulle ligga i Slussfors inte blir av är skandal. Den hade varit en perfekt livlina i dåligt väder om man ska till Hemavan med skotersläp.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 sep 2021 08:31
av LarsL
Esterox skrev:
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?
Ja, att vara investerare innebär oftast att verksamheten går minus. Det är därför det behövs investerar, går verksamheten med plus så behövs de ju inte (lite förenklat).

Jag har varit med i och sett ganska många verksamheter där det varit stora förluster under många år där investerarna ändå tjänat enormt mycket pengar i slutändan. Tesla är ju ett exempel som alla känner till.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 sep 2021 09:13
av Hoppsan_84
Gävle öppen

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 sep 2021 09:28
av Zalman3
Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 sep 2021 09:38
av mati
Zalman3 skrev:
Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.
Jag har också reagerat på det. Det står fortfarande 400 stationer, men summan är redan mer än så. Samtidigt var målsättningen med 400 stationer för år 2020, och det var ju ett tag sen. Det blev inte riktigt så. Det känns lite som att Ionity inte kommer bygga fler stationer, utan de kommer främst utöka befintliga stationer med fler laddare. Det är också det de har kommunicerat ut.
I det stora hela så tror jag att Ionity kommer bli en ganska liten spelare på laddmarknaden framöver. Framförallt nu när bensinkedjorna börjar bygga egna laddare. Ionity kanske kommer köpas upp. Skulle inte förvåna mig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 sep 2021 09:41
av chaffis75
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.
Jag har också reagerat på det. Det står fortfarande 400 stationer, men summan är redan mer än så. Samtidigt var målsättningen med 400 stationer för år 2020, och det var ju ett tag sen. Det blev inte riktigt så. Det känns lite som att Ionity inte kommer bygga fler stationer, utan de kommer främst utöka befintliga stationer med fler laddare. Det är också det de har kommunicerat ut.
I det stora hela så tror jag att Ionity kommer bli en ganska liten spelare på laddmarknaden framöver. Framförallt nu när bensinkedjorna börjar bygga egna laddare. Ionity kanske kommer köpas upp. Skulle inte förvåna mig.
Ja och kombinationen att andra bygger ut och ionity behåller sin pris struktur med abb. För att få vettigt pris så lär de blir en väldogt liten spelare.. Dock ska jag erkänna att de beror på vad de olika makarna kommer ta för laddning, de är väl inte känt än.

Sen kan ju storspelaren tesla dessutom ändra hela denna spelplanen beroende på vad de gör med sitt öppnande av sina laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2021 11:49
av Lophornis
Äntligen verkar Gävle vara i drift (enligt hemsidan)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2021 18:37
av macky
Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 sep 2021 11:48
av 12man
Volkswagen och e.on tar fram en ny laddstolpe med 2 uttag som delar på 150kW med batteri , ionity hej då
Smart, då har eon ett stort distribuerat gridbatteri vad det lider
Lagringsbatterier är installerade inuti den nya Eon VW laddstationen. Bilarna laddas sedan via detta, lagringsbatterierna drar i sin tur sin energi från elnätet. Med den nya enheten kan två e-bilar laddas samtidigt med upp till 150 kilowatt, tillade VW och Eon. Det räcker för att förse en elbil med el i en räckvidd på cirka 200 kilometer på femton minuter. Lagringsbatterierna har en kapacitet på 200 kilowattimmar.
"Vi tar utbyggnaden av laddinfrastrukturen i våra egna händer och vill tillsammans med starka partners femdubbla antalet snabbladdare i Europa till 2025 ", tillade VW: s teknikchef Thomas Schmall. I andra europeiska länder arbetar Volkswagen också med stora elföretag för att utöka laddnätet, i Spanien med Iberdrola och i Italien med Enel .
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 35716.html

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 sep 2021 12:07
av MWall
macky skrev:
Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.

Ja så länge det inte är påsk, jul, midsommar eller semestertider så... ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 sep 2021 12:56
av macky
MWall skrev:
macky skrev:
Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.

Ja så länge det inte är påsk, jul, midsommar eller semestertider så... ;)
Stämmer nog. Vissa är ju mer använda än andra. Besökte Karlskronas Ionity under samma resa och där var det en bil när jag kom och sen tomt. Oskarshamn på söndagen helt tomt. Besökte även powerstop fredag tidig lunch och det var en annan bil som laddade utöver Volvos egna. Ionity behöver väl börja titta på var de har beläggning och anpassa antal laddare därefter. Frågade även vad som skulle hända med powerstop och fick svaret att det var upp till markägaren om denne ville köpa loss laddare osv. Så högst oklart antar jag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2021 14:47
av Hoppsan_84
Kul laddning i Helsingborg i dag

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2021 15:02
av RagWal
Hoppsan_84 skrev:
Kul laddning i Helsingborg i dag
Nu snackar vi laddning asså. Jobbigt att behöva kroka av släpet dock.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2021 15:09
av fth
Hoppsan_84 skrev:
Kul laddning i Helsingborg i dag
Coolt, under förutsättning att den började på 0% och har haft samma laddeffekt hela tiden så har den ett batteri på exakt 400 kWh.

Det bör väl då vara minsta teoretiska batteristorleken, med mer rimligt antagande om 10% från start så blir det 582 kWh.

Är det någon som vet hur stort batteri det sitter i dom här monstren?

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2021 15:38
av Lophornis
fth skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Kul laddning i Helsingborg i dag
Coolt, under förutsättning att den började på 0% och har haft samma laddeffekt hela tiden så har den ett batteri på exakt 400 kWh.

Det bör väl då vara minsta teoretiska batteristorleken, med mer rimligt antagande om 10% från start så blir det 582 kWh.

Är det någon som vet hur stort batteri det sitter i dom här monstren?

/fth
Volvotrucks.se säger 450-540kWh

laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)

​2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2021 15:47
av fth
Lophornis skrev:
Volvotrucks.se säger 450-540kWh

laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)

​2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.

Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW :shock:

Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?

AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 sep 2021 15:47
av martinot
Snyggt med 350 kW laddeffekt! :D