Sida 200 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 30 okt 2018 11:30
av gellerstam
mati skrev:gellerstam skrev: (Jag räknar som en galning för att se om e-tron kan gå in i budgeten.)
Jag tänkte precis det. E-tron uppfyller alla dina krav, kvarstår bara den lilla detaljen att den kostar dubbelt så mycket. Jag har lite samma problem tror jag. Hade den varit några 100-tusen billigare hade det varit en no-brainer. Men den verkar tyvärr komma att kosta exakt lika mycket som en Tesla. Och jag har inte tänkt att fortsätta köra bilar som ligger totalt utanför min mentala budget.
Om Model 3 kommer med krok (Takräcket verkar bara vare en tidsfråga.) när den släpps i Sverige så kanske den kan funka. Model 3 verkar ju hamna mer rätt i pris för oss. Frugan tycker dock att skuffen är för liten. Jag är mer inne på att vi kan anpassa våran packning lite mer än vi gör idag, men hon är tyvärr inte inne på att man kan anpassa sig till en bil utan bilen skall anpassas till sina väskor.

Re: Artikel i media
Postat: 30 okt 2018 11:33
av ellerstrom
Har denna varit uppe?
https://www.euroncap.com/en/vehicle-saf ... ing-tests/
Kanske borde ligga i någon av autopilot-trådarna iofs. Tycker att Tesla gjorde bra ifrån sig och är nog bäst av alla bilarna som testats.
Undrar vilken version av mjukvara de hade vid testet? Samt att det hade varit kul med ett nytt test med v9 för att se om det blivit någon förbättring.
Re: Artikel i media
Postat: 30 okt 2018 12:14
av Nicke Nyfiken
ellerstrom skrev:Undrar vilken version av mjukvara de hade vid testet? Samt att det hade varit kul med ett nytt test med v9 för att se om det blivit någon förbättring.
Vad man kan se från USA så vittnar många Model3-ägare om att AP:n initialt blivit sämre med V9. Men efterhand som man kör blir den snabbt bättre.
Tyvärr är det alltid riskabelt att testa en ny version av mjukvara från Tesla. Vill man inte råka ut för en potentiell katastrof i ett test är det säkrast att göra testerna med en beprövad version som man vet fungerar.

Re: Artikel i media
Postat: 30 okt 2018 17:22
av unumlapis
Amerikanska Consumer Report årliga listar de 10 minst pålitliga bilarna och på listan återfinns Model X. Har ingen X så intressant att höra om X-ägare instämmer med nedan.
Trouble spots: In-car electronics, noises and leaks, body hardware.
The electric-powered Model X is more showy than practical. It features rear doors that open up and out of the way, giving easy access to the second-row seats. But these massive doors take their time to open and close. The huge windshield extends up and over the front-seat occupants, making the cabin feel airy and futuristic. Buyers can opt for a five-, six-, or seven-passenger seating configuration, but unlike in every other SUV, the second row doesn’t fold if you have the two captain’s chairs, which compromises utility. Getting into the third-row is complicated by having to motor the middle seats forward, but at least the resulting entry path is decently sized. Like the S, the Model X is very quick and handles well. But ride comfort and noise isolation aren’t as good as in the S. The 90-kilowatt-hour version we tested had a realistic 230-mile range. Optional is Tesla’s Autopilot, which can add convenience but could potentially lull drivers into complacency.
Price as tested: $110,700
See the complete Tesla Model X road test.
Re: Artikel i media
Postat: 30 okt 2018 17:28
av Stefan T
Re: Artikel i media
Postat: 30 okt 2018 17:43
av Svenssons
Det var ju ett bra straff som VW fick men inte särskilt roligt att Sverige kanske bli ändhållplatsen för en massa gamla utdömda dieselbilar som inte klarar av utsläppsreglerna... USA:s taktik att sätta hårt mot hårt lönade sig alltså och Sveriges strategi om det fanns en sådan funkade inte lika bra...
Re: Artikel i media
Postat: 01 nov 2018 04:45
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Det var ju ett bra straff som VW fick men inte särskilt roligt att Sverige kanske bli ändhållplatsen för en massa gamla utdömda dieselbilar som inte klarar av utsläppsreglerna... USA:s taktik att sätta hårt mot hårt lönade sig alltså och Sveriges strategi om det fanns en sådan funkade inte lika bra...
Ingen kommer att vilja köpa dem.
Diesel-priset har stigit. Medvetenheten och kunnigheten ökar starkt hos konsumenterna också.
Ingen vill bokstavligen se röken av dem ens!

Re: Artikel i media
Postat: 01 nov 2018 04:47
av TeslaTissel
Intressanta kommentarer av AUDIS Sverige-chef.
Länk FUNGERAR EJ:
https://www.hallandsposten.se/nyheter/e ... 1.10301586
Här är hela texten istället:
Elbilarna på frammarsch – men de är dyra
Ekonomi Flera lyxbilstillverkare lanserar nu nya rena elbilar. Gemensamt för alla är att priset ligger över smärtgränsen för många.
