Sida 3 av 32

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 27 nov 2018 20:35
av tor
Svenssons skrev:
tor skrev:
Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.

För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
Vem säger att v3 inte är stolpe med CCS? Stolpen uppgraderas för högre effekt plus får CCS. Bägge kablarna kan ladda snabbare men CCS kanske kan få ännu högre effekt?
Sant, låter ju klart rimligt. Men om det ska vara någorlunda redo till model 3 finns i Europa får dom skynda sig.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 27 nov 2018 20:37
av OfarligTesla
Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.

Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 27 nov 2018 20:40
av tor
OfarligTesla skrev:
Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.

Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Det tror jag med. Är ju egentligen ett måste om model 3 ska kunna ladda med "v3 hastighet".

Känns dock som att v3 kräver lite mer uppgradering av supercharger än bara en ny CCS sladd?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 27 nov 2018 20:42
av OfarligTesla
tor skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.

Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Det tror jag med. Är ju egentligen ett måste om model 3 ska kunna ladda med "v3 hastighet".

Känns dock som att v3 kräver lite mer uppgradering av supercharger än bara en ny CCS sladd?
Ja de behöver uppgradera laddarna också.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 27 nov 2018 21:06
av fth
OfarligTesla skrev:
tor skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.

Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Det tror jag med. Är ju egentligen ett måste om model 3 ska kunna ladda med "v3 hastighet".

Känns dock som att v3 kräver lite mer uppgradering av supercharger än bara en ny CCS sladd?
Ja de behöver uppgradera laddarna också.
Enligt ryktet så är ju SuC uppbyggda av samma laddare som i bilarna, t.ex. 12*11kW = 132kW.

För att uppgradera till högre kapacitet så skulle Tesla alltså "bara" behöva lägga till några moduler, t.ex. 16*11kW=176kW.

Vid någon punkt så behöver förstås sladdarna också uppgraderas och kanske vätskekylas, men det borde finnas utrymme för inkrementell uppgradering av befintliga laddare utan att göra stora ingrepp.

/fth

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 28 nov 2018 06:36
av chaffis75
Jag tror inte man ska blanda samman V3 och CCS som krävs för modell3. Ja CCS lär vara en förutsättning för V3 men de kommer kommer först är CCS med samma hastighet som vanlig SuC.

För V3 kommer man som redan sagts behövde nya laddskåp med fler moduler men troligen också behöva uppgradera kablarna i marken mellan laddare och stolpe. På SuC som byggts på senare tid så har de pratats om nya fundament, kanske de är för V3 och att de är även har grövre kablar i marken så dessa kan uppgraderas.

Nej jag tror fortfarande att alla stolpar kommer bytas ut inför modell 3 premiären och jag tror de kommer gå fort.. De är ju "bara" att skal och sedan plugga in kablage från laddskåpen och sedan klart. Jag tror inte de vill ta ut en entreprenör där 2 gånger så alla kommer bytas samtidigt på varje SuC.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 28 nov 2018 07:32
av Gustafsson
Om SuC idag innehåller 11 kW moduler, samma som i de äldre bilarna kanske de kan bytas till 16,5 kW som finns i alla nya S å X Då blir det plötsligt 196 kW att koka litiumgröt med.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 dec 2018 15:37
av NiklasTesla


Inte en supercharger men kanske Teslas första egna CCS installstion??? Tesla Servicecenter i Arnhem.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 dec 2018 16:36
av MaLund13
NiklasTesla skrev:


Inte en supercharger men kanske Teslas första egna CCS installstion??? Tesla Servicecenter i Arnhem.
Det där är en vanlig Typ 2-kabel från en Wall Connector, visserligen i en europeisk Model 3 med CCS-kontakt.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 dec 2018 20:45
av lator
Gustafsson skrev:
Om SuC idag innehåller 11 kW moduler, samma som i de äldre bilarna kanske de kan bytas till 16,5 kW som finns i alla nya S å X Då blir det plötsligt 196 kW att koka litiumgröt med.
Det ska vi väl hoppas att de inte gör med tanke på hur gärna de nya 16,5 kW-laddarna går sönder... :o :shock: :roll:

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 dec 2018 21:24
av kontakten2
En uppgradering, nu när man får dela på laddare då många fler kör Tesla, är att stacka fler moduler så bägge laddarna i ett laddpar kan åtnjuta full laddeffekt.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 19:06
av HerrNilsson

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 19:38
av Geni87
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 19:42
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov


Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 20:11
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 21:07
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.

Aha, den där lade jag upp igår tror jag?
Det är så mycket nu att jag inte minns knappt var jag så det först!

Visst är det elegant, påminner om en JukeBox!!
Skärmavbild 2018-12-12 kl. 21.08.07.png

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:22
av Teslaspolen
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:28
av Svenssons
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.
Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:31
av HelectriC
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:32
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.
Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.
Okej. Japp, därför behövs kontaktorer. :)

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:41
av Teslaspolen
HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:43
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.
Den kommer antagligen inte låsas fast, lär vara lite längre än vad Model 3 är anpassad för.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:48
av Teslaspolen
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:59
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Kommer med största sannolikhet hända att det blir fel men troligen inte mer än en gång per förare.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 23:23
av fth
Teslaspolen skrev:
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Jag gissar att Model 3 laddport kommer att lysa rött om man sätter in "old school" SuC-kontakt, det bör man väl inte kunna missa så lätt?

/fth