Sida 196 av 209

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 mar 2024 23:53
av Nicke Nyfiken
AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:38
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:33
AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:09

Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ord

Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.

Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
Det var på visad räckvidd vid 100%.
Som sagt så laddade jag fullt en gång i veckan och följde hur räckvidden minskade km för km under årens lopp.
Men det fanns kanske en övre buffert som dolde den första degraderingen? I så fall var det ju mer än 7%.
Ja.

Det är ingen ”buffert” på så vis, beroende på vad man läser in in ordet.

Degraderingströskel skulle man kunna kalla det.
3/Y har generellt runt 2%, och nya S/X har ungefär 4%. Jag kan inte de äldre S/X så jag vet inte.
Hade den samma "degraderingströskel" som din Pläd så var den riktiga degraderingen 11-12%. Det är ju ändå inte en katastrof för ett "misshandlat" batteri. Den stod dock aldrig med 100% någon längre stund, innan jag började köra.
Kan undra vad degraderingen hade varit om jag bara laddat den till 55% till vardags, så som jag gjort med min MYP sedan dag ett.

Hur som helst så var inte degradering anledningen till batteribytet.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 00:02
av AAKEE
Legato skrev: 16 mar 2024 23:48
AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:38
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:33
AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:09

Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ord

Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.

Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
Det var på visad räckvidd vid 100%.
Som sagt så laddade jag fullt en gång i veckan och följde hur räckvidden minskade km för km under årens lopp.
Men det fanns kanske en övre buffert som dolde den första degraderingen? I så fall var det ju mer än 7%.
Ja.

Det är ingen ”buffert” på så vis, beroende på vad man läser in in ordet.

Degraderingströskel skulle man kunna kalla det.
3/Y har generellt runt 2%, och nya S/X har ungefär 4%. Jag kan inte de äldre S/X så jag vet inte.
Har förlitat mig på det här genom åren:
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

Om det stämmer eller ej vet jag dock inte :roll:
Det stämmer rätt bra, jag har fått den tabellen direkt från Jason Hughes som de refererar till i artikeln. (Som förövrigt drev företaget 057 Technologi som först sålde batteriförsäkringar och sedan *såldes* (las ned) och Jason drog med pengarna som det verkar. Stämningar på G.

Man behöver dock lite data över räckvidd vs energi för att räkna ut tröskeln.

Exempelvis tidiga model 3 med 77.8kWh batteri men som levererade 79kWh i EPA-tester.
Rangen började inte sjunka innan batteriet nått under 76 kWh, så det var 2% till tröskeln med utgångspunkt från märk-kapacitet och 3% från EPA-testet.

499 km räckvidd med 76kWh ombord gav 152Wh/km som laddkonstant. Omvänt, vet man max räckvidd och konstanten kan man räkna fram Degraderingströskeln.

Problemet är att folk gärna minns lite för låg range när bilen var ny. Det ”passar bra” att ha lägre ursprungsrange om man ska räkna fram degraderingen, då blir den lägre. Antagligen något undermedvetet…
För att få det pålitligt behöver man korrekta värden, taget ur BMS eller möjligen genom många bokförda berökningar från energigrafen.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 00:08
av Kaffekatten
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:53
AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:38
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:33
AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:09

Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ord

Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.

Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
Det var på visad räckvidd vid 100%.
Som sagt så laddade jag fullt en gång i veckan och följde hur räckvidden minskade km för km under årens lopp.
Men det fanns kanske en övre buffert som dolde den första degraderingen? I så fall var det ju mer än 7%.
Ja.

Det är ingen ”buffert” på så vis, beroende på vad man läser in in ordet.

Degraderingströskel skulle man kunna kalla det.
3/Y har generellt runt 2%, och nya S/X har ungefär 4%. Jag kan inte de äldre S/X så jag vet inte.
Hade den samma "degraderingströskel" som din Pläd så var den riktiga degraderingen 11-12%. Det är ju ändå inte en katastrof för ett "misshandlat" batteri. Den stod dock aldrig med 100% någon längre stund, innan jag började köra.
Kan undra vad degraderingen hade varit om jag bara laddat den till 55% till vardags, så som jag gjort med min MYP sedan dag ett.

Hur som helst så var inte degradering anledningen till batteribytet.
Allt kring degradering är lite höjt o dunkel,
jag tycker inte det är lätt som ändå är rätt inläst på det. Hur skall någon ny elbilsköpare veta.
Man borde kanske tydligare guidas sv bilen hur man sköter batteriet. Samt att det borde vara lättare att se batteriprestandan i bilen.