Först ut var Jaguar I-Pace som premiärvisades på bilmässan i Genéve i våras. Mercedes EQC 400 lanserades i Stockholm i september och samma månad drogs täcket av Audi E-tron på bilmässan i Paris. De är alla SUV:ar och de är inte billiga. Priserna börjar en bit under 900 000 kronor, men kan i åtminstone något fall passera miljonen.
Det är ingen tvekan om att intresset för elbilar är mycket stort, men hittills är valmöjligheterna små. Bilar som Nissan Leaf och Renault Zoe säljer förhållandevis bra, men för många är de för små för att fungera som familjens enda bil. Att premiumtillverkarna som första modeller satsar på elbilar i den här storleks- och prisklassen är inte mycket att säga om. De har köpstarka kunder som är beredda att betala.
650 förbokningar
Audi visade på onsdagen upp sin nya E-tron i Stockholm. Trots prislappen har enligt bolaget 650 svenskar betalat 20 000 kronor för att preliminärboka bilen. Om de går vidare och fullföljer köpet kan de räkna med leverans under första kvartalet nästa år.
Audi E-tron är av allt att döma en förstklassig bil, men bakom den ligger också förklaringen varför det fortfarande dröjer med bra bilar i mellanklassen. Med en prislapp runt 900 000 går det att räkna hem produktionskostnaderna, men ska priserna halveras eller mer blir det svårare.
Enligt Audis Sverigechef Diego Ramos kommer bolagets fokus för elbilarna även de närmaste åren att ligga på större och sportigare modeller.
- Det hänger på batterierna och det gäller alla tillverkare. Men konsumenterna måste också börja titta på totalkostnaderna för bilägandet. Det handlar om kostnader för driften, skatt och eventuella subventioner. Men priset på bilarna kommer att sjunka när de tillverkas i större volymer, säger han till TT.
Ingen Teslautmanare
Så fort det kommer en ny elbil på marknaden så hörs alltid ordet "Teslautmanare". Diego Ramos nappar inte på det.
-
Jag har väldigt stor respekt för Tesla. De har bidragit starkt till skiftet inom bilindustrin. Jag ser oss inte som en utmanare utan snarare att vi kan lyfta det som Tesla åstadkommit till en ny nivå. Vår styrka är våra återförsäljare och verkstäder runt om i landet som känner sina kunder väl. Jag tror inte det finns några planer på att sälja E-tron online.
Re: Artikel i media
Postat: 01 nov 2018 05:27
av Zalman3
TeslaTissel skrev:Svenssons skrev:
Det var ju ett bra straff som VW fick men inte särskilt roligt att Sverige kanske bli ändhållplatsen för en massa gamla utdömda dieselbilar som inte klarar av utsläppsreglerna... USA:s taktik att sätta hårt mot hårt lönade sig alltså och Sveriges strategi om det fanns en sådan funkade inte lika bra...
Ingen kommer att vilja köpa dem.
Diesel-priset har stigit. Medvetenheten och kunnigheten ökar starkt hos konsumenterna också.
Ingen vill bokstavligen se röken av dem ens!

I Tyskland måste dieselbilens programvara uppgraderas på vissa modeller. Annars kan den bli avregistrerad.
Detta måste man ha koll på.
För har den uppgraderad programvara så klagar en del över,
förhöjd förbrukning, svagare motor, EGR-ventil som får jobba så mycket att den hela tiden går sönder, skulle inte ta i en sån bil med tång.
Dessutom kan ju samma sak hända här, att man måste uppgradera programvaran, och bilen blir väldigt mycket sämre, eller hotas av avregistrering.
Re: Artikel i media
Postat: 01 nov 2018 22:27
av TeslaTissel
Ännu en attack mot elbilarnas vara eller icke
SMÅLANDSPOSTENS ledare:
http://www.smp.se/ledare/elbil-kraver-karnkraft/
Re: Artikel i media
Postat: 01 nov 2018 22:41
av Geni87
Tycker du? Jag tycker att det verkar vara en attack på Svenska politikers försummande av vår elproduktion. En mycket relevant attack, tycker jag.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 06:49
av mati
Det stämmer väl att vi behöver en stabil elproduktion? Jag kan inte se pä vilket sätt det är negativt. Idag utgör kärnkraften vid sidan av vattenkraft basen i den svenska elmixen. Utan kärnkraft skulle vi i dagsläget inte kunna ladda våra bilar. Och inte koka kaffe heller för den delen. Därmed säger jag inte att kärnkraften på sikt inte kan ersättas med bättre alternativ, men där är vi inte ännu. Att göra som Tyskland som stänger ner fullt fungerande kärnkraftverk för att ersätta dem med brunkol är vansinne i mina ögon.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 07:16
av Niklas Z
Felet med artikeln är dels rubriken, dels kopplingen till elbil. Att behålla kolkraftverk medan man stänger ner kärnkraftverk är dumt oavsett elbilar eller inte.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 08:33
av Teslaspolen
Precis som ni säger, problemet är ju inte relaterat till elfordon utan snarare det uppenbara: Stänger vi kärnkraften idag (eller om tre år) så blir det stora problem. Det är osäkerheten kring när de nuvarande reaktorerna kommer stängas som är problemet för svensk energi, inte att vi behöver bygga nya för att klara att ladda våra elbilar...
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 08:45
av evilirish
Dessutom så exporterar vi mer energi per år än vad hela Sveriges bilflotta hade konsumerat, om vi ersatt varenda en med en riktig elbil idag. Det är ett icke-problem i frågan.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 08:52
av vigge50
evilirish skrev:Dessutom så exporterar vi mer energi per år än vad hela Sveriges bilflotta hade konsumerat, om vi ersatt varenda en med en riktig elbil idag. Det är ett icke-problem i frågan.
Ja, vi ska bara sätta upp några tusen batterier i storlek med det Tesla satta upp i Australien så att överproduktionen på sommaren kan sparas i batterier till vintern....
Vattenkraften är inte tillräckligt stor för att vi bara ska kunna kolla på årsbasis, vi måste kunna försörja oss varje sekund året om. Ett alternativ åt såklart att be några av Sveriges största fabriker att stänge så fort vi effektebehovet är större än tillgänglig effekt men det är sådär för Sveriges industri.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 09:01
av Teslaspolen
Ökad import från Norge, fler turbiner i existerande vattendammar, och mer sol och vind för att spara på vattenmagasinen.
Batterilagring på nätet är ju som du säger inte för säsongslagring än så länge, utan för att jämna ut produktionen från olika kraftformer, t ex solel på natten och jämnare produktion av vind.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 09:06
av vigge50
Teslaspolen skrev:Ökad import från Norge, fler turbiner i existerande vattendammar, och mer sol och vind för att spara på vattenmagasinen.
Batterilagring på nätet är ju som du säger inte för säsongslagring än så länge, utan för att jämna ut produktionen från olika kraftformer, t ex solel på natten och jämnare produktion av vind.
Det finns väl en anledning till att vattenkraft inte får räknas som miljömärkt el, har för stor påverkan på omgivningen? Sen, kan vi i Sverige bygga ut vattenkraften mycket mer än vad den är i dag?
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 09:08
av Teslaspolen
Vad jag förstått det så finns det absolut möjligheter att effektivisera och sätta in fler turbiner i existerande kraftverk, men att bygga nya dammar kommer nog inte på frågan.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 09:08
av Geni87
evilirish skrev:Dessutom så exporterar vi mer energi per år än vad hela Sveriges bilflotta hade konsumerat, om vi ersatt varenda en med en riktig elbil idag. Det är ett icke-problem i frågan.
Idag ja. Men Ringhals 2 ska stängas nästa år, och Ringhals 1 2020. Genomförs detta försvinner en kapacitet som i princip motsvarar vår elexport på årsbasis. Fortsätter man såhär så är det ganska enkelt att inse att vi _kan_ få problem, oavsett elbilar eller ej. Visst laddningen av en komplett elbilsflotta kommer utgöra en ganska liten del av vår elkonsumtion, men det är fortfarande något som läggs på dagens elkonsumtion.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 09:13
av vigge50
Har en app där man ser elproduktionen i realtid och kan så några timmar bakåt. Tidigare i morse så var 2% av all el vi använde importerad från Polen och den genomsnittliga CO2/kWh låg runt 80 g/kWh istället för normalt 40 g/kWh. Stäng ner några av Sveriges kärnkraftverk så kommer detta säkert bli mycket bättre med hjälp av några fler vindkraftverk...
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 09:52
av kler
Vad är det för app vigge50?
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 09:58
av Teslaspolen
Det är nog få som tror att ett par vindkraftverk kompenserar. Det finns inte En Lösning påden svenska kärnkraftsfrågan, utan säkerligen blir det flera olika som samverkar.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 12:58
av evilirish
Geni87 skrev:evilirish skrev:Dessutom så exporterar vi mer energi per år än vad hela Sveriges bilflotta hade konsumerat, om vi ersatt varenda en med en riktig elbil idag. Det är ett icke-problem i frågan.
Idag ja. Men Ringhals 2 ska stängas nästa år, och Ringhals 1 2020. Genomförs detta försvinner en kapacitet som i princip motsvarar vår elexport på årsbasis. Fortsätter man såhär så är det ganska enkelt att inse att vi _kan_ få problem, oavsett elbilar eller ej. Visst laddningen av en komplett elbilsflotta kommer utgöra en ganska liten del av vår elkonsumtion, men det är fortfarande något som läggs på dagens elkonsumtion.
Ja det var det jag menade, elbilar eller icke har marginell betydelse. Det är en såpass liten del av kakan att vi har större årsfluktuation än belastningen av teoretiska elbilar.
Artikeln kunde lika gärna säga "om vi bygger några fabriker till" eller "om befolkning ökar lite till".
Debatten borde vara elproduktion punkt. Inget svammel.
Re: Artikel i media
Postat: 02 nov 2018 13:17
av 12man
Tyskland 2018 t.o.m Q3, 38% av all el-energi vind och sol,
Jan, apr, maj rekordmånader med 43%,
Finns dagar när vind producerar 2x svenska dagsbehovet
Ingen länk