Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

fth skrev:
Lophornis skrev:
Volvotrucks.se säger 450-540kWh

laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)

​2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.

Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW :shock:

Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?

AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?

/fth
Läste bara spec på hemsidan.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
Lophornis skrev:
Volvotrucks.se säger 450-540kWh

laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)

​2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.

Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW :shock:

Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?

AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?

/fth
Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
Det är oftast inte laddaren som begränsar utan batteriet, max effekt minskar rejält med stigande SoC för dom flesta bilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Snyggt med 350 kW laddeffekt! :D
Ja jäklar asså :mrgreen:
Och nog hade man velat åka med en sväng också, ganska bra drag i den tänker jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
mikebike skrev:
Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
Det är oftast inte laddaren som begränsar utan batteriet, max effekt minskar rejält med stigande SoC för dom flesta bilar.

/fth
Ja, men 2,5 gånger så lång tid som en halvkall Tesla är ju inte märkvärdigt snabbt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Snyggt med 350 kW laddeffekt! :D
Ja jäklar asså :mrgreen:
Och nog hade man velat åka med en sväng också, ganska bra drag i den tänker jag :)
Ganska bra dragvikt framförallt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

macky skrev:
Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Var på besök i Norge i förra veckan. De ligger ju några år före oss med elbilar, så kan nog vara en bra ungefärlig referens för oss om ett par få år.

Så här såg det ut i Rygge där jag behövde stanna och ladda. Finns både Ionity och Tesla SuC precis bredvid varandra.


6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats.

Bild


Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.

Bild

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
macky skrev:
Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Var på besök i Norge i förra veckan. De ligger ju några år före oss med elbilar, så kan nog vara en bra ungefärlig referens för oss om ett par få år.

Så här såg det ut i Rygge där jag behövde stanna och ladda. Finns både Ionity och Tesla SuC precis bredvid varandra.


6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats.

Bild


Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.

Bild

Bild
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.

Ionity behöver lyfta sig själva rejält.

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.

Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.

Ionity behöver lyfta sig själva rejält.

MVH
Flytta de där köande bilarna till SuC så är det nog snart fullt där också. Finns vissa marginaler en vanlig vardag i slutet av september men hur skulle det se ut under mer populära resdagar?
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

En till rolig laddning denna gång utan bild.

Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter. 8-)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Hoppsan_84 skrev:
En till rolig laddning denna gång utan bild.

Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter. 8-)
3 kWh per minut = 180 kW i snitt? Borde väl kunna gå ännu snabbare?
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

MWall skrev:
Hoppsan_84 skrev:
En till rolig laddning denna gång utan bild.

Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter. 8-)
3 kWh per minut = 180 kW i snitt? Borde väl kunna gå ännu snabbare?
Ja, den och Taycan verkar kräva bra värme för att nå max. Båda ska ju förvärma om man har navigationen inställd på laddaren. Kris R laddade 10-80% med GT och hade 207 kW i snitt. Över 250 kW till 50%. Så beror ju lite på när man pluggar in också.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
NiklasTesla skrev:
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.

Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.
det roliga är ju att till vänster i bild finns det flera 50/150kW laddare, där borde MG, ID.3 och EQC ladda, men det kanske var kö där också? Tyvärr är det fortfarande alldeles för många som inte vet hur det funkar och var dom ska ladda. För ett tag sen stod en desperat förare på 150kW stolpen bredvid mig och försökte koppla in sin BMW i3 (som inte hade CCS, var väl tillval på de första). Stod och vevade med sin typ2 kabel.
rygge.JPG
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

mati skrev:
NiklasTesla skrev:
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.

Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.
Effektbaserade laddavgifter är lösningen. Ju snabbare laddare dessto högre avgift. Kostnad (pengar) är ofta det som behövs för att folk ska börja tänka. Så slipper man BMW i3 eller en ID3 som blockar en 350 kW laddare i 40 minuter.
Bolagen kan sätta upp 100,200,350 kW laddare och utnyttja effekten mer effektivt samtidigt som kunden väljer tid (effekt) vs pris.
100 kW kostar 4 kr/kWh
200 kW kostar 5 kr/kWh
350 kW kostar 6 kr/kWh
En i3 eller nån med Taycan som ska käka lunch i 60-90 minuter kan då välja 100 kW laddaren och spara pengar. Den som har bråttom väljer 200 eller 350. Effektavgift är redan på väg i elnäten så det är bara föra konceptet vidare till slutkunden.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det borde vara en självklarhet egentligen att det ska finnas laddare med lite olika effektnivåer i olika prisklasser på samma ställe. Dels för att delegera "ovetande" elbilister till de långsammare laddarna så de inte blockerar för alla andra som har bråttom. Men även för att skapa bättre utnyttjandegrad hos de snabba snabbladdarna. Det är ju ganska kostsamt att sätta upp en massa 350kW-laddare och så kommer det bara bilar som inte ens når 100kW. Ionity med sina 350kW laddare är ju rätt så överkill. Det finns ju ingen anledning att ladda där om det skulle finnas 150kW bredvid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Det borde vara en självklarhet egentligen att det ska finnas laddare med lite olika effektnivåer i olika prisklasser på samma ställe. Dels för att delegera "ovetande" elbilister till de långsammare laddarna så de inte blockerar för alla andra som har bråttom. Men även för att skapa bättre utnyttjandegrad hos de snabba snabbladdarna. Det är ju ganska kostsamt att sätta upp en massa 350kW-laddare och så kommer det bara bilar som inte ens når 100kW. Ionity med sina 350kW laddare är ju rätt så överkill. Det finns ju ingen anledning att ladda där om det skulle finnas 150kW bredvid.

Det förutsätter att folk vet hur snabbt deras bilar kan ladda...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Det borde vara en självklarhet egentligen att det ska finnas laddare med lite olika effektnivåer i olika prisklasser på samma ställe. Dels för att delegera "ovetande" elbilister till de långsammare laddarna så de inte blockerar för alla andra som har bråttom. Men även för att skapa bättre utnyttjandegrad hos de snabba snabbladdarna. Det är ju ganska kostsamt att sätta upp en massa 350kW-laddare och så kommer det bara bilar som inte ens når 100kW. Ionity med sina 350kW laddare är ju rätt så överkill. Det finns ju ingen anledning att ladda där om det skulle finnas 150kW bredvid.
om man har bil som klarar det, så vill man ju gärna ladda på ionity, som mig vetandes är de enda i Norden som har >150/175kW. ioniq5,, EV6, Taycan, eTron GT, i4 och säkert någon som jag har glömt drar ju nytta av mer än 150kW.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.

”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.

Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.

2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”


https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Nect skrev:
Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.

”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.

Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.

2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”


https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Känns som att det hade varit bra med lite fler laddare innan de lockar fler kunder... :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
Nect skrev:
Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.

”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.

Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.

2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”


https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Känns som att det hade varit bra med lite fler laddare innan de lockar fler kunder... :)
Så länge dom kan lura folk till att betala månadsavgiften så är det najs för Ionity och dåligt incitament för att se
till så att laddarna funkar eller byggs ut :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Maw skrev:
Nect skrev:
Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.

”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.

Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.

2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”


https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Känns som att det hade varit bra med lite fler laddare innan de lockar fler kunder... :)
Eller laddare som fungerar :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Nect skrev:
Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.

”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.

Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.

2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”


https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Det är ju sjukt irriterande de där abonemangsavgifterna som är låsta på 12mnd. Det är ju mkt möjligt att man behöver abo hos andra också, då ska man liksom betala säg 3x190kr/mnd för att ladda hos 3nätverk. Stört!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Coolt
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

HelectriC skrev:
Nect skrev:
Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.

”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.

Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.

2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”


https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Det är ju sjukt irriterande de där abonemangsavgifterna som är låsta på 12mnd. Det är ju mkt möjligt att man behöver abo hos andra också, då ska man liksom betala säg 3x190kr/mnd för att ladda hos 3nätverk. Stört!

Ett abonnemang skulle jag inte ha något i mot, förutsatt att man får tillgång till många snabba laddare där det sällan är kö. Men tyvärr är det enda i närhetens Teslas abonnemang i form av billånet om man köper en Tesla :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Skriv svar