Jag laddar själv oftast 20-85% då jag vill hålla nere antalet cykler också (hur viktigt det är vet jag inte).
Då behöver jag bara ladda någon gång i veckan. Undantaget långturer. Kanske kan sänka till 20-75 om det är mer gynnsamt. Spelar inge så stor praktisk roll för mig.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 04:25
av taliz
Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 00:08
Jag laddar själv oftast 20-85% då jag vill hålla nere antalet cykler också (hur viktigt det är vet jag inte).
Då behöver jag bara ladda någon gång i veckan.
En cykel är inte antal ggr man laddar. Det är 0-100%.
Dvs 1 cykel kan vara att 10ggr ladda 10%. Det kan också vara att 1 gång ladda 50% och 2ggr 25% etc etc.

Det viktigaste för att hålla nere degraderingen är låg temperatur och laddnivå runt 50% för långtidslagring.
Dvs låt den inte stå på supervarm asfalt och gassande sol med 100% dagar i sträck... (det är dock precis vad jag gör med min Zoe ibland :lol: )

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:30
av Kaffekatten
Intressant. Då skall jag i alla fall försöka ladda mer mellan 20-60 istället. Har normalt inte behov av att ladda högre.

Denna var ju riktigt intressant prissatt. En Raven 2020 under 400’
Otroligt lite ner mot alla andra drösvis med MS mellan 3-400’ från årsmodell 2016-2018

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1400524637

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:33
av taliz
Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 08:30
Intressant. Då skall jag i alla fall försöka ladda mer mellan 20-60 istället. Har normalt inte behov av att ladda högre.

Denna var ju riktigt intressant prissatt. En Raven 2020 under 400’
Otroligt lite ner mot alla andra drösvis med MS mellan 3-400’ från årsmodell 2016-2018

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1400524637
17000 mil…. Man kunde får en med hälften så många mil på KVD i vintras, när de sålde ut drösvis, för strax över 400.
100D med dessa miltal gick för under 300k.
Så denna är dyr IMO.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:36
av Hertsh
Hertsh skrev:
Någon med erfarenhet av hur marknaden ser ut just nu. Har en Model X LR (Raven) från 2019. 9000 mil. FSD. 7 säten. Ljusbeige inredning. 22” sommar (The New Aero) och 20” vinter.

Vad tror ni värdet ligger på nu?
Gör ett nytt försök. Inlägget hamnade mitt i en politisk debatt.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:37
av Legato
Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 08:30
Intressant. Då skall jag i alla fall försöka ladda mer mellan 20-60 istället. Har normalt inte behov av att ladda högre.

Denna var ju riktigt intressant prissatt. En Raven 2020 under 400’
Otroligt lite ner mot alla andra drösvis med MS mellan 3-400’ från årsmodell 2016-2018

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1400524637
Du kanske inte har hängt med så mycket på KVD som man kunde tro... ;)

Jag har ägt den där bilen. Lämnade tillbaka den inom ångerrätten och sen såldes den som reparationsobjekt som inte fick köras från platsen pga trasig luftfjädring/kompressor. Det var även problem med radarn. Inget av de felen hade KVD redovisat första gången.

Märkligt att det inte står något i annonsen om bytt kompressor...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:43
av Kaffekatten
Haha jodå. Har koll på alla som gått sista månaderna.
Men ett blocketpris är ett annat än ett avslutspris på KVD. Så tänker jag. På blocket säljs få för utsatt pris, blir ofta lite prut.
På KVD är det ju tvärtom, går de ej för reservationspris är det förhandling upp istället mot reservationspris.

Kan den bilen vara fixad?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:45
av Legato
Hertsh skrev: 17 mar 2024 08:36
Hertsh skrev:
Någon med erfarenhet av hur marknaden ser ut just nu. Har en Model X LR (Raven) från 2019. 9000 mil. FSD. 7 säten. Ljusbeige inredning. 22” sommar (The New Aero) och 20” vinter.

Vad tror ni värdet ligger på nu?
Gör ett nytt försök. Inlägget hamnade mitt i en politisk debatt.
Beror ju på skick, moms samt om du menar pris om du själv säljer eller pris till handlare.

Men runt 550k om du säljer via Blocket och har lite tålamod skulle jag säga. Bästa fall uppåt 600k. Till handlare 450k-480k antagligen.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:46
av Kaffekatten
Hertsh skrev: 17 mar 2024 08:36
Hertsh skrev:
Någon med erfarenhet av hur marknaden ser ut just nu. Har en Model X LR (Raven) från 2019. 9000 mil. FSD. 7 säten. Ljusbeige inredning. 22” sommar (The New Aero) och 20” vinter.

Vad tror ni värdet ligger på nu?
Gör ett nytt försök. Inlägget hamnade mitt i en politisk debatt.
Om man räknar på en X som 50’ upp från en MS begagnad så skulle jag gissa på 500’ +/-10%
Om nu priserna är att betrakta som stabilare :)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:47
av Kaffekatten
taliz skrev: 17 mar 2024 08:33
Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 08:30
Intressant. Då skall jag i alla fall försöka ladda mer mellan 20-60 istället. Har normalt inte behov av att ladda högre.

Denna var ju riktigt intressant prissatt. En Raven 2020 under 400’
Otroligt lite ner mot alla andra drösvis med MS mellan 3-400’ från årsmodell 2016-2018

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1400524637
17000 mil…. Man kunde får en med hälften så många mil på KVD i vintras, när de sålde ut drösvis, för strax över 400.
100D med dessa miltal gick för under 300k.
Så denna är dyr IMO.
Då var då :) nu är utbudet ett annat haha

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:48
av Legato
Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 08:43
Haha jodå. Har koll på alla som gått sista månaderna.
Men ett blocketpris är ett annat än ett avslutspris på KVD. Så tänker jag. På blocket säljs få för utsatt pris, blir ofta lite prut.
På KVD är det ju tvärtom, går de ej för reservationspris är det förhandling upp istället mot reservationspris.

Kan den bilen vara fixad?
Som sagt. Bilen såldes via KVD som reparationsobjekt. Genom att inget står om kompressorn så gissar jag att säljaren antingen gamblar på att köparen inte märker felet, eller att någon billig lagning har gjorts. Rimligtvis hade säljaren annars informerat om att den vore utbytt.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:49
av Kaffekatten
Legato skrev: 17 mar 2024 08:48
Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 08:43
Haha jodå. Har koll på alla som gått sista månaderna.
Men ett blocketpris är ett annat än ett avslutspris på KVD. Så tänker jag. På blocket säljs få för utsatt pris, blir ofta lite prut.
På KVD är det ju tvärtom, går de ej för reservationspris är det förhandling upp istället mot reservationspris.

Kan den bilen vara fixad?
Som sagt. Bilen såldes via KVD som reparationsobjekt. Genom att inget står om kompressorn så gissar jag att säljaren antingen gamblar på att köparen inte märker felet, eller att någon billig lagning har gjorts. Rimligtvis hade säljaren annars informerat om att den vore utbytt.
Hur utryckte sig felet, kan ju vara bra för potentiella spekulanter o veta?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 08:49
av Legato
Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 08:46
Hertsh skrev: 17 mar 2024 08:36
Hertsh skrev:
Någon med erfarenhet av hur marknaden ser ut just nu. Har en Model X LR (Raven) från 2019. 9000 mil. FSD. 7 säten. Ljusbeige inredning. 22” sommar (The New Aero) och 20” vinter.

Vad tror ni värdet ligger på nu?
Gör ett nytt försök. Inlägget hamnade mitt i en politisk debatt.
Om man räknar på en X som 50’ upp från en MS begagnad så skulle jag gissa på 500’ +/-10%
Om nu priserna är att betrakta som stabilare :)
6/7-sits X ligger ca 100k upp från S.
5-sits X så är 50k upp rimligt.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 09:00
av Hertsh
Ja, den är privatägd (så momssmittad) och i bra skick förutom några mindre parkeringsskador. Och det beige på förarsätet har blivit lite blått, men jag har ännu inte försökt ta bort det så det kanske ser bra ut när bilen väl säljs.

Tack för input

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 09:03
av Legato
Hertsh skrev: 17 mar 2024 09:00
Ja, den är privatägd (så momssmittad) och i bra skick förutom några mindre parkeringsskador. Och det beige på förarsätet har blivit lite blått, men jag har ännu inte försökt ta bort det så det kanske ser bra ut när bilen väl säljs.

Tack för input Bild
Det var så lite

Gällande sätet så är mitt tips Chemical Guys Orange Degreaser (ett tips jag för övrigt fått från Remuz här i forumet!).

Spä ut med ca 5 andelar vatten per 1 andel produkt. Spraya på. Låt verka ett par minuter. Gnugga med borste. Torka av (ordentligt!) med mikrofiberduk.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 mar 2024 09:18
av Nect
Skaffa en egen tråd om batterier istället…

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 mar 2024 13:16
av Kaffekatten
Även här har de sänkt "pris i bilhandeln" rejält nu med ca 100' på några månader:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329
Den har vibrationer vid gaspådrag. Vilken skall dra ner priset. Men denna borde väl gå för 425' i alla fall då det gick en med 17' mil för över 400' precis. Men beror ju helt på hur rädda folk är för att köpa en bil med defekt.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 mar 2024 13:38
av bjornnilsson
Kaffekatten skrev: 19 mar 2024 13:16
Även här har de sänkt "pris i bilhandeln" rejält nu med ca 100' på några månader:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329
Den har vibrationer vid gaspådrag. Vilken skall dra ner priset. Men denna borde väl gå för 425' i alla fall då det gick en med 17' mil för över 400' precis. Men beror ju helt på hur rädda folk är för att köpa en bil med defekt.
Vibrationer vid gaspådrag = defekt bakaxel? Kostar 50k att åtgärda enligt en handlare som jag pratade med förra året.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 mar 2024 14:26
av Bjelke
Eller Drivknutar fram… kostar några tusenlappar om nu Tesla håller vad dom
lovar…

Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 mar 2024 15:07
av Hertsh
bjornnilsson skrev:
Kaffekatten skrev: 19 mar 2024 13:16
Även här har de sänkt "pris i bilhandeln" rejält nu med ca 100' på några månader:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329
Den har vibrationer vid gaspådrag. Vilken skall dra ner priset. Men denna borde väl gå för 425' i alla fall då det gick en med 17' mil för över 400' precis. Men beror ju helt på hur rädda folk är för att köpa en bil med defekt.
Vibrationer vid gaspådrag = defekt bakaxel? Kostar 50k att åtgärda enligt en handlare som jag pratade med förra året.
Typiskt problem vid vibrationer vid acceleration är fel på drivknutar. Kostnad är begränsad. Kommer inte ihåg exakt men cirka 6000 är min killgissning

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 mar 2024 15:17
av bjornnilsson
Hertsh skrev: 19 mar 2024 15:07
bjornnilsson skrev:
Kaffekatten skrev: 19 mar 2024 13:16
Även här har de sänkt "pris i bilhandeln" rejält nu med ca 100' på några månader:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329
Den har vibrationer vid gaspådrag. Vilken skall dra ner priset. Men denna borde väl gå för 425' i alla fall då det gick en med 17' mil för över 400' precis. Men beror ju helt på hur rädda folk är för att köpa en bil med defekt.
Vibrationer vid gaspådrag = defekt bakaxel? Kostar 50k att åtgärda enligt en handlare som jag pratade med förra året.
Typiskt problem vid vibrationer vid acceleration är fel på drivknutar. Kostnad är begränsad. Kommer inte ihåg exakt men cirka 6000 är min killgissning
Jag är fortfarande fundersam över ifall det var sant, så jag hoppas jag inte sprider någon internetdynga. Men enligt handlaren så hade han haft problem med flera MS med skeva bakaxlar vilket då alltså kostar 50k att byta.

Diskussionen uppstod när jag sålde min bil och provköraren som var utsänd från firman var orolig att något var fel då de letar specifikt efter detta fel. Han var inte vad vid att det lever om när man ger fullgas i en MS Performance med 800+ hk.. Dessutom med vinterdäck. Slutsats: I mitt fall så var det deras obligatoriska fullgastest som var felet. Det var inget som helst fel på min bil. Men det påstådda problemet med skeva bakaxlar på MS gjorde i alla fall handlaren riktigt nervös, så nervös att han höll på att avbryta affären med min bil.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 mar 2024 19:47
av Kaffekatten
Kaffekatten skrev: 19 mar 2024 13:16
Även här har de sänkt "pris i bilhandeln" rejält nu med ca 100' på några månader:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329
Den har vibrationer vid gaspådrag. Vilken skall dra ner priset. Men denna borde väl gå för 425' i alla fall då det gick en med 17' mil för över 400' precis. Men beror ju helt på hur rädda folk är för att köpa en bil med defekt.
Riktigt lågt avslutspris. 365’ (sen sälja den nog inte för det).
Det är aldrig bra o sälja trasiga bilar. Tips till säljaren, laga först. Sälj sen. ;)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 20 mar 2024 08:29
av taliz
Är väl typ hälften av alla S och X på kvd som har "vibrationer vid gaspådrag".
Minst sagt vanligt fel